Pilotprosjekt KK Helse Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Oppfølging av helsetilstand og legemiddelbehandling hos multisyke eldre   -implementering av modell for samhandling mellom fastleger og hjemmetjenesten.
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Elektronisk meldingsutveksling for helse og omsorg i Harstad kommune
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Hoftebrudd – nytt nasjonalt kvalitetsregister
PREOPERATIV SYKEPLEIE. 2t 2003 kull 2001 kurs 1.2
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
DEMENSFYRTÅRN LOFOTEN Berit Mosseng Sjølie Prosjektleder
Aust-Agder og Vest-Agder
NOIS vanskelige variabler og andre utfordringer
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
NOIS: bakgrunn, kvalitetssikring og bruk av data
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Anders Walløe Ortopedisk senter
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Nasjonale prøver.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Pasientsikkerhet. Pasientsikkerhetskampanje - Oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet - Styringsgruppe, ledet av Helsedirektøren - Kampanjesekretariat.
Er dagkirurgi et trygt behandlingstilbud til brystkreftpasienter
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Tiltak 4: Indikasjoner Av Line Hurup Thomsen, fagutviklingssykepleier, Eiganes hjemmebaserte tjenester.
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
NOIS Datakvalitet og kontroll
UiT- Norges arktiske universitet:
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
Pasientforløp alkohol
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Incidensregistrering i Midt-Norge St.Olavs Hospital HF
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
GODT NOK? Hvordan vi jobber med datakvalitet i NOIS Hege Line Løwer seniorrådgiver Nasjonalt folkehelseinstitutt Avdeling for infeksjonsovervåking.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Trygg kirurgi – særlig vekt på forebyggelse av postoperative sårinfeksjoner Stig Harthug leder av fagrådet og kvalitetssjef/professor Haukeland universitetssykehus.
Bærum SykehusDrammen SykehusPsykiatrisk avd Lier Kongsberg Sykehus Ringerike SykehusPsykiatrisk avd Blakstad Vestre Viken HF Til sammen 8 klinikker med.
1 Pasientsikkerhetsvisitter Adm. dir. Einar Magnus Strand.
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Standardisert Hofteproteseforløp Bernt Johan Marskar Ortopedisk avdeling.
SVK-team St Olavs Hospital Per Åsheim Overlege Anestesiavdelingen St Olavs Hospital Seksjonsoverlege kateterseksjonen.
Erfaringer med legemiddelgjennomgang ved Nygård Sykehjem Bjørn Schreiner sykehjemslege Bjørn Schreiner
Pasientsikkerhetskampanjen Pilotprosjekt KK Helse Bergen.
Forbedringsmetode for klinikere v/Jo-Inge Myhre & Martin Paulson.
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
Standardisert pasientforløp Elektrokonvulsiv terapi (ECT)
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Hvordan komme godt i gang? En lang reise mot et Soria Moria…
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
Kvalitet, risiko og avvik
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
RIS-metoden for prosessforbedring
Jan, 70 år. Fra Inderøy (Sykehuset Levanger)
Jan, 70 år. Fra Høylandet (Sykehuset Namsos)
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Utskrift av presentasjonen:

Pilotprosjekt KK Helse Bergen Pasientsikkerhetskampanjen 2011-2013

Innsatsområdet TRYGG KIRURGI, med særlig oppmerksomhet på infeksjoner  

Innsatsområdet ”Trygg Kirurgi” og Sjekklisten ”Trygg Kirurgi”

Mål Redusere antall uønskede hendelser og komplikasjoner ved å styrke infeksjonsforebyggende tiltak Sørge for at alle tiltak fungerer gjennom alle ledd i behandlingskjeden ved kirurgi Kontrollere at pasienten og teamet er klar til operasjon

Kvalitetsarbeid Kvalitetsforbedring har som formål å implementere ny kunnskap/beste praksis eller undersøke om beste praksis følges. Kvalitetsforbedring er ikke forskning Samme metode men ulikt formål!

