1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til dokumentasjon i kap
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Nye forskrifter, hva betyr det for oss? Forskrift om medisinsk utstyr
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser
Norsk Skolelederforbund Samling – Troms 24. november 2009
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
NSF og tillitsvalgtes rolle
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Temadag Lov om eigedomsregistrering - Matrikkellova Godkjenningsordninga for landmålarforetak GeoForum Hedmark og Oppland 27. april 2006.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Ny plan- og bygningslov
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Byggherreforskriften
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
Bakgrunn Kunnskapsdepartementet (KD) ba i brev av til universiteter og høyskoler om at det innen utgangen av 2009 var utviklet løsninger for,
Likestillings- og diskrimineringsombudet
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Universitetet i Tromsø
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Forskriften har regler om
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Politisk streik den 28.januar Forsvar arbeidsmiljøloven!!
BEdagene Flere enkle tiltak, flere meldinger og 3 ukers frist – og hva med unntakene? Magnar Danielsen Kommunal- og regionaldepartementet.
Lovrevisjonen – Idrettstinget 2015
B O L I G P R O D U S E N T E N E S F O R E N I N G 1 NEK400:2010 Utgitt av Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) Inneholder 41 enkelt-normer (delnormer),
Opptak til høyere utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
MAI 2013 Hur säkerstaller vi drift och skötsel av minireningsverk? 1 Seminar – Uddevalla mai 2013 Avviksbehandling Erik Johannessen, Ph.D.,
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 HTV – Samling 25. februar 14 Endringer i Arbeidsmiljøloven Vikar (Innleie) Og Midlertidig/Deltids ansettelser.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
O.prp. nr ) Ny plan- og bygningslov Byggesaksdelen.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Fylkesmannen i Buskerud
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

1.Juli 2013 Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) 2013 (8 år siden revisjonen startet)

FKE FRV FEK

Kapittel 1 – Innledende bestemmelser

§ 1 Formål Forskriften fastsetter krav til foretak og personer som utfører eller tilbyr å utføre arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr slik at arbeidet ikke fører til skade på liv, helse eller materielle verdier. Med foretak menes også underenheter til et foretak.

§ 1 Formål Formuleringen ”tilbyr å utføre” innebærer at forskriftens krav må være oppfylt før slike tilbud gis Dette gir tilsynet en tydelig hjemmel til å følge opp og benytte reaksjoner overfor foretak selv før de har utført et arbeid Dette vil blant annet gjelde foretak som annonserer sine tjenester på ulike nettsider eller på annen måte tilbyr tjenester overfor tredjepart

§ 2 Virkeområde Arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr Alt arbeid som omfattes av krav gitt i eller i medhold av el-tilsynsloven, som: Planlegging Prosjektering Bygging Drift Vedlikehold Feilsøking Reparasjon Kontroll

§ 2 Virkeområde - Unntak Unntak fra forskriften er tatt inn fra veiledningen og utvidet med blant annet arbeid knyttet til: f) elektriske anlegg og elektrisk utstyr som omfattes av kjøretøyforskriften g) elektriske tavler når arbeidet utføres hos tavleprodusenten h) elektriske anlegg på maskiner i) bygningsmessige og bærende konstruksjoner for elektriske forsyningsanlegg, og a) drift av elektriske anlegg og elektrisk utstyr som tilfredsstiller relevante installasjons- og utstyrsnormer og som er konstruert for bruk av ikke-elektrofagfolk b) reparasjon av elektrisk utstyr når dette utføres av produsent eller dennes representant i Norge

Kapittel 2 – Krav til foretaket

§ 3 Registreringsplikt Registreringsplikten er utvidet og omfatter nå: Prosjektering av elektriske anlegg Utførelse og vedlikehold av elektriske anlegg Kontroll av elektriske anlegg (kommersiell) Reparasjon av elektrisk utstyr Drift og vedlikehold av egne elektriske lavspenningsanlegg

§ 3 Registreringsplikt - Unntak Foretak som kun utfører arbeid knyttet til egne elektriske forsyningsanlegg Foretak som kun er pålagt lokalt elektrisitetstilsyn Registeret åpner imidlertid også for registrering av ”Sakkyndige” som utfører oppgaver for det lokale elektrisitetstilsyn

§ 3 Registreringsplikt Registrering forutsetter at foretaket er registrert i brreg Registrering knyttes som hovedregel til underenhet/bedrift under foretaket Unntaksvis knyttes registrering til foretaket og da fordi dette ikke har registrert underenhet/bedrift (vanligvis NUF uten adresse i Norge) Registreringsordning, ikke en godkjenningsordning

