Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor
Folk er opptatt av bank sikkerhet
…og sikker betaling
…..men, enda mer opptatt av id tyveri
Internett brukere i verden 2010
Internet tilgang
Folk er travle: data for 2010 • Facebook status oppdateringer: 700 pr sekund • Twitter tweets: 600 pr sekund • Google: 34,000 søk pr sekund • Yahoo: 3,200 søk pr sekund • Bing: 927 søk pr sekund • Youtube opplastninger: 35 timer med video pr minutt
“Alle” er på Nettet og de snakker sammen ©Tor W. Andreassen
Tilfredshet med: Et paradoks? Kilde Norsk Kundebarometer
Kundedata til besvær og begjær
Personvern og trygghet • Trygghet er noe man føler at man har • Uten å ha det I virkeligheten • Trygghet er noe man har • Uten at man føler det Virkelighet Følelse Tanke- model
Det lagres mye data Exabyte (utledet fra SI-prefikset exa-) er en informasjonsstørrelse ca. lik en trillion bytes.exa
Fakta • Januar 2008: Geeks.com ble hacket. • Kundedata inkl kreditkortopplysninger ble stjålet • Mars 2008: Hannaford Bros supermarket • ble frastjålet 4.2 mill kreditkortopplysninger • April 2008: Boots Dental frastjålet fra en bil en tape • pasientdata 34K medlemmer. • Nov 2008: En memory stick med med skatt ogbarnebidrag for 12 millioner mennesker • funnet på en parkeringsplass • Januar 2009: Monster.com blir hacket • persondata for 4,5 millioner mennesker blir stjålet. • April 2011: Sonys PS3 blir hacket • personopplysninger inkl kredittkort for 77 millioner brkere er stjålet • Mai 2011: Apple og Google blir kommandert til Washington DC for å forklare sin “location” praksis.
Elektroniske kundespor • I USA utgjorde online handelen USD 165 milliarder (+14,8 %) i 2010 – en langt sterkere vekst enn vanlig handel. • I følge eMarketers er omsetningen fremover anslått til USD 190 milliarder i 2011 og USD 270 i • I følge samme kilde vil nesten 90 prosent av Internett brukere over 14 år surfe på nettet etter produkter og tjenester. • Av disse vil om lag 80 prosent gjøre et kjøp. Men Internett er bare en kilde til kundeinformasjon. • Vi bruker kundekort og kreditkort for å betale. I bilen har vi en bombrikke for automatisk betaling ved passering. Hele tiden har vi mobiltelefonen lett tilgjengelig.
Big business
Som brukere produserer vi kundespor I stort omfang. Gevistene er store ved smart bruk av denne informasjonen. Mange vil arbeide hardt for å fange våre elektroniske fotspor.
Personopplysninger • Bedrifter som driver aktiv kundepleie vil ønske å vite så mye som mulig om kundene • Skreddersy tiltak • Bedrifter som er opptatt av å få nye kunder vil ønske å vite så mye som mulig om potensielle kunder • Skreddersy tiltak • MEN! Hvor mye informasjon vil kundene ønske å gi fra seg frivillig? • Og hvor langt under huden ønsker de å slippe bedriftene?? • Hvorfor vil de gi fra opplsynigner I det hele tatt??
Fordi.. • Personvernet må beskyttes mer og.. • Konsumentenes kunnskaps- og oppmerksomhetsnivå er lavt, hviler et sterkt ansvar på aktørene • Et ansvar jeg ikke tror de klarer å forvalte (sikkerhet og bruk) • Derfor må myndighetene inn og regulere dette området • Vi leter etter juridiske retningslinjer og en teknisk standard To spørsmål: • Hvem eier kundedataene? • Hvilke krav til sikring av disse?
Takk for oppmerksomheten