Uførepensjon Hvordan sikre like gode uføreordninger som i dag? – viktige momenter. Hvordan forsvare gode ytelsesordninger – hvorfor er det press på ordningene? Stein Stugu Forsvar offentlig pensjon 19/3 - 2012
Ny uførepensjon – prinsipp – samme som arbeidsavklaringspenger Hva blir konsekvensene for tjenestepensjon? 66 % av lønn 6 G
Dagens uførepensjon Ny uføretrygd Pensjonsnivå Beregnes etter reglene i gammel alderspensjon, med grunnpensjon og tilleggspensjon. 66 % av inntekt opp til 6 G* (78 024 * 6= 468 144). Tar utgangspunkt i ”sluttlønn”, beregnet som gjennomsnittet av inntekt 3 av de siste 5 årene før uførhet. Skatt Skatt som pensjonister. Skatt som arbeid. Minsteytelse For enslige 2 G (156 048 i året) Økes til 2,48 G, slik at beløpet etter skatt skal bli det samme som nå (156 048) Behovsprøvd barnetillegg 0,4 G avhengig av inntekt Endres ikke, men skal vurderes på nytt senere i lys av Brochmann-utvalgets innstilling * Snitt G 2011
Dagens uførepensjon Ny uføretrygd Krav til uføregrad 50 % 50 %, men kan senkes til 40 % hvis en har klart å arbeide noe ved siden av arbeidsavklaringspenger Kombinasjon av trygd og arbeid Etter et år på trygd fribeløp på 1 G. Inntekt utover det utløser ny uføregrad og avkorting i trygd. Fribeløp senkes til 0,4 G (31 210). (De som er uføre i dag vil som en overgang få et fribeløp på 60 000)Ingen ventetid. Inntekt utover fribeløp samordnes med utbetaling av trygd, men utløser ingen ny vurdering av uføregrad. Overgang til alderspensjon Ved 67 år Opptjening av alderspensjon Opptjening stanser ved 67 år (Anslått inntekt hvis en ikke hadde blitt ufør regnes med) Opptjening stanser ved 62 år. (Anslått inntekt hvis en ikke hadde blitt ufør regnes med, opp til 7,1 G). Gjelder opptjening i ny alderspensjon med gradvis innfasing for årskullene født fra 1954-62. Levealdersjustering Ingen levealdersjustering av alderspensjon. Halv levealdersjustering for årskullene født 1944 – 1951. Så skal spørsmålet opp til ny vurdering i 2018.
Uføres alderpensjon Andel uførepensjonister etter kjønn og alder, NAV 31/3 - 2011
Endret skatt Lønn Pensjon % av inntekt Netto etter pensjonistskatt Netto etter inntektsskatt Potensielt tap 260 000 190 500 73,3 % 177 500 153 700 23 800 320 000 230 100 71,9 % 201 000 181 000 20 000 400 000 282 900 70,7 % 229 200 214 900 14 300 500 000 348 900 69,8 % 273 600 257 300 16 300
Samordningsreglene Utfordring – hvordan samordne? Heltids-ansatte Deltids-ansatte Samlet I % av brutto tjenestepensjon 8,7 % 19,6 % 13,1 % I G 0,25 G 0,35 G 0,30 G I kroner 19 500 27 300 23 400 Kilde: KLP, hentet fra Unio notat 5/2011
Hvordan samordnes med arbeidsavklaringspenger? Samordningsfordel ivaretatt for tenkt grunnpensjon Ingen samordningsfordel (fiktivfordel) for tilleggspensjon Samme metodikk ikke tilstrekkelig for å ivareta verdien av dagens samordningsfordeler i offentlig uførepensjon
Uføretrygd og inntekt I dag helt andre regler i offentlig uførepensjon og folketrygden Folketrygden: Etter et år på trygd fribeløp på 1 G. Inntekt utover det utløser ny uføregrad og avkorting i trygd. Fribeløp senkes til 0,4 G (31 210). (De som er uføre i dag vil som en overgang få et fribeløp på 60 000)Ingen ventetid. Inntekt utover fribeløp samordnes med utbetaling av trygd, men utløser ingen ny vurdering av uføregrad.
Offentlig uførepensjon og arbeid Arbeid i offentlig sektor: All inntekt skal samordnes med pensjon, dvs. ikke fribeløp Arbeid i privat sektor (ikke omfattet av OffTP): Fribeløp som i folketrygden, men avkorting for uføregrad/tidligere stillingsprosent
Opptjening til ny alderspensjon - alleårsregelen Regjeringen (prop 130 L, side 151): Dersom uføre skulle tjent opp pensjonsrettigheter i ny opptjeningsmodell fram til fylte 67 år, ville utgiftene til alderspensjon bli betydelig høyere enn i dag. For at utgiftene til alderspensjon til personer som har mottatt uføretrygd skal være om lag som ved en videreføring av dagens opptjeningsmodell, må opptjeningen stanse ved om lag 65 år. Men foreslår likevel opptjening i ny alderspensjon til 62 år
Overgang til alderspensjon ved 70 år Uførepensjon G-reguleres – alderspensjon G – 0,75 % Utsetter overgang til levealdersjustert alderspensjon – dvs. at uførepensjon er høyere Er det rimelig at uføre har høyere pensjon? Men – er levealdersjusteringen rimelig?
