Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Barn har rett til trygg oppvekst
INFORMASJON TIL FELLES KOMMUNE-BYSTYREMØTE FOR MEDLEMSKOMMUNER I ØSTRE AGDER SAMARBEIDET.
Nettevett – utvidet versjon
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Generalforsamling 25. april Året 2004: Generelt Tørrlastmarkedet var volatilt på et rekordhøyt nivå Sterk vekst i Kina Betydelig tilsig av nybygg.
9/19/11 Webbdagarna 2011 | Betala med mobilen | Copyright 2011 PayEx Betaling 2.0 -Er betalingsløsningene så viktige ?
BankID i Vital Forsikring ASA
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Dynamisk Datamaskering hos Santander
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Business Intelligence og Big Data i FINN.no
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Salgsteknikker & Sosial media
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Anonymisering på Internett Hovedprosjekt våren 2004.
1. Bankkundene er på nett. 2. Bankkunder er trygge på betaling i nettbank Antall girobetalinger over nettbank Kilde: Norges Bank.
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Dyreparken på 300 sekunder.
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Lynkursdagene 2011 Webdrive Tilgang til UiO-disker utenfor UiO-nettet Mads Lomholt usit/sas/lipk.
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Agenda BankID forum - vinn markedet med elektroniske løsninger.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
«Barnehagemillionærene» Foredrag, Offentlighetsutvalget 3. mars 2011 Av Ingunn Andersen Journalist VG Nett Slik lagde vi gull av skattelistene.
TRYGGHETSKAMERA I TOG HVORFOR OG HVORDAN
Norges Bank 11 Hovedstyremøte 13. mars Norges Bank 22 Kilde: Statistisk sentralbyrå Vektet median KPI-JAE 20 prosent trimmet snitt KPI Ulike indikatorer.
Mattilsynets arbeid med PCN – status Samling for Norsk Landbruksrådgivning – Sarpsborg 10. nov 09 Terje Røyneberg Mattilsynet, Hovedkontoret Seksjon planter.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
Poliomyelitt Klarer vi å utrydde sykdommen?. Historikk For en generasjon siden drepte eller invalidiserte sykdommen 1000 mennesker om dagen, de fleste.
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Internett i undervisningen – de vanskelige spørsmåla Utdanningstorget 4. februar 2004 Leikny Øgrim IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning Høgskolen.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
 Sosiale Medier Sosiale Medier komiteen Rotary Møte 12. Oktober 2011.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Konkurranse og samarbeid
Oslo 28/ Hvilke muligheter ligger i brikken.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Økonomi og pengestrømmer i idretten
BRUK AV EKSTERNE KONSULENTER – ART JANUAR UTBETALT KR TIL EKSTERNE VEILEDERE/MILJØARBEIDERE. -GJENNOMGANG AV TALLENE VISTE: 2/3 DELER.
Målgruppeanalyse av elektrikere og tømrere
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Hydro Representert i ca. 70 land ansatte, hvorav ca. halvparten i Norge Omsetning ca. 150 milliarder NOK Intern.
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Informasjon og Internet Kjetil Otter Olsen Underdirektør IT-Drift, USIT.
Datasystem for plateselskap Av gruppe Nr 35E: Peter Taban.
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Markedsføring.
Driftsbudsjett og regnskap
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor

Folk er opptatt av bank sikkerhet

…og sikker betaling

…..men, enda mer opptatt av id tyveri

Internett brukere i verden 2010

Internet tilgang

Folk er travle: data for 2010 • Facebook status oppdateringer: 700 pr sekund • Twitter tweets: 600 pr sekund • Google: 34,000 søk pr sekund • Yahoo: 3,200 søk pr sekund • Bing: 927 søk pr sekund • Youtube opplastninger: 35 timer med video pr minutt

“Alle” er på Nettet og de snakker sammen ©Tor W. Andreassen

Tilfredshet med: Et paradoks? Kilde Norsk Kundebarometer

Kundedata til besvær og begjær

Personvern og trygghet • Trygghet er noe man føler at man har • Uten å ha det I virkeligheten • Trygghet er noe man har • Uten at man føler det Virkelighet Følelse Tanke- model

Det lagres mye data Exabyte (utledet fra SI-prefikset exa-) er en informasjonsstørrelse ca. lik en trillion bytes.exa

Fakta • Januar 2008: Geeks.com ble hacket. • Kundedata inkl kreditkortopplysninger ble stjålet • Mars 2008: Hannaford Bros supermarket • ble frastjålet 4.2 mill kreditkortopplysninger • April 2008: Boots Dental frastjålet fra en bil en tape • pasientdata 34K medlemmer. • Nov 2008: En memory stick med med skatt ogbarnebidrag for 12 millioner mennesker • funnet på en parkeringsplass • Januar 2009: Monster.com blir hacket • persondata for 4,5 millioner mennesker blir stjålet. • April 2011: Sonys PS3 blir hacket • personopplysninger inkl kredittkort for 77 millioner brkere er stjålet • Mai 2011: Apple og Google blir kommandert til Washington DC for å forklare sin “location” praksis.

Elektroniske kundespor • I USA utgjorde online handelen USD 165 milliarder (+14,8 %) i 2010 – en langt sterkere vekst enn vanlig handel. • I følge eMarketers er omsetningen fremover anslått til USD 190 milliarder i 2011 og USD 270 i • I følge samme kilde vil nesten 90 prosent av Internett brukere over 14 år surfe på nettet etter produkter og tjenester. • Av disse vil om lag 80 prosent gjøre et kjøp. Men Internett er bare en kilde til kundeinformasjon. • Vi bruker kundekort og kreditkort for å betale. I bilen har vi en bombrikke for automatisk betaling ved passering. Hele tiden har vi mobiltelefonen lett tilgjengelig.

Big business

Som brukere produserer vi kundespor I stort omfang. Gevistene er store ved smart bruk av denne informasjonen. Mange vil arbeide hardt for å fange våre elektroniske fotspor.

Personopplysninger • Bedrifter som driver aktiv kundepleie vil ønske å vite så mye som mulig om kundene • Skreddersy tiltak • Bedrifter som er opptatt av å få nye kunder vil ønske å vite så mye som mulig om potensielle kunder • Skreddersy tiltak • MEN! Hvor mye informasjon vil kundene ønske å gi fra seg frivillig? • Og hvor langt under huden ønsker de å slippe bedriftene?? • Hvorfor vil de gi fra opplsynigner I det hele tatt??

Fordi.. • Personvernet må beskyttes mer og.. • Konsumentenes kunnskaps- og oppmerksomhetsnivå er lavt, hviler et sterkt ansvar på aktørene • Et ansvar jeg ikke tror de klarer å forvalte (sikkerhet og bruk) • Derfor må myndighetene inn og regulere dette området • Vi leter etter juridiske retningslinjer og en teknisk standard To spørsmål: • Hvem eier kundedataene? • Hvilke krav til sikring av disse?

Takk for oppmerksomheten