Dr.ing Mette Mo Jakobsen, UHR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2010 Kristiansund 6. mai 2010 NOKUT informerer v/ Bjørn R. Stensby.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Den ideelle kommunesammenslåing
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
HTV konferanse Program: –Status samhandlingsreformen – sett fra KS’ perspektiv” v/Therese Sivertsen er rådgiver i KS Helsesatsing region vest.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Organisering og arbeidet i kommunene
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
1 Kvalitetssikring av Tres og Y-vei - Momenter fra arbeidsgruppe i NRT.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
VELKOMMEN til Ingeniørutdanningskonferansen november, Scandic Hotel Oslo Airport, Gardermoen.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Kvalitet i ingeniørutdanningen
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Fagskoleutvalget André Kristiansen Fagskoleutvalget, sekretariatet 22. september 2014.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Regionale forskningsfond
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Orientering om status for spesialistutdanningen for leger
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Førstelektorprogram ved UiT
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Dr.ing Mette Mo Jakobsen, UHR SAK- Samarbeid, Arbeidsdeling og faglig konsentrasjon i ingeniørutdanning Dr.ing Mette Mo Jakobsen, UHR 1

Visjon Ingeniøren – Samfunnsengasjert, kreativ og handlekraftig, med evne til aktivt å bidra i fremtidens utfordringer!

SAK i årets tildelingsbrev I årets tildelingsbrev til de høyere utdanningsinstitusjoner står: ”Innenfor de langsiktige sektormålene legger regjeringen i 2012 særskilt vekt på at sektoren prioriterer: Økt samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon Universitets- og høyskolesektoren skal være profilert, robust og mangfoldig. Dette forutsetter at den enkelte institusjon forsterker det faglige og administrative samarbeidet for å oppnå tydeligere arbeidsdeling og faglig konsentrasjon på områder som kan bidra til økt kvalitet og/eller effektivitet ved virksomheten.”

Orientering fra KD ifm. statsbudsjettet - Foreløpig tildelingsbrev for 2013 «Målstrukturen gir institusjonene nye muligheter og samtidig et større ansvar for å utvikle sine egne virksomhetsmål og styringsparametre som gir et tydeligere bilde av profil, satsinger og utfordringer som institusjonene har.» «Innenfor sektormålene legger regjeringen i 2013 særskilt vekt på at sektoren prioriterer: Økt kapasitet i høyere utdanning, særlig i profesjonsfagene Økt forskingsinnsats i realfag, teknologifag og profesjonsfag Økt samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon» «Den enkelte institusjon må selv vurdere i hvilken grad den benytter de nasjonale insentivene for utdanning og forskning i den interne fordelingen av midler, og om den har egne, supplerende insentiver for å støtte opp under egne strategier.»

SAK-Ingeniørutanning

Fra brev til UHR om tildeling av SAK-midler av 28.09.11 Kunnskapsdepartementet tildeler UHR 4. mill. kroner til arbeidet med å koordinere og gjennomføre en nasjonal aktivitetsplan for SAK i ingeniørutdanning. ”Vi ser det som hensiktsmessig at dette arbeidet bygger videre på de nasjonale prosesser som allerede er etablert gjennom NRT, jf rundskriv F-02/2011”. Departementet ber om at UHR ved NRT tar en aktiv rolle i det videre arbeidet med SAK i ingeniørutdanning.

Målsetning (fra brevet) SAK-prosessene skal bidra til å heve den faglige kvaliteten og legge til rette for fremtidsrettede ingeniørutdanninger med robuste fagmiljøer og profilering av utdanninger i samsvar med regionale og nasjonale behov.

