Shapiro og Varian (1998): Network effects (se

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NASDAQ: Møt-konkurransen klausul?
Advertisements

En plastgjenvinningsbedrift midt i Norge. Tverrfjellet.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Hvordan skal bedriften forstå sine rammebetingelser i markedet?
Norges Banks utlånsundersøkelse 1. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFastrentelånRammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra husholdninger.
Spillteori som verktøy
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Anvendelse av verktøyene
Konkurransevirkemidlene PRIS
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
Teknologi-camp for jenter
Yield Management.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
Markedsstruktur - teori og empiri
Eksterne virkninger og offentlige goder
Jakten på kvaliteten.
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
8. Kommunikasjonsvirkemidler
© SørgardKonkurransestrategi1 Sekvensielle trekk: Norwegians etableringsstrategi Lars Sørgard Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
1 Multimedia Kirsten Ribu Hio Webpublisering LO130A
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Norges Banks utlånsundersøkelse 1. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
Norges Banks utlånsundersøkelse 3. kvartal Kilde: Norges Bank Vanlige boliglån 3) SamletFastrentelånRammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel.
Norges Banks utlånsundersøkelse 4. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
Norges Banks utlånsundersøkelse 2. kvartal Vanlige boliglån 3) SamletFørste- hjemslån Rammelån med pant i bolig Figur 1 Etterspørsel etter lån fra.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Tema 2: Effekter av inn(ut)vandring på lønn, sysselsetting, velferd i mottager- og sender land - Hvem vinner og hvem taper?
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Open Access – opphavsrett, forretningsmodeller, lisenser Professor.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
4.4.1 Hovedproblemstillinger:
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning 4 12.september 2012
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettigheter til programmer Informasjonsrett.
BYENES GEOGRAFI FLYTTING, NABOLAGSENDRINGER OG BOLIGMARKED.
Forelesning 6-7 forts Litt mer om lønnsdannelse og mest om diskriminering.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Norges Banks utlånsundersøkelse
IoT i smarthus: Paradigmeskifte i 2017
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Unemployment and Employment
Unemployment and Employment
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

Shapiro og Varian (1998): Network effects (se www.inforules.com) Kilde: Hjemmeside til Lars Sørgard (2003), Konkurransestrategi, Fagbokforlaget System- og nettverkseffekter Shapiro og Varian (1998): Network effects (se www.inforules.com) © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Hva er nettverkseffekter? Tradisjonelle stordriftsfordeler på tilbudssiden Fallende enhetskostnader Kan i stedet ha stordriftsfordeler på etterspørselssiden (nettverkseffekter) Desto flere brukere, desto større verdi har systemet for en enkelt bruker © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Eksempler på nettverkseffekter Innen en produktgruppe Faxmaskin, email, web, tekstemeldinger For et spesielt produkt Windows operativsystem Selvforsterkende etterspørsel © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Etterspørsel hvis nettverkseffekt Hvis ingen brukere i utgangspunktet En ny bruker har ingen betalingsvilje Hvis tilstrekkelig mange brukere Finnes ikke noen nye brukere med betalingsvilje for produktet  Hvordan ser nå etterspørselskurven ut? © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Den ’nye’ etterspørselskurven     Etterspørsel Marginal betalings- vilje Tilbud   Tre mulige tilpasninger: N = 0: Pessimistisk forventning N = N0: Lav forventning N = N1: Høy forventning N0 N1 Antallet brukere © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Dynamikk mot likevekt Hvis marginal betalingsvilje overstiger kostnad     Hvis marginal betalingsvilje overstiger kostnad  Markedet ekspanderer Marginal betalings- vilje Etterspørsel Tilbud N0 N1 Antallet brukere © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Hva blir likevekt? Hvis over kritisk masse (N0) av brukere Eksempler: Etterspørselen ’tar av’ Kan tippe mot monopol, hvis et produktmarked Eksempler: Faxmaskiner (system) Windows operativsystem © Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi

Nettverkseffekter - monopol Ikke nødvendigvis det beste systemet som vinner QWERTY vs DSK Kollektive skiftekostnader Møteplasser på nettet kan tippe Auksjonsside (eBay) Business-to-Business © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Auksjonsside på nettet     Andelen auksjoner 100%  Skjør likevekt Robust likevekt 50%   Andelen brukere © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Etableringskonkurranse Utsikter til stor gevinst dersom en vinner Et argument for å etablere seg, eller… ? Jamfør dot.com selskapene norske banker ved deregulering  Kamp om å vinne markedet? © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Et etableringsspill E = Fast kostnad forbundet med etablering П = Nåverdi av å vinne, eksklusiv E p = Sannsynligheten for at en vinner   Π - E p - E Etablering Kamp 1 - p - E © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Fri etablering Hvis fri etablering, vil bedriftene etablere seg inntil: pΠ – E = 0  p = E/Π Kostnad Forventet gevinst Hvor mange vil etablere seg? © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Markedslikevekt La oss anta følgende: 10 bedrifter kjemper om å vinne Forventet nåverdi ti ganger etableringskostnad (П=10E) Alle bedrifter lik sannsynlighet for å vinne (p=1/N) 10 bedrifter kjemper om å vinne Overetablering Stor potensiell gevinst  Mange mislykte etableringsforsøk © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Dot.com – rasjonelle konkurser? Profitt Tap Tid Forventet gevinst Hva med banknæringen på slutten av 80-tallet? © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Implikasjoner for bedriftsstrategi Advarsel: Desto større potensiale, desto flere vil kjempe om gevinsten Men gitt at en tar opp kampen: Ekstra incentiv til å kamp om kundene i vekstfasen for en næring © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Bedriftsstrategi – først ute Førstetrekksfordel De som var først ute på nettet og har fått en kritisk kundemasse, er i ferd med å vinne? • Yahoo • Amazon • eBay Kunder er lojale på nettet, og konkurrenter faller fra © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Bedriftsstrategi – gi bort (2) Gi-bort strategi i starten • Høste på et senere tidspunkt, når kundene er innelåste Eks. 1: Filer som kan sendes (Adobe) Eks. 2: Video og lyd på nettet (Real Player) © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Bedriftsstrategi - waporware (3) Pre-annonsering Forventninger er kritisk • Selvoppfyllende forventninger? Forhåndsannonsere programvarer (waporware) • Microsofts EXCEL verse Quattro Pro © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Bedriftsstrategi - Lobby (4) Lobbyvirksomhet Direkte påvirkning av sentrale aktører   Opinionsledere Journalister og andre som omtaler produktet Utviklere m          De som lager web-sider og programmer   © Lars Sørgard Konkurransestrategi

Bedriftsstrategi - Microsoft Markedet for nettlesere Fryktet at Netscape skulle vinne markedet Kunne bli en ny plattform (i stedet for Windows) Prøvde å påvirke sentrale aktører Se www.usdoj.gov/atr/cases/exhibits/488.pdf (interne slides i Microsoft) © Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi

© Lars Sørgard Konkurransestrategi