Fortsatt oppsatt rett • Oppsatt rett reguleres med samme regulering som G, dvs. som med lønnsvekst i samfunnet. Fripoliser etter mønster fra privat sektor har mye dårligere regulering, slik at verdien over tid vil være mye mindre enn oppsatt rett. • I privat sektor er det nå en tendens til at en også kutter fripolise for uføredelen i tjenestepensjon. En begynner altså på ny opptjening hver gang en begynner hos ny arbeidsgiver. Det er viktig å sikre seg mot en tilsvarende utvikling for de som er kommer fra offentlige tjenestepensjon. • Også under utbetaling blir oppsatt rett regulert opp tilsvarende lønnsvekst for uførepensjonister. Regulering av utbetaling fra private tjenestepensjonsordninger er normalt lang dårligere.
Oppsatt rett vs. fripolise, uttak fra 67 år Alder 67 77 87 Oppsatt rett 30 000 41500 55800 Fripolise 34 800 40 400 Forutsetninger (hentet fra endring av pensjon, privat bedrift): Oppsatt rett, 3,3 % opp i året Fripolise, 1,5 % opp i året
Barnepensjon 10 % tillegg i pensjon for hvert barn under 18 år Maksimalt 90 % av pensjonsgrunnlag Samordnes ikke med pensjon fra folketrygden
Noen andre momenter Fortsatt basere seg på sluttlønn Mulighet for utbetaling ved uføregrad under 50 % Ingen nedre grense i offentlige uførepensjonsordninger Uførepensjon ved alderdomssvekkelse etter 64 år Mulighet til å ta opp forholdet til andre ytelser? Bostøtte Hjemmehjelp Egenandeler, f.eks. barnehage, skolefritidsordninger
Press på ytelsespensjon Innskuddspensjon – ingen forpliktelse etter innbetaling Ytelsespensjon – tidligere arbeidsgiver har fortsatt ansvar Ytterligere innbetaling hvis lønnstillegg – økte pensjonsrettigheter skal dekkes inn Lavere avkastning – høyere innbetaling
Avkastning Grunnlagsrente er senket etappevis fra 4 % til 2,5 % Øker behovet for avsetninger til pensjon KLP 16/11 – 2011: Varsler 12 % stigning i pensjonspremie Skyldes endring i grunnlagsrente Lavere avkastning på kapital Lønnsoppgjør – økt inntekt
Oppsatt rett vs. fripolise, 30 000 fra 67 år – dette skal betales Alder 67 77 87 Oppsatt rett 30 000 41 500 55 800 Fripolise 34 800 40 400 Forutsetninger (hentet fra endring av pensjon, privat bedrift): Oppsatt rett, 3,3 % opp i året Fripolise, 1,5 % opp i året
Stigende levealder, DN 27/2 - 2011
Nye regnskapsregler Dagens Næringsliv 6/2 – 2012: Fra januar 2013 skal hele verdien av pensjonsforpliktelsen inn i regnskapene i de børsnoterte selskapene. Da kommer smellen på egenkapitalen.Nye regnskapsregler tvinger børsnoterte bedrifter til å synliggjøre udekkede pensjonsforpliktelser. Lav beregningsrente gjør at mye egenkapital forsvinner. Svenske bedrifter slipper unna med en høyere diskonteringsrente. Ytelsespensjonsordninger er i ferd med å skape store utfordringer for mange norske bedrifter. Kombinasjonen av fallende statsrenter og endrede regnskapsregler skaper en giftig effekt. Effekten er at egenkapitalen i flere selskap blir kraftig redusert.
Solvens 2 EU direktiv om forsikringsordninger Øker kapitalkravet til pensjon Mål å redusere antall fripoliser (NOU 2012:3) Nedre grense for fripolise kapital på 1,5 G (ca. 15 500 i årlig pensjon) Midlene overføres til pensjonsordning hos ny arbeidsgiver eller IPA
Fristilte bedrifter Bærer forpliktelsene fra pensjonister fra virksomheten Slår spesielt uheldig ut for bedrifter/institusjoner med relativt mange pensjonister Burde kollektivet tatt regninga?
Forsvar for ytelsespensjon Offentlig pensjon er nøkkelen Synliggjøre områdene der offentlig pensjon er bedre enn private pensjonsordninger Forsterke diskusjoner om fordeling av vekst – lønn over livsløp – skatt Er det mulig å spare opp til pensjon, vil ikke alltid pensjon betales av det som skapes av verdier i et samfunn?