Rapportering (fra brevet) Det utarbeides en rapport av arbeidet som gir en samlet og helhetlig vurdering av det arbeidet NRT har koordinert for å legge til rette for SAK og innføring av ny rammeplan i ingeniørutdanningen. UiO har fått støtte til å bidra til arbeidet med beregningsperspektivet i ingeniørutdanning – arbeidet koordineres med NRT – SAK og implementeringsprosessen. Det skal utarbeides en felles rapport om resultatene innen 1. juni 2013

SAK-tildelingen Ledere av arbeidsgrupper/fagmøter i implementeringsarbeidet kom tilbake med ideskisser basert på arbeid og diskusjon i relasjon til SAK på fagmøtene. NRTs medlemmer ble på NRT 2-11 gitt anledning til å komme med forslag. Møte med 15 fagmøteledere som presenterte og diskuterte sine forslag. NRT-AU og sekretariatet ferdigstilte en plan med aktiviteter og tildelinger som ble sendt NRTs medlemmer den 12. mars 2012. En tydelig tilbakemelding som er fulgt opp i planen er at fagmøtene, det å kjenne hverandre, og hverandres studieprogrammer og emner, er en grunnstein i det videre arbeidet med SAK.

Forventninger til institusjonene SAK-midlene er støtte til faktiske utgifter i en prosess som hver enkelt institusjon er pålagt å gjøre gjennom sitt tildelingsbrev. Departementet presiserer i tildelingen at det forventes at institusjonene gjør grundige strategiske vurderinger og gjennomgår studieporteføljen og profileringen av ingeniørutdanningen ut fra fremtidige regionale og nasjonale behov, og at implementering av ny rammeplan og SAK-arbeidet vil følges opp i styringsdialogen med institusjonene. Institusjonene selv er sentrale i å fremskaffe underlagsmateriale til fagmøtene og rapportens ulike deler. Rapporten fra arbeidet vil være en støtte til institusjonene for deres videre beslutninger.

SAK på NRT-1-12 Vedtak: Nasjonalt råd for teknologisk utdanning takker for innledningene. NRT ser det som viktig at de nevnte prosjekter blir gjennomført etter planene. NRT ser viktigheten av at SAK-arbeidet har god forankring i ledelsen på alle aktuelle avdelinger/fakulteter. NRTs medlemmer bidrar aktivt for å forankre SAK-aktivitetene på sin institusjon, og bidrar med nødvendig underlagsinformasjon og forberedte deltakere til aktivitetene. NRT-AU tar et større koordinerende ansvar i prosessen.

SAK-aktiviteter Målsetning og rapporteringskrav setter rammer for hvilke aktiviteter som bør gjennomføres, og hvordan dette skal gjøres. Må resultere i styrket ingeniørutdanning, faglig robusthet, relevante og fremtidsrettede studietilbud. Dokumentere at det nå reelt sett skjer en kvalitetsheving, samarbeid, arbeidsdeling og faglig konsentrasjon. Bidra til at ny ingeniørutdanning er på plass – fremtidsrettet, forskningsbasert og med bærekraft og systemtenkning som gjennomgående mål.

NRT-AU satt opp følgene kriterier for bruk av midlene Aktiviteter må forventes å bidra til å nå resultater i henhold til krav i tildelingen fra KD. Aktiviteter må forventes å resultere i konkrete forslag til Arbeidsdeling og Konsentrasjon. Dette er støtte til arbeid institusjonene i sine tildelingsbrev er pålagt å gjøre, og det er en forutsetning at institusjonenes egeninnsats er synliggjort. For enkeltaktiviteter dekkes ikke lønnsutgifter. Studenter skal involveres og kan honoreres for sitt arbeid. Representanter fra næringslivet forventes å være representert. Liknende søknader samordnes.

Kriterier forts. De kommende fagmøtene er viktige i prosessen mot arbeidsdeling og konsentrasjon, og arbeid i disse støttes videre. Samarbeid er et steg på veien mot arbeidsdeling som igjen er et steg på veien til konsentrasjon. Aktivitetene må være forankret inn mot de institusjonene som deltar.