§ 4 Plikt til å rette feil og mangler Ny bestemmelse Pålegger foretak som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg for andre å utbedre feil og mangler påpekt i vedtak fattet av tilsynsmyndigheten (DSB eller DLE) Utbedring av alvorlige feil og mangler skal prioriteres foran annet arbeid

§ 4 Plikt til å rette feil og mangler Plikten er generell og ikke begrenset til kun å rette feil på elektriske anlegg som foretaket selv har arbeidet på tidligere Plikten er betinget av at det har vært et offentlig tilsyn hvor det er truffet vedtak med pålegg om å rette feil og mangler Vedtaket skal være endelig (klagefristen skal være utløpt) Feilene eller manglene skal være rettet innen den fristen som følger av vedtaket

§ 4 Plikt til å rette feil og mangler Plikten følger av at foretaket er gitt adgang til et regulert marked Plikten til å prioritere arbeidet med retting av feil og mangler er begrunnet i hensynet til eier eller bruker av anlegget i og med at de påpekte feil og mangler utgjør en fare for liv, helse og materielle verdier.

§ 5 Krav om bruk av kvalifisert personell Kravet retter seg mot foretaket Bare benytte kvalifisert personell, dvs som oppfyller kravene i § 6 til § 10 Alt kvalifisert personell som benyttes skal være fast ansatt Kan leies inn eller ansettes for en begrenset periode dersom det er tillatt i medhold av arbeidsmiljøloven eller øvrig lovgivning Konkret oppdrag/prosjekt som krever mer ressurser enn ved normal drift Konkret oppdrag/prosjekt som krever spesiell kompetanse som de normalt ikke har behov for

§ 5 Krav om bruk av kvalifisert personell Foretaket skal forsikre seg om personellets kompetanse før de settes i arbeid Faglig utdanning (§6 - §10) Oppdatert på den faglige utviklingen Kunnskap om nasjonalt regelverk og normer Kunnskap om nasjonal byggeskikk Personell med fagutdannelse fra utlandet må ha nødvendig godkjenning for å videreføre yrket i Norge

§ 5 Krav om bruk av kvalifisert personell Bestemmelsen om innleie eller midlertidig ansettelse gjelder ikke den som skal ha det faglige ansvaret Faglig ansvarlig skal være fast ansatt med arbeidstid innenfor foretakets normale arbeidstid (ordinær full stilling) Den som har det faglige ansvaret kan ikke være faglig ansvarlig for mer enn en underenhet/bedrift under foretaket Foretaket er ansvarlig for at den som har det faglige ansvaret utøver arbeidet, og er tilgjengelig innenfor foretakets normale arbeidstid Den som har det faglige ansvaret kan ikke samtidig inneha en stilling med sammenfallende eller delvis sammenfallende arbeidstid i et annet foretak

§ 5 Krav om bruk av kvalifisert personell Kravet i første ledd gjelder uavhengig av hvilken tilknytning personellet har til foretaket, enten de er fast eller midlertidig ansatt eller innleide for en tidsperiode Kan etter omstendighetene være straffbart etter forskriften § 24 å ikke gjennomføre kursing/opplæring av personellet før de settes i arbeid dersom dette er nødvendig Ved fravær av faglig ansvarlig utover 30 dager vil DSB etter søknad fra foretaket kunne dispensere fra kravet i første ledd Dispensasjon vil kunne gis for en periode opp til seks måneder

Kapittel 3 – Krav til kvalifikasjoner

Krav til kvalifikasjoner Tidligere skriftlige godkjenninger gitt til navngitte personer vil fortsatt ha gyldighet med de begrensninger som fremkommer av den enkelte godkjenningen

§ 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg I prinsippet er tidligere krav videreført I henhold til § 5 skal foretaket ved faglig ansvarlig forsikre seg om at personellet har nødvendig kompetanse for å utføre det konkrete arbeidet de settes til

§ 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg Bestemmelsens tredje ledd første punktum innebærer at den som oppfyller kravene til faglig ansvarlig for bygging og/eller drift og vedlikehold av elektriske anlegg innenfor et faglig virkeområde, også vil kunne utføre til- og frakobling i forbindelse med feilsøking, feilretting, utskifting av komponenter og oppgaver tilknyttet drift og vedlikehold av elektriske anlegg innenfor det samme faglige virkeområdet uten å ha relevant fagbrev. (grei setning !)

§ 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg Bestemmelsens tredje ledd andre punktum innebærer at den som oppfyller kravene til faglig ansvarlig for arbeid knyttet til lavspenning bygningsinstallasjoner, kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig uten å ha relevant fagbrev.

