Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Videreutvikling og ny organisering
Vurdering for læring.
Diakonhjemmet Sykehus
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Regional HR handlingsplan for perioden
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Styrende dokumenter 2013 •Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF • Protokoll fra foretaks- møte i St. Olavs Hospital HF –18. februar 2013 –Krav.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Morgendagens kompetanse
Signaler for rus og psykisk helse i Prop 1S og Meld. St. 30 – Se meg!
Endring gjennom ledelse. Politisk styring Vekst og utvikling for barn, unge og familier Politisk styring, gjennom budsjett, lovverk, styringsbrev.
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Samhandling og ideell virksomhet
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Nasjonal rusmestringskonferanse
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Erfaringer med samhandlingsreformen
Kommunal medfinansiering er fjernet, hva nå?
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Ny organisasjonsmodell og samarbeidsavtale innen rus og psykisk helse mellom Fræna og Eide kommune «SAMMEN OM MESTRING»
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Bærekraftig samfunnsutvikling
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Styrende dokumenter 2013 Styringsdokument 2013 for St. Olavs Hospital HF Protokoll fra foretaks-møte i St. Olavs Hospital HF 18. februar 2013 Krav og rammer.
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Asker - mulighetenes kommune
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Veien videre – oppfølging fra sentrale myndigheter
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Nasjonal rusmestringskonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007

Momenter •Hovedutfordringer fra evalueringen •Vårt strategiske bilde •Helsevesenet er politisk styrt –Profesjonelt drevet •Samhandling og Folkehelseperspektiv •Noen utfordringer som krever strategiske grep •Konklusjoner

Hovedutfordringer fra evalueringen •Behov for mer systematisk kartlegging av behandlingsbehov •Kapasitetsutfordring •Sammenheng i tilbudene –Individuelt tilpasset behandling •Tidligere intervensjon •Alle disse passer med vedtatte kvalitetsstrategier

Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten •God kvalitet når tjenestene er: •Virkningsfulle •Trygge •Samordnet og preget av kontinuitet •Involverer brukerne, og gir medinflytelse •Utnytter ressursene på en god måte •Er rettferdig fordelt

Vårt strategiske bilde •I EU: 7,4% av helseskadene alkoholrelatert –WHO: 1% narkotikarelatert •Endring i alkohol- og medikamentvaner for voksne –Hvordan kan vi være i forkant av den utviklingen vi ser? •Mer rus & psykiatri –Krever bedre utredninger og sammenheng i behandlingen •Sterkere vekt på kommunenes rolle –Øket krav til samhandling •Faglig videreutvikling basert mer på fakta –Målbarhet er derfor viktig

Politisk styrt - Profesjonelt drevet •God politisk styring –I stor grad vår oppgave å gi eieren solide beslutningsgrunnlag –Respekt for at eieren har en helhet å ta vare på •Forutsigbare mål og rammer er helt nødvendig –Ventingen på Opptrappingsplan for rus –Økonomiske midler i rimelig forhold til oppgaven •Helse- og rusreform er også ledelsesreformer –Tilstrekkelig handlingsrom til å utøve ledelse

Samhandling •Hvordan strategisk oppnå målsettingen om riktig samhandling for pasienter som har behov ingen av nivåene/grenene kan dekke alene? •Plassere rusavhengighet tydelig i et folkehelseperspektiv –Forebygging –Kommunal helse- og sosialtjeneste, andre tilbud og NAV –Spesialisthelsetjeneste, internt og med andre aktører –Frivillige- og brukerorganisasjoner •Lærings- og mestringssenter for pasienter og pårørende

Hvordan oppnå tverrfaglighet •Unngå pendel fra sosialfaglig til helsefaglig •Videreutvikle sosialfaglig kompetanse samtidig med styrking av helsefaglig kompetanse •Krever langsiktig satsing på lederutvikling –Lederne skal forene og foredle ulikheter •Lege- og psykologdekningen er krevende –Attraktive på annet enn fokus på lønn •Rusfag i legeutdanningen –Turnusleger og godkjent praksis i spesialistløp –Rus som egen spesialitet (gren-spesialitet)

Konklusjoner •Kapasitetsutfordringen –Betydelig underdekning i dag –”You ain’t seen nothing yet” (EU tallene) •Etterlyser sterkere politisk eierskap –Omfanget og økningen betyr et formidabelt helse og sosialproblem –Forutsigbare mål og rammer, og ledelsesmessig handlingsrom •Samhandling –Plassere rusavhengighet tydelig i et folkehelseperspektiv •Tverrfaglighet –Klok balansering av sosialfaglig og helsefaglig kompetanse •Mål oss ift hvor profesjonelt vi driver tjenestene