Reinspor Spor etter rein kan forveksles med gaupe

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bruke blits Vi trenger blits når det er for lite lys. Med blits inne: Når du tar bilder inne, er det ofte lurt å bruke blits. Når det er mørkt i rommet,
Advertisements

Altevatn rundt - nesten
Vinter 2014 Januar uke 1-5 Rosenholm Aktivitetsskole Halvårsplan 2014
Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Turene i November har gått til:
Hvordan tenke lurt når du skriver tekst?
Spor og sportegn Måling av skrittlengde
Tips til lesing av fagtekster (kopiert fra Rune Flikkes notat)
Blikkets betydning Blikkene mellom personalet
OBSERVASJON AV AKTØRER
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Utfordringer sett fra skolenivå Innlegg på møtet i fylkestinget.
Hva er farlig? Konkrete råd til publikum for å forebygge smitte
Månedsbrev Smørblomst
VOKSENROLLEN i UTELEIKEN
Norske landskap Ulf Skauli
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Ulf Wike Ljungblad Barnelege
Hensiktmessig bruk av IKT i den kommunale hjemmetjenesten TTM4715, TOS fordypning Edny-Beate Karlsen.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Overvåking av gaupe SNOs rolle.
10 regler for å skrive for web
Utvikling av barnehage og SFO i Norge
BEVERJAKTA KOMMER Beveren er tidlig i gang om våren. Da er det tid for å rekognosere for jegerne i terrenget.
Kvasarer Kvasarer sender ut mer energi pr sekund enn sola sender ut på 200 år – og de stråler med denne effekten i millioner av år! Kvasarer ble oppdaget.
Felles Blåbukk Da er den første måneden i 2015 ferdig alt. Vi har opplevd mye moro med barna deres, kong vinter kom på besøk, hvilket gjorde at vi fikk.
B.
Vinter i naturen Uteped
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Gruffalo Tema for Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.
Her kommer litt om det vi har gjort på i august, og hva vi skal gjøre i september.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2015 Høsten har så langt vært ganske så flott, med flere dager med sol og lite vind. Da er det litt vanskelig for barna.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Revejakt Surnadal 5. januar 2017.
KORT OM GAUPE, ULV, JERV OG BJØRN.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Spor og sportegn Finn spor etter dyr eller fugler
Hvordan oppstår grupper?
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Økt 3 Lyspæra.
Plankton er første ledd i næringskjedene i havet
Det var en gang en liten skilpadde.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Mobil for å se barns sikkerhet
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
… når vi trenger litt perspektiv for å samle trådene?
Fagmøte Oppal Rogaland
UKEPLAN FOR KLASSE 1C UKE 50-51
Dyreskolen Hei! Og velkommen til Dyreskolen :) Det fins mange forskjellige dyr. Noen dyr lever under vann, noen på land og noen dyr flyr i lufta. Noen.
SNO sine oppgaver knyttet til forvaltning og overvåking av store rovdyr Jan Huseklepp Wilberg Seniorrådgiver rovviltseksjonen SNO – fagansvar ulv.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Trygt og godt skolemiljø
MAI MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG Juliusklubb klokken 09.30
Trygt og godt skolemiljø
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
TOV i granskog har foregått siden 1988 (det het ikke TOV da)
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Periodeplan for februar 2019
Viltulykker - hva gjør vi?
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Peter og ulven Sergei Prokofiev (1891 – 1953).
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS mai 2019
Analysere og tolke eventyr
Utskrift av presentasjonen:

Reinspor Spor etter rein kan forveksles med gaupe Særlig i litt oversnødd spor Følg sporet til man er sikker. Se etter ekskrementer og hvordan dyret har gått. Gaupa går ofte spor-i-spor Reinen skrever mer i gangen, og følger ofte rabber (se etter beitespor og ekskrementer)

Mår Mårspor kan også forveksles med gaupespor Særlig i løssnø, når måren jumper av gårde Nokså enkelt å avgjøre; følg sporet et stykke. Dersom det er mår, vil sporet forsvinne opp i et tre eller lignende

Stor aktivitet rundt kadaver Dersom gaupa har tatt en rein, ligger den ofte å spiser i flere dager Det blir mye spor mellom kadaverplass og dagleie i nærheten Feilkilde: ikke nødvendigvis flere dyr Slå en ring rundt kadaverplassen, og finn utsporet

Spor – og sportegn Viktige personlige egenskaper i forbindelse med sporing: Kunnskap og erfaring hos den enkelte Vær kritisk Skill mellom hva du observerer og dine egne tolkninger 2 spor i samme fartsretning er ikke nødvendigvis ei familiegrupper, men kan være ei gaupe som har gått i ring Stor vandingskapasitet Enorm variasjon i spor, avhengig av bl.a snøforholdene, temp., sol osv Foto: sporing ute i felt

Oppsummering Feilkilder ”Enkeltspor” som plutselig deler seg i 2 eller 3 Kan være to voksne gauper Samme dyret har gått ei sløyfe Stor vandringskapasitet Ofte stor sporaktivitet rundt kadaver Enorm variasjon Man blir lurt hele tida!! Foto: gaupe i bjørnespor