Pensjonskostnader av aktuar Linda Elisabeth Johansen 12 Pensjonskostnader av aktuar Linda Elisabeth Johansen 12. oktober 2012 Kristiansand
Pensjonsløftet Alders- og uførepensjon: Bruttosystem (66 %) Barnetillegg (10 % per barn) Ektefellepensjon: Nettosystem (9 %) for noen Bruttosystem (39,6 %) for andre Barnepensjon Nettosystem (15 %) Den ansatte har fått et løft om pensjon. 66 % av sluttlønnen ved full opptjening , samordning folketrygd og tjenestepensjon. Finne regnskapsregime, klassifisere løftet (ytelsesplan, flerforetak), verdivurdere og periodiseres for at dette skal kunne regnskapføres. Estimere beløp til utbetaling, estimere når det kommer til utbetaling og hvor lenge. Diskontere til beregningstidspunktet. Pga lange tidshorisonter, liten endring i diskonteringsrente kan gi store utslag. For bruttoytelsene benyttes i oppsettelsestiden en antatt folketrygd. Denne beregnes etter en bransjestandard (FNO).
Pensjonsløftet til de ansatte Hvordan skal dette vises i regnskapet til kommune/bedrift? Finne riktig regnskapsregime Pensjonsløftet må klassifiseres Pensjonsløftet må verdivurderes Kostnaden ved pensjonsløftet må periodiseres TEKST & BILDE (Bildet kan endres)
Regnskapsregimer KLP Forsikringsservice forholder seg til fire regnskapsregimer Kommune- regnskapsregler - GKRS Regnskapsregler for kirkelige fellesråd Norsk regnskapslov - NRS Internasjonale regnskapsregler - IFRS GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn)
Pensjonsløftet må klassifiseres Kirkelige fellesråd - kostnadsføre betalt premie (og løpende utbetalinger). Pensjonsforpliktelsen opplyses om i note. Tilskuddsplan Innskuddsplan Pensjonsløftet sier hvor mye foretaket skal innbetale Kostnadsfører innbetalinger Balansefører ikke Ytelsesplan Foretaksplan Pensjonsløftet sier hvor mye ansatte skal få i pensjon Regnskapsfører kostnad og forpliktelse som bestemt i NRS 6 eller lignende 2 GRAFER (Beige bakgrunn)
Pensjonsløftet må verdivurderes Den viktigste forskjell mellom de forskjellige regnskapsregimene er hvordan pensjonsløftet verdivurderes. Påløpt pensjonsforpliktelse (PBO) er en verdivurdering av opptjent del av pensjonsløftet per beregningstidspunktet . Total pensjonsforpliktelse (TBO) er en verdivurdering av hele pensjonsløftet per beregningstidspunktet (som om det er ferdig opptjent). TEKST & BILDE (Bildet kan endres)
Verdisetting av pensjonsløfte Det som kjennetegner et pensjonsløfte er at utbetalingen av ytelsen skal skje i framtiden. Dette er betalingsstrømmer med usikker start, størrelser og slutt. Hvordan regne på slike? Estimere beløp som kommer til utbetaling (sluttlønn er usikkert) Estimere når de kommer til utbetaling (uføre og etterlatteytelser) og hvor lenge de utbetales (livsvarig) Diskontere utbetalingene ned til beregningstidspunktet GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn) Pensjon har veldig lang tidshorisont. Dette gjør at små endringer i diskonteringsrenten gir store utslag
To forskjellige regelverk Et regelverk for regnskapsføring Et regelverk for innbetalinger Forsikringslovgivningen (oppbygging av res og beregning av premie) Likviditetsmessig premie KLP kunde Kommuneregnskapregelen (beregning og regnskapsføring av pensjonskostnaden og forpliktelsen) regnskapsmessig pensjonskostnad kommunens regnskap Garantert rente, utbetalingsbeløp estimert av aktuell tid og tjenestetid hittil. Reguleringspremier etter G og lønnsreg. Estimerer når og hvor lenge ved tariffer. Økonomiske forutsetnigner som revurderes hvert år. Forventet lønnsvekst estimeres og gir sluttlønn. Forventet g/Preg gir utbetalingsbeløpene. PBO tjenestetid hittil. TBO tjenestetid totalt. Tariffer uten sikkerhetsmargin. Skal ta inn AFP