Mobbing i skolen- Fakta og tiltak Dan Olweus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Facts and Intervention
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Klasseregler.
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Harald Høie mobbing1 Mobbing. Harald Høie mobbing2  Mobbing –dyreverda: kollektive åtak fra same arten –barn ekskluderer, plager og slår et offer Ulik.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
SOSIAL KAPITAL.
Glitre barnehage.
Nulltoleranse for mobbing
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
And Together. Free your energies Bodil Rabben 16.november 2010 Modne og modige kunder og leverandører.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
”Nettvett - digital mobbing”
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Olweus-programmet ved Sten-Tærud skole
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
MOBBING blant barn og unge
Sigrún Ágústsdóttir1 NIÐURSTÖÐUR Eineltisrannsóknin við Réttarholtsskóla haustið 2008 Gögn eru yfirfarin og gæðatryggð af Olweus-gruppen, HEMIL Senteret,
Senter for atferdsforskning
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Sigrún Ágústsdóttir1 NIÐURSTÖÐUR Eineltisrannsóknin við Réttarholtsskóla haustið 2007 Gögn eru yfirfarin og gæðatryggð af Olweus-gruppen, HEMIL Senteret,
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Handlingsplan mot mobbing
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø Okt © Frode Svartdal.
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Erling Roland ”Skjult mobbing” Konferanse OSLO.
AIDS2014: Menneskerettigheter Bjørg Sandkjær Seksjon for helse, Norad 29. oktober 2014.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Sikkerhetsmomenter Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet Autentisering Non-Repudiation (Uomtvistelig) Sporbarhet.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Mobbing og atferdsproblemer
NIÐURSTÖÐUR Eineltisrannsóknin á Íslandi haustið 2002 Gögn eru yfirfarin og gæðatryggð af Olweus-gruppen, HEMIL Senteret, Universitetet i Bergen, Norge.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
SMU 30.mai 2017 Olweus undersøkelsen trinn Svarprosent: 91,2%
Radio listening in Norway
Fattigdommens sosiale kostnader
Meta-analyser og systematiske oversikter
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Kapasitetsbygging i team og organisasjon
Med rett til et trygt og godt skolemiljø
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Ledersamling Olweus- programmet
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Resultater for Rettsvitenskap &
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Utskrift av presentasjonen:

Mobbing i skolen- Fakta og tiltak Dan Olweus

GRUNNLEGGENDE DEFINISJON AV MOBBING EN PERSON ER MOBBET ELLER PLAGET NÅR HAN ELLER HUN, GJENTATTE GANGER OG OVER EN VISS TID, BLIR UTSATT FOR NEGATIVE HANDLINGER FRA EN ELLER FLERE ANDRE PERSONE Kan utføres med + fysiske midler (slå, sparke, dytte, bruk av våpen) + ord (verbalt) + på andre og mer indirekte måter (kroppsspråk, blikker, utestenging, spredning av negative rykter) + med elektroniske midler (mobil, internett)

GJENTATT NEGATIV ELLER 'ONDSINNET' ATFERD FRA EN ELLER FLERE PERSONER RETTET MOT EN PERSON SOM HAR VANSKELIG FOR Å FORSVARE SEG TRE HOVEDKRITERIER: I.. NEGATIV, 'ONDSINNET' ATFERD II. GJENTAGELSE OVER TID III. UBALANSE I FAKTISK ELLER PERSIPIERT STYRKEFORHOLD MOBBINGEN SKJER SOM OFTEST UTEN ÅPENBAR PROVOKASJON FRA DEN SOM BLIR UTSATT

VICTIMS ONLY/SUBMISSIVE VICTIMS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger VICTIMS ONLY/SUBMISSIVE VICTIMS USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: are cautious, sensitive, quiet, withdrawn and shy are anxious, insecure, unhappy, and have low self-esteem are depressed and engage in suicidal ideation much more often than their peers often do not have a single good friend and may relate better to adults than to peers if they are boys, they are often physically weaker than their peers OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: BULLIES ONLY Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger USUALLY HAVE SOME OF THE FOLLOWING CHARACTERISTICS: strong needs to dominate and subdue other students and to get their own way are impulsive and easily angered show little empathy toward students who are victimised are often defiant and aggressive toward adults, including parents and teachers are often involved in other antisocial or rule-breaking activities such as vandalism, delinquency, and drug use if they are boys, they are often physically stronger than boys in general and their victims in particular In contrast to what is commonly belied, they do not have special problems with their self-esteem. OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

