Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
UU og Fylkesmannens rolle
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Krabbekonferansen Forslag til nytt regelverk for fartøy under 15 meter – Status. Joakim Martinsen 12. januar 2012.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
FINNMARKSMODELLEN for akvakultur og fiskerifag
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Et helhetlig barnevern i Oslo
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Hurra for deg som fyller ditt år...
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
RESIRKULERING AV SKIP NY INTERNASJONAL KONVENSJON BAKGRUNN - UTVIKLING - UTFORDRINGER Direktør Terje C. Gløersen Norges Rederiforbund Sjørettsforeningen.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
Den ideelle kommunesammenslåing
Teknologi for et bedre samfunn Presentasjon av prosjekt 1 Fiskebåten som sikker arbeidsplass Krabbekonferansen 2012 av Trine Thorvaldsen.
Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Hvordan få de rette ungdommene til å satse på fiskaryrket? Daglig leder Ole Morten Sorthe, Møre og Romsdal Fiskarlag Årsmøte i FosFor, Ålesund 3. november.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Fjordlinjene er videreført fra 2007
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Vern av kysttorsk 2012.
maritim rekruttering og næringens behov
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
Forskrift om Internkontroll
Utskrift av presentasjonen:

Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet. - Underavdeling for Utdanning, Sertifisering og bemanning (USB).

Sikkerhet for yrkesfiskere STCW-F-KONVENSJONEN Sikkerhet for yrkesfiskere

Bakgrunn Utgangspunktet: STCW-78/95 STCW-F = felles internasjonalt regelverk for fiskeflåten. Vil gjøre Fiskeskippersertifikat gyldig på fiskefartøy fra alle nasjoner som har tiltrådt konvensjon.

Formål Øke sikkerheten og sikre et felles internasjonalt regelverk for sertifisering og utdanning til fiskeflåten Mange og omfattende ulykker – likelydende statistikk fra hele verden Frivillige ordninger ikke tilstrekkelige

Status Den 01. Juni -06 (St.prp. nr. 45/05-06) vedtok stortinget at Norge skulle ratifisere STCW- F konvensjon av 1995. Stortinget har med dette bekreftet at Norge forplikter seg til å implementere kvalifikasjonskrav for sertifikatpliktig personell i fiskeflåten som minst tilfredsstiller konvensjonens krav.

Status fortsetter: 8 land har pr. dato ratifisert STCW-F. Totalt må 15 land ratifisere konvensjon før denne trer i kraft. (12 mnd. etter at land nr. 15 har ratifisert). Norge legger inntil videre kravene til teoretisk utdanning og sikkerhetsopplæring i STCW 78/95 til grunn for sertifisering av Fiskeskipper. STCW 78/95 dekker fullt ut kravene i STCW-F til opplæring og sikkerhetsutdanning.

Hvilke fartøy STCW-F gjelder for: STCW-F konvensjon vil gjelde for alle fiske- og fangstfartøy med en lengde på 24 meter eller derover. 24 meter er IKKE lengste lengde, men er lengde L. I praksis vil dette si fartøy med ca. 28 meter lengste lengde.

STCW-F: Et effektivt virkemiddel? Forskning viser at bedre tilpasset opplæring er et effektivt virkemiddel mot ulykker Holdninger hos fiskere generelt har vist viktigheten av obligatorisk sikkerhetsopplæring

Konsekvenser for utdanningen? STCW-F vil ved ikrafttredelse sette en krav til en del spesielle kvalifikasjoner hos den som skal være offiser på enkelte fartøytyper, som for eksempel: Håndtere fiskefartøy i dårlig vær Manøvrere fiskefartøyet under fiskeoperasjoner. Navigere i områder med is, inkl. fare for overising. Tiltak som skal treffes når redskap setter seg fast i bunnen. Driftsprinsipp for marine kraftanlegg på fiskefartøy.

Hvordan vil det bli? Ingen forskriftsendringer el. er foretatt, men man ser for seg at det kan bli stilt krav til tileggs kvalifikasjoner for å operere enkelte typer fartøyer; som f. eks tråler. En navigatør på en tråler kan bli stilt overfor samme krav som en som skal operere et anker- handlings fartøy. Dette ut fra at de operasjonelle prinsipper her helt lik, og at faremomentene ikke avviker vesentlig.

