DSS16 2011 • Et prosjekt med basis i DSS16 2009. • Målsetning 2011: Sluttid15:14:59 • Kapteiner: Ole Loftesnes, Kjetil Standal • Følgebilmannskap:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
DSS • Et lovende prosjekt med basis i Ceres DSS • 30 Ryttere i lagkonkurranse • Kapteiner: Ole Loftesnes, Kjetil Standal • Følgebilmannskap:
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Tekster til kapittel 2.
Bibeltime onsdag 8.januar Anne Birgitta L.K.. Luk.1, Men da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Trondheim – Oslo 28 juni 2014 Veien dit. Hva skal til? God kapasitet God teknikk God organisering Ansvarsfølelse Lagånd.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Foreldremøte vg3 Onsdag
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Team Jæren Styrkeprøven Lag Treningssamling 14. Januar 2007 Lyse, Sandnes.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Gruppe ikke helt ufarlig å konkurrere heller...
Løpstur til Barcelona oktober 2011 INVITASJON FRIIDRETTSGRUPPEN HAUGESUND.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe 11-12år Trenere: Torbjørn, Trond, Kjetil og Mireilla Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
Rena, fredag 27 august 2010 Klokken nærmer seg 0830…. Dagen er kommet, -dagen ”mye” har dreid seg om de siste månedene. De siste forberedelser er gjort,
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Leirskole i uke 18.  Alle har selv ansvar for å organisere denne delen.  Avgang fra Arna stasjon mandag 30. april kl  Vær ute i god tid!  Fredag.
Lukas 18,35-43 Den blinde mannen ved Jeriko
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Team Jæren Styrkeprøven Lag TEKNISK SKIKK OG BRUK
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe Junior/senior Trener: Eirik Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 6. – 8. DESEMBER 2012 Gruppe år Trenere: Arne, Svein, Harald, Mia, og Thor Ingvar.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 6. – 8. DESEMBER 2013 Gruppe år Trenere: Joakim Fredrik.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe år Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe år Trenere: Eirik Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
Avlevering i praksis KDRS-samling
Utøverbriefing Norgesmesterskap juni Velkommen! NN, NTF teknisk delegat (TD) NN, NTF hoveddommer NN, stevneleder NN, Dommer.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Ansvarlig for grafene Bente Pettersen Roar.
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
NÅR: FRA FREDAG 24. APRIL KL TIL SØNDAG 26. APRIL KL. 14. STED: GULSRUD LEIRSTED VED TYRIFJORDEN HVEM: ALLE SOM HAR LYST PRIS: BARN: 0-1 ÅR: GRATIS.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 5-7. DESEMBER 2014 Gruppe: 1. og 2. klasse / 7-8 år Trenere: Per, Lars Eivind, Hans Jørgen, Per Kristian, Jill og Ola Endelig på.
DSSP Ceres 16.
Litt informasjon: I 2010 vil det bli arrangert 7 seniorsykkelturer. Det sosiale aspektet og opplevelsene på turene er noe av det viktigste. Du trenger.
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN DESEMBER 2014 Gruppe år Trenere: Henrik, Harald, Einar, Thor Ingvar, Tore og Espen.
Velkommen til ny sesong SKIPTVET IL ski og sykkelgruppe.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
RGSK Lillehammer – Oslo 2016 NM Lagtempo Sykkelmøte 25/11 kl 2000 på Strand Hotell Gjøvik.
Landeveistrening Kjøring i feltformasjon © IF Frøy.
- IF Frøy G
Utskrift av presentasjonen:

DSS • Et prosjekt med basis i DSS • Målsetning 2011: Sluttid15:14:59 • Kapteiner: Ole Loftesnes, Kjetil Standal • Følgebilmannskap: – Jan Sunde, Jonny Nilsen (Følgebil), – Hans Erik Loftesnes, Per Hval (sykkeltransport og matbil) – Geir Sundbakken, (Ledebil) 3