BULLY-VICTIMS/PROVOCATIVE VICTIMS Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger BULLY-VICTIMS/PROVOCATIVE VICTIMS HAVE CHARACTERISTICS OF BOTH VICTIMS ONLY AND BULLIES ONLY are anxious, insecure, unhappy, depressed and have low self-esteem may be hot-headed and oppositional and try to aggress back but not very effectively are often involved in other antisocial and rulebreaking activities but to a somewhat lesser degree than bullies only may be hyperactive, restless, and have concentration problems (ADHD) and are perceived as generally tension-creating disliked by peers (and often teachers) and socially isolated OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

VIKTIGE SOSIALPSYKOLOGISKE MEKANISMER Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger VIKTIGE SOSIALPSYKOLOGISKE MEKANISMER SOSIAL SMITTE SVEKKELSE AV NORMALE SPERRER MOT AGGRESSIVE TENDENSER REDUSERT FØLELSE AV INDIVIDUELT ANSVAR, “ANSVARSPULVERISERING” GRADVISE FORANDRINGER I SYNET PÅ DEN SOM ER UTSATT OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

KAMERATGRUPPEN: TO MULIGE MEKANISMER Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger KAMERATGRUPPEN: TO MULIGE MEKANISMER SELV-SELEKSJON INN I GRUPPEN - “BIRDS OF A FEATHER FLOCK TOGETHER” “LIKE BARN LEKER BEST” PÅVIRKNING FRA KAMERATENE - “A ROTTEN APPLE SPOILS THE BARREL” – ET RÅTTENT EPLE ØDELEGGER HELE TØNNEN/KURVEN” Eksempel Kandel, 1978; Dishion & Mc Cord; ART Betydningen av relasjonen til familien OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

FIRE PÅSTANDER/VANLIGE OPPFATNINGER OM DIGITAL MOBBING ---- SOM IKKE HAR VITENSKAPELIG STØTTE . At disse påstandene/oppfatningene må betraktes som myter baseres blant annet på analyseresultat fra våre undersøkelser av 40 norske skoler som er fulgt over fire år fra 2006 til og med 2009. Antall elever per tidspunkt ca 9000, totalt mer enn 35 000 elevsvar. 1. at digital mobbing er en meget vanlig form for mobbing blant norske elever-- Realitet: Digital mobbing er en lite vanlig form for mobbing med kun ca en tredjedel av nivået for tradisjonelle former for mobbing (fysisk, direkte verbal, indirekte mobbing). Ca 10- 11 prosent blir mobbet verbalt mens kun 3 prosent blir mobbet digitalt. Se figur. at det har skjedd en sterk økning i digital mobbing i løpet av de seneste (fire-fem) årene-- Realitet: Det har ikke vært noen økning i digital mobbing i det hele tatt i løpet av fireårsperioden 2006-2009. Se figur.

FIRE PÅSTANDER/VANLIGE OPPFATNINGER OM DIGITAL MOBBING – SOM IKKE HAR VITENSKAPELIG STØTTE (FORTS.) 3. at det blir mange nye mobbeofre og mobbere med den nye formen for mobbing-- Realitet: De fleste elever – 85-90 prosent - som blir mobbet eller mobber digitalt blir repektive mobbet og mobber på tradisjonelle måter. Det ser altså ut til at det blir få nye ofre eller mobbere og også at de fleste tilfeller av digital mobbing sannsynligvis har sitt utspring i skolemiljøet. at det framfor alt er jenter som som bruker/blir utsatt for digital mobbing-- Realitet: Jenter og gutter er omtrent like mye utsatt for digital mobbing og mobber digitalt omtrent like ofte (sjelden). Hvis det er en tendens, så går den i retning av at gutter mobber digitalt litt mer en jenter (slik de gjør i høy grad når det gjelder de fleste tradisjonelle former for mobbing)

UHELDIGE KONSEKVENSER AV ET FORDREID VIRKELIGHETSBILDE UNØDVENDIG URO? UHELDIG SKIFTE AV FOKUS I ANTIMOBBEARBEIDET?

