New Public Management i UH

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Sak Utkast til kap 2 Et velfungerende forskningssystem og disposisjon
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Fornyelse av forskningen og Forskningsrådets rolle Fagerbergutvalget, dialogmøte, UiT, Randi Søgnen.
Hva er utfordringen? Innlegg på dialogmøte arrangert av Fagerbergutvalget 31 mai 2010 av Advokat Christian Hambro.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Markedsstyring i Staten
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Forskningsrådet og internasjonalt samarbeid
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Departementets styring og styrenes rolle
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
1 Styring og ledelse ved U&H – Direktørens rolle Per Ivar Maudal, Universitetsdirektør.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Mandat og rammeverk for evalueringen
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

New Public Management i UH NTL 15.9.11

NTL 15.9.11

New Public Management Oppsplitting av forvaltningsorganer Fristilling og endring i tilknytningsformer Overgang fra regelstyring til målstyring Endring av personalpolitikken Økt konkurranse og konkurranseutsetting Økt vekt på brukerstyring og kvalitet Kostnadskutt og budsjettdisiplin (Christensen og Lægreid) NTL 15.9.11

New Public Management En del av liberaliseringsreformene Begrensing av offentlig sektor Endring av offentlig sektor NTL 15.9.11

NPM Bakgrunn ØKONOMI: IDEOLOGI: POLITIKK Økonomisk stagnasjon og tvil om offentlig sektors effektivitet Ønske om nye investeringsområder når industrien flagges ut IDEOLOGI: Oppsving for liberalistiske teorier Sosialdemokratisk likhetsideologi svekkes. Generell framvekst av individualismen POLITIKK Svekket oppslutning om velferdsstaten og styrket tro på private løsninger i makteliten svekker offentlig sektors posisjon og autoritet NTL 15.9.11

NPM Utfordringer Markedsstyring av offentlig sektor Framvekst av «revisjonssamfunnet» Fagforeningenes makt blir direkte og indirekte utfordret NTL 15.9.11

NPM ideologi warned of the danger of tyranny that inevitably results from government control of economic decision-making through central planning, and in which he argues that the abandonment of individualism, liberalism, and freedom inevitably leads to socialist or fascist oppression and tyranny and the serfdom of the individual. NTL 15.9.11

NPM Ideologi Fra socialstat til minimalstat ”Velferdsstaten skaper avhengighet” ”Velferdsstaten er utrygg” ”Velferdsstaten skaper egoisme” NTL 15.9.11

NPM Ideologi ”Frihet” er mest effektivt ”Frihet” er en menneskelig rett og plikt Derfor; Staten skal bli mindre og gripe mindre inn i borgerens liv Staten skal bli mer effektiv Staten skal gi borgerne flere frie valg NTL 15.9.11

NPM Konsekvenser Minske offentlig sektor Innføring av ordinære markeder (energi, tele, media) ”Fristilling” av offentlige institusjoner Salg av offentlig eiendom Innføring av ”kvasimarkeder” og fritt brukervalg (helse, utdanning) Konkurranseutsetting og anbud NTL 15.9.11

NPM Konsekvenser Human Resources Management (HR) Ledelsesmakt Styring Overvåking Individuell og lokal lønn NTL 15.9.11

NPM i Norge UH Sykehus Grunnskole Forvaltning Foretak Resultatenhet Selvstyre Pengene følger studentene Pengene følger pasientene Pengene følger elevene Konkurranse mellom institusjonene NTL 15.9.11

New Public Management Oppsplitting av forvaltningsorganer Fristilling og endring i tilknytningsformer Overgang fra regelstyring til målstyring Endring av personalpolitikken Økt konkurranse og konkurranseutsetting Økt vekt på brukerstyring og kvalitet Kostnadskutt og budsjettdisiplin (Christensen og Lægreid) NTL 15.9.11

New Public Management Fristilling Effektivisering Konkurranse Brukervalg Mer makt til ledelsen NTL 15.9.11

NPM ved Universiteter og høyskoler SÆRTREKK: STYRINGSLOGIKK Politisk styring Markedsstyring Kollegial styring/Forskningsfrihet NTL 15.9.11

Historien om Barry Marshall NTL 15.9.11

Den ”umulige” magesårbakterien NTL 15.9.11

J. Robin Warren NTL 15.9.11

Charles Darwin NTL 15.9.11

Styringsordninger ”Resultat” Rektor Vitenskapelig Adm.dir. ansatte Vitenskapen NTL 15.9.11

Forskningens frihet Frihet for institusjoner Frihet for individuelle forskere NTL 15.9.11

