Fagseminar 13.02. 2010 NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Seilflykonferansen 2012 En introduksjon om nye regler
I.
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Fagseminar F/NLF. Agenda  Status Fallskjermfly  Demo, ny oppvisningsforskrift  Tilsyn  Hopping fra paraglider  Hopping fra helikopter med BASE utstyr.
BRUK AV BILBENSIN(MOGAS) PÅ FLY!
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Ledermøtet i MFS 2012 Ledermøtet i MFS Lars Øyno Leder Motorflyseksjonen Norges Luftsportforbund.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
Christina Ødegård sin lærlings tid
Skolesjefseminar 2012 Motorflyseksjonen Gardermoen
Hva er Fretex ?.
Lambertseter Svømmeklubb og Svømmehall
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
Fallskjermseksjonen Velkommen til F/NLFs fagseminar og ledermøte feb 2010 Helsfyr Rica Hotel.
Samarbeidsavtaler MTFL Samarbeidsavtale nr. 1 • Leverandøren gir reduksjon i kontraktprisen som vises som et beløp for hver apparat eller modalitet.
Leverandørseminar Harald Anthonsen
 36 år i bransjen  To avdelinger, Oslo+Torp  10 fast ansatte  >20 faglærere og instruktører  >300 studenter årlig  Offentlig godkjent Fagskole 
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Sunndal Kjemiske Fagforening Medlemsmøte onsdag den
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Skolesjef Finn Hugo Zahl og kasserer Ole André Utheim representerer.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2010, # 1 SU 2009 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Haukstad Medlem Morten Kristoffersen.
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Digitale kontrakter og digital signatur: Hvilke erfaringer har vi gjort siden sist? Bjørn Davidsen, Uni Pluss AS.
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2008, # 1 SU 2007 Leder/fagsjef Knut Lien Medlem / MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Bjørnar Frigstad Medlem Ingar Moen.
Tom Lauritzen Per Øyvind Fuglstad Jan Christensen
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Det europeiske initiativet til å unngå luftromskrenkelser Airspace Infringement (AI) Roger Holm.
Fallskjermseksjonen F/NLFs ledermøte og fagseminar 2010 Velkommen til F/NLFs ledermøte og fagseminar til Rica Helsfyr Hotel.
Motorflyseksjonen i NLF
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2013, # 1 SU 2012/2013 Leder SU Knut Lien Medlem/ MSJ Rolf I. Sotberg Medlem Tone D Bergan Medlem Alvin Fyhn til.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 17. april 2007 v/førstekonsulent Mona Keiko Løken
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
EASA Part-M Nye felles-europeiske bestemmelser for vedlikehold
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Reisedagboken - Føring av gule og rosa sider 1 Reisedagboka Hvem kan skrive på gule sider ? Hvem kan skrive på rosa sider ? Hva sier forskriftene ? Hva.
Muligheter og utfordringer med Operativ leder i klubb.
Hvorfor utvikle en ren motorgliderklubb og hvorfor kjøpe en DG505MB?
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Våre kunnskaper er de gode nok?
Informasjon fra LT Årsmøte F/NLF. Agenda Presentasjon av Allmennflyseksjonen Hva er et sikkerhetssystem ? Tandemdrift.
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Slide 1 GAZ DE FRANCE NORGE AS Doc. No.: Gjøa – Driftsstøtte kontrakter.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
Rutiner for saksbehandling EFP v. prosjektopprettelse
BREDDE-,UTDANNING- OG UTVIKLINGSPLAN FOR REGION MØRE OG ROMSDAL UTKAST.
Leverandøraktivering
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Transportvedtekt oppdateres:
Rutine: Godkjenning av dokumenter i ePhorte
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 500 Operative bestemmelser mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Retningslinjer for klubber Det skal forligge en anlegg/baneperm Det skal foreligge en tegning av bane 1:1000 En klubb som skal ha sin bane godkjent skal.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Tilskudd til kulturarenaer. Mål: Skape gode kulturelle møteplasser som gir rom for variert kulturell virksomhet i lokalmiljøet og i regionen Hvorfor denne.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Informasjonsmøte Oslo. Agenda 1.Stiftelsen Returgass og Isovator AS 2.F-gassforordningen 3.Hva vil det si å bli et godkjent opplæringssenter.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
First Level Controller
Attestasjon og anvisning
Utskrift av presentasjonen:

Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?

Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere dokumentet flyten rundt vedlikeholdet av luftfartøyer. •En viktig del av dette er å utarbeide og godkjenne vedlikeholdsunderlag.

Hvorfor starte NLF CAMO • NLF satser på billigst mulig vedlikehold for klubbene. • Vedlikehold til riktig kvalitet og pris •Stor bruker fordeler, flere til å dele utgiftene. •Et talerør mot Luftfartstilsynet.

Hva regulerer dette? •EASA PART-M •Felles europeisk regelverk •Innført 28 september 2008 for ikke kommersielle luftfartøy. Luftfartøy som har luftdyktighet styrt av EASA. •660 Motorluftfartøy i Norge. 150 Seilfly

Virkeområde for PART-M •Ved denne forordning fastsettes felles tekniske krav og administrative krav for hele Europa. •Det skal være like fremgangsmåter og rutiner. ER DETTE GJENNOMFØRT.

Hvem har ansvaret? •Eier : Er ansvarlig for kontinuerlig luftdyktighet. • Ved innleie må det kontraktfestes hvem som har ansvaret. •Pilot in command: Er ansvarlig for preflight inspection

Hvem må ha kontrakt med CAMO •Alle luftfartøy over 2730 kg. •Hva da med klubbflyene? •Klubbene kan velge å ha kontrakt med CAMO.

Klubben har ikke kontrakt med CAMO •Er klubben utenfor en godkjent CAMO må klubben kontakte luftfartstilsynet eller en CAMO hvert år for FULL gjennomgang av luftfartøyet. •Klubben har det fulle ansvar for alle rutiner rundt papirflyten. Vedlikeholdsprogram, AD krav, Norske, EASA, TC holders AD på fly og utstyr.

Klubben har kontrakt med CAMO •CAMO godkjenner vedlikeholdsprogram. •CAMO følger opp AD. •CAMO lager arbeidslister til flyverksted. •CAMO følger opp gangtider på luftfartøy og komponenter. •CAMO utsteder ARC ( Airworthiness review certificate) en gang i året. •CAMO besiktiger hvert 3 år (EASA krav)

Hva gjør NLF •NLF er EASA godkjent CAMO, ble godkjent •NLF har godkjent håndbok for CAMO. •NLF har utarbeidet vedlikeholdsunderlag •NLF har vært til godkjenning av ledende personell hos Luftfartstilsynet. •Einar Bjørnebekk er godkjent ARC staff. •Einar Bjørnebekk godkjent til å godkjenne ARC staff.

Neste steg i prosessen •Informere klubber. •Godkjenning av seilfly som egen klasse. •Utdanne ARC staff. •Lage Maintenance program til de enkelte fly. •Godkjenning av NLF CAMO til å få rettighet på alle typer luftfartøy. Nå har vi bare Cessna en motor og Piper en motor.