Statistikk og sannsynlighetsregning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kombinatorikk for lærerstudenter
Nettverksamling i matematikk
NyGiv 2013 Kari Kallevik, Stavanger PPT
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Litt mer om PRIMTALL.
Statistikk og sannsynlighetsregning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Høgskolen i Oslo Webprogrammering Grunnleggende PHP.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Statistikk og sannsynlighetsregning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Uke 10 - Sortering, og hvordan lage en klasse for et klassebibliotek 21 okt. 2003, Arne Maus Inst. for informatikk, UiO.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Statistikk og sannsynlighetsregning
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kompleksitetsanalyse
Klargjøring fra forrige gang
Velg Slide-Show fra PowerPoint-menyen og klikk med venstre museknapp!
Innskriving av data (1) 1. Slik ser dataeditoren ut fra start.Vi
Analyse og tolkning av datamaterialet
Kap 03 Beskrivende statistikk
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Finansregnskap med IKT Bedriftsøkonomi 1 m/IKT
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Statistikk og sannsynlighetsregning
Ser du feilen i denne setningen?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Skole. Hvorfor har vi så mye lekser?
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
HELSEFREMMENDE GREÅKER. Hvorfor Ut på tur i timene? Mere overskudd – holder ut Bedre helse – hjerte, sirkulasjon, lungekapasitet reduserer belastningsskader,
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Skole/hjem samarbeid.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Hva er viktig for elevers læring?
Matematikk Uke 34. Generelt  Føring av oppgaver  Overskrifter – oversiktelig  Tenk eksamensforberedelser  Spar på bøkene!  Arbeid i timene  Regler:
24-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Høsten 2011.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg Hva spør lærere om?
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Å beskrive og generalisere fra en stikkprøve
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk og sannsynlighetsregning Kapittel 4

Dagens tema: Sentralmål og variasjonsbredde Kunne forklare hvorfor sentralmål kan være misvisende PLAN FOR TIMEN: Felles gjennomgang Oppgaver, utstyrssjekk og leksesjekk Måloppsummering: Hva har vi lært?

Sentralmål og variasjonsbredde Viser hvor hovedtyngden av målingene (dataene) ligger Vi har tre ulike typer sentralmål: Gjennomsnitt Typetall Median Variasjonsbredde KAN VÆRE MISVISENDE!

GJENNOMSNITT: Vi finner gjennomsnittsverdien ved å summere alle observasjonene og dividere på antall observasjoner. Vi bruker også navnet middelverdi for gjennomsnitt. MEDIAN: Den midterste verdien når tallmaterialet er ordnet i stigende rekkefølge. Hvis det er to tall i midten, finner vi gjennomsnittet til disse to tallene. TYPETALL: Den eller de observasjonene som har den høyeste frekvensen. VARIASJONSBREDDE: Differansen mellom den største observasjonen og den minste observasjonen.

Å velge det beste sentralmålet

Eks: Lekser Lotte og Simen har undersøkt hvor mange timer elevene i deres klasse arbeider med lekser hver uke. Svarene fordelte seg slik: 3 20 22 8 5 12 5 9 17 25 11 5 7 4 14 19 5 16 Finn typetallet. Finn gjennomsnittsverdien. Finn medianen. Hvilket sentralmål ville DU valgt for å representere sentraltendensen ved dette tallmaterialet? Begrunn!

Eks: Lønn I firmaet F.U.S.K. er det 8 ansatte og 2 sjefer. Her ser du lønningene: 220 000 kr 180 000 kr 200 000 kr 2 200 000 kr 200 000 kr 250 000 kr 200 000 kr 160 000 kr 3 200 000 kr 150 000 kr Sjefene sier at gjennomsnittslønnen i F.U.S.K er på 696 000 kr, noe de mener er meget bra. Gir gjennomsnittslønnen i F.U.S.K. et riktig bilde? Begrunn svaret ditt. Finn medianen og typetallet til lønningene i F.U.S.K. Hvilket sentralmål ville DU valgt?

Eks: Karakterer I klasse 9G ga læreren disse karakterene på en matteprøve: Finn typetallet. Presenterer typetallet sentraltendensen i tallmaterialet? Begrunn! Hvilket sentralmål ville du valgt? 3 4 6 2 5

I hvilke tilfeller kan sentralmål være misvisende? TENK! I hvilke tilfeller kan sentralmål være misvisende?

De ulike sentralmålene kan gi et feil bilde… hvis det er for få observasjoner hvis resultatene er skjevt fordelt hvis variasjonsbredden er for stor (Vær spesielt oppmerksom på typetallet!) Derfor er det viktig å vurdere hvilket sentralmål som er det beste å bruke i hver undersøkelse!

Grunnbok, skrivebok, regelbok, kalkulator, linjal Prøv selv! Gjør oppgave 4.24 – 4.32 s. 144 i grunnboka LEKSESJEKK: 4.21 – 4.23 i GB UTSTYRSSJEKK: Grunnbok, skrivebok, regelbok, kalkulator, linjal

Oppsummering MÅL: Kunne forklare hvorfor sentralmål kan være misvisende

Fra leksa: Lærer K.Ritt laget denne tabellen over karakterer i gruppe 9C. Gjennomsnittskarakteren er 3,5. Hvor mange av elevene til K.Ritt fikk karakteren 4? Karakter Antall elever 1 2 5 3 7 4 6 Summen av alle observasjonene Antall observasjoner

Løsning: Antall elever som fikk karakteren 4: x Antall elever til sammen: 21 + x Antall poeng elevene fikk sammenlagt: 70 + 4x Gjennomsnittskarakter: 3,5

Fra leksa: Lærer S. Vamp lagde en tilsvarende tabell over sine elever. Medianen er 3 og typetallet 4. Hvor mange av elevene til S. Vamp fikk karakteren 4? Karakter Antall elever 1 3 2 4 7 5 6

Løsning 1 – 1 – 1 – 2 – 2 – 2 – 2 – 3 – 3 – 3 – 3 – 3 – 3 – 3 – 4 – 4 – 4 – 4 – 4 – 4 – 4 – 4 – 5 – 5 – 5 – 5 – 5 – 6 Karakter Antall elever 1 3 2 4 7 8 5 6 Kommentar: Det står oppgitt i oppgaven at typetallet er 4. Det er 7 treere, derfor må det være minst 8 firere for at 4 skal være et typetall. Setter vi opp alle karakterene i stigende rekkefølge, ser vi at medianen blir 3. 8 av elevene til lærer S.Vamp fikk altså karakteren 4.