Nytten av samferdselsprosjekter Ålesund 09.03.2012 Ola Honningdal Grytten Professor Dr Oecon NHH.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
Mer om arbeidstilbud Humankapital
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Corporate Finance Dividende. Dividendebeslutninger • Aksjeselskaper betaler vanligvis ut en del av det årlige overskuddet til sine aksjonærer. • Generalforsamlingen.
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
Livssykluskostnader og virksomhetskostnader
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 8 - Utskiftingskalkyler
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1 Roma, Status og utfordringer for kommuneøkonomien framover Per Richard Johansen, Landsstyret i KS, 26. oktober 2011.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Nicolai Heldal Vista Analyse AS 29. april 2011
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Investering i infrastruktur i et næringsperspektiv Professor Arild Hervik Ålesund, 12. oktober 2005.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Innspill vedrørende Helse Vest IKTs prismodell Per Nordenson fredag Sak 060/06 Vedlegg 1.
Forelesning i mikroøkonomi.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Fylkesmannens time.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Samfunnsnytten av Moss Havn Mosseregionkonferansen 28. januar 2015 Geir Berg.
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Standardisering Nico Keilman Demografi grunnemne ECON 1710 Høst 2009.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Nyttekostnadsanalyser på samferdselssektoren – undervurderes nytten? Nicolai Heldal Vista Analyse AS 26. august 2011.
© Cappelen Akademisk Forlag Kapittel 8 Beregning av avkastningskrav.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
1 A KLP Kommunekreditt Alternativ finansiering – muligheter og realisme Kystvegkonferansen i Vanylven 26.august 2011 Jan Olav Tryggestad Ass direktør.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Pensjon. Pensjonspremie Pensjonspremien føres i driftsregnskapet Beregnes i prosent av den enkeltes lønn %-satsen har gått gradvis ned siden
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kapittel 13 Kollektive goder og eksterne virkninger
Fremtidig budsjettutvikling ved UiS
Kapittel 15 Public goods 1.
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Kapittel 11: Investerings-analyse og inflasjon
Lav rente – en gjeldsfelle
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Nytten av samferdselsprosjekter Ålesund Ola Honningdal Grytten Professor Dr Oecon NHH

Er samferdselsinvesteringer lønnsomme? “Det er i dag en betydelig usikkerhet knyttet til lønnsomheten av samferdselsinvesteringer. Ifølge NTP for inneværende periode taper Norge 43 øre for hver krone som investeres i vei og bane” (Anleggsmagasinet )

Cost-Benefit analyse •Skal inkludere alle relevante nytte- og kostnadskomponenter ved prosjekter •Prissatte konsekvenser •Ikke-prissatte konsekvenser •Som nytte av prosjekter inngår primært tidsbesparing og miljøgevinster •Som kostnader inngår kostnader som kan henføres til prosjektet

Paradoks •Summen av nettonytte på samfunnsøkonomiske lønnsomhetsanalyser av samferdselsinvesteringer synes å være negativ •Summen av samferdsel skulle derfor bli negativ •Er den det?

Typisk vestnorsk riksvei

Er dette samfunnsøkonomisk lønnsomt?

Hvor hadde vi vært uten samferdsel?

Eller hadde vi det?

Svakheter ved beregninger •Cost-Benefitanalyser skal inkludere alle relevante samfunnsøkonomiske kostnader og inntekter ved investeringer, men ikke all indirekte nytte (mernytte) •Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av samferdselsprosjekt vurderes oftere og strengere enn andre prosjekter •Egentlig beregnes transportøkonomisk lønnsomhet – ikke samfunsøkonomisk •Har en tendens til å bli negative

4 relevante spørsmål Gitt at effektiv samferdsel fremmer næringsutvikling og økonomisk vekst 1.Er det riktig å sette samferdselsalternativer opp mot hverandre? 2.Er avkastningskravet for høyt? 3.Prognose”feil” 4.Hva med mernytte (skjulte effekter) for næringsøkonomisk utvikling?

Historisk utvikling •Kommunikasjon og samferdsel en krumtapp i historisk utvikling –Skipsfart –Veier –Kanaler –Posttjeneste –Jernbane –Telegraf –Telefon –Bil –Fly –Internett

Forskning på mernytte av samferdselsinvesteringer Kåre P. Hagen (red.) Prinsipiell vurdering av nytte-kostnads- virkninger i form av ”mernytte” som ikke fanges opp i dagens metoder og praksis for nytte-kostnadsanalyser i samferdselssektoren, Arbeidsnotat nr. 15/10 SNF (NHH) Paul Krugman har foretatt internasjonal forskning

