EBN Handelshøyskolen BI1 Påvirkning i Internasjonal Markedsføring F Personlig Salg F Reklame F Messer og Utstillinger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
Advertisements

Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Innkjøp ved Universitetet i Agder
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
1 REGNSKAP 1. HALVÅR 2000 PRESENTERT AV ADM.DIR. ARE SKINDLO 16. August 2000.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
12. Oppsummering.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
SCM 04: Designing Distribution Networks
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Interne arbeidsbetingelser Oversikt
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Prosjekter Hm…tja…. Kanskje det…. Vi har snakket om det….
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
COMMUNICATION SOLUTIONS FOR PEOPLE HARD OF HEARING Åpent næringslivsmøte , ”Næringsutvikling” Levanger næringsselskap AS – Levanger rådhus COMMidt.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 3
Hovedprosjekt Sjusjøen «Destinasjon Sjusjøen – ski, sykkel og sti»
Kapittel 14 Simulering.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Skandinavisk næringsliv og CSR
STAR INFORMATION SYSTEMS
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Strategi og Strategivalg -implementering, kontroll, evaluering-
Største idrettsarrangementet i Norge i 2010 Følgende land deltar: Tyskland, Frankrike, Storbritania, Spania, Russland, Italia, Hellas, Polen, Hviterussland,
IKEA for de mange mennesker
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Intellectual Property due diligence
Nasjonal digital læringsarena
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
EVU BI1. 2 Visjon: ledende europeisk handelshøyskole Verdier: forskningsbasert, næringslivsrettet, internasjonal Virksomhetsidé: nasjonal og internasjonal.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Gruppeundervisning /
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Murhuskampanje 2006  TV-reklame  Web-annonsering  Brosjyrer  Webside  Fagpresse-annonsering  Oppfølging.
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Markedsføring.
DELING AV MARKEDET MED KONKURRENTER
En kontrakt som koster dyrt
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
[Produktnavn] Markedsføringsplan
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Segmentering og posisjonering
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Organisasjoners kjøpsadferd
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

EBN Handelshøyskolen BI1 Påvirkning i Internasjonal Markedsføring F Personlig Salg F Reklame F Messer og Utstillinger

EBN Handelshøyskolen BI2 Personlig Direkte Salg F Internasjonalt direktesalg til sluttkunde gjelder nesten bare industriprodukter og spesielt relasjonsintensive virksomhetsområder F Internasjonalt direktesalg til detaljistkjeder, grossister osv er aktuelt for både industriprodukter og forbrukervarer F Overgang fra indirekte til direkte distribusjon

EBN Handelshøyskolen BI3 Egen Personlig Internasjonal Salgsstyrke er Fordelaktig når: •Ordreverdiene er høye •Teknisk kompliserte produkter •Service og support kan håndteres godt i modellen •Forhandlingene foregår med kundens toppledelse

EBN Handelshøyskolen BI4 INTERNASJONAL STORKUNDEAVDELING Gjør avtaler som dekker flere land hos kunde og leverandør. Målsetting: Preferert eller eneste leverandør til store, komplekse kunder.

EBN Handelshøyskolen BI5 Karakteristika: n Meget stort salgspotensiale n Kunden er lokalisert i flere land n Bruk av internasjonale storkundelag n Internasjonal storkundeselger har koordinerende ansvar. n Forhandler felles betingelser som de nasjonale selskaper må oppfylle.

EBN Handelshøyskolen BI6 Internasjonal Reklame

EBN Handelshøyskolen BI7 Variasjoner F Bedriftsmarkedet vs forbrukermarkedet F Distribusjonskanaler og sluttkunde F Reklame spiller en rolle i alle økonomier, men betydningen varierer i henhold til bruttonasjonalprodukt/innbygger og religion

EBN Handelshøyskolen BI8 Reklame i Utvalgte Land som Prosent av BNP 1993 Land%BNP Canada1.17 USA2.49 Argentina1.08 Mexico0.16 India0.28 Indonesia0.39 Japan0.82 Malaysia0.85 Australia1.20 England1.35 Frankrike0.65 Tyskland0.82 (1990) Italia0.57 Sverige0.63

EBN Handelshøyskolen BI9 Prosess for Utvikling av Program for Internasjonal Reklame Definer Målgruppen Etabler kommuni- kasjonsmål Etabler budsjettet Utvikle kommuni- kasjonsbudskapet

EBN Handelshøyskolen BI10 Velg media Evaluer resultater

EBN Handelshøyskolen BI11 Kommunikasjonsmål Oppmerksomhet Forståelse/kunnskap Holdninger Intensjon Kjøpsbeslutning (Howard og Seth 1969)

EBN Handelshøyskolen BI12 MEDIA BRUK LandTVTrykkRadioKinoPlakater England Sverige Spania Frankrike Tyskland Brazil Japan USA (Millioner US dollars)

EBN Handelshøyskolen BI13 Globale Media F TV: CNN, SKY, MTV F Blader: Time, Newsweek, The Economist, Cosmopolitan, Playboy, Business Week, Horisontale fagtidsskrift, vertikale fagtidsskrift F Aviser: The Financial Times, Wall Street Journal F WWW

EBN Handelshøyskolen BI14 Grader av internasjonal reklameledelse % lokalt ansvar 2. Lokalt ansvar, men sentral utvikling og salg til kostpris av dias - blanks - sp materiell Leverandøren bør på dette tidspunkt også instituere regler for bruk av varemerke og logo ovenfor de internasjonale distributørene. 3. Sentralt utviklede annonser/filmer Behov for internasjonalt reklamebyrå

EBN Handelshøyskolen BI15 4.Leverandøren utvikler og rykker inn profilskapende reklameprogram. Ofte en kostnadsdeling med lokal representant. Lokalt ansvar for forhandlerannonser og annonser for å avslutte salget % sentralt ansvar

EBN Handelshøyskolen BI16 MESSER OG UTSTILLINGER

EBN Handelshøyskolen BI17 Messebesøk i USA mill mill mill mill mill mill

EBN Handelshøyskolen BI18 Hvem besøker industrimesser Toppledere25% Mellomledere 9% Ingeniører20% Produksjon 2% Markedsføring11% Innkjøp 2% Databehandling 7% Profesjonelle10% Konsulenter 3% Andre11% Sum 100%

EBN Handelshøyskolen BI19 u Møte og pleie relasjoner med eksisterende distributører u Knytte forbindelser med nye distributører u Møte store kunder fra mange land u Vise - og få tilbakemelding på- nye produkter u Tegne ordre u Styrke internasjonale profil u Vise produktspekter og leverandørattributter u Konkurrentinformasjon og bransjeprat Messemål i Internasjonal Markedsføring