Hvorfor forskningsfrihet? Robert K. Merton: Science and democratic sosial structure (1942) Forskningens verdier: Universalisme, «kommunisme», interesseløshet, organisert skeptisisme Denne etos krever (relativ) frihet (autonomi) fra andre institusjoner som stat, økonomi, kirke NTL 15.9.11

Hvorfor forskningsfrihet? ”Institusjonen tjener samfunnet best gjennom sin autonomi. Demokratiet er avhengig av objektiv kunnskap. Kritisk rasjonalitet, med systematisk søking etter sannhet og sikring av faglig kvalitet fungerer best på en viss avstand fra politiske og andre maktsentra.” (Johan P. Olsen) NTL 15.9.11

Hvorfor forskningsfrihet? «I kunnskapsstaten avhenger kompetente beslutninger i økende grad av uhildet, faglig ekspertise, som kan kvalitetsvurdere det arbeid som utføres av den ekspanderende gruppe konsulentfirmaer eller oppdragsinstitutt. Kritisk stillingstaking forutsetter en viss avstand til motefenomener av økonomisk, politisk eller kulturell art.» (Rune Slagstad) NTL 15.9.11

Underdal-utvalget Kompetanse i fri utfoldelse er den beste oppskrift for ny kunnskap ”Brukerne” må kunne stole på at kunnskap og kandidater representerer best kunnskap Opplyst kunnskapsbasert debatt er viktig for demokratiet Viktig oppgave for universiteter å spre vitenskapelig tilnærming og etikk NTL 15.9.11

Forskningsfrihet under press Den tid da enhver kan sysle med sin lille forskning, nærmer seg raskt slutten. (Dag Flaa) Det er for mye universitetsdemokrati (Christian Thommesen) NTL 15.9.11

Forskningsfrihet under press ”Våre universiteter har lidd under en overdemokratisering, og vi får dermed ikke fram god nok forskning eller undervisning. Forskningsfrihet betyr ikke at forskere skal kunne gjøre hva de vil.». (Jacob Jervell) NTL 15.9.11

Forskningsfrihet under press Skal folk som mister noe av evnen til å drive god forskning kunne skjule seg bak denne retten i stedet for at de settes til annet arbeid? Rune Sørensen, medlem av Mjøsutvalget, 2000 NTL 15.9.11

Mjøsutvalget 2000 Særlovselskaper Eksternt styreflertall Ansatt rektor Voucher/Finansiering etter studiepoeng Nye undervisningsformer Nye grader Nye karakterer NTL 15.9.11

Mjøs-utvalget 2 Skal folk som mister noe av evne til å drive god forskning kunne skjule seg bak denne (forsknings)retten i stedet for at de settes til annet arbeid? Professor Rune Sørensen NTL 15.9.11

Kvalitetsreformen Studiereform gjennomført Finansieringsreform gjennomført Styringsreform i hovedsak ikke gjennomført Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter Interne styreflertall Valgt rektor NTL 15.9.11

Ryssdal-utvalget Nedsatt av forskningsminister Kristin Clemet (H) Omkamp om styringsordningen Massiv motstand (særlig på universitetene) Profilert mindretall i utvalget Opprop og demonstrasjon Valg av reformkritiske rektorer i Stavanger, Bergen og Oslo NTL 15.9.11

Styringssystem Dagens normalordning Internt flertall Valgt rektor Delt ledelse Valgfri intern organisering NTL 15.9.11

Økt managementstyring NTL 15.9.11

Økt managementstyring Formelt betyr dette at institusjonslederne har fått en sterkere posisjon enn tidligere i og med at underordnete ledere i de fleste institusjonene er ansatt og henter sitt mandat fra overordnete ledere. Med ansatte ledere følger også omlegging av de valgte organenes funksjoner der de går over fra å ha en besluttende til en rådgivende funksjon Mer beslutningsmyndighet trekkes ut av valgte kollegiale organer og samles i institusjonenes administrative linjer. (Michelsen og Aamodt 2007) NTL 15.9.11

Økt managementstyring «Å ansette leder betyr at de ansatte mister innflytelse, ikke bare over selve valget av leder, men også ved at de mister sin autoritet over lederen siden denne formelt vil hente sin autoritet fra styret eller overordnete ledere.» (Bleiklie m.fl 2006). NTL 15.9.11

