EU Copyright Directive (EUCD) Hva vil vi miste? ● Den digitale esperanto ● Produktovervåkning ● Hvem hjelper politikerne? 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Advertisements

Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Fra ord til liv Mars 2011.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Lyd, film og musikk på Internett Om deling av filer, kunnskap og lovligheten rundt det hele.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
”Se, vi går opp til Jerusalem”
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Skolelinux og forslag til ÅVL ● Krav til digital kompetanse ● Hvordan lovforslaget stopper Skolelinux ● Sterk vekst i mediebruk ● DRM – Digital Restriction.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Den digitale allemannsretten
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Å skrive en sakpreget tekst
Det gode Det rette Det rettferdige
Varemerkeprogrammet Sikkerhet og forbrukertrygghet
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Dynamisk publisering med fri programvare ● Den digitale esperanto ● Dematrialisering ● Hva gjør vi så når vi... publiserer? 1 Av prosjektleder for Skolelinux.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Gruppe 6 "Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Gruppe nr. 14 ”Motto er oppskrytt” Medlemmer: Ildrid Fostervoll
Gruppe nummer 10 Morten Dybing Pål Johannesen Tore Christian Johnsen
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Programvare som stimulerer barn til lek, og kreativ og skapende bruk
Sammensatte tekster.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Post 4, sykehuset Levanger
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Opphavsrett Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
ÅNDSVERK / OPPHAVSRETT
Opphavsrett til åndsverk 12. mai 1961
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Temakveld Nettvett og spill.
Bjørnegård skole Nettplakaten. Bjørnegård skole 1. PASSORD Gi aldri passord til venner eller andre. Det er helt privat og bare ditt. Bruk kodelås på pc,
1 Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon Det er ikke rettferdig at over 1 milliard mennesker fortsatt lever i ekstrem fattigdom. Sammen kan vi bekjempe.
Kroppen som Gud har villet
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Digitale medier Digitale rettigheter. Opphavsrett John Locke; ”…The Labour of his body and the work of his hands, we may say, are properly his” Opphavsretten.
Velkommen til foreldremøte.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hvordan bruke adventstiden best mulig? Hvordan ære Gud i adventstiden?
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
"Det verden trenger, er flere ydmyke genier. Det er så få igjen av oss." Stine Furu Mildri Oterhals Karl Johan Blindheim Hilde-Gunn Jacobsen.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Utskrift av presentasjonen:

EU Copyright Directive (EUCD) Hva vil vi miste? ● Den digitale esperanto ● Produktovervåkning ● Hvem hjelper politikerne? 1

1 og 0 den digitale esperanto? «Enkelt sagt betyr dette at den industrielle revolusjon, med en babelsk forvirring av ulike analoge språk for ulike teknologier – elektrisitet, telefoni, film – endelig har fått sitt esperanto. Si 0 eller 1, og jeg skjønner hva du sier!» – Gudmund Hernes i Gundersen 1995:26 2

Rosetta-steinen Gav oss mulighet til å tyde hieroglyfiske tegn Digitale omformere gir oss muligheten til å gjøre om 0 og 1 til meningsfull informasjon Digitale rosettasteiner 3 Funnet juli 1799

Digital Rosetta-stein Bertine Zetlitz 4

Blinde kan «se» Døve kan «høre» 5

Hva har skjedd? 6

Et uttall av «Rosetta»-teknologier CD-ROM DAT-spiller Minidisc MP3 Spiller Mobiltelefonen Harddisk Minnestikk Båndopptager Kassettspiller Vinylplate Videobånd Økende babelsk forvirring 7

Bit-råte CD-plater eldes og går i stykker 8

Kopisperra ødela CD-spilleren til Marianne Marianne kjøpte ny CD-spiller for reparasjon eller kjøpe ny for

Produktovervåkning (DRM) ● Når du spiller DVD-film kontakter programmet Microsoft for å skaffe opplysninger om filmen. ● Samtidig leveres opplysninger om DVD-filmen og et unikt digitalt fingeravtrykk fra din datamaskin til Microsoft. ● Microsoft kan følge hvilken film som spilles på en bestemt datamaskin. NRK forutsetter bruk av MS Media Player med DRM for TV-sendinger på Internett 10

