Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hvorfor Øko? •ØKO og Astma&Allergy (A&A) er i ferd med å bli et sterkt kategoribehov innen interiørmalinger (topp 3). Målgruppen er der, og vi er også.
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Sørhagen var opprinnelig brukt av besteforeldre, foreldre og fettere og kusiner, i alt 16 personer.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Styrearbeid i Norwegian
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Konsept: Pierre Robert ØKO
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
eksempler på HMS-faktorer:
Skandinavisk næringsliv og CSR
Forretningskonsept og forretningsplaner
Byggavfallskonferansen 2009 Hvor vil byggenæringen? Rannveig Ravnanger Landet Dir. miljø og energi BNL.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
BYGGMAKKER Gunvald Johansen Bodø –Svolvær –Fauske Konferanse ”Velg kystveien” Bodø
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
14. juni 2007 Landsmøte 2007 Hovedoppgaver for NBBL Ralph Norberg Adm. direktør.
Nettbutikk for proffer gir mer!. MAXBO PROFF har pr. i dag 43 utsalg. Sisteleddsomsetning på 1,6 mrd profesjonelle kunder. Nærhet og tilgjengelighet.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Visjoner om det fremtidig Kommune-Norge Administrerende direktør Sigrun Vågeng.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Konkurranse og samarbeid
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Vi tar miljøansvar for våre produkter  Elektriske og elektroniske produkter inneholder miljøgifter  EE-forskriften pålegger importører/produsenter å.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårnsertifisering Å være et Miljøfyrtårn gir økonomisk gevinst og positiv markedseffekt.
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Oslo Børs og ABM sin betydning for Sparebanken Hedmarks vekst og funding Are Jansrud Finanssjef ("Kapitalimportsjef")
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Utskrift av presentasjonen:

Helge J. Nakken Utviklingssjef Byggmakker Norge as

Jeg skal snakke om.. Hvem er vi? Vår miljøtenkning Hvordan tenker vi miljø i innkjøp? Krav til og bidrag fra leverandører Hvordan tenker vi miljø i salg? Egen avfallshåndtering Hva etterspør kundene Er vi i mål?

Historie Fra trelastlager til moderne varehus… Kjeden etablert i 1963 (Norgros AS) Innkjøpssamarbeid Import Agenturvarer Rautakesko (Kesko) kjøper Norgros AS i 2005

Landsdekkende butikknettverk Fra Kristiansand til Kirkenes 120 utsalg Ca NOK 8 MRD sisteleddsomsetning Markedsleder i Norge med 19% markedsandel (07) Frivillig kjede med – andel egeneid sisteleddsomsetning ca 16%

Kesko Omseting sisteledd; NOK 96 mrd Etablert 1940 Børsnotert Helsinki Ca 50.000 ansatte

Samlet marked Total approx. 56 million consumers Finland 5.3m St. Petersburg area 5m Norway 4.5m Estonia 1.4m Sweden 9m Latvia 2.3m Lithuania 3.4m Moscow area 15m Belarus 9.8m Total approx. 56 million consumers

Kesko Divisjoner og deres bidrag til netto-omsetning Anttila Varehus Kesko Food Dagligvare 6% 41% Rautakesko Byggevarer og interiør Kesko Agro Landbruksartikler 24% 9% VV-Auto Bil og bilutstyr Annen virksomhet 9% 11%

BYGGMAKKER Norge; Visjon ” Vi hjelper kunden med å oppfylle drømmen om det gode liv ” Idévarehus – vise trender og inspirere Hjelpe til med helhetlige løsninger og trender som tilfredsstiller kundens behov Sortiment og kompetanse som gir kunden valgmuligheter Enklere og mer lønnsom arbeidsdag Miljømessige løsninger

F R I S K Verdier Folkelig Ryddig Inspirerende Selgende Kompetente Godt miljøfokus må alltid starte med oss selv! Gode løsninger krever først god intern bevisstgjøring!

Verdier Klart kommunisere verdiene til alle medlemsbedrifter Reflektere miljøfokus i valg av sortiment Tydelig bruk av miljøspørsmål i introduksjonsprogram for nyansatte

Utvikling i miljøtenkingen God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi Reflekteres i ressursbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

Utvikling i miljøtenkingen God miljøprofil er god langsiktig forretningsfilosofi Reflekteres i ressurbruk - Dedikerte ressurser til miljøspørsmål Forankret fra eiersiden og helt ut i varehusene

Utvikling i miljøtenkingen Krever kontinuerlig fokus Vi er ikke sterkere enn det svakeste leddet! En feilvurdering av en medarbeider, og vi kan være i VG..

