Riktig bruk av kilder i skolearbeidet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Rett på sak.
Litterære virkemidler
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med
Kildekritikk (Kilder fra internett) Problemer med plagiering
Plagiering plagiat (fra fr., av senlat. 'røve mennesker') utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller.
Litteraturlister og oppgaveskriving
Fredagstimen Jeg har veldig dårlig stemme i dag, så jeg skriver instruksjoner for timene her. I dag skal vi jobbe i grupper fram mot en muntlig framføring.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Studenters holdninger til fusk og plagiering i høyere utdanning
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Manual for skoleavis i 6. klasse
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Wikipedia Wikipedia er leksikon på Internett. Wikipedia blir utgitt av den ideelle organisasjonen Wikimedia Foundation. Wikipedia har over 18 millioner.
Hvordan henviser til kildene som er brukt?
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Biblioteks-orientering, kinesisk. Biblioteksorientering for Kinesisk.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Redd Barna og Sinna mann
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Hvordan føre kilder?.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Kurs i referanseteknikk
Sitater og kildehenvisninger i fordypningsoppgaven
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Forskningsetikk m.m. n Personopplysninger –Krav: Anonymitet - ikke oppgi navn!! - og HUSK: FEILEN KAN BLI ENDA MER KATASTROFAL DERSOM DERE HAR VALGT ALTERNATIV.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Ettspråklige og tospråklige ordbøker Hva er forskjellen? (et sammendrag av artikkelen ”Ettspråklige og tospråklige ordbøker i engelskundervisningen”)
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Referanser Institutt for statsvitenskap. Agenda Hvorfor referanser? Nettsider og informasjon Referanser i Word Oppgaver.
| Å argumentere å skrive argumenterande tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saka. Sjå ein film, leit på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Informasjon til fordypningsoppgaven
Kildebruk i oppgaveskriving
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Digital startpakke kurs 3
| Å argumentere Å skrive argumenterande tekst.
Et innføringskurs for alle elevene ved sortland videregående skole
Kilder og kildebruk.
Kildekritikk i APA-stil
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Panorama Vg3 Kapittel 9 Før eksamen © James Oliver/Getty Images.
| Å argumentere Kjeldekritikk og nettvett.
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Sitering, referering og plagiering
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Riktig bruk av kilder i skolearbeidet Slik unngår du å bli tatt for fusk …

Mål Du skal … … bli mer bevisst på hvordan du bruker kilder … kunne bruke kilder på riktig måte i skolearbeidet … vite hva som menes med begreper som plagiat, sitat, referat, kildeliste osv.

Skolens regler for kildebruk Bruk mer enn én kilde! Vær kritisk til kildene! Oppgi kildene i teksten! Lag kildeliste!

Hva er en kilde? Der opplysningene kommer fra: Bok Avis Tidsskrift Nettsted Personer (informanter)

Stikkord for denne sekvensen: Plagiat Sitat-teknikk Referat-teknikk Omskriving Referanser Fotnoter Kildeliste

Plagiat Litterært eller kunstnerisk tyveri Avskrift fra en kilde Kopiering og liming av tekst fra nettsteder NB! Regnes som fusk !

Gjengi informasjon fra kilder 3 måter: Sitat Omskriving (parafrase) Oppsummering (referat) Parafrase (para=”lignende” frase= ”uttrykk”)

1. Sitat Skal være ordrett gjengitt Ikke for lange Markeres ved kursiv eller innrykk Kilden skal oppgis i parentes eller ved bruk av fotnote

Sitat fra kilden (eksempel 1) Litteraturkritikeren Øystein Rottem uttaler at Erlend Loe har skrevet en bok som bobler av lystig skrivekunst på så godt som hver eneste side. (Dagbladet 29.10.1996) Artikkelen fra Dagbladet

Kildehenvisning Bakerst i oppgaven: Kilder: Rottem, Øystein. Utspekulert naivisme. Dagbladet, 29.10.1996.

Sitat fra kilden (eksempel 2) I oppslagsverk kan man lese at i årene som fulgte kom det flere ganger til alvorlige sammenstøt mellom svarte og hvite (…) og et mer organisert arbeid for å sikre de svartes rettigheter ble tatt opp. 1 Fotnote: 1 Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

Kildehenvisning Bakerst i oppgaven: Kilder: Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

2. Omskriving Gjengi andres informasjon med egne ord Kilden skal oppgis i parentes eller ved bruk av fotnote Kilden skal inngå i kildelista

Omskriving av kilden Fotnote: De kommende årene var det stadige sammenstøt mellom hvite og svarte, og flere mente at arbeidet for de svartes rettigheter måtte organiseres på en bedre måte. 1 Fotnote: 1 Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

Kildehenvisning Bakerst i oppgaven: Kilder: Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

3. Oppsummering Sammendrag av informasjonen i kilden Kilden kan oppgis i parentes eller ved bruk av fotnote Kilden skal inngå i kildelista

Oppsummering av kilden Det ble behov for mer organisert arbeid for de svartes rettigheter. 1 Fotnote: 1 Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

Kildehenvisning Bakerst i oppgaven: Kilder: Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

Referatmarkører Litteraturkritikeren Øystein Rottem uttaler at Erlend Loe har skrevet en bok som bobler av lystig skrivekunst på så godt som hver eneste side. (Dagbladet 29.10.1996) …sier at… / …hevder at… /… påpeker…

Referanser Kildehenvisninger I selve oppgaveteksten I kildeliste bakerst Kilder: Alle kildene du har brukt i alfabetisk rekkefølge

Kildeliste Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543 Ritchie, Nigel.Martin Luther King og borgerrettighetskampen i USA. Oslo: Libretto, 2002 Rottem, Øystein. Utspekulert naivisme. Dagbladet, 29.10.1996.

Fotnoter MS Word: Verktøylinja Sett inn  Referanse  Fotnote OpenOffice: Sett inn  Fotnote/sluttnote Skriv inn sitatets kilde på riktig måte

Slik kan det se ut i oppgaven: I oppslagsverk kan man lese at i årene som fulgte kom det flere ganger til alvorlige sammenstøt mellom svarte og hvite (…) og et mer organisert arbeid for å sikre de svartes rettigheter ble tatt opp. 1 … ______________________ [1] Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543

Kildeliste Borgerrettsbevegelsen. Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon. Oslo: Kunnskapsforlaget, 1995.  B. 2, s. 543 Ritchie, Nigel.Martin Luther King og borgerrettighetskampen i USA. Oslo: Libretto, 2002 Rottem, Øystein. Utspekulert naivisme. Dagbladet, 29.10.1996

Skolens regler for kildebruk Bruk mer enn én kilde! Vær kritisk til kildene! Oppgi kildene i teksten! Lag kildeliste!