KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering av oktober på blå
Advertisements

Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Månedsevaluering desember Spennende å telle ned til jul. Vi trakk et pepperkakehjerte hver dag og hang opp et rødt hjerte med datoen på, i vinduet. Antall,
Månedsevaluering november 2011
Evaluering av september på blå
Januar evaluering: I januar hadde vi som mål å fokusere på selvstendighetstrening i garderobesituasjonen. Dette opplever vi har vært til stor glede for.
Månedsbrev fra Blåklokka
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Språk, Tekst og Kommunikasjon
Månedsevaluering Juni I mai og Juni har barna vært på tur til gimle museum. De har kjørt buss, og for noen var det en ny opplevelse. De så mange forskjellige.
Turene i November har gått til:
M ÅNEDSEVALUERING MAI Sommeren er kommet! Håper den varer lenge! Vi nyter dagene ute med vannlek, leting etter insekter og lek og moro. I mai har vi vært.
MÅNEDSEVALUERING FEBRUAR
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
EN DAG I UKA GÅR VI PÅ PIRATEN PÅ TUR. VI ER SÅ HELDIGE SOM HAR EN EN LITEN SKOGHOLT RETT VEDSIDEN AV BARNEHAGEN, OG DER HAR VI OGSÅ EN KJEMPE FIN BÅLPLASS.
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Sjøsprøyt April 2011
Månedsbrev fra Blåklokka
Tekst, språk og kommunikasjon
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
På barnehagens lunsjmeny!
M ÅNEDSEVALUERING MARS I mars har vi gjort mye spennende. Studenten Tonje har vært hos oss. Hun har hatt fokus på fysisk fostring og RLE. Hun har hatt.
Månedsevaluering januar Denne måneden har vi feiret Edis 3 år, Emma 5 år og Evan 5år. Vi har også lekt masse ute i den etterlengta snøen. Ellers holder.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Månedsevaluering november rød avd
Månedsevaluering Januar 2012 Barna utfolder seg i snøen, er kreative og skaper. (Kunst, kultur og kreativitet) Gjennom dramatisering av Eventyr ute tar.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
"God bagasje på livets reise."
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Månedsplan for Froskene Mai 2015
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Enkel versjon av juleevangeliet til adventsamlingene Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride.
Her kommer litt om det vi har gjort på i juni og juli, og hva vi skal gjøre i august.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Velkommen til nytt barnehageår! Det er tilvenningstid i barnehagen. Også hos oss på Nøtteliten. Vi har fokus på å bli kjent på en ny måte. Nå skal vi være.
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Månedsbrev Småtroll. Tilbake til Oktober.. Stor koss med Eventyr Rødhette og Ulven, turer, FN dag og mye mer Forming aktivitet Vennerskap Hver onsdag.
Oktobernytt Tiden flyr, og vi legger bak oss en måned med mange felles opplevelser og god lek. Sosial kompetanse er vårt hovedfokus i alt vi gjør, og vi.
Månedsplan for september Temaet for denne måneden: Meg selv Målet for denne perioden er å gi barna kjennskap kroppen 1 Gruppe 1: tema inne Gruppe 2 og.
LitteraturNøkkelordRim og reglerSanger Skinnvotten Mus Rev Villsvin/gris Hare Frosk Bjørn Ride, ride ranke Bjørnen sover Små rumpetroll Med krøllet hale.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Månedsbrev Småtroll Desember.
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Oktober Uke/ frukt Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 40
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
MARS I februar har vi startet opp med en time i gymsalen for 3 og 4 åringene. Dette er noe vi opplever at barna synes er veldig kjekt og vi ser at barna.
PROGRESJONSPLAN 1-3 ÅR NÆRMILJØ OG SAMFUNN ANTALL, ROM OG FORM
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Base 1 sine kurs på Aks Uke
PERIODEPLAN FOR MARS 2019 UKE MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG 1
PERIODEPLAN FOR FEBRUAR 2019
BARNEHAGEDAGEN 12. MARS «Jeg lurer på……..»
LEK d EVALUERING OG OPPSUMMERING AV APRIL Grønn hverdag:
Samarbeider med Kløver fra uke 26.
Månedsbrev Småtroll November.
AKTIVITETSUKER Juni og juli
Foreldremøte Odderøya barnehage
BRANNVERNUKE EVALUERING OG OPPSUMMERING AV SEPTEMBER
Base 1 sine kurs på Aks Uke og 46.
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Månedsevaluering Oktober KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST Barna har selv vært med å dramatisert eventyret «Gullhår og de 3 bjørnene» i samling. Barna får formidlingsgleden, lærer å lytte, se iaktta, deltakelse, språkutvikling, samspill mellom hverandre. Vi har også hatt tekstskaping, der barna har sagt litt om opplevelser de har hatt fra ulike aktiviteter eller turer.. (disse blir hengt opp på avd og hjemmesiden) Fin trening for språkutvikling, fortellerglede, styrke selvfølelse, og det å tørre å snakke for alle.

