Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Når det har skjedd: Varsling
Vernetjenesten i Kristiansund
Deltaker på sosialt nettsted Bruker du sosiale medier som for eksempel Facebook, Twitter eller LinkedIn? (Prosent av Internettbrukere) 17 Dagligbankundersøkelsen.
22 tips for den faglitterære forfatteren
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
Vivi Sævik, journalist i PD
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Salgsteknikker & Sosial media
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Det gode Det rette Det rettferdige
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
«Barnehagemillionærene» Foredrag, Offentlighetsutvalget 3. mars 2011 Av Ingunn Andersen Journalist VG Nett Slik lagde vi gull av skattelistene.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Omdømme: Quo vadis?- eller Rotarys omdømme møter media Distriktssamling 2009 R.I. distrikt 2310 DGE Per Olav Stenseth18. april
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
9 Politikk – noe for meg?. Stemme ved valg Frie politiske valg er et av de viktigste kjennetegnene på et demokrati. Ved å delta ved valg stemmer vi på.
Kvinne på Topp 2008 Samling 2 Sørmarka september 2008.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Sosiale medier og mobilbruk i arbeidstiden
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
ETwinnings vårkampanje Logg inn på skrivebordet.
Mediene er den viktigste kanal for å skape debatt og nå ut med budskapet vårt. (eks. Sykepleierforbundets politikk eller Arbeiderpartiets politikk). Hvis.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Godt lokalvalg hva må til? -erfaringer
Veiledning prosjektroller
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Dommerrollen Jørn Egelund / Svein Dahle. Dommerrollen Hvordan var det å komme inn hit? Hvem av oss kommer dere til å høre mest på? Og hvorfor?
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
BARNAS BARNEVERN 2020.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Politisk påvirkning.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Roede-kurslederen på Facebook
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Utskrift av presentasjonen:

Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte

Facebook større enn VG

Mulighetene i sosiale medier •Møter medlemmene der de er •Har muligheten til å nå andre – for å påvirke må vi være tilstede i debatten •Kan organisere aksjoner – og få oppmerksomhet •Skape engasjement og bygge lojalitet

Utfordringene •Når er man tillitsvalgt? Når privatperson? •Når skal man være tilgjengelig? •Hva kan man si – hva bør man si? •Noen andre «eier» din informasjon?

Nettsamfunnbruk fordelt på alder - økning på 21 prosentpoeng i alderen økning på 17 prosentpoeng i alderen (Brandtzæg 2009)

Kan få politikere i tale 1

Kan få politikere i tale 2

”Tvinger” frem en beklagelse

Men husk … •Husk at brukerne gir dere muligheten til å sende info rett til dem – ikke misbruk denne muligheten! Vær ydmyke, svar høflig på kritikk og vær konstruktive. •Husk at journalister leter etter saker i sosiale medier, og mange saker har i utgangspunktet bare blitt publisert ”privat” – du må kunne stå inne for alt du legger ut i sosiale medier.

Retningslinjer for sosiale medier •Vær troverdig: Opptre nøyaktig, rettferdig, grundig og oversiktlig •Vær konsekvent Oppmuntre til konstruktiv kritikk og diskusjoner. Vær imøtekommende, ærlig og profesjonell til enhver tid •Vær lydhør og del Når du mottar verdifull kunnskap, kompetanse og innsikt, del den der det passer. •Vær en ambassadør for virksomheten Du er en ambassadør for organisasjonen, og vil bli oppfattet slik av omgivelsene. Vær derfor åpen om din rolle og posisjon i virksomheten så langt det er mulig og hensiktsmessig

Så galt kan det gå 1

Så galt kan det gå 2

Så galt kan det gå 3

Så galt kan det gå 4

Så galt kan det gå 5

Forslag til tillitsvalgte •Er du på Facebook – lik Utdanningsforbundet  •Er du på Twitter – følg Utdanningsforbundet  •Hjelp oss med å dele våre nettsaker – klikk gjerne på Liker, og kommenter gjerne! •Delta i debatter – få fram ditt og Utdanningsforbundets syn •Oppsøk gjerne lokal- og rikspolitikere på deres hjemmebane – still spørsmål om skole og barnehage – og krev svar!