”Forskningsrett” Det er en ledelsesutfordring på alle institusjonsnivåer å prioritere mellom innsatsfaktorene i forskningen. Gode forskere må sikres gode arbeidsvilkår og ansettelsesforhold. Øremerking av midler til utstyr og drift som alle forskere og forskergrupper bør ha hører ikke hjemme på nasjonalt nivå. Dette ansvaret ligger hos institusjonene, og institusjonene må prioritere innenfor de rammene de har. Noe må velges vekk for at noe annet skal kunne styrkes. (s. 93) NTL 15.9.11

Ledelse De to siste forskningsmeldingene og rekrutteringsmeldingen fra 2002 la stor vekt på betydningen av styrket strategisk og faglig ledelse. Behovet for et bedre koordinert FoU-system forsterker ytterligere betydningen av ledelse. Arbeidsdeling og konsentrasjon av forskningen krever koordinert innsats, og koordinering kan bare gjennomføres under klart lederskap. (s. 80) NTL 15.9.11

Telling ”En ensidig debatt om ressurser og ressursmål gagner ikke norsk forskning. Det er behov for å formulere klare forskningspolitiske mål på prioriterte områder.” (s. 16) NTL 15.9.11

Telling Det er innført systemer for resultatbasert finansiering av universiteter og høgskoler, inistutter og helseforetak. Framover skal det også utvikles et system for jevnlig rapportering om status for norsk forskning i henhold til de ni nye måplene. Under de fire tverrgående målene skal det dessuten utvikles indikatorer, evalueringer og annet faktagrunnlag som kan gi et klarere bilde av utviklingen i norsk forskning. (s. 17) NTL 15.9.11

Telling Regjeringen vil sette ned et ekspertutvalg som skal gå gjennom mål- og resultatstyring i forskningssektoren og foreslå endringer som bidrar til høyest mulig samfunnsøkonomisk avkastning av forskningsinnsatsen. Utvalget skal herunder foreslå resultatindikatorer for forskningssektoren. En slik gjennomgang av forskningens mål og resultater må ta utgangspunkt i at forskningen skal ha høy kvalitet, og at staten også har et viktig ansvar for grunnforskning. NTL 15.9.11

Telling Regjeringen vil invitere til dialog om hvilke indikatorer, evalueringer og faktagrunnlag som best kan gi et bilde av tilstanden i norsk forskning og av om vi når de forskningspolitiske målene. Indikatorene skal videreutvikles slik at de fungerer som gode mål på oppnådde resultater i forhold til ressursene. NTL 15.9.11

Telling Norge ligger godt an internasjonalt når det gjelder statistikk og fakta om forskning og innovasjon. Det er likevel behov for å styrke kunnskapsgrunnlaget både gjennom systematisk utvikling av statistikken og gjennom analyse og forskning. (s. 71) NTL 15.9.11

Telling og kvalitet Innføringen av resultatbaserte finansieringssystemer i U&H, instituttsektoren og i helseforetakene skal i seg selv fremme kvalitet. (s. 19) NTL 15.9.11

Handlingsromsutvalget NTL 15.9.11

Handlingsromsutvalget Utgangspunkt: KD: Stadig økende bevilgninger UH-sektoren: Stadig trangere økonomi Ønskede svar: Høgskolen i Harstad: Vi må «tørre» å prioritere Tekna: For sterkt stillingsvern i sektoren Chaffey og Hallen: Mer marked og mer styring NTL 15.9.11

Handlingsrom Handlingsrommet er blitt innskrenket fordi de økte bevilgningene i stor grad har vært øremerket til nye, pålagte aktiviteter som ikke har vært fullfinansiert, samt at de har kompensert for standard lønns- og prisvekst. Reduksjon i den frie grunnbevilgningens andel av totale inntekter begrenser mulighetene for egne økonomiske prioriteringer og gjør det vanskelig å realisere rollen som strategisk aktør. NTL 15.9.11

Handlingsrom Underfinansierte studiepoeng «på marginalen» Underfinansierte stipendiater belaster «frie midler» Underfinansierte EU-prosjekter med betydelig egenandel Underfinansierte NFR-prosjekter med betydelige egenandel NTL 15.9.11

Handlingsrom Resultatbasert forskningspott øker mindre enn publiseringen Likevel bærer tildelingsbrevene fortsatt preg av stor detaljeringsgrad og omfattende krav til rapportering. Det har også vært en økning i oppgaver som er pålagt, uten at det følger midler med til dette NTL 15.9.11

Handlingsrom Nye studieplasser må fullfinansieres Vurdere kostnadssatsene Føringer og forventninger i bl.a. tildelingsbrevene må bli mer overordnet og knyttet til ressurser. De totale rapporteringskravene må forenkles og reduseres. NTL 15.9.11