Brudd på personvernet ● 8. august 2002 – forlik mellom USAs føderale handelskommisjon og Microsoft grunnet brudd på personvernloven. Forliket nevner spesielt barn, som kan føle seg tvunget til å oppgi mer opplysninger om seg selv enn de bør, uten foreldres samtykke ● 31. januar 2003 – Avtale med EU hvor Microsoft skal tilfredsstilt krav til brukernes kontroll over formidling av personopplysninger Produktovervåkning rapporterer hva du gjør til private foretak. Kan også slå av utstyr ditt (falsk datostempling)

Lovlig kopiering handler ikke om gateverdi 1,1 millioner nordmenn kopierer musikk. Den kopierte musikken i 2002 har en gateverdi på 7 milliarder kroner viser MMI på oppdrag av NORWACO. Hvor mange som kopierer fra ”en ulovlig fremstilt kopi” vet ingen. k.no/magasin/musikk/nyhende/bransje/ html CD-salget har ligget på rundt 1,4 milliarder i mange år. La oss 3-doble inntektene ved å kriminaliere betalende kunder som deler kunnskap om den «digital Rosetta-steinen». 12

DVD-dommen Privat kopiering er lov Et forbehold om forbud mot kopiering ville beskjære forbrukerens rettigheter i forhold til åndsverksloven § 12, som tillater at enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk når slik fremstilling ikke skjer i ervervsøyemed. Ensidige forbehold mot bruk som er tillatt etter åndsverksloven er ikke gyldig, skriver Lagmansretten i DVD-dommen. Man får lov til å ta kopi av DVD-filmene fordi platene er av dårlig kvalitet (bit-råte) Lagmansretten 22. desember 2003 NOU 1983:35 Endringer i åndsverksloven m.v 13

Dessuten sender NRK digitale radiosendinger fra alle kanaler på Internett – alt i MP3. Alle med PC kan ta opp i tilnærmet CD-kvalitet! 14

Hvem hjelper politikerne med EUCD? ● Platebransjen som vil bekjempe konkurransen med lov ● Produsenteid produktovervåkning som strider mot personvernet ● Lovbestemt krav om «originaldeler» (selv om platebransjen har brutt CD-standarden) 15

● Retten til å lage og dele «digitale Rosetta-steiner» for hver nye dings som kommer. Hvor ble musikken min av? ● Blinde og døve hindres i å bruke digital informasjon. Hva med universell utforming? ● Hindrer forskning. Hva med kryptering som også er en «digital Rosetta-stein»? ● Utvanner personvernet med Produktovervåkning! Hva mister folk flest? 16

Hvem bør Stortinget beskytte? ● Vanligvis beskyttes folk mot uheldig bruk av teknologi! – Bilbelte – Virus-program ● Når begynte man å beskytte teknologi laget for å angripe kundene? – Produktovervåkning – Sabotasje av lovlig kjøpt utstyr 17

Hva med å beholde åndsverksloven som i dag? 18

Jurister har snikinnført patenter på forretningsprosesser, ren matematikk og programvare. Strid i EU om patenter på programvare. EU-parlamentet er i mot programvarepatenter, EU-kommisjonen er for. Neste er patenter på programvare 19 Takk!

Juss framfor konkurranse Kommentar om telefonen fra Western Union Telegraph Company (USA): «Et telegram er et dokument. Herr Bells apparat krever bare en røst, og en røst kan ikke festes ned i konkret form. Det ville derfor ikke være dokumentert hva samtalepartnerne måtte komme til å avtale. En forretningsmann ved sine fulle fem ville aldri drive forretninger ved hjelp av et slikt kommunikasjonsmiddel.» «Hallo?!» Norges telefonhistorie (Gyldendal) De med makt over eksisterende teknologi ber stadig om fordelaktige lover for å stanse brysomme konkurrenter