§ 6 Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg Ufaglærte, herunder lærlinger, kan bygge og vedlikeholde elektriske anlegg når de blir direkte fulgt opp av person som oppfyller kravene i bestemmelsens første ledd Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte Her er tidligere begrensning knyttet til ”egne anlegg” fjernet

Tre år relevant praksis skal være opparbeidet etter endt utdanning § 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Bestemmelsens første ledd er generell og gjelder alt arbeid knyttet til elektriske anlegg Tre år relevant praksis skal være opparbeidet etter endt utdanning Må ha bestått egen prøve adm av DSB.

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Den som skal være faglig ansvarlig for bygging, drift og vedlikehold av et foretaks egne forsyningsanlegg (sakkyndig driftsleder) skal oppfylle kravene i bestemmelsens første ledd Kravet om samtykke fra DSB er opphevet

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Den som skal være faglig ansvarlig for bygging og vedlikehold av andres elektriske anlegg skal oppfylle kravene i bestemmelsens første ledd og ha bestått egen prøve administrert av DSB Prøven vil være felles for alle faglige virkeområder Ny prøve hvis ikke sammenhengende faglig ansvarlig minst ett av de siste ti år! Det vil være vedkommendes dokumenterte kompetanse som vil være avgjørende for hvilke faglige virkeområder vedkommende vil kunne være faglig ansvarlig innenfor

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Bestått installatørprøve i henhold til fke § 11 første ledd og bestått prøve for ”installatør industri” sidestilles med prøven for faglig ansvarlig i henhold til fek § 7 annet ledd med hensyn på adgangen til å utvide med nye faglige virkeområder

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Ordningen med godkjenning innenfor et begrenset virkefelt i henhold til fke § 11 annet ledd videreføres ikke De som har slik godkjenning vil fortsatt kunne være faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elektriske anlegg innenfor det/de faglige virkeområdene som godkjenningen angir Dette gjelder i hovedsak: Heisinstallatør Automatiseringsleder Begrenset virkefelt everk Disse kan imidlertid ikke utvide med nye faglige virkeområder uten å ha bestått prøven for faglig ansvarlig

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg I henhold til tredje ledd skal den som har det faglige ansvaret for drift og vedlikehold av arbeidsgiverens egne lavspenningsanlegg eller små, enkle høyspenningsanlegg: Oppfylle kravene i første ledd, eller Ha relevant fagbrev for de aktuelle arbeidsoppgavene og tre års relevant praksis fra de anleggstyper som fagbrevet omfatter

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Bestemmelsens tredje ledd innebærer en videreføring av tidligere ”bedriftselektrikerordning” Kravet om samtykke er opphevet Foretaket kan selv vurdere om de ønsker å etablere slik ordning og hvilke fagbrev som er relevante sett i forhold til egne anlegg Etablering av ordningen utløser registreringsplikt

§ 7 Kvalifikasjonskrav for den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg Den som har det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig skal: oppfylle kravene i første ledd, eller ha relevant fagbrev og tre års praksis fra bygging og vedlikehold av lavspenningsanlegg

§ 8 Kvalifikasjonskrav ved reparasjon av elektrisk utstyr Ingen endringer For reparasjon av elektromedisinsk utstyr gjelder kravet om relevant fagbrev kun dataelektroniker Krav om samtykke fra DSB for reparasjon av elektromedisinsk utstyr videreføres

§ 9 Kvalifikasjonskrav ved kontroll av andres elektriske anlegg Ny bestemmelse Bestemmelsen gjelder kun for kontroll av uavhengig tredjepart Bestemmelsen kommer ikke til anvendelse ved sluttkontroll av arbeid som et foretak har gjort, kontroll som ledd i et foretaks systematiske HMS-arbeid og kvalitetsforbedringsarbeid, eller offentlig kontroll som nevnt i § 10 Bestemmelsen kommer heller ikke til anvendelse ved visuell kontroll

§ 10 Kvalifikasjonskrav ved offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr Kvalifikasjonskravene er hevet Krav om tilleggskunnskap Den som skal ha det faglige ansvaret for offentlig tilsyn med elektriske anlegg skal i tillegg ha bestått egen prøve administrert av DSB. Denne prøven vil ha et annet innhold enn den generelle prøven for faglig ansvarlig Den som skal ha det faglige ansvaret kun for offentlig tilsyn med elektrisk utstyr trenger ikke å ha bestått prøven Kravene vil også gjelde de som utfører kontroll på vegne av DLE