”Personaloppfølging – fra ord til handling!”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Sykefraværsoppfølging?
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Nye krav til oppfølging av sykmeldte fra 1.mars 2007
LO Lovendring pr
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
NESOs Formannskole klasse / 2014
CV Curriculum Vitae.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
NAV Arbeidslivssenter Akershus
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
individuell oppfølgingsplan
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Legens rolle ved sykmelding
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
HVORDAN FÅ EFFEKT I SYKEFRAVÆRSARBEIDET?? v/Siren Vetnes Johannessen
European Employe Index Norge land, ansatte globalt, 5900 ansatte i Norge har svart på undersøkelsen gjennomført av Ennova og HR Norge Laveste.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv – 31
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Arbeid med bistand Rapportering.
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Landsorganisasjonen i Norge Et mer inkluderende arbeidsliv: Det skal være godt å jobbe Inkluderende arbeidsliv.
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
HÅNDTERING AV SYKEMELDTE
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
NYHETSBREV nr. 3 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN JULI 2011 Til våre kunder i private barnehager. Innhold: Hera-kurs Dialogmøter Nærværsarbeid.
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Regler ved permittering 09
PERMITTERING OG OPPSIGELSE – hvordan håndterer vi det?
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
IA-avtalen IA, Side 2 Myndighetene Arbeidstakere Arbeidsgivere.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Den norske tannlegeforening Å være arbeidsgiver / ansatt Advokat Elisabeth Scarpello NTFs sekretariat NTFs landmøte 2008, fagdag for årskandidater og studenter.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Kristiania Advokat Praktisk arbeidsrett Gudleik H.Leir.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
5.1 Innledning I arbeidsretten ser vi på ulike regler som regulerer ansettelsesforhold. Vi skiller mellom individuell og kollektiv arbeidsrett. I den.
Permittert eller oppsagt.. Hva nå?. NAV, Side 2 Ledighetssituasjonen pr  2.7% ledighet i landet  2.1% ledighet i Rogaland  Ledigheten.
Tilrettevisning, Advarsler, Suspensjon, oppsigelse Mandal kommune.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
LEGEN SOM ARBEIDSGIVER
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
Utskrift av presentasjonen:

”Personaloppfølging – fra ord til handling!” I en undersøkelse om hva som er det verste som kan skje bedriften på personalsiden svarer 40% ”å miste nøkkelpersonell”. Deretter kommer ”feilansettelser”, etterfulgt av ”konfliktsituasjoner med/blant ansatte”.   Lytt til og lær av dine ansatte før problemene oppstår!    Torunn Måleng fra NAV og  Carina Ringen fra Manpower setter fokus på viktige områder innen personaloppfølging. Få  nyttige lederverktøy til bruk i praktisk samarbeid, og systematisk oppfølging av dine ansatte. Blant temaene som tas opp er: Leie / ”eie” medarbeidere Kommunikasjon Prøvetid Medarbeidersamtalen Dokumentasjon Sykefravær Opphør av arbeidsforhold (sluttsamtalen) Kurset passer til :ledere/mellomledere/teamledere  med personalansvar Servering av frokost Pris: Medlemmer kr 300,-Ikke medlemmer kr 600,- Påmelding innen tirsdag  24. januar. Hilsen  HaugesundRegionens Næringsforening

Kommunikasjon Medarbeidersamtalen Sykefraværsoppfølging Dokumentasjon Oppsigelse / Avskjed Sluttsamtale Leie / Eie Prøvetid

Manpowers Work Life-undersøkelse - jobbskifte 2006 2011 Under 1 år 9 % 22 % 1-2 år 12 % 21 % 3-4 år 17 % 5-9 år Mer enn 10 år 36 % Ikke sikker 19 %

KOMMUNIKASJON og lederskap Vi får de ansatte (og kanskje den leder) vi fortjener Forutsigbart og tydelig lederskap Vær så åpen som mulig, tør å spørre og fortelle Rose i plenum men risa på kammerset Feire det små skrittene og lær av tapene Husk å si takk Vær på og stå bak dine ansatte Vær ekte KOMMUNIKASJON og lederskap Hvorfor skal noen bli ledet av oss ??? Hva gjør vi alle selv for å bidra til et godt arbeidsmiljø, hvordan ser andre på oss, hvordan ønsker vi å bli oppfattet Systematisk opplegg for medarbeidersamtaler, oppfølging av disse og rett person til å foreta dem

Lederåret Handlingsplan Q1 Q2 Medarbeidersamtaler med STP 12 Budsjetteringsprosess 11 1 10 2 3 STP 9 8 4 7 5 6 Medarbeidersamtaler med STP STP Lønnsoppgjør Handlingsplan Q3 Q4