SAK-Aktiviteter (1) FAG-SAK Fagfeltene -950.000 fordeles på fagfelt UiA: Maskin, Kjell G. Robbersmyr 225.000 HiST: Bygg: Rolf E. Petersen 200.000 HiVE: Elektro: Roy Rasmussen 225.000 (7.-8.feb. og 7.8. mai) HiST: Kjemi: Hallstein Hemmer 100.000 HiB: Data: Carsten Helgesen 175.000 Fellesmøter 25.000 Forskningsbasert utdanning UiT: Inger Johanne Lurås 150.000 Samfunnsfag HiOA: Tale Skjølsvik 150.000 Internasjonalisering (3.4. des) HiVe: Anne-Kari Botnmark 100.000 Studiepoenggivende praksis HiÅ: Terje Tvedt 150.000

SAK-Aktiviteter (2) FAGDIDAKTIKK Pedagogikk/didaktikk i matematikk og realfag Beregningsorientert utdanning. HiB: Aasmund Kvamme Fagmøter for matematikk, UiS: Fagmøter for realfag 250.000 Fordeles:100.000+100.000+Evt. 50.000 til felles-aktivitet Felles nettressurser HiB utvikling og drift 300.000 Fagdidaktisk kurs NRT/HiST, Mette Mo Jakobsen 125.000 Bedre gjennomstrømning basert på arbeid med fagdidaktikk HiG, Liv Torjussen (HiB, UiT, NTNU,HiVe, RENATEsenteret) 300.000

SAK-Aktiviteter (3) UTDANNINGSKVALITET Nye elementer i utdanningen HiB, HiST, HiBu – Ingeniørfaglig systemtenkning (200.000) Evaluering og utvikling av Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøvelse og arbeidsmetoder HiG, UiA, OFA (300.000) Alternative opptaksveier NRT-AU, v. Ole Bernt Thorvaldsen, 400.000 (oppnevnte arbeidsgrupper) Forkurs til høyere teknologisk utdanning, realfagskurs og TRESS, Y-Vei, Fagskoleutdanning Overgangsordninger NRT-AU, v. Mads Nygård 150.000 FREMTIDENS TEKNOLOGIUTDANNING Scenarioutvikling NRT/AU v. Mette Mo Jakobsen, NITO, RENATE, Studentene, 100.000 (workshop med rektorer 20. nov) NØDVENDIGE/ STØTTE AKTIVITETER  

En åpen prosess SAK-prosjektene er åpne for alle som vil involvere seg Prosjektet dekker i utgangspunktet deltagelsen på SAK-møter for 1-2 deltakere innenfor hvert fagfelt/ aktivitet Det er mulig å få dekket flere deltakere i spesielle tilfeller Kontakt den ansvarlige for aktiviteten om det er noe du ønsker informasjon om, eller du ønsker å delta i.

Sjekkliste for å spesifisere resultatkrav for aktiviteter Generelt beslutningsgrunnlag for Arbeidsdeling, men også i relasjon til Samarbeid og faglig Konsentrasjon   Krav til deltagerne/deltagelse på fagmøter som vil inngå i prosjektet Relatert til beslutningsgrunnlag som institusjonene kan bruke i sine SAK- eller strategiske vedtak Relatert til NRTs arbeid med retningslinjene, implementeringen av rammeplanen eller NRTs SAK-arbeid (dvs NRT kan beslutte eller NRT har et ansvar)

Videre gjennomføring Diskusjonen på NRT-1-12 viste at det var behov for mer koordinerende aktivitet fra UHRs sekretariat. Interessen for SAK er tilstede, men det er tydelig behov for bedre kommunikasjon både innad på institusjonene, og mellom disse. Til hjelp for institusjonene skal NRT gjennom sine SAK-aktiviteter frembringe et nasjonalt beslutningsgrunnlag for arbeidsdeling og konsentrasjon. Rapporten – beslutningsgrunnlaget utarbeides basert på institusjonenes og aktivitetenes innspill og resultater Institusjonenes styrer må ta beslutningene.