Tidlig på banen Strategisk forankret miljøpolitikk medfører endringer i varehusene Fra versting i 2003 til terningkast 5 i 2008 Viktig for omdømmekapitalen!

Tydelig kurs Stadig strengere krav overfor leverandørene Tilrettelegging for medlemmer gjennom sentrale avtaler på blant annet; Avfallshåndtering Produktdokumentasjon (SD/FDV) Innarbeidet infomateriell i butikkonsept (Eks. returordninger)

Sourcing Internasjonale (globale) og regionale innkjøp Keskos strenge miljøkrav ivaretar våre interesser fullt ut. Internrevisjon av ”compliance” overfor kategori/innkjøp

Sourcing Nasjonale innkjøp Byggmakker Norges avtaleverk gjelder Miljøkrav innskjerpes kontinuerlig Intern bevisstgjøring og revisjon av etterlevelse

Sourcing Noen krav til leverandører: Materialsertifikater ihht RPL, HMS og FDV Medlem i Grønt Punkt Miljøpolicy og etiske retningslinjer For EE-produkter skal leverandøren være medlem hos RENAS eller EL-retur. Svanemerkede produkter, eventuelt EU-blomsten, ønskes merket og skal prioriteres

Sourcing Substitusjon Krav om kontinuerlig forbedring av produkter gjennom substitusjon av miljøfarlige stoffer Vridning mot de mest miljøvennlige innen kategori, eks maling Samarbeid med BASS / stoffkartotek, elektronisk dokumentasjon

Avfallshåndtering Landsdekkende avtale for alle byggevarehus Felles standard; Gjennomgang i alle varehus med sikte på forbedringer, økonomiske og miljømessige Sentrale forhandlinger Lokal ledelse skal drive med salg… ..Dette skal bare funke! Sentralisert rapportering på miljø

Etterspørsel - privatmarkedet ”Småbarnsforeldrene går først” Etterspørsel etter miljøvennlig maling – og markedsføring bl.a. av ”barneromsmaling” har fått god respons hos kundene Gulv / interiør uten regnskog fungerer godt Kunden kjøper i stor grad det vi ønsker å selge Gode substitusjonsprodukter ”Alle” ønsker å ha god miljøprofil

Etterspørsel - privatmarkedet Energieffektive løsninger = god økonomi Men vi taper noe salg til konkurrenter med lavere miljøkrav (Eks. billig isolasjon) Svært dyrt å spare 20% ved kjøp av isolasjon med 5% lavere isolasjonsverdi..

Etterspørsel - proffmarkedet De største på utførende side går først Stiller krav til vår miljøorganisasjon Entreprenørenes miljøkrav strammes til, går mot absolutte krav til dokumentasjon og system Også mindre bedrifter får sterkere fokus – ønsker effektive løsninger ”Compliance” – ..

Etterspørsel - proffmarkedet BYGGMAKKER tilrettelegger for proffen; Tilgjengeliggjøring av sikkerhetsdatablad på byggeplass hver dag Salgsstatistikk fra varehus merket byggeplass ”Pushes” gjennom BASS Presis informasjon om hva / hvilke stoffer som finnes på hver enkelt byggeplass er dermed alltid tilgjengelig Enklere å få det gjort!

Etterspørsel - proffmarkedet I tilbudsfasen Fortsatt størst fokus på pris fra de fleste kunder Valg av rimelige minimumsløsninger fremfor langsiktig miljøvennlig lønnsomhet? Jobber for helhetlige løsninger; ”Just in time” og korrekte mengder Avfallsløsninger og returordninger Økt forståelse for totaløkonomi i leveransen Prosjektlederen måles som oftest på sine innkjøp – og gjør som Koss; ”Tar en runde til” .. Så man ender ofte opp i diskusjon om kr pr m² gips! Er det miljøgevinster å hente på å løfte blikket?

Etterspørsel - proffmarkedet Påstand: Det er mye dyrere å få for mye gips tilkjørt om gangen.. enn å betale litt mer for gode logistikkløsninger!

Oppsummering BYGGMAKKER gjort et strategisk valg for miljø Kravstiller i innkjøp / sourcing Sentral avtale for byggavfallshåndtering Fokus på miljø i markedsføring Tilrettelegger for proffkunden på dokumentasjon og løsning Mer å hente økt helhetsfokus i vertikalen .. Og flere innovative løsninger fra produsent

Men vi jobber for å gjøre det litt bedre hver dag.. Vi er ikke i mål Implementering i organisasjon Forbedring av avtaler Markedsføring og salg Avfallshåndtering og returordninger Miljøstrategi Men vi jobber for å gjøre det litt bedre hver dag..

Helge J. Nakken Byggmakker Norge Takk for meg! Helge J. Nakken Byggmakker Norge