SB konsernet: Det naturlige førstevalg i Nord-Norge på buss, gods og miljø
675 ansatte 420 kjøretøy 15 anlegg 487 mill. i omsetning
SB GODSSB BUSSSB MILJØ Rutebuss Turbuss Expressbuss Flybuss Systemfrakt Distribusjon Fremføring Terminal Innsamling Gjenvinning Miljøsanering Rådgivning Virksomhetsområder:
Konsernstruktur:
Vi kan Nord-Norge Lokal kunnskap Tilstedeværelse Logistikkløsninger Erfaring Kompetanse
Vår visjon : SB-konsernet skal være det naturlige førstevalget innen buss, gods og miljø i Nord-Norge
Vårt verdigrunnlag: Pålitelig Initativ Bry seg Lojal
Mål: •SB skal være den ledende bedrift innen buss, gods og miljø i Nord-Norge •SB skal skape økte verdier for våre kunder/eiere gjennom utvikling av effektive logistikkløsninger •SB skal delta i å videreutvikle naturlige trafikknutepunkter i landsdelen •SB vil bidra til lavere klimautslipp og et bedre miljø
Nøkkeltall 2007: Omsetning økt til 487 mill Driftsresultatet er 18,2 mill Ordinært resultat før skatt 10,5 mill Årsresultatet etter skatt 6 mill Resultat pr. aksje: kr 57,- Utbytte pr aksje: kr 30,- EK i konsernet er økt til 95,2 mill. EK-% i konsernet 28,1 % I morselskapet er EK-% 71,5%
•Historikk: •Startet som en kommersiell sommerrute i samarbeid med Skelleftebuss i •I 1997 ble ruten utvidet til en helårlig rute med daglige avganger. •Nye kombinertbusser med 37 passasjerplasser og godsrom med kjøling •Tosidig funksjon. •Lokal ekspressrute både i Norge og Sverige •Grenseoverskridene
•Busselskapene har deltatt aktivt i samarbeidet om Barentsroad. •Barentsroadprosjektet har muliggjort en forbindelse mellom Bodø og Murmansk.
Utvikling •Samarbeidet med Skelleftebuss har resultert i en rasjonell drift med bytte av sjåfør i Jektvik •Bussruten har medvirket til at veien holdes åpen vinterstid. •Ruten muliggjør punktlig ferskvaretransport fra Norge til Sverige samt andre leveranser. •Ruten sikrer et godt ekspresstilbud lokalt i Norge og Sverige •Passasjertallet har hatt en jevn utvikling med et godt potensiale. •SilverXpressen er viktig for lokale bedrifter i indre Salten og i nord Sverige
FREMTID •Både Skelleftebuss og Nordlandsbuss har vunnet anbud som sikrer fremtidig tilstedeværelse. •Fra skjer en betydelig endring i ansvarsfordelingen mellom busselskap og Fylkeskommunen. •Salg og markedsansvar overtas av Fylkeskommunen. •Nordlandsbuss ønsker å være en tilgjengelig samarbeidspartner i den videre utvikling av Barentsroad. •En videreutvikling av Silverbuss konseptet helt til Murmansk mener vi er optimal bruk av ressurser.