Birgitte og Sima dramatiserer «Løven og Musa eventyret» Kjempe spennende for store og små. Dette eventyret har vi fulgt denne mnd, dramatisert med små figurer og store figurer Vi har også hatt malingsaktiviteter om eventyret, disse kan sees på avdelingen.

IT I BARNEHAGEN I språkgruppene i Oktober har det vært fokus på: Vi bruker ofte «Smart Boarden» på fellesen. Her viser vi filmer, musikkvideoer, hører musikk, barna får selv prøve å tegne, trykke skjermen o.l Vi viser hvordan vi søker på nettet… Barna blir kjent med data, internett og hva vi kan bruke det til. Og vi får også formidlet frem hva som er «populært» fortiden. Her f.eks spilles «the fox» og denne er veldig stas. Vi hører også på «løveloven», «skal vi være venner» og andre barnesanger. I språkgruppene i Oktober har det vært fokus på: Begreper: Klær, farger, lengde og høyde Substantiv: (en bil, et bord, ei seng) Verb: å gå, å sitte, å ligge, å sove)

NÆRMILJØ OG SAMFUNN Turdagene Mandag og Fredag blir som oftes delt opp i grupper. Vi bruker nærmiljøet rundt oss, Idrettsplassen (umbrobanen), Gapahauken, Blåbærheia, Lekeplassen, sentrum osv Her legges det opp til ulike aktiviteter for hvor hen vi er. Vi har plukket høstblader, sett etter dyrespor, har ulike sangleker, ringleker, spilt fotball, spist massevis av blåbær På tur til Bibliloteket Vi blir kjent med hva sentrum og kulturhuset er… Hva er et biblioteket? Hva er ei bok? Barna blir lest for og de leser med og for hverandre, det skaper interesse for ulike formidlings metoder Vi låner med ulike bøker tilbake til bhg… (kommunikasjon, språk og tekst)

Koser oss med lappelaging med syltetøy  Yammi!!! Tur til Blåbærheia Barna får ulike motoriske utfordringer, klatre i trær, gå opp og ned bratt bakke, bevege seg i skog… De viderutvikler fantasi og skapeglede med bygging av hytte og rollelek Koser oss med lappelaging med syltetøy  Yammi!!!

UMBROBANEN Noen turdager er vi nede på Umbrobanen som barna kaller den. Her er det fotballspilling, sangleker, rollelek osv Opp den laaaange bakken i Askedalen er det en Gapahauk, med masse spennende. Her vil de fleste barna opp, det blir masse fin lek i skogen rundt… hyttebygging, matlaging, klatring er bare noe av det. Barna får en fine motoriske utfordringer i forhold til å bevege seg i ulent terreng, klatring, balansetrening…

Hehe  Et lite humoristisk innslag  Vi fikk lov til å inn å se på dekkskifte, var flere som skulle bli mekanikere, dekkskiftere etter dette  Meeen hvor er Birgitte?????? Hehe  Et lite humoristisk innslag 

På tur til Moseidtjønna!! Vi hadde ei lita gruppe på tur til moseidtjønna. Vi deler helst opp gruppa på tur, og varier på turplassene. Her er ei gruppe på tur til smååsane/ moseidtjønna. Kjempe flott tur, besøkte 2 turplasser, klatret i trær, prøvde slynge, brukte naturen som lekeapparater… Vi har hatt veldig positiv effekt på å dele mer opp i grupper, både med å skape vennskapsbånd, relasjoner til hverandre og det å legge det opp til barnas interesser og nysgjerrighet