Drivere Hårfjerning Normotemperatur Antibiotikaprofylakse Sjekkliste for trygg kirurgi Alle er evidensbasert (vurdert av ekspertgruppe Nasjonalt Kunnskapssenteret)

Foto:Erik Johansson

Organisering av pilot Prosjektgruppe Kjernegruppe Øvrige medlemmer 2 hygienesykepleiere (prosessledere) 5 ledere og nøkkelpersoner ved avdelingen Øvrige medlemmer Kvalitetssjef i Helse Bergen Representant for kunnskapssenteret 2 representanter for sentralt sjekklisteprosjekt

Veien blir til mens en går……… Foto:Erik Johansson Veien blir til mens en går………

Prosessen Utarbeide driverdiagram Sjekklisten for trygg kirurgi 1 2 3 Nåsituasjon Forbedring/endring Utprøving Implementering Evaluering/måling Tverrfaglige planleggingsmøter Gjennomgang av hvilke enheter som vil bli involvert Kartlegging av aktuelle pasientforløp og nåsituasjonen Utarbeide driverdiagram Sjekklisten for trygg kirurgi Mini-audit på de aktuelle enhetene Skriftlige retningslinjer, prosedyrer og sjekklister utarbeides eller revideres korrigering av avvik 1 2 3 4 5

Driverdiagram – Hårfjerning Metode/Retningslinje Hjelpetiltak Dokumentasjon Hårfjerning   Sikre at hårfjerning blir utført korrekt før operasjon Oversikt over hvilke inngrep som krever hårfjerning Hårfjerning skal skje så nær opptil operasjonstidspunkt som mulig Hårfjerning skal skje ved klipp Skriftlig informasjon til pasienten før innleggelse Liste over hvilke inngrep som krever hårfjerning Prosedyre som angir metode - klippemaskin Hvor og når: sengepost, før transport Hvem: Helsepersonell Skriftlig informasjon som rutinemessig blir gitt pasienten før innleggelse Hårfjerning utført (ja/nei)    Informasjon til pasient gitt (ja/nei)

Sjekklisten “Safe Surgery” Kontroll av forberedelse Identifisere risiko Styrke teamet mot felles mål Anne-Mette Espe 2011

Kartlegging av pasientforløp informasjon før innleggelse sengepost forberedelse operasjon og anestesi operasjon postoperativ innleggelse sengepost innledning operasjon postoperativ Bilde: Pasientfokusert Redesign Ringerike Sykehus 2001

Børste Tau Slange Tre Bløt masse

Mini-audit Hvorfor? stemmer virkeligheten med det lederne sier? Hva? dokumentasjon av nødvendige rutiner Hvor? sengeposter, anestesienhet, operasjonsstuen og postoperativ enhet Hvordan? samtale med leder intervju av tre ansatte ved hver enhet rapport om hva som må korrigeres Når? før endring 2 mnd. etter endring 6 mnd. etter endring

Good intensions… Here comes the airplane! Airplane food tastes like crap!

Hva skal vi måle og rapportere? Sjekklisten brukt Temperatur målt – varmebevarende tiltak iverksatt Håfjerning utført Riktig antibiotikaprofylakse gitt innenfor rett tidspunkt

Målinger – har det hjulpet? Bruk av sjekklisten og evt. prosedyreavvik registreres i operasjonsplanleggingssystemet Postoperative infeksjoner løpende registrering i sykehusets system Globale målinger på sykehuset pasientskader (GTT) 30 dagers sykehusdødelighet mm

Kontrollpunkt Standard pasientforløp: Registrering i PAS. (Dips) Registrering av brukt sjekkliste, antibiotikaprofylakse, normotemp, hårfjerning, Orbit Registrering av varmebevarende tiltak Infeksjonsstatus Web-port Rapportering til NOIS GTT Pasient Innleggelse Senge-post Utskr.30.dag Utskr Opr.-stue Post- operativ

Erfaringer Ledelsesforankring Engasjerte deltakere Audit ga stor innsikt i status Kunnskapshull ble avdekket Oppdateringsbehov av prosedyreverk påvist Flere forhold i arbeidsflyt ble forbedret Vanskelig for legene å komme fri fra pasientbehandlingen, men stor interesse

Bruk av sjekkliste: 96,4% 578 inngrep totalt 3.1.11- 8.3.11 21 (3,6%) Ikke utført 26 (4,5%) Kun ved avslutning 75 (13,0%) Kun før 456 (78,9%) Før og etter

Bruk av sjekkliste ved KK: 73% 2048 inngrep totalt 3.1.11- 31.8.11 255 (12%) Ikke utført 91 (4%) Kun ved avslutning 43 (2%) Kun før 1368 (67%) Før og etter

Ved hysterektomier viser foreløpige tall en reduksjon av infeksjonsforekomsten fra 13,1% høsten 2010 til 3,9% høsten 2011.

Veien videre…… Alle opererende avdelinger

It's easier with a round wheel ! I know, but I don't have time to change it! Anne-Mette Espe 2012