Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte
Facebook større enn VG
Mulighetene i sosiale medier •Møter medlemmene der de er •Har muligheten til å nå andre – for å påvirke må vi være tilstede i debatten •Kan organisere aksjoner – og få oppmerksomhet •Skape engasjement og bygge lojalitet
Utfordringene •Når er man tillitsvalgt? Når privatperson? •Når skal man være tilgjengelig? •Hva kan man si – hva bør man si? •Noen andre «eier» din informasjon?
Nettsamfunnbruk fordelt på alder - økning på 21 prosentpoeng i alderen økning på 17 prosentpoeng i alderen (Brandtzæg 2009)
Kan få politikere i tale 1
Kan få politikere i tale 2
”Tvinger” frem en beklagelse
Men husk … •Husk at brukerne gir dere muligheten til å sende info rett til dem – ikke misbruk denne muligheten! Vær ydmyke, svar høflig på kritikk og vær konstruktive. •Husk at journalister leter etter saker i sosiale medier, og mange saker har i utgangspunktet bare blitt publisert ”privat” – du må kunne stå inne for alt du legger ut i sosiale medier.
Retningslinjer for sosiale medier •Vær troverdig: Opptre nøyaktig, rettferdig, grundig og oversiktlig •Vær konsekvent Oppmuntre til konstruktiv kritikk og diskusjoner. Vær imøtekommende, ærlig og profesjonell til enhver tid •Vær lydhør og del Når du mottar verdifull kunnskap, kompetanse og innsikt, del den der det passer. •Vær en ambassadør for virksomheten Du er en ambassadør for organisasjonen, og vil bli oppfattet slik av omgivelsene. Vær derfor åpen om din rolle og posisjon i virksomheten så langt det er mulig og hensiktsmessig
Så galt kan det gå 1
Så galt kan det gå 2
Så galt kan det gå 3
Så galt kan det gå 4
Så galt kan det gå 5
Forslag til tillitsvalgte •Er du på Facebook – lik Utdanningsforbundet •Er du på Twitter – følg Utdanningsforbundet •Hjelp oss med å dele våre nettsaker – klikk gjerne på Liker, og kommenter gjerne! •Delta i debatter – få fram ditt og Utdanningsforbundets syn •Oppsøk gjerne lokal- og rikspolitikere på deres hjemmebane – still spørsmål om skole og barnehage – og krev svar!