Jfr. Integrert produktutvikling

MNT-SAK

MNT-SAK Felles søknad fra arbeidsutvalgene i NRT og NFmR angående MNT-SAK Informatikk er valgt som pilot for MNT-SAK. Dette er ikke like utstyrskrevende som andre fagfelt. Matematikkdidaktikk er valgt fordi dette er utfordringen alle studenter møter med en gang de begynner sine studier. Utfordringer ble tatt opp på siste rådsmøte: Privatiseringen - hvordan få fagpersoner til å gi slipp på sine fag for at spesialiseringen skal flyttes til et annet sted? Hvordan få flyttet studenter? Departementet ser MNT-området som viktig: 2,5 mill er tildelt MNT-SAK

Overordnede mål for MNT-SAK Arbeidsdeling av spesialiseringen i undervisnings-tilbudene på master-nivå innenfor MNT-fagene Konsentrasjon av avansert utstyr som brukes i undervisning på master- og ph.d.-nivå og i forskning Samarbeid om å styrke realfagsdidaktikk med spesiell vekt på basisfag og å utvikle bedre sammenheng i undervisnings- og læringsmetodene i overgangen fra videregående skole til universitet og høgskole innenfor MNT-fagene.

Arbeidsgruppe IKT Institusjon Representant NTNU Professor Letizia Jaccheri UiB Instituttleder, professor Petter Bjørstad UiO Universitetslektor Dag Langmyhr UiT Førsteamanuensis Lars Ailo Bongo HiN Førsteamanuensis Arne Lakså Leder Professor Bjørn Hafskjold Deltakende institusjoner Faglærere NSO/Studentrepresentant UHR Mette Mo Jakobsen/Ole-Bernt Thorvaldsen

Arbeidsgruppe Matematikkdidaktikk Institusjon Representant NTNU Professor II Frode Rønning UiB Prodekan, professor Helge K. Dahle UiO Professor Tom Lindstrøm UiT Professor Gunnar Hartvigsen HiN Førstelektor Asbjørn Danielsen HiVe Førsteamanuensis Bjørn Jensen Leder Professor Bjørn Hafskjold Deltakende institusjoner Faglærere NSO/Studentrepresentant UHR Mette Mo Jakobsen/Ole-Bernt Thorvaldsen Norsk Matematikkråd Dekan Arvid Siqveland

Videre gjennomføring Det er innkalt til møte i arbeidsgruppene (30. nov/12.des) På møtet diskuteres opplegg for arbeidet: Gjennomgå søknaden/ mandatet Kompetanse i arbeidsgruppen Arbeidsgruppens rolle Avklare hvordan gruppen skal jobbe Avklare hva slags informasjon og delaktiviteter vi har behov Behov for støtte til kartlegging UHRs rolle Den enkelte medlem dokumenterer og legger frem relevant grunnlagsinformasjon;

Eksempel Fagdidaktikk

FAGDIDAKTIKK Arbeid med fagdidaktikk ble pekt på som viktig fra mange av fagmøtene og er derfor en SAK-aktivitet som fikk støtte. Etter gjennomført kurs har alle deltakere, mentorer og andre interesserte vært invitert til et fagmøte, der hensikten var evaluering og innspill til videre arbeid med fagdidaktikk i høyere teknologisk utdanning. Resultatet av fagmøtet er mange konkrete anbefalinger til oppfølging og videreutvikling av pedagogikk, didaktikk og didaktisk refleksjon i teknologiske fag. Disse ble diskutert på NRTs Rådsmøte.

