Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

HVA ER ?.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.
Forskning og utvikling
Fra idè til ferdig produkt
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
© Olav Skundberg Innføring i datakommunikasjon 1 Kap 1: Introduksjon  Datakommunikasjon omgir oss over alt: – Flere mobilabonnement enn antall nordmenn.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Dyreparken på 300 sekunder.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Porsgrunn videregående skole - Sammen om mestring, mangfold og miljø.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Arbeidstillatelser i Norge Noen utviklingstrekk 1998 til 2004 Alf Erik Svensbraaten Avdeling for faglig strategi og koordinering, Enheten for statistikk.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Kildekritikk A04 – V2006 Fagenhet for IKT. Nettressurser - kildekritikk På Internett kan hvem som helst publisere nær sagt hva som helst –Side om side.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Temakveld Nettvett og spill.
Skole for digital kompetanse 9K´s forankringsseminar Tove Kristiansen Konsulent og Leder av arbeidsgruppen: ”Fremtidig behov for bredbånd i skolen”
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Velkommen til foreldremøte.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN (program- og emneansvarlig)
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Introduksjon til DRI1001: Digital forvaltning
Kap. 65 Internet and Democracy
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Gode venner som hjelper andre
Gjennom en ung linse: - En kvalitativ studie for å forbedre helsesykepleieres arbeid i skolehelsetjenesten Hilde Laholt Ellinor Beddari Randi E. Olsen.
Utskrift av presentasjonen:

Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet?  Hvilken betydning har digitaliseringen av audio-visuelle medier for morgendagens filmskapere?

Hvilken betydning har digitaliseringen av audio- visuelle medier for morgendagens filmskapere?

Salg av videokamera  Tidlig på 90 – tallet ble det solgt nesten 50 tusen analoge videokameraer hvert år.  I 1995 var salget av disse kameraene redusert til 26 tusen.  I siste del av nittitallet ble de digitale videokameraene lansert.  Salget har gått opp hvert år – og i år blir det trolig solgt godt over 90 tusen kameraer.  Totalt er det solgt nesten 700 tusen videokameraer i Norge – det finnes ett i hvert tredje hjem.  Halvparten av de videokameraene (om lag 640 tusen) som finnes i norske hjem er digitale.  Kilde: EE-bransjen.

Bidrag til Amandusfestivalen  Amandusfestivalen har vært arrangert i nesten 20 år.  Til festivalen kan barn og ungdom under 20 år sende inn manus og film.  Antall innsendte bidrag, særlig filmer, har ’eksplodert’

Mzoon-brukere og teknologi  Over 80 % bruker internett mer enn en time hver dag.  Rundt 80% har videokamera hjemme, på skolen, hos venner eller på medieverksted  Av disse har hver tredje tilgang på videokamera hjemme.  Over 90 % har mulighet til å redigere video hjemme, på skolen eller på medieverksted

Tilgang på videokamera og redigeringsutstyr  Hver tredje bruker har tilgang til kamera på skolen.  Hver tredje bruker har tilgang til kamera hjemme.  Fire prosent låner kamera på medieverksted.

ITU - monitor: (andel i prosent som bruker datamaskinen til å lage videofilm hjemme eller på skolen):  Hver fjerde gutt har laget videofilm hjemme.  Dermed er denne aktiviteten mer populær enn å lage hjemmeside privat.

De brede og smale IKT-kompetanser  ”I skolen anvendes computer langt smallere end i hjemmet.” (K. Drotner, Medier for fremtiden 2001)  ”mange elever har en hyppigere bruk av flere anvendelsesområder hjemme enn på skolen. Det innebærer at mange elever opparbeider ferdigheter hjemme, som de ikke får benyttet på skolen.” (ITU-monitor 2004)

Hvilke former for digital kompetanse oppøver ungdom som bruker nettstedet?

Hvem er brukerne – og hvordan bruker de tjenesten?  Nesten halvparten av de registrerte brukerne er mediefagselever på videregående skole.  Nesten hver tredje bruker besøker nettsiden en gang pr uke.  17% har fullført et helt kurs – filmproduksjonskurset er mest populært  13% har sendt inne et bidrag til ARENA.

Digital literacy / kompetanse  Digital literacy – evnen til å utvikle det potensiale som finnes i IKT. Forutsetter en fortrolighet med IKT og digitale medier.  Information literacy – Grunnleggende IKT ferdigheter som omfatter å søke, lokalisere, evaluere og kontrollere informasjon fra digitale kilder. Utvikling av kommunikativ kompetanse, kildekritikk og fortolkning – analyse av digitale genre og medieformer.

Literacy - kategorier  ’tool literacies’  Computer  Network  Technology literacies  ’literacies of representation’  Information  Visual  Media literacy  K.Tyner: ”Literacy in a Digital World. Teaching and Learning in the age of Information” (1998)

Hvilken funksjon har mzoon, og hvilken rolle har det som en digital læringsressurs?

Kategorisering av læringsressurser LæringserfaringMetode/tekno.Formidl.sjanger OppleveTekst, TV, DVDNarrativt, fortell UndersøkeBiblio, CD, webInteraktiv DiskutereSeminar, onlineKommuniserende EksprimetereLab, feltarb, simul.Tilpassende ArtikulereEssay, anim, mod.Produktiv