Kontraktsoppfølging mv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Erfaringer fra innkjøp av forvaltningsrevisjon Lars Normann Mikkelsen, avdelingsdirektør, Oslo kommune Kommunerevisjonen.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Transaksjonskostnader
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
E-handel.
Internkontroll i kommuner
Prosesser på reiseområdet – slik gjør vi det
Optimaliseringsprosjektet Samhandlingsmøtet.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Rammeverk for CCD-anbud Utkast 1 Jan Ole Similä. Om CCD (concurrent design) r-forskning/forskargrupper/DCCD/
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Innovative offentlige anskaffelser
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Felles anskaffelse av LMS
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Fremskaffelse av leieboliger
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Prosjektavslutning og sluttrapport
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
Forventninger til økonomen
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
MORTEN RIISE Anskaffelser: Hvordan kommunisere med leverandører samtidig som man utøver god forretningsskikk og ivaretar regelverket.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
And all the men and women merely players;
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Organisasjoners kjøpsadferd
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Offentlige anskaffelser
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Kontraktsoppfølging mv. KSI fagsamling,15.april 2009 Spesialrådgiver Ole Rasmussen

Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester Større vekt på definering av behov, strategi, implementering og oppfølging Kvalifisering forhandling og leverandørvalg Definer behov og innkjøpsstrategi Implementering og oppfølging Ressursinnsats Tid Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester Og litt mer detaljert ….. Behov Spesifikasjon Markeds Forespørsel Tilbuds Forhandling Kontrakt Leveranse Betaling og Leverandør Garanti analyse evaluering oppfølging transaksjons styring Reklamasjon håndtering håndtering Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Påvirkningsmulighet og besparingspotensiale Kr 20-35% Definering Av behov og spesifikasjon Markedsundersøkelse Forespørsel Tilbudsevaluering Forhandling Kontrakt Lev. oppfølging garantistyring Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester Behov Anskaffelsesteam med deltakere som kjenner brukernes behov Hva har vi kjøpt før? Tidligere kjøp – analyser av regnskapene Innkjøpsstatistikk fra leverandører Fokus i anskaffelsesteamet a) Definer hvilken oppgave som skal løses b) Vurder eventuelle krav til hovedløsning/ funksjonalitet c) Hvilke økonomiske rammer gjelder (budsjett, kostnadsmål) Punkt b) vil kunne ha betydning for valg av spesifikasjonsform Punkt c) kan medføre at man må revurdere krav til hovedløsning Eksisterende oppfatninger av oppgave definisjon/ funksjonalitet og løsningsalternativer bør utfordres dersom det er: • Virksomhetskritiske og strategiske kjøp • Investeringskjøp • Produktområder hvor det er stor innovasjonstakt • Organisasjonsendringer - andre endringer i oppgaver og/eller arbeidsprosesser Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Leverandørmarkedsanalyse Hvem (og hvor) er leverandørene? Vil det være tilstrekkelig konkurranse om leveranser til oss? Vil leverandørene ha den kapasitet vi har behov for? Vil leverandørene ha den kompetanse vi har behov for? Hva er ”rett” pris på det vi skal kjøpe? Dette forutsetter kunnskap om produktene, aktørene og konkurranseforholdene Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Oppbyggingsbasert innkjøpsmåling Oppbyggingsbasert innkjøpsmåling tar utgangspunkt i enkeltaktiviteter og summerer effekten av disse. En viktig forutsetning for å kunne måle innkjøpseffektiviteten er å kunne skille mellom • Prisendring • Volumendring • Kvalitetsendring Ofte kan det være nødvendig å gjøre en del forutsetninger/ antagelser ift. vurderinger av volum og kvalitet. Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Vi må skille mellom pris- og volumendringseffekter Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Ulike typer innkjøpsbesparelser - måleprinsipper Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Besparelsesprognose – et eksempel Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Oppfølging av gevinstrealisering Foreløpig prognose før konkurransen – volumvurderinger Prognose når leverandører er valgt og priser er kjent Faktisk besparelseseffekt = prognose?? Skyldes eventuelle avvik: Feil i volumforutsetningene Feilfakturering Manglende avtalelojalitet Andre forhold Hvilke tiltak må settes inn? Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Balanserte kontrakter eller ikke? Den fjernede forskriften (vedtatt i statsråd i april 2006 – forkastet i november samme år): ● «Der det finnes fremforhandlede og balanserte kontraktsstandarder skal disse brukes, med mindre konkrete forhold begrunner avvik fra standarden. Uansett skal ingen urimelig risiko overføres til leverandøren for forhold og hendelser som han ikke har noen kontroll over og der kostnads- og tidskonsekvensen ikke kan estimeres på forhånd.» ● I stedet vil den gamle gjelde: «Der det finnes fremforhandlede og balanserte kontraktsstandarder, skal disse som hovedregel brukes ved inngåelse av kontrakter. Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester En balansegang… Utgangspunkt er altså at fremforhandlete balanserte kontrakter bør brukes Men inneholder disse så mange kompromisser og uklarheter (uten opphold, innen rimelig tid etc.) at de ikke fungerer som et nyttig redskap til å håndtere avvik/uenighet/konflikter? Hvis vi overfører mye risiko til leverandøren vil dette medføre høyere kostnader og en mindre effektiv anskaffelse (og kravene til god forretningskikk i §5 i LOA tilsier vel også at dette bør unngås) Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Rutine for kontraktsoppfølging (1) Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Rutine for kontraktsoppfølging (2) Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Rutine for kontraktsoppfølging (3) Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester

Noen forutsetninger for å lykkes? Grundig arbeid med behovsanalyser og utarbeidelse av kravspesifikasjon Klart skille mellom Konkurransegrunnlag, kravspesifikasjon og kontrakt Utarbeidelse av prognose for forventet innsparing og oppfølging av avvik God oversikt over alle kommunens avtaler – i ett register! Med oversikt over ansvarlige for kontraktene Varslinger for kontraktsoppfølging (avklares på forhånd med leverandør) Varslinger for opsjonsvurdering – avtaleutløp (i god tid!) eHandel for å få oversikt over kjøp og avvik! Kompetanse og kapasitet. Etablering av nettverket skal være En permanent ordning Mulig inndeling i mindre grupper Profesjonelle innkjøp - bedre tjenester