Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Foreldrenes betydning
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.

De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Hønefoss politistasjon
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
Godt verktøy er halve jobben
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
O PPGAVE 21 Side O PPGAVE 21 Da Mor (bli) ble sammen med Jan, (flytte) flyttet vi inn i det store huset hans nede ved sjøen. Jeg (få) fikk.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Diakoni og trosopplæring
BOLIG OG ARBEID? Bolig betyr Alt! Av Laila Bakke-Larsen.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
- Hverdagsrehabilitering Del 4 - Hva er det i praksis?
Kjell Erik Øie Statssekretær
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Foreldregodkjenning av fosterhjem
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fritid med Bistand.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lesing og lesestrategier
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
Fattigdommen ingen ser
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Invitasjon til Helt sjef!
Emilios jobb som assistent
Smerteuttrykk og smertemestring
Utskrift av presentasjonen:

Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver

Løsrivelsens betydning 1 • Løsrivelse er et nøkkelord i hvordan vi forstår oppvekst, uansett om vi tenker på funksjonshemmede eller ”ordinære” barn. • Dette er ikke bare en grunnleggende forventning, det viser seg også i habiliteringsfeltets bilde av ungdommenes behov: • ” mange av de behovene ungdommene selv opplever å ha, er knyttet til hjelp, støtte og opplæring ift. samfunnsdeltagelse og løsrivning – det å få seg en jobb og flytte i egen bolig.” (Handlingsplan for habilitering, 2009)

Løsrivelsens betydning 2 • Ordet ”løsrivelse” viser først og fremst til autonomi; til det å gjøre livet til ”sitt” • Når mange ungdommer med funksjonsnedsettelser er opptatt av overgangen til voksenlivet, og har en kompetent forståelse av dette, skyldes dette at de ofte føler autonomien må arbeides fram. • I stor grad har de rett i det.

Løsrivelsens betydning 3 • Løsrivelse har imidlertid to betydninger, begge knyttet til uavhengighet, å gjøre hva man vil. • Familiær løsrivelse: Løsrivelse fra familien og familiens forventninger • Sosial løsrivelse: fra forventinger, fra bilder av hva ungdoms- og voksenlivet er eller ”skal” være. • Disse to løsrivelsesformene kan være sammenfallende, men slett ikke alltid.

Familien og løsrivelse fra familien • Livet som funksjonshemming kan ofte tydeliggjøre forskjellen på ulike former for autonomi. • Både min og andres forskning tyder nemlig på at sosial løsrivelse ikke behøver å sammenfalle med familiær løsrivelse. • Tvert imot kan familien være en nøkkelressurs, både for veien mot voksenlivet, og ikke minst også i voksenlivet.

Et intervjueksempel: Familiær løsrivelse • I en familie jeg har intervjuet er den familiære løsrivelsen et overordnet mål for hele familien • Mor: ” målet har vært å gjøre henne så sterk som mulig og at hun kan være klar til å ta de utfordringene som kommer etter hvert. ” • Datter: ”Vi snakker mye om det […] hus og bil og skole og sånn”

Et intervjueksempel: Sosial løsrivelse • Samtidig ser de for seg en nær kontakt med familien også i fremtiden. • På et vis er dette en sosial løsrivelse, hvor autonomi ikke nødvendigvis ikke tilsvarer det vanlige bildet av ”å stå på egne ben”. • Datter: ” Når mamma og pappa kom på det at vi kanskje skulle bygge på slik at jeg fikk min egen leilighet, så syntes jeg det var kjempebra, for da slipper jeg å få nye folk hele tida rundt … det får jeg uansett, sånn at jeg har mamma og pappa lett tilgjengelig hvis jeg trenger dem og sånn.”

Dilemmaet • Dette er likevel komplisert: • Selv om innsatsen er rettet mot voksenlivet, så er den likevel utviklet og drevet i kjernefamilien, det er på et vis der den ”hører hjemme”. • For mange funksjonshemmede betyr det at familien blir et strålende verktøy for uavhengighet, men det er også en hjelp du er avhengig av.

Eksempler på dilemmaet • Ofte kreves det mye kompatibilitet av unge voksne med funksjonsnedsettelser • Ikke bare i familien • Ikke bare i enkeltrelasjoner til hjelpeapparatet • Men også via fokuset som legges på ”helheten”, ”familieperspektivet” og ”medvirkning”

Et liv i konsensus? • Disse betingelsene, hvor støtte og løsrivelse ofte henger sammen, passer godt med atferd og prioriteringer man enes om: • Fokus på utdanning • Betydning av egen bolig. • Fokus på transport – praktiske løsninger – hverdagslivet hjemme.

Et liv i konsensus? • Derimot finnes det handlemåter – som faktisk er ganske vanlig blant ”uavhengige” unge voksne – som ikke passer en slik ”konsensus” like godt: • Rus • Kaotisk døgnrytme • Uforpliktende seksualitet

Mulige konklusjoner • Familien er en viktig ressurs for å finne autonomi, løsrivelse er komplekst. • Fokuset på dette er stadig større i feltet, også i habiliteringstjenesten, ikke minst takket være familiesentrering av tjenestene. • Men prisen, eller i det minste en av dem, er at ”helhet” og ”samarbeid” ofte betyr konsensus. • Løsrivelse, i den grad det er til det gode?