DSS I dag: Hva du skal gjøre: 1.Før avreise 2.I Trondheim 3.Underveis Trondheim – Oslo 4.Etter målgang Det vi bestemmer i dag gjelder! Det er viktig at det vi bestemmer før rittet blir overholdt. Under rittet er det kapteinen som er sjef. Har du noe du vil forandre på så må det gjøres nå…….. 4

• Du skylder fellesskapet å forberede deg skikkelig til oppgaven • Overskudd. Hvile og søvn. Unngå stress og konflikter. • Halver treningsmengden siste 2 uker, samme intensitet som vanlig. • Inntak av mat og drikke tilpasset et redusert aktivitetsnivå. • (2010: Du bør ha spist godt i tiden før DSS!!, og drikk mye vann.) • 2011: Drikk når du er tørst. • Før avreise - 5

• Sykkelen skal ha pleie før avreise: – bremser, gir, dekk, hjul, kjede. • Vær presis til alle frister. • Sykkeltransport. • Transport av sykler og reservedeler/utstyr gjøres med matbilen/Mercedes Sprinter: – Sykler/deler og bagasje lastes opp torsdag 23/6 kl. 20:00 på oppmøtested for Ceres-treningene – Begrenset kapasitet, – Ta med reservehjul • Foringskasser(Ole sjekker antall tilgjengelig, noen ekstra må skaffes) – Tomme foringskasser leveres sammen med sykler som over. • Transport til TRH på individuell basis Før avreise - 6

• Reservehjul og andre reservedeler legges i teknisk følgebil. Merk tingene med navn. • Følgebil bør ha min. slanger, 2 pumper, dekkspake og kjedekutter, olje (spray) Før avreise - 7

I Trondheim • Overnatting i TRH på Royal Garden, betales v utsjekk. Har alle rom? • Utlevering sykler på Royal Garden fra kl 1800 fredag. • Startnr. hentes av den enkelte fredag på Rica Nidelven • Husk lisens! • Sjekk tøy og utstyr, mulig å supplere på kvelden. • Pizza på Peppes fredag Kl – Betales selv. (Hvert bord sammen, ha kontanter.) 8

I Trondheim fredag • Mat kjøpes i Trondheim • Du må smøre mat og fylle opp flasker fredag • Foringskassene skal inneholde alt du trenger av mat og drikke flasker ferdig drikke skal være forberedt + 2 på sykkelen og mat og ev drikke på baklomma. • Riktig og rikelig med mat er et av de viktigste elementene i et ritt så langt som dette. • Spis og drikk det du tåler og syns er godt under påkjenning! • Lag en pose eller slynge til hver stopp. • I tillegg skal foringskassa inneholde: – Klær og hansker du trenger underveis (legges i bærepose). – Ev briller m gult eller klart glass etter skumring. 9

• Frokost fra kl. 05:00 på Royal Garden. • Matkasser og bagasje til Oslo leveres til matbil utenfor Royal Garden fra kl. 06:00. • Vi triller sammen til start ca kl. 06:40 fra Royal Garden • Vi venter ikke, det er ditt ansvar å møte til start. • Starten går kl. 07:10 I Trondheim rittdagen: 10

I Trondheim: 11 Arrangør Start Elgseter bru Lede- og følgebiler

12

• Vi har et uttalt mål om 15 timer 15min. Dette krever bidrag fra alle hele veien. • Bestem deg for et kjøremønster, f eks 1 t i rulla, 20 min bak. • Ta ”måltider” bak, småspis i rulla. DSS : 13

Klær: • Klubbdrakta ytterst. • Brynje, kortarmet ulltrøye, plastpose, Cerestrøye, løse armer. • Kort bukse, ev m løse knær eller bein • Lange og korte hansker. Neopren v regn. • Sokker, skotrekk? • Unngå luftige plagg som vest og overtrekksjakke. • Regnjakke på ved kraftig regn og lav temperatur. • Fornavnet ditt på hjelmen. • Følgebilsjåfører bør ha like/synlige plagg – bruk refleksvestene! Trondheim – Oslo