EVENTUELLE EFFEKTER AV DIGITAL MOBBING GENERELLE TILTAK: KLARE RETNINGSLINJER FOR BRUK AV MOBILTELEFON OG SKOLENS INTENRNETTSYSTEM VISS OPPLÆRING I ”NETTIKETT” – HVORDAN MAN OPPFØRER SEG ELLER BØR OPPFØRE SEG PÅ NETTET (I ELEKTRONISKE MEDIER)

VIGTIGSTE TILTAK FOR EN SKOLE ELLER KOMMUNE: SATSE TID OG KOMPETANSE PÅ Å GRUNDUG OPPKLARE NOEN TILFELLER AV DIGITAL MOBBING – OG SÅ KOMMUNISERE RESULTATENE MEGET TYDELIG TIL ELEVENE MÅL: Å ØKE RISIKOEN FOR OPPDAGELSE – VIL SANNSYNLIGVIS KUNNE REDUSERE OMFANGET AV DIGITAL MOBBING YTTERLIGERE GANSKE KRAFTIG

OVERSIKT OVER OLWEUS-PROGRAMMET MOT MOBBING GENERELLE FORUTSETNINGER BEVISSTHET OG ENGASJEMENT TILTAK PÅ SKOLENIVÅ UNDERSØKELSE MED SPØRRESKJEMA STUDIEDAG OM MOBBING BEDRE INSPEKSJONSSYSTEM PEDAGOGISKE SAMTALEGRUPPER OPPRETTELSE AV SAMORDNINGSGRUPPE

OVERSIKT OVER OLWEUS-PROGRAMMET MOT MOBBING (FORTS) TILTAK PÅ KLASSENIVÅ KLASSE-/SKOLEREGLER MOT MOBBING REGELMESSIGE KLASSERÅD KLASSEFORELDREMØTE TILTAK PÅ INDIVIDNIVÅ ALVORLIGE SAMTALER MED MOBBER OG MOBBEOFRE SAMTALER MED FORELDRENE TIL INNBLANDEDE ELEVER UTFORMING AV INDIVIDUELLE TILTAKSPLANER

Prosent elever som er blitt mobbet 2001–2003. Klassetrinn 4-7.

Prosent elever som har mobbet andre 2001–2003. Klassetrinn 4-7.

Percentage bullied students 2001–2006 14 Oslo schools, grades4-7 (n=2500)

Percentage bullying students 2001-2006 14 Oslo schools, grades 4-7 (n=2500)

RECENT META-ANALYSIS OF ALL ANTI-BULLYING PROGRAMS IN THE WORLD Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger RECENT META-ANALYSIS OF ALL ANTI-BULLYING PROGRAMS IN THE WORLD Ttofi, M.M., Farrington, D.P., & Baldry, A.C. (2008). Effectiveness of programmes to reduce school bullying: A systematic review. Report to the Swedish National Council on Crime prevention. Available from www.bra.se/publications. Ttofi, M.M., & Farrington, D.P. What works in preventing bullying: effective elements of anti-bullying programmes. Journal of Aggression, Conflict and Peace Research, 1, 13-24. 59 reports/studies 30 programs (actually 24) one control and one intervention condition minimum 200 subjects Main results: positive overall effect but relatively small (OR 1.30-1.40) and very considerable heterogeneity (not a meaningful population of programs) 6-7 programs “clearly effective” according to T.& F. Comment: Too general conclusion, “apples-and-oranges”. All evaluations of all programs except one were based on “efficacy” or “first-time, demonstration” projects; little evidence from “effectiveness” or large-scale dissemination projects; importance of replications - reproducibility OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING

Average Odds Ratio (OR) Unadjusted=2.06 (CI: 1.79-2.38)

Average Odds Ratio (OR) Unadjusted= 2.50 (CI:2.03-3.08)

FORSKNINGS-BASERT KUNNSKAP OM EFFEKTIVE TILTAK ADEKVAT IMPLEMEN-TERING Spørreundersøkelse Autoritativ lærerrolle Autoritativ skolekultur Definisjon av lærerrollen Evaluering Videreføring Systematisk læring over tid i skolemiljøet BEVISSTHET FORSKNINGS-BASERT KUNNSKAP OM EFFEKTIVE TILTAK ADEKVAT IMPLEMEN-TERING POSITIVE RESULTAT ENGASJEMENT Monitorering Godt inspeksjonssystem Bruk av utradisjonelle teknikker (skoleregler, klassemøter, rollespill) Individuelle tiltaksplaner Involvere foresatte Forpliktende lederskap Tilslutning fra personalet (OLWEUS, 2011)

Instruksjoner: Slett eksempelikoner, og erstatt dem med fungerende dokumentikoner på følgende måte: Lag dokument i Word Gå tilbake til PowerPoint Velg Objekt på Sett inn-menyen Velg Opprett fra fil Finn filnavnet i boksen Fil Kontroller at Vis som ikon er merket av for Velg OK Velg ikon Velg Handlingsinnstillinger på Lysbildefremvisning-menyen Velg Objekthandling og deretter Rediger OLWEUS GROUP AGAINST BULLYING OLWEUS - GROUP AGAINST BULLYING