FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II
CV •Dr. Philos 2000 •Professor i pedagogikk 2004 •Styrer ved Institutt for utdanning og helse •Leder av forskningsgruppen Productive Learning Practice •Leder av forskerskolen WNGER (Western Norway Graduate School of Educational Research)
CV •Leder av Nasjonalt Fagråd for Utdanningsvitenskap •Leder Planutvalg som skal forberede nytt forskningsprogram for utdanningsvitenskapelig forskning (10 år) •Leder prosjekt med 3 universiteter i Det sørlige Afrika (6 PhD-kandidater) •Extraordinary Professor ved University of Pretoria
FOU-arbeid •Alle ansatte i universitets- og høgkolesektoren har undervisning og forskning i stillingene sine •Undervisningen blir i stor grad organisert for oss •Forskningen må vi organisere selv •Forskningsformidling er en forpliktelse for ansatte i UH-sektoren.
Forskning •Evalueringen av norsk pedagogisk forskning •I dag organiseres forskning i større grad i grupper •Forskeropplæring i forskerskoler •En forutsetning for deltakelse i WNGER er gruppedannelse •HiSF forpliktet seg i søknaden til å etablere gruppe i læringsforskning
Mer om WNGER •Ingrid Fossøy er HiSF sin representant i WNGER og medlem av styringsgruppen •WNGER: UiB, HiSF, HSH, HiB og NLA •UiB: Productive Learning Practice •HiSF: Læringsforskning •HSH: Digital læring •HiB: Profesjonskunnskap •NLA: Pedagogisk filosofi
Professor II-arbeid •Dialogpartner •FOU-utvalget (idealer og realiteter) •FOU-leder (strategidiskusjoner) •Planarbeid •Strategi med hensyn til stillingsutlysninger •Gode koblinger mellom regional nytte og forskningsgevinst
Professor II-arbeid •Veiledning av kandidater –Inn i PhD-programmet (VNN) –Veiledning på oppgaver •Veiledning ved søknadsskriving