Trondheim – Oslo

• På matstasjonene finner dere foringskassene satt ut i alfabetisk, nummerert rekkefølge på fornavn fra venstre mot høyre. • Ikke ta med sykkelen helt inn til foringskassa. Da får ikke naboen plass. • Følgebilen har ekstra flasker og ekstra drikke. Spør mannskap og du får hjelp. Trondheim – Oslo

Kassestopp Ringebu DSS

DSS : Mål 2010: – Få en fin tur nedover – Tid 15:30 – Tiendeplass lagkonkurranse – Pallplass • Resultat: – 15:43 – Nr 14 – Andreplass K

DSS : • Trondheim – Dombås – Oppdal 7 min foran skjema. – Kraftig motvind over fjellet – Dombås 6t 5m, 11 min bak skjema • Dombås - Lillehammer – Uhell v Otta, 6 ryttere veltet. Tidstap ca 10 min – Lillehammer 10t 8min, 4 min bak skjema • Lillehammer – Oslo – Hamar 1 min bak skjema – Eidsvoll 8 min bak skjema – Oslo 15t 43min, 18 min bak skjema 19

DSS vs ’09 og 15:25 20

DSS16 i lagkonkurransen

DSS : Mål 2011: – Tid 15:14:59 – Top10 Lagkonkuranse – Få en fin tur nedover – Men husk, vi søker det ekstreme, ikke det behagelige! – Kan få regn, kulde og motvind. – Lidenskap 22

DSS : Hvor står vi? – 2009: 25 ryttere, ca15 arbeidsjern – 2011: Bare arbeidsjern ! • Prestasjoner: – Enebakk -2 min. 2:00/1:48 vs 2:09 / 1:55 – Nordmarka – 4 min. 4:03 / 3:37 vs 4:27 / 3:51 – Randsfjorden – 10 min. 3:41/3:29 vs 3:58/3:36 – Mjøsa -8 min. 5:52 / 5:12 vs 6:13 / 5:25 Nærmere 14t enn 16t 23

DSS : Hvordan er vi blitt bedre? • Sterkere ryttere – Nye sterke ryttere kommet til – Nivåhevning gamle ryttere • Bedre kjøreteknisk • Tar ut gruppas potensiale – Kjører nær ytegrensa 24

DSS : Hvor tar vi 28 minutter? • Trondheim – Dombås – Tid 5:45 (-20 min på 19 mil) • Dombås – Lillehammer – Tid 9:40 (-08 min på 16 mil) • Lillehammer – Oslo – Tid 15:15 (-0 min på 19 mil) 25

• Matstasjoner Oppdal120 km 3:253:25 Otta240 km 6:503:25 Ottestad280 km 10:323:42 Oslo 540 km 15:154:42 Mat og drikke i bil, langing Dal DSS : 26

DSS : 27 Sted SkjemaKl Start00:0007:10 Oppdal03:2710:37 Hjerkinn stj04:5812:08 Dombås05:4512:55 Otta06:4913:59 Frya 8-kanten08:1915:29 Lillehammer09:4016:50 Hamar11:3518:45 Eidsvoll13:4420:54 Frogner (Mål - 43 min.)14:3321:43 Korset (Mål - 35 min.)14:4021:50 Oslo15:1522:25

DSS : Hvordan? • 10 mann best mulig tid? • Følge skjema? • Alle samlet i mål? • Sanksjonsmuligheter? – Hva gjør vi med de som ikke ofrer seg? 28

• Det er påbudt å ta til seg mat og drikke regelmessig. • Spis jevnt og trutt helt fra begynnelsen. Ingen tar seg til Oslo på en god måte uten næring. • Lag deg faste rutiner og følg disse selv om du verken føler sult eller er tørst. Føler du det er det for seint. Underveis 29

