FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Institutt for pedagogikk, UiA, 2012 ! Ved professor
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Melding til Stortinget…
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Rune Nilsen prorektor.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP ETIKK VED UMB 1 HVORFOR ER ETIKK VIKTIG VED UMB? På alle våre arbeidsfelter er det lett gjenkjennbare.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Institutt for informatikk Universitetet i Bergen Presentasjon på Kick-off-møte i NISNet 10. oktober 2007.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Hvordan bygge en forskningsgruppe?
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap. (HiVe)
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Utfordringer knyttet til feltarbeid Ragnhild Muriaas Stipendiat, Institutt for sammenliknende politikk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Seksjon for medisinsk etikk
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
…sett fra Rokkansenterets side
Norsk Kjemisk Selskap, Bergen inviterer til PhD-kveld
Lederforum Tilstandsrapport FoU
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Instituttledermøte 5. desember 2017
Innovasjon og nyskaping
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Pedagogisk merittering
Førstelektorprogram ved UiT
Internasjonalisering ved OD
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Arbeidsgruppe 2 Kriterier og system for dokumentere og øke pedagogisk kompetanse – J. A. Toska SPA Mosjøen
Universitetet i Bergen, Institutt for Biovitenskap
Utskrift av presentasjonen:

FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II

CV •Dr. Philos 2000 •Professor i pedagogikk 2004 •Styrer ved Institutt for utdanning og helse •Leder av forskningsgruppen Productive Learning Practice •Leder av forskerskolen WNGER (Western Norway Graduate School of Educational Research)

CV •Leder av Nasjonalt Fagråd for Utdanningsvitenskap •Leder Planutvalg som skal forberede nytt forskningsprogram for utdanningsvitenskapelig forskning (10 år) •Leder prosjekt med 3 universiteter i Det sørlige Afrika (6 PhD-kandidater) •Extraordinary Professor ved University of Pretoria

FOU-arbeid •Alle ansatte i universitets- og høgkolesektoren har undervisning og forskning i stillingene sine •Undervisningen blir i stor grad organisert for oss •Forskningen må vi organisere selv •Forskningsformidling er en forpliktelse for ansatte i UH-sektoren.

Forskning •Evalueringen av norsk pedagogisk forskning •I dag organiseres forskning i større grad i grupper •Forskeropplæring i forskerskoler •En forutsetning for deltakelse i WNGER er gruppedannelse •HiSF forpliktet seg i søknaden til å etablere gruppe i læringsforskning

Mer om WNGER •Ingrid Fossøy er HiSF sin representant i WNGER og medlem av styringsgruppen •WNGER: UiB, HiSF, HSH, HiB og NLA •UiB: Productive Learning Practice •HiSF: Læringsforskning •HSH: Digital læring •HiB: Profesjonskunnskap •NLA: Pedagogisk filosofi

Professor II-arbeid •Dialogpartner •FOU-utvalget (idealer og realiteter) •FOU-leder (strategidiskusjoner) •Planarbeid •Strategi med hensyn til stillingsutlysninger •Gode koblinger mellom regional nytte og forskningsgevinst

Professor II-arbeid •Veiledning av kandidater –Inn i PhD-programmet (VNN) –Veiledning på oppgaver •Veiledning ved søknadsskriving