Anbefalinger for videre arbeid: Innspill fra samling ved HiST, Trondheim, 05.10.12 -1 1. Alle som underviser må ha noe generell pedagogikk. 2. Det bør være fagmøter der noe av programmet er didaktisk, slik at man får noe som er direkte rettet mot det enkelte fagfelt. 3. Man bør gjennomføre kollegaveiledning ved hver institusjon, men ikke med fritt valg av partner. 4. Det bør opprettholdes et nasjonalt, generelt, ingeniørdidaktikkurs. 5. Noen reiser rundt og forklarer hvordan for eksempel kollegaveiledning kan gjennomføres. 6. Nybegynneguide for nye tilsatte. 7. Nytten av formell kompetanse for undervisning må synliggjøres for den enkelte, ledelsen kan ikke bare ”sende noen på kurs”. 8. Grunnleggende kvalifisering i universtets- /høgskolepedagogikk bør være obligatorisk, men med mulighet til ingeniørdidaktisk påbygging, for eksempel som et samarbeid mellom to-tre institusjoner.

Anbefalinger for videre arbeid: Innspill fra samling ved HiST, Trondheim, 05.10.12 -2 9. Sørge for erfaringsutveksling på tvers av institusjoner for samme disiplin. 10. Lage strategi for utvikling av læremetoder, stille krav til institusjonene. 11. Tilbud om utviklingsprogram i ingeniørdidaktikk bør videreføres. 12. Skaffe incentiver for ansatte og institusjoner for pedagogisk utvikling. 13. Arrangere årlig konferanse med fokus på erfaringsutveksling mellom institusjonene (men må ta hensyn til undervisningsperiodene). 14. Måle institusjonene på læring. 15. Se til hva som skjer i andre land. 16. Det bør gis incentivmidler til enkeltfaglærere og emner, ikke alt i regi av institusjoner.

Videre gjennomføring NTNU jobber med planer for nytt kurs. Fortrinnsvis start mai/juni 2013, NÅR? MNT-konferanse med fokus på didaktikk ”Realfag passer for mange, mange flere” 12-13. mars 2013 Fokus på didaktikk på fagmøter Publisering basert på utdanning? – SEFI (jfr. forventninger om økt forskingsinnsats i realfag, teknologifag og profesjonsfag) Basert på innspill på NRTs rådsmøte velges videre satsninger og aktiviteter Fagdidaktikk foreslått som område under publiseringskanaler Hvilke aktiviteter ønsker dere?

Noen resultater fra gjennomført SAK-undersøkelse

NB: 0-1

7. Hvordan er studenttilgangen på områdene 1 Plassene fylles med kvalifiserte søkere 2 Plassene fylles ikke 3 Stor variasjon på de ulike studietilbudene 4 Annet N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

8. Antall planlagte tilbud av valgbare emner Tilbud som planlegges gitt etter innføring av ny rammeplan 1 1-3 2 3-6 3 6-9 4 10 eller fler N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

13.1 Fortrinnsvis forelesninger og øvinger I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

13.2 Aktivt arbeid med variasjon av undervisningsformer I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

13.3 Fagmiljøet er opptatt av felles didaktisk refleksjon I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

14.1 Ønsker å sende deltakere på kurs i ingeniørdidaktikk I stor grad 2 I noe grad 3 Nei 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

14.2 Ønsker bistand til interne didaktikksamlinger I stor grad 2 I noe grad 3 Nei 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

14.3 Ønsker regelmessige nasjonale didaktikksamlinger I stor grad 2 I noe grad 3 Nei 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

SAK ingeniørutdanning 16.1 I hvilket omfang planlegges studiepoenggivende praksis på studietilbudene? 1 I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

16.2 Erfaring med studiepoenggivende praksis? I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

16.3 Gode avtaler med arbeidslivet om studiepoenggivende praksis I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Annet 5 Vet ikke N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

17.1 Antall ansatte på fagfeltet totalt 2 2-3 3 4-6 4 6-10 5 10-15 6 mer enn 15 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

17.2 Ansatte med 1. kompetanse 2-3 3 4-6 4 6-10 5 10-15 6 mer enn 15 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

17.3 Ansatte med yrkeserfaring 2 2-3 3 4-6 4 6-10 5 10-15 6 mer enn 15 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

17.4 Ansatte med IIer stilling ved annen inst. 2 2-3 3 4-6 4 6-10 5 10-15 6 mer enn 15 NB: 0-1 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