Arbeidsoppgaver Må forbedres Tilfredsstillende Godt Utmerket Nåværende oppgaver, hvor tilfreds er du? Din egen mestring av nåværende oppgaver? Kommentarer (for eksempel ønske om andre oppgaver eller ansvarsområder, kompetanse du ikke får brukt, hva trives du med/ikke med) Struktur og planlegging Må forbedres Tilfredsstillende Godt Utmerket Egen planlegging og struktur av arbeidet ditt? Din grad av selvstendighet og rom for initiativ? Egen gjennomføringsevne i forhold til oppsatte mål (se forrige utviklingsplan)? Egen arbeidsbelastning? Arbeidsmiljøet i avdelingen? Kommentarer (for eksempel forslag til andre måter å strukturere / planlegge arbeidet, hva er du mest / minst fornøyd med av det du oppnådd)

Samarbeid med leder og kollegaer Må forbedres Tilfredsstillende Godt Utmerket Leders formidling av gjeldende krav og forventninger samt tilbakemeldinger? Leders individuelle behandling av deg? (støtte og oppfølging for å meste oppgavene dine) Kommunikasjon og samarbeid med kollegaer? Kommentarer (for eksempel hvordan den ansatte ønsker tilbakemeldinger, oppføling, kommunikasjon, hva gjør du selv for å bidra til et godt arbeidsmiljø) Motivasjon Må forbedres Tilfredsstillende Godt Utmerket Din egen motivasjon og drivkraft for øyeblikket? Ditt eget ønske om å lykkes i arbeidet? Din mulighet for utvikling i selskapet? Kommentarer (for eksempel hva som er ønskelig av forandring, hva kan leder / den ansatte gjøre)

Personlig utviklingsplan periode xx-xx Ansatt Leder Vurder medarbeiders utvikling fra forrige møte, og også medarbeiders eget initiativ til utvikling. (nye kunder, fagområder, nettverk, kunnskap, bidrag til arbeidsmiljøet, deling av kompetanse, kurs eller annen kompetansehevning). Beskriv mulige områder for utvikling i kommende periode. - Velg ut en eller to som det skal fokuseres på frem til neste møte, inkludert målsetningen fremover. Sett kortfattet opp de utviklingsaktiviteter som skal gjennomføres for at målsetningen skal nås: Underskrift ansatt Underskrift Leder

Tidligere oppfølging av sykmeldte Nytt regelverk Lovendring 01. 07 Tidligere oppfølging av sykmeldte Nytt regelverk Lovendring 01.07.11 Torunn Måleng

Informasjonsmøte – nytt regelverk Presentasjon av lovendringer Hvem gjelder endringene for Oppfølgingsplan til sykemelder Innrapportering til NAV Sanksjoner Aktiv sykmelding – tilrettelegging på arbeidsplassen Bruk av skjemaveilederen – NAV.NO Spørsmål

Hovedaktørene Støttespillere Arbeidstaker Arbeidsgiver BHT Tillitsvalgte Legene Atil NAV Støttespillere

Tidsaksen fra 01.07.2011 Arbeidsgivers oppfølgingsansvar og tilretteleggingsplikt Oppfølgings plan Dialog Møte 1 Dialog Møte 3 (frivillig) Plan sendes sykmelder Plan og rapport til NAV Oppdatert plan til NAV 4 7 8 9 6 m 39 Aktivitets- plikt Dialogmøte 2 Avklaring for Evnt. AAP NAV skal sanksjonere overfor sykmeldte, arbeidsgivere og sykmeldere som ikke følger opp

Sanksjoner (1) NAV skal sanksjonere overfor sykmeldte, arbeidsgivere og sykmeldere som ikke følger opp sitt ansvar i sykefraværsarbeidet Den sykmeldte risikerer å få stanset sykepengene, arbeidsgiver og sykmelder kan bli ilagt overtredelsesgebyr Hensikten er at disse reaksjonene skal bidra til en mer forpliktende oppfølgingskultur

Sanksjoner (2) Arbeidsgiver skal ilegges overtredelsesgebyr for brudd på følgende oppfølgingsplikter: Hvis rapporteringsskjema og/eller oppfølgingsplan ikke er sendt uoppfordret til NAV innen 9 ukers sykmelding Ved manglende avholdelse av dialogmøte 1 Ved manglende deltakelse i dialogmøter i regi av NAV Hvis oppdatert oppfølgingsplan ikke er sendt NAV innen en uke før møte Overtredelsesgebyret tilsvarer seks rettsgebyr (kr 5160 pr 1.7.2011) Overtredelsesgebyr ilegges for hvert pliktbrudd NAV vil sende forhåndsvarsel før eventuell sanksjonering

