E-billettering på eget ansvar Lars Lundby Unified Consulting
Innhold & utbytte Innhold Utbytte ved slutt sesjon NSB sitt selvbetjeningsprosjekt Elektroniske billetter Oslo–samarbeidet Utbytte ved slutt sesjon Interoperable transport systemer Organisering med mange parter Har sett gløtt av det nye systemet i Oslo
Del 1 KISO-prosjektet, Kunde I Selvbetjent Omgivelse
Kunden i sentrum Kunden i sentrum
Hvor innføres systemet?
Del 2 – Hva er elektronisk billettering?
Hva er en elektronisk billett? Ikke en papirbillett… Billetten kan lagres I et elektronisk baksystem, med elektronisk identifikasjon av kunden Magnetstripekort, evt smartkort Strekkode++ På et elektronisk medium Smartkort Magnetstripe Annet Forskjellen ligger i hvor selve verdien (billetten lagres) Hos operatøren vs hos kunden
Korttyper Kort for elektronisk billettering kan være Magnetstripekort (vanligvis kun for identifikasjon og enkel lagring) Plast / Papir Smartkort Kontakt/Kontaktløse kort Mini-PC, med mikroprosessor og minne Kan inneholde identifikasjon Kan lagre komplekse data Kan utføre enkelte instruksjoner på lagrede data
Kontaktløse kort Kraftforsyning og kommunikasjon skjer gjennom antenne som går langs kanten av kortet Hett tips: ikke bruk hullmaskin
E-kort i Oslo Flexus-kort, på Philips MiFare DESFire 4 KB minne Informasjon om kortholder Inntil 8 elektroniske billetter Loggfiler, kryptonøkler, sjekksummer++ Impuls-kort, Philips Mifare Ultralight Kun 1 billett
Innhold en elektronisk billett Reisedata Fra/Til/Via stasjon/sone eller område Tidspunkter Utstedt, tatt i bruk++ Produktdata Referanse til produktdata, håndtering av klippekort og gruppereiser. Klemt inn på bare 384 bits Suppleres med konfigurasjonsdata på hver CAD for å virke
”Elektronisk stempling” og lesing av billetten Validering ”Elektronisk stempling” og lesing av billetten Første oppgave er å finne ut hvor man skal Sjekk på gyldighet i tid Sjekk på gyldighet på sted/tog Sjekk på gyldighet for produktet
Validering og interoperabilitet Kortene og en del billetter kan brukes på tvers av operatører Produkter som aksepteres hos en annen operatør kalles interoperable. Valideringsdata for interoperable produkter må installeres på alle CAD som aksepterer produktet
Utstyrstyper Salgsautomater Validatorer Bemannede terminaler med PC (Lisa Luke i NSB) Mobile terminaler (PDA) for konduktører mm Førersalgsmaskiner for buss og trikk
Internett, kundetelefon mm Er mulig å kjøpe elektroniske billetter via eksterne kanaler Ex: Internett, Salgsportal, kundetelefon Aksjonlister over hva som skal oppdateres genereres Distribueres til alle CAD Første CAD som møter kortet legger inn oppdateringen
Status for elektroniske billetter i Norge De fleste fylkeskommuner er for tiden inne i e-billetteringsprosjekter Vestfold: I drift med kontaktbasert smartkort Vil innføre kontaktløse kort Trøndelag I pilot med kontaktløse smartkort Reis i Vest Sogn og Fjordane I drift med kontaktbaserte kort Rogaland I gang med prosjekt på kontaktløse kort Hordaland I ferd med å inngå kontrakt Østlandssamarbeidet (Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold, Buskerud, Telemark, Hedmark, Oppland) Hedmark/Oppland er i prosjekt med kontaktløse kort
Del 3 – Elektronisk billettering i Oslo
Oversikt over Oslo-prosjektene
Noen utfordringer for prosjektet Hva er felles systemer i samarbeidet? Referansemodell for samarbeidet Fange opp og løse problemer
Overordnet strategi for løsning IOS NSB OS SL format Translate smart media 8902 5024 0256 6478 IOS internal data format Felles Ekvivalens rundt interoperable produkter
Felles referansemodell CRSI – felles spesifikasjoner for interoperabilitet Interoperabilitet på kortnivå og interoperabilitet- systemet (IOS) Kortnivå basert på europeisk standard for transportapplikasjoner. Ferdigstilt. IOS også basert på europeiske standarder. De samme standardene danner grunnlag for ny ISO- standard rundt Interoperable Transport Systems.
Problemløsning - organisasjon Prosjektorganisasjon SAM SAM2 Tilknyttede råd og utvalg Workshops
Beslutninger / avklaringer CRSI utvikling Problemer Revisjon OS Revisjon SL Revisjon NSB SAM2 SAM2 SAM2 IO WS Beslutninger / avklaringer CRSI Dokument v. X+1 CRSI Dokument v. X Løsninger Utviklingsløp
CRSI utvikling forts Klar fordeling av ansvar Skalering er mulig Nå-situasjon er dokumentert der beslutningene er fattet Planlagt rekkefølge i forhold til prosjektfase Komplett sett av dokumenter eksisterer Avventer lukking av dokumentene til prosessen er moden Card Layout/Application Note med detaljer rundt kortstruktur og validering er lukket
CRSI: Interoperabilitet i Oslo
CRSI: Interoperabilitet i Oslo