Regelverksendringer! Kapittel 2 – Sertifisering av skippere, offiserer, maskinoffiserer og radiooperatører Grunnleggende minimumskrav i henhold til STCW 78/95 beholdes. Tilleggskrav til spesialkompetanse på enkelte fartøy!

Sikkerhetsopplæring! Kapittel 3 – Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøyer 40 timers grunnleggende sikkerhetsopplæring for fiskere kan beholdes, med unntak for sertifisert personell.

Regelverksendringer? Kapittel 4 – Vakthold Dagens forskrift om vakthold for dekksavdelingen og maskinavdelingen på norske fiske- og fangstfartøy, FOR-1987-06-30-580 beholdes. Krav til sikkerhetsbemanning på norske fiske- og fangstfartøy.

Konsekvenser for næringen Små økonomiske eller administrative konsekvenser for næringen i forhold til gjeldene regelverk.

Hvilket regelverk gjelder i dag? Forskrift om arbeids- og hviletid på fiske- og fangstfartøy, FOR-2003-06-25-787. Regulerer arbeids- og hviletiden på fiske og fangstfartøy. Signaler fra næringens organisasjoner tyder på at en del brudd på denne skjer i dag. Forskrift om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip, fiske- og fangstfartøy og flyttbare innretninger, FOR-2003-05-09-687 . - Setter krav til kvalifikasjoner og sertifikater på blant annet norske fiske- og fangstfartøy.

Hvilket regelverk gjelder i dag? I tilegg til forannevnte gjelder også: Forskrift om vakthold for dekksavdelingen og maskinavdelingen på norske fiske- og fangstfartøy, FOR-1987-06-30-580 Denne forskriften setter krav til vakthold på bro- og i maskinavdelingen på norske fiske og fangstfartøy på 50 bt. eller derover. Setter blant annet krav til at bro bemanningen skal til en hver tid være behørig kvalifisert og stor nok til at de forskjellige brovakt funksjoner kan ivaretas på en betryggende måte.

Følges regelverket? Da fiske- og fangstfartøy pr. dato ikke har en pålagt sikkerhetsbemanning med der tilhørende bemanningsoppgave har muligheten for kontroll av etterlevelsen vært vanskelig. Det store antallet med fiskefartøy har krevd kontrollresurser som pr. dato ikke er tilgjengelig. Den enkelte aktør og dens organisasjoners evne til å sette seg inn i gjeldene regelverk med tanke på å etterleve dette kan synes og ha vært sviktende. Informasjon fra sjøfartsmyndighetene har siktet spesielt inn mot fiske- og fangstfartøy, men mot norsk sjøfart generelt.

Hva gjør vi videre? Forskrift om sikkerhetsbemanning på norske fiske- og fangstfartøy 01.07.2009. ( må også ses i sammenheng med St. meld nr. 30 (2007-2008) om ILO-konv. nr. 188 og ILO- rekommandasjon nr. 199 om arbeidsvilkår i fiskerisektoren) Økt fokus når det gjelder kontroll av fiske- og fangstfartøy. Samarbeid mellom Sjøfartsdirektoratet , fiskernes organisasjoner og skoleverk for å nå ut med konkret informasjon. Nær dialog med fiskernes organisasjoner for å løse utfordringer som måtte komme, innenfor det regelverk som gjelder i dag, så vel som ved fremtidig endring i regelverket.

Hva er målet? Overordnet mål er å få et flåteledd i fiskerinæringen som følger gjeldene regelverk, noe som igjen vil øke sikkerheten om bord. En sekundær effekt vil være at dette kan bidra til å øke rekrutteringen til flåteleddet i fiskerinæringen. Sjøfartsdirektoratet ser ikke noen grunn til at ikke fiske- og fangstfartøyene skal klare å etterleve gjeldene å også fremtidig regelverk.

Konsekvens for utdanningsinstitusjonen Økt fokus på kontroll, samt økt bevisstgjøring på regelverket vil trolig øke ønsket og behovet for å ta navigatør- og maskinistutdanning. Innføring av STCW-F konvensjons krav til tilleggskompetanse vil gi utdanningsinstitusjonen utfordringer i forhold til å finne frem tilpassede kurs for å oppnå denne kompetansen. Utdanningsinstitusjonen og dets eiere vil også møte utfordringer i forhold til å ha rett kompetanse, personellmessig sett, og rett tilpasset utstyr tilgjengelig for en god opplæring.