Historiske eksempler •Kanaler og veier nødvendig for industrialiseringen i UK fra ca 1750 •Jernbanen nødvendig for industrialisering på det europeiske kontinentet fra ca 1850 •Havner og kaianlegg nødvendig for norsk industrialisering fra ca 1870 (1890) •Ofte privat finansiert – fordi private aktører så at det ikke bare var lønnsomt, men nødvendig

Historiske eksempler: Samferdsel og finansiering •Babylonerne anla veier finansiert ved bompenger 700 f. Kr •Romerne satset stort på samferdsel basert på offentlig finansiering og bompenger fra 300 f Kr •Araberne åpnet samferdselsårer og voktet disse basert på beskyttelsesavgifter fra 700 e Kr •Pilgrimsveier anlagt fra 1000 e Kr finansiert ved offentlige bevilgninger og avgifter

Historiske eksempler: Veiutbygging •1706 lovverk for turnpikes i England og Wales –Bygging/vedlikehold av veier basert på bompengefinansiering –Trafikkvolumet ble 15 doblet frem til 1770 •Fra 1792 ble turnpikes vanlig ordning i USA –Først form for straffarbeid eller bot –Etter hvert privat ansvar for samfunnsutvikling –Privatøkonomisk kostnad for samfunnsøkonomisk gevinst –En av de største private investeringsposter frem til 1845 –En betingelse for økonomisk vekst og utvikling –Effektiviserte kommunikasjonen med ca 500 prosent

Dagens situasjon •Økonomisk velstand er positivt korrelert med samferdselsinvesteringer •Økonomisk vekst er positivt korrelert med samferdselsinvesteringer •Er markedets betalingsvillighet for å oppnå break-even en måte å beregne samfunnsøkonomisk lønnsomhet på? –Vi regner med markedssvikt –Men hvor mye er man villige til å betale i samferdslesrelaterte avgifter før marginalinntekten av investeringene faller?

Metoder for prosjektkalkyler • Metoder for kalkyle av samferdselsprosjekter er nedfelt i offentlige dokumenter • Statens vegvesens Håndbok 140 • Metodeapparatet er offentlig fastsatt standard, som TØI har bidratt til å utvikle • Kalkulasjonsrenten er fastlagt av Finansdepartementet • TØI har undersøkt hva risikotillegget i kalkulasjonsrenta bør være i samferdselsprosjekter • Samferdselsdepartementet har på det grunnlag fastsatt kalkulasjonsrenta i vanlige prosjekter til 4,5 prosent – atskillig lavere enn før

OECD, mai 2011: •Bilbruk for rimelig i Norge •Norge har store eksterne kostnader ved bilbruk som ikke er dekket •Norge har dårlig veisystem •Norge investerer for lite i sammenhengende veibygging •Bilførerne bør betale mer

1. Er det riktig å sette samferdselsalternativer opp mot hverandre? •Ja, dersom man vurderer ulike alternativer •Men i en del tilfeller er alternativet i realiteten ikke et alternativ •Nobelprisvinner i økonomi professor Rober W Fogel kom til at jernbaneinvesteringer i USA historisk sett ikke var lønnsomme, man kunne heller ha videreutviklet kanaler •Om man hadde benyttet samme metodikk på kanalutbygging ville man sannsynligvis konkludert med at det ikke var lønnsomt, man kunne heller bygget jernbane

2. Er avkastningskravet for høyt? •Handlingsregelen gir et implisitt forventningskrav på 4,0 prosent på oljeformuen –Har oppnådd 2,7 prosent •Er det rimelig med like høyt eller høyere avkastningskrav for samferdselsinvesteringer? •Hvorfor riskorente? •Langsiktig realavkastning for norske statsobligasjoner er ca 1 prosent.

3. Prognose”feil” •Reallønnseffekt •Stigende levestandard gjør at tapt tid komponenten undervurderes •Underestimering av trafikkutvikling •Kapitalslitasje på bilpark

4. Hva med mernytte? •Mernytte ofte utelatt pga det regnes som substitusjon og ikke økt total nytte •Men bør ikke eksterne pekuniære virkninger likevel regnes? •Samferdsel er en viktig produksjonsfaktor som bidrar vesentlig til økonomisk vekst

4. Mernytte •Ringvirkninger •Skalaeffekter •Synergieffekter •Effektiviseringseffekter •Lokaliseringseffekter •Klyngeeffekter

Konklusjoner •Samferdselsinvesteringer har vist seg å gi stor samfunnsøkonomisk gevinst •Lønnsomheten vanskelig å dokumentere i prosjekteringsfase •Om markedet har rett er samferdsels- investeringer likevel viktig og riktig –Men ikke alltid •Mernytte kan være en nøkkel –Men krever fleksible bevilgningsrammer – OPF/OPS