Milepelsevaluering av Innherred samkommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Advertisements

Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
SKS-pres Status delprosjekter SKS-sak 14/04, Innherred samkommune.
Hva var utgangspunktet?
PLAN, BYGGESAK, OPPMÅLING, MILJØ
Den ideelle kommunesammenslåing
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Side 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Visjoner om kommunesamarbeid
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
1 Innherred Samkommune Status og veien videre Informasjonsmøte for ansatte Levanger og Verdal 28. januar 2004.
STATUS PR Innherred samkommune
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Administrasjonssjef Ola Stene – Innlegg konferanse, Røstad Effektiviseringspotensialet i samkommunen Innherred.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Innherred samkommune 1 Orientering til kontrollutvalget om besparelser og resultater kommunene har oppnådd gjennom samarbeidet i ISK Administrasjonssjef.
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune Historikk og vegen videre Konstituerende møte i Samkommunestyret SNK Tirsdag 23.okt.2007 Administrasjonssjef.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
12. juli 2014Trøndelag Forskning og Utvikling as Evaluering av forsøket Innherred Samkommune Resultater mot slutten av forsøksperioden Roald Sand
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
20.8, 8.9 og var historiske dager ! – Kommunestyrene i Frosta, Levanger og Verdal vedtok å ta steget ut i et ukjent, men forhåpentligvis fruktbart,
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
9-kommunesamarbeidet i Vestfold Status og resultater Langesund 10. mars 2005 Torill Lønningdal adm leder 9k.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Innherred samkommune 1 Gruppe 2 Tore Kolstad Geir Larsen Bjørn Holmli Lennart Johansson Brit Fredriksen Torbjørn Olsen.
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Styringsgruppemøte – Verdal rådhus Evaluering Innherred samkommune Hvorfor samkommune? økonomiske forhold nasjonale føringer kommunesammenslåing.
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Utgreiing av kommunestruktur
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Evaluering av forsøket Innherred Samkommune
utfordringer i en ny region
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Evaluering av forsøket Innherred Samkommune
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Milepelsevaluering av Innherred samkommune Ambisjon om å bidra med kritiske og konstruktive innspill som kan bidra til å kvalitetssikre og forbedre arbeidet med å realisere Innherred samkommune. mest opptatt av løsningene, de kloke grepene og de gode eksemplene men også av å synliggjøre, reflektere over og bidra til at en lærer av erfaringer

Evalueringsfokus ”Politikkområder” politiske prosesser og politisk ledelse, A, B eller C-lag? forholdet mellom samkommune/samkommunestyre og lokal kommune/kommunestyre håndtering av felles saker og lokale saker demokrati lokaliseringsspørsmål; intern/ekstern tjenesteyting, næring, utbygging osv. næringsutvikling regional rolle samarbeid med aktører utenfor samkommunen, kommuner, fylkeskommune, stat, interkommunale selskap osv.

Evalueringsfokus forts. informasjon og kommunikasjon, intern/ekstern ledelsesstrategier, policy og utvikling av Samkommunen som virksomhet arbeidsmiljø og medvirkningsprosesser konflikthåndtering kompetansesituasjon og –utvikling nyskaping, løsninger intern/ekstern tjenestekvalitet egenevaluering

Historie Hvorfor ville en forsøke Innherred samkommune som kommunal samhandlingsform? økonomiske utfordringer i kommunene, behov for å spare penger behov for å finne felles og rasjonelle løsninger behov for å samordne og utnytte felles kompetanse ønske om god tjenestekvalitet innenfor begrensede økonomiske rammer ønske om å styrke lokaldemokratiet behov for en styrket næringspolitikk ønske om en rolle i regional utvikling nasjonale føringer i forhold til kommuneøkonomi, kommunestruktur og kommunale oppgaver trussel om framtidig kommunesammenslåing – et alternativ

Hva mente en/ønsket en mht prosesser og medvirkning I forhold til: Folkevalgte i mor- og/eller samkommune Ansatte i mor- og/eller samkommune Innbyggerne Svar: Åpne og inkluderende prosesser Stor grad av medvirkning fra de ansatte

Hva så og opplevde vi mht samarbeidet mellom kommunene? Frosta, Levanger, Verdal ble til Levanger og Verdal. målkonflikter problematisk kommunikasjon interessemotsetninger kulturforskjeller maktforhold tillit/mistillit førdommer sentrum/periferi. samhandling, ”rettferdig” fordeling mellom kommunene organisering av forsøket politisk administrasjon interne tjenester Fra harmoni til disharmoni….til harmoni….til……

Utfordringer vi pekte på i desember 2003 Demokrati Oppgavefordeling Medbestemmelse Arbeidsmiljø Informasjon kommunikasjon

Oppsummering juni 2004 Fokus 1) erfaringer med Innherred samkommune så langt 2) synspunkter på prosesser som er gjennomført 3) forbedringsområder. Vår tilnærming har så langt i stor grad vært kvalitativ: deltakelse på møter dokumentstudier samtaler og intervju