Hva kan forventes av myndighetene Sjøfartsdirektoratet vil ikke innføre noen form nye krav eller nytt regelverk når det gjelder utdanning og kvalifikasjoner, før dette et gjennomførbart i forhold til utdanningstilbudet. Overgangsordninger vil være en nødvendighet og en selvfølge. STCW-F gir åpning for slike ordninger. Sjøfartsdirektoratet ønsker å være en aktiv medspiller for fiskerinæringen og utdanningsinstitusjonene, som forvaltningsmyndighet. Dette uten å miste av synet Sjøfartsdirektoratets rolle som tilsynsmyndighet, både for fiskeflåten og maritime utdanningsinstitusjoner.

Hvordan nå målet? Eneste mulighet for å nå målet som er skissert i dette innlegget, er å samarbeide på i alle ledd. Ved å samarbeide og ikke drive ”stillingskrig” mot hverandre vil målet enklest kunne nås! Vi alle kun som mål å sikre at norsk fiskerinæring blir så sikker og attraktiv som mulig, slik at vi også i fremtiden kan ha en levedyktig fiskerinæring.

Arbeidsgruppe tiltak for forebyging av personulykker i fiskeflåten ! Antallet personulykker om bord på fiskefartøy ligger markant over det man ser for andre sammenliknbare yrkesgrupper. Sjøfartsdirektoratet ønsker derfor konkrete innspill fra fiskerinæringen om tiltak som kan settes i verk for å redusere antall ulykker. I denne forbindelse ble det arrangert en egen work-shop under Sjøsikkerhetskonferansen i Haugesund 24.09.2008 hvor forslaget om å opprette en arbeidsgruppe ble lansert.  

Work-shopen Til stede på denne work-shopen var blant annet representanter for Norges Fiskarlag, rederiorganisasjoner, forskningsinstitusjoner, Statens havarikommisjon for transport (SHT), Sjøfartsdirektoratet og sjøforsikring. Forslaget vant allmenn tilslutning blant deltakerne, hvoretter Sjøfartsdirektoratet opprettet en arbeidsgruppe bestående av representanter for mannskapene, rederiene, sjøforsikring, Sjøfartsdirektoratet, Fiskeridirektoratet, fiskerifaglig utdanning- og opplæring, samt forskning.

Hvem er med? Fiskeridirektoratet Norges Kystfiskarlag Norsk Sjømannsforbund FOSFOR (Fiskeri- og sikkerhetsfaglig forum) Bud og Hustad Forsikring CEFOR Sintef Fiskeri og havbruk Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfond Sjøfartsdirektoratet (3 stk)  

Mandat! Sjøfartsdirektoratet gir arbeidsgruppen for forebygging av personulykker i fiskeflåten følgende mandat:  Arbeidsgruppen skal beskrive og vurdere situasjonen i dagens fiskeflåte når det gjelder omfang og risiko for personulykker samt foreslå tiltak for å redusere antall ulykker. I denne sammenheng skal man foreta en helhetlig vurdering av de faktorer som kan antas å ha innvirkning, bl.a. sikkerhetsutdanning, regelverk m.v.

Mandat fortsetter: Målsetningen er å gjøre fiskeryrket mindre risikofylt. Antall og omfang av skader for andre yrkesgrupper som antas relevant å sammenligne med skal i denne sammenheng legges til grunn. Arbeidsgruppen kan benytte tilgjengelig ulykkesdata og statistisk materiale fra Sjøfartsdirektoratet og selv innhente og bearbeide annen relevant grunnlagsmateriale. 

Mandat fortsetter: Arbeidsgruppen skal også vurdere om det vil være hensiktsmessig å opprette et egnet nettsted for på en effektiv måte samle og sikre god tilgjengelighet om bl.a. informasjon vedrørende lovgivning, forskrifter, manualer og konkrete tiltak for å bedre sikkerheten blant yrkesfiskere. Arbeidsgruppen skal videre foreslå/beskrive eventuelle prosjekter, herunder utrednings- og forskningsprosjekter som kan iverksettes for å bedre sikkerheten blant yrkesfiskere, med budsjett og finansieringskilder

Mandat fortsetter: Arbeidsgruppen skal utarbeide en fremdriftsplan som skal danne grunnlag for den videre finansiering av gruppens arbeid.

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN ! Skulle noen ha spørsmål til budskapet er jeg åpen for det!