Handlingsrom Gode arbeidsvilkår for ansatte er nødvendig for at institusjonene skal lykkes i sin samfunnsrolle. Dette må sikres gjennom tid til forskning og driftsmidler til egen virksomhet. NTL 15.9.11

Handlingsrom Utgangspunktet for personalpolitikken må være at den legger vekt på kollegial medvirkning i strategiske spørsmål og ledelse av institusjonen, i sammensetning av faglige grupper, ved ansettelser og koblinger til fagmiljøer i og utenfor universiteter og høyskoler NTL 15.9.11

Handlingsrom Institusjoner og ansatte opplever et misforhold mellom summen av alle oppgavene og forventningene, og de betingelsene som eksisterer for å løse oppgavene og svare på forventningene. Oppgavene og forventningene kommer dels utenfra og dels innenfra. Det samlede trykket av oppgaver og forventninger til den faglige og administrative virksomheten akkumuleres på det utførende nivået, og det er institusjonenes ansvar å håndtere de nødvendige prioriteringer og støtte de ansatte i deres funksjon. NTL 15.9.11

Handlingsrom Samtidig opplever enhetene og institusjonene at de har begrensede reelle muligheter til å kutte i eksisterende aktiviteter for å muliggjøre andre prioriteringer. NTL 15.9.11

Handlingsrom Nye aktiviteter og høyere arbeidsbyrde har vært håndtert gjennom økt innsats fra de ansatte. En konsekvens fremover vil kunne være at om presset tiltar, uten at det oppleves at betingelsene forbedres i tråd med de økte forventningene, vil det på sikt kunne lede til lavere motivasjon og svekket innsats. NTL 15.9.11

Fagerbergutvalget NTL 15.9.11

Fagerbergutvalget Er det godt samsvar mellom ressurser og resultater i offentlig finansiert forskning i Norge? Er virkemidlene og finansieringsstrømmene utformet slik at resultatene blir best mulig? Er det endringer som kan gjøres slik at den samfunnsmessige nytten øker? NTL 15.9.11

Fagerbergutvalget en stor, åpen konkurransearena i Forskningsrådet hvor alle forskere kan søke om støtte uavhengig av tematisk orientering (Åpen konkurransearena) en større del av midlene til helseforskningen og utvalgte departementers direkte støtte til institutter, åpnes for bidrag fra flere forskere som representerer et bredere kunnskapstilfang, ved at en del av midlene kanaliseres til åpne nasjonale konkurransearenaer styrking av resultatbasert finansiering på institusjonsnivå gjennom utvikling av kriteriene i ordningene for universiteter og høyskoler, institutter og helseforetak, og en økning av rammene for de to første en midlertidig prøveordning for kanalisering av små driftsmidler til aktive forskere i universitets- og høyskolesektoren slik at de bedre kan utnytte sin forskningstid (Forskerfunn) NTL 15.9.11

Fagerbergutvalget mener Det er ikke god ressursutnyttelse at ansatte som over tid ikke bidrar med forskningsresultater, skal ha samme forskningstid som andre som gjør vesentlig mer på dette feltet NTL 15.9.11

Forskningsbarometer vitenskapelig publisering belyst gjennom norske og internasjonale databaser bruk av forskning gjennom siteringer i fagtidsskrifter internasjonalisering av forskning næringslivets bruk av det offentlige forskningssystemet rekruttering til forskning (avlagte doktorgrader) samarbeid om publisering på tvers av sektorer. NTL 15.9.11

Forskningsbarometer NTL 15.9.11

Individualisering Flere institusjoner har allerede begynt å gjøre tildeling av forskningstid betinget av resultater. Utvalget anbefaler at alle norske forskningsinstitusjoner utarbeider oversikter som viser hvordan bidragene til institusjonens forskningsresultater fordeles mellom de ansatte, og at de bør gjør bruk av slik informasjon i sin ledelse på fakultets- og instituttnivå. NTL 15.9.11

Små driftsmidler Utvalget mener at institusjonene i tillegg til å utbetale lønn burde sørge for at aktive forskere får nødvendige driftsmidler til forskningen. Tilgang til driftsmidler er ofte avgjørende for at forskeren skal utnytte sin forskningstid på en effektiv måte. NTL 15.9.11

Fagerbergutvalget Mer penger Ny, åpen konkurransearena i Forskningsrådet Enda mer måling «Forskningsbarometer» Individuell måling : mer penger til dem som «leverer» NTL 15.9.11

Økt managementstyring NTL 15.9.11