Vi plukket og plukket…ja i hauevis!! Vi får se hvilket mangfold vi har i naturen, og ser hvilke muligheter vi har til å bruke det… NATUR, MILJØ OG TEKNIKK Vi er på leting etter Lønne trær, men det var ikke lett å finne… men såååå omsiders fant vi et lite lønnetre… disse bladene hadde den fineset fargene og akkurat den rette formen for prosjektet vårt… Vi plukket og plukket…ja i hauevis!! Tilbake i barnehagen laget vi et tusenbein som henger i treet vårt sammen med høst bladene på avdelingen… Ta en titt

Kropp, Bevegelse og Helse / Natur, Miljø og Teknikk Vi kutter fukt og grønnsaker Barna blir kjent med hvordan bruke kniver riktig som redskap til oppkutting av mat, hva er sunn mat, hva bruker vi det til, hvordan smaker de? Barna blir kjent med ulike smaker, ulike former og bruksområder for frukt og grønt. Maten smaker nok også litt mer spennende og moro å hjelpe til med maten Vi har bl.a laget lapskaus, eplekake, wok Vi viser hygiene, vasker hendene for å ikke få uønskede bakterier i maten…

KROPP, BEVEGELSE OG HELSE Mini-Røris er et Musikkopplegg med bevegelser. Vi bruker kroppens allsidighet, og hvordan vi kan bruke den på en morsom og lærerik måte. Fin øvelse for motorisk utvikling og kroppskordninasjoner. Her sitter latteren løs, og barna får et godt samspill mellom hverandre ved å iaktta og herme.

FN- DAGEN Kjempe koselig at så mange kunne komme å markere dagen sammen med oss 

Kunst, Kultur og Kreativitet Fn- dagen som tema har vi jobbet en del med denne mnd, vi har snakket om barns rettigheter, hvordan skal vi være med hverandre, tid kan vi hjelpe hverandre, og vennskap Vi har hatt eventyret «Løven og Musa», laget løvemanke på den store løven, hatt hjertesamlinger der vi sier fine positive ting om hverandre (se på avd). Barna får være i sentrum, der de får positive tilbakemeldinger, dette styrker både selvtillitten og følelsen av å bli sett Vi sunget både kjente og ukjente sanger («løveloven» (se væresammen.no), skal vi være venner (se youtube), og guls vennesang. Denne fikk dere høre på FN dagen da avdelingen sang for dere på scenen. Vi har også snakket en del om følelser, tid er vi redde, triste, glad, ler, gråter osv Barna blir kjent med de ulike følelseaspekterne i kroppen og hvordan vi uttrykker de… Vi har laget larver av eggkartonger. Disse har blitt malt og pyntet på Inspirert av boken «Larven aldrimett»

Etikk, Religion og Filosofi Id feiring i barnehagen Vi markerte Id i barnehagen, vi fikk se flotte festdrakter, høre musikk, se film om hvordan en id feiring kan være hos en muslimsk familie, vi danset, spiste litt godteri og spiste en kjempe god matrett Barna blir kjent med og forstår ulike religioner, tradisjoner og kulturer. Vi har også mye fokus på hvordan vi skal være med hverandre, hva er vennskap, hva er en venn, hva kan vi hjelpe hverandre med? Vi har hjertesamlinger, der et barn kommer i fokus og de andre sier positive fine ting om det. Det å være i fokus er ofte en utfordring, og det å få positive ord om en selv hjelper for selvfølelsen.

Vi teller postkasser, trær o.lpå vei til tur Antall, Rom og Form Vi teller barna i samlingene, hvor mange er vi i dag? Barna er ofte selv med å teller. Vi teller postkasser, trær o.lpå vei til tur Vi ser etter ulike former både inne og ute. Hvilken form har det skiltet? Setter de de grupper, f.eks fartsskiltene er runde med rødkant. Gangfelt og sykkelsti er firkantete. Barna har masse spørsmål ang trafikk, hvorfor kan ikke bilene kjøre på sykkelstien? Hvorfor er det ikke skilt der? osv