17.5 Ansatte i IIer stilling 2 2-3 3 4-6 4 6-10 5 10-15 6 mer enn 15 NB: 0-1 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

SAK ingeniørutdanning 19. Utstyr Det krysses også av for utnyttelsesgrad. 1 Forkningsutstyr 2 Undervisningsutstyr 3 Laboratorier N Forkningsutstyr 24 Undervisningsutstyr Laboratorier 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.1 Omkringliggende næringsliv: Relevant for fagmiljøet I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.2 Samarbeid med næringslivet om lærekrefter I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.3 Samarbeid med næringslivet om utstyr I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.4 Næringslivet representert i RSA/styre/andre samarbeidsorgan I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.5 Samarbeid med næringslivet om studieinnhold I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

21.6 Samarbeid med næringslivet om bacheloroppgaver I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

SAK ingeniørutdanning 22. Nasjonalt arbeidsliv 1 Aktivt deltagelse i studietilbud 2 Jevnlig kontakt 3 Lite involvert N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

23.1 Aktive avtaler om studentutveksling Ingen 2 1-2 3 2-5 4 5-10 5 mer enn 10 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

23.2 "Gjestelærere" fra utenlandske institusjoner (min 1 uke) Ingen 2 1-2 3 2-5 4 5-10 5 mer enn 10 Fagmøte Internasjonalisering HiVe 3.-4. desember N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

23.3 Lærekrefter på internasjonalt opphold (min 1 uke) Ingen 2 1-2 3 2-5 4 5-10 5 mer enn 10 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

23.4 Utenlandske studenter inn (min 1/2 år) Ingen 2 1-2 3 2-5 4 5-10 5 mer enn 10 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

23.5 Norske studenter ut (min 1/2 år) Ingen 2 1-2 3 2-5 4 5-10 5 mer enn 10 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

SAK ingeniørutdanning 24.1 Aktive forskere 1 Ingen 2 1-2 3 3-5 4 Fler enn 5 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

24.2 Årlig internasjonal publisering 1 Ingen 2 1-2 3 3-5 4 Fler enn 5 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

24.3 Internasjonal forskningtermin (min 3. mnd) 1 Ingen 2 1-2 3 3-5 4 Fler enn 5 N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

25.1 Noen fra fagmiljøet deltar på nasjonale seminarer/konferanser Alltid 2 Ofte 3 Jevnlig 4 Sjelden N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

SAK ingeniørutdanning 25.2 Noen fra fagmiljøet deltar på internasjonale seminarer/konferanser 1 Alltid 2 Ofte 3 Jevnlig 4 Sjelden N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

25.3 Fagmiljøet samarbeider om studietilbud nasjonalt 1 Alltid 2 Ofte 3 Jevnlig 4 Sjelden N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

25.4 Fagmiljøet samarbeider om studietilbud internasjonalt 1 Alltid 2 Ofte 3 Jevnlig 4 Sjelden N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

26.1 Internt samarbeid og arbeidsdeling I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Bør økes 5 Annet N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

26.2 Eksternt samarbeid og arbeidsdeling 1 I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Bør økes 5 Annet N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

26.3 Aktivt arbeid for faglig profilering 1 I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Bør økes 5 Annet N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

26.4 Ønske om nasjonal arbeidsdeling på området 1 I stor grad 2 I noe grad 3 I liten grad 4 Bør økes 5 Annet N Denne undersøkelsen 24 09.11.2012 11:03 www.questback.com SAK ingeniørutdanning

Gitt føringene til institusjonene i deres tildelingsbrev, strategier, stortingsmeldinger, ny rammeplan og resultatene som foreligger i SAK-spørreundersøkelsen er det mange spennende og viktige ting å diskutere og ta tak i!

Ingeniør – verdens mest spennende yrke – Samfunnsengasjert, kreativ og handlekraftig, med evne til aktivt å bidra i fremtidens utfordringer! Alle foto: Colourbox.com LYKKE TIL!