Aktiv sykmelding avvikles – hvorfor? 2004: reduksjonen i bruken av aktiv sykmelding førte til at det totale sykefraværet gikk ned En analyse fra NAV viser at personer på aktiv sykmelding kommer senere tilbake i ordinært arbeide enn personer på ordinær sykmelding Ved aktiv sykmelding mener departementet at arbeidsgiver ikke har økonomiske incentiver for å legge til rette for friskmelding Departementet mener at ordningen aktiv sykmelding tilslører partenes ansvar; inntekten er sikret Økt bruk av gradert sykmelding kan sikre den samme tilknytningen til arbeidsplassen Ekspertgruppen viser i sin rapport nettopp til at reduksjonen i bruken av aktiv sykmelding i 2004 bidro til reduksjon av det totale sykefraværet. Aktiv sykmelding er derfor ikke ment å være en ordning hvor arbeidstaker mottar sykepenger mens vedkommende utfører enkelte tilrettelagte arbeidsoppgaver.

Vårt tilbud til IA-virksomhetene Fast kontaktperson Informasjon og starthjelp til nye IA virksomheter Systematisk samarbeid og bistand i IA arbeidet Veiledning og koordinering ved oppfølging og tilrettelegging i enkeltsaker Informasjon om tiltak og virkemidler som NAV forvalter Koordinert tjeneste mot NAV Omfattende kurstilbud

17 Prøvetid For å avklare arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglig dyktighet og pålitelighet. • kan avtales skriftlig for inntil 6 måneder • kan forlenges i visse situasjoner, dersom det fremgår skriftlig av arbeidsavtalen • oppsigelsesfrist 14 dager, dersom annet ikke kommer frem av arbeidsavtalen • gode opplæringsplaner med både teori og praktikk / kom fort i gang • følg opp kontinuerlig / rett person til opplæring • gjør alt dere kan for at medarbeider ska lykkes • jevnlig status og evaluering (får du nok info og støtte, får du svar, hvordan syns du selv du behersker oppgavene, hva trenger du mer av opplæring, osv). • ev dokumentasjon - referater signert av begge parter • alternativ kan være å sammen komme frem til at denne stillingen ikke passer www.lovdata.no www.infotjenester.no www.hrnorge.no 17

Oppsigelse Har vi god dokumentasjon på at opplæring er gitt og at vi har fulgt opplæringsplaner, er de gode nok? Har vi evaluert og hatt statusmøter underveis, hvor er det dokumentert hva som er bra, hva som ikke er bra, og hva som skal gjøres fra arbeidsgiver og arbeidstaker for at det skal bli bedre? Det er samme formkrav for oppsigelse i prøvetid som oppsigelse utenfor prøvetid, men det er imidlertid grunn til å tro at det er noe enklere for arbeidsgiver å få medhold i en oppsigelse som gis i prøvetid enn der oppsigelsen gis etter utløpet av prøvetiden. Dette har sammenheng med at man i prøvetiden særlig er interessert i å få avklart hvordan arbeidstakeren tilpasser seg arbeidet, hvilken faglig dyktighet arbeidstaker besitter og hvor pålitelig arbeidstaker er i forhold til å utføre arbeidet. Her forteller vi kunden om hvilke høye ambisjoner og krav vi setter til oss selv I Manpower. Vi skal ikke fortelle om det på en “selvskrytende” måte, men rett og slett dele med vedkommende hva vi strekker oss etter I vårt firma, og hva vi måler oss selv på (jfr Mission 2005/2006). Det å dele dette engasjementet med kunden skal vise at Manpower som partner er en svært positiv match for både kunder og kandidater. Opinionsundersøkelsen som bekrefter at MP oppfattes som best I bransjen på treffsikkerhet og oppfølging ligger som tilleggsfoiler. Disse kan vises dersom kunden vil høre mer, eller krever “bevis” for påstandene våre.

SLUTTSAMTALE FØR ANSETTELSE Viktige årsaker til at du søkte og begynte i Manpowerkonsernet Forventninger ved start ANSETTELSESTIDEN Introduksjon og opplæring – hva fungerte godt og hva kunne vært gjort annerledes Nåværende arbeid – hvilke forventninger er innfridd og hvilke er ikke – hvorfor Hvordan har dine oppgaver vært ifht det du blev forespeilet Kommunikasjon og samarbeid med overordnede og kolleger Informasjon om selskapet /resultater / organisering og lignende Selskapskultur og arbeidsmiljø Lønn- og bonussystem Karriere – og utviklingsmuligheter Hvilke forbedringer vil du foreslå (forhold i avdelingen, oppgaver, ledelse, miljø, personalpolitikk) Vil du anbefale vårt selskap til de som spør (hvorfor / hvorfor ikke)