Oppstart av enheter 1. februar 2004, hhv. 1. april 2004. Generelt Oppstart av enheter 1. februar 2004, hhv. 1. april 2004. For kort tid til å kunne se effekter av organisering av tjenester, tjenestekvalitet og økonomi i forsøket. For kort tid er gått til at vi kan vurdere forholdet mellom, effekter av forsøket i forhold til morkommunene og samkommunen, enten det gjelder det administrative eller det politiske nivå. Ansatte og tillitsvalgte gir uttrykk for at de opplever at det er et uforholdsmessig stort fokus på samkommunen og at en lett kan komme til å ”glemme” de tunge tjenesteområdene i morkommunene. Politisk nivå oppleves å ha lite kontakt med/være lite synlig opptatt av situasjonen i enhetene og hos de ansatte.

Organisering – herunder bl.a. lokalisering, personale, ledelsesstrukturer og handlingsrom for ledelse, arbeidsmiljø Mange stiller spørsmål ved grunnlaget for de base-/lokaliseringsvalg som er foretatt – mer spørsmål ved mangel på innledende prosesser enn ved ”realitetene”. Dette har gått for fort og vært preget av top-down – ikke av medvirkning. Flere savner vurdering av kostnader, effektivitetstap og/eller gevinster. Det må være rom for ulike løsninger ut fra vurdering av og aksept for likheter/ulikheter ved de enkelte enhetene. Viktig å fokusere på gode kommunikasjonslinjer. Det reises spørsmål ved om ledelsesstrukturen er hensiktsmessig, men samtidig blir det sagt at en må la den få en sjanse. Vi har observert noen faresignaler i arbeidsmiljøet. Dette bør følges opp med systematisk ”overvåking” av arbeidsmiljøet.

Medvirkning i gjennomføringen Internt i enhetene har det vært breie medvirkningsprosesser. Tillitsvalgte er ikke fornøyd med medvirkning i forhold til rådmannsgruppa - de kommer for seint med i prosessene. Ledelsen bør ta en grundig drøfting av medvirkningsprosesser. Samhandling innen samkommunen Enhetslederne har felles møter. Hver enhetsleder har sin ”overordnede” i rådmannsgruppa. Dette er en ordning som bør evalueres. Enhetslederne opplever slit i forhold til og konkurranse mellom å få samkommunen og egen enhet på plass og opprettholde daglig drift Forholdet til morkommunene Vær oppmerksom på mulige konsekvenser av tidsklemma!! Samkommunen har 8 ulikeartede enheter både mht. overgripende oppgaver, antall ansatte, faglig bredde og utfordringer. IKT, Lønn/personal, Økonomi, Kemner Barne- og familie, Helse og rehabilitering, Plan/byggesak/oppmåling/miljø, Landbruk/naturforvaltning

Forholdet til den øvrige virksomheten i kommunene – i ”morkommunene” For kort tid til at en kan evaluere tiltak, praksis og effekter. Det stilles spørsmål om virkning for ansatte i både mor- og samkommune i forbindelse med både fraflytting og tilflytting. Spørsmål om internt og ekstern tjenesteyting (og publikumstilgjengelighet) og tjenestekvalitet som følge av samordning og flyttinger. Ressurssituasjonen – herunder økonomiske rammevilkår; personalsituasjon, tilgjengelig kompetanse Budsjett har ikke vært på plass fra starten av (enhetene) – utilfredsstillende for enhetslederne. ”Innsparinger mens vi etablerer enheter – en stor utfordring, skaper støy og lite forutsigbarhet”.

NB! Oppgaver, organisering, samhandling med samkommune og morkommune. Utfordringer Avklaring av tjenestekvalitet (politisk ansvar) Servicetorgene vil være morkommunenes og Samkommunens viktigste førstelinje! NB! Oppgaver, organisering, samhandling med samkommune og morkommune. Fokus på forbedringsarbeid i organisasjonen Ansatte, enheter, ledelse Medvirkning Kommunikasjon Arbeidsmiljø Ledelse – roller og lederkompetanse/ handlingsrom Samhandling Effekt på Kvalitet på organisatoriske løsninger Tjenestekvalitet Nærværskvalitet Sykefravær Økonomi - effektivitet

Vi vil ha et fokus på utviklingen innenfor ulike ”politikkområder” politiske prosesser og politisk ledelse forholdet mellom samkommune/samkommunestyre og lokal kommune/kommunestyre håndtering av felles saker og lokale saker demokratiske prosesser håndtering av lokaliseringsspørsmål; intern/ekstern tjenesteyting, næring, utbygging osv. næringsutvikling og organisering av næringsarbeidet Samkommunen og regional rolle, herunder samarbeid og samhandling med aktører utenfor samkommunen, kommuner, fylkeskommune, stat, interkommunale selskap osv. Dokumentstudier, deltakelse på ulike møteplasser, spørreskjema, samtaler og intervju