• All kontakt med følgebiler(mobil/direkte) går via kapteinen • Vi stopper i 3 minutter på de 3 matstasjonene. Opprop v/kapteinen etter 2 minutter. • Vent på kjøreordre etter stopp! • Drøyer du lenger blir du frakjørt (ingen nåde!). • All spising foregår på sykkelen. Matstasjonene brukes bare til å fylle opp lommer, skifte klær, kvitte seg med slaggstoffer….. Trondheim – Oslo

• Kjøremønster rulle: Tette rekker, spiss i front. Rett bak hjulet til forankjørende. Avstand til kantstripe min 50 cm Tenk luftmotstand, kryp sammen i front Ikke de sterkeste etterhverandre i rulla. Organisert hale! • Rulla startes i front om vi havner på en rekke! – Fremste rytter faller av mot høyre eller venstre. Er det kraftig motving kjører vi to rekker. • Max 2 minutter i front v/rekke, rullering i front. • Alle er med på rekkene og tar sine frontperioder. • Hold tett sammen både i lengderetningen og sideveis. • Høy intensitet i front Underveis : 31

• Rullekjøring Gudbrandsdalen DSS : 32

• Kjør jevnt, ikke øk farten når du er først i fartsrekka. Ikke lag luker. • Ta med fart opp i bakker • Trå i front nedover. • Følg med fremover, snu deg minst mulig. • Ikke spis når du sitter i front. • Hold rekkene tett sammen; mindre luftmotstand for de bak. • Ikke skrik unødvendig i feltet. • Henvend deg til kapteinen ved behov. • Småprating er helt ok; Du kan bli trøtt, og du vil garantert få downperioder. Underveis: 33

Moralen er: • Kontrollert i bakkene. • Frysing av rulle i bakkene. • Få med fart over småkuler. • Ta med fart opp i bakkene. • Ikke prøv deg på noen sprell med dine friske bein. De er kanskje ikke så friske mot slutten. 54 mil er svært langt Underveis 34

• Kapteinen har all makt i feltet! • Synes du det går for sakte ikke fortvil, du skal få brukt kreftene dine mot slutten. • Når man blir sliten blir man ofte misfornøyd, eller sågar aggressiv. Da må du tåle å bli snakket til. Ikke vær destruktiv i feltet. Sutring må gjøres før og etter rittet! • Gi deg selv positive tilbakemeldinger! • Må du av en eller annen grunn bryte, meld fra til kapteinen eller følgebil. Ta med bankkort til tog og varm genser! Underveis 35

Underveis: • Uhell: Vi stanser. • Punktering: Vi kjører uanfektet. – Benytt de muligheter følgebilene gir for å komme opp • Kjører inn lag. – Forbi følgebilene – Hvile rulla – Passere på kommando • Blir innkjørt: – Ta rygg – Slipper på kommando 36

• Følgebil: • Sett på hjul selv – Venstre arm i været: Forhjul. • Kjører pes. – Ta igjen feltet nedover og på flater. – Lik fart oppover. • Sjåfør ikke ansvarlig for å følge rittreglementet. • Ikke følgebil opp på siden av feltet for langing. Eller? Underveis 37

• Bagasjen din kan du hente direkte på følgebilen eller den blir satt i arrangørens hall for bagasje. • Rengjort kasse leveres Ole eller Kjetil etter rittet. Trondheim – Oslo

I mål: – 2 rekker, kapteinene først. – Intervju, fotografering – Fagerborg søndag 26. kl • Øl og burger • Oppsummering • 2012… DSS : 39

– Har vi felles mål og ambisjoner? (15:14:59) – Kjøre sammen alle? Når kan vi kjøre fra noen? – Kjørestrategi? Den enkeltes kjøretekniske plikter? – Våre styrker og svakheter. Hvordan optimalisere? – Ord fra kapteinen? – Dine synspunkter eller spørsmål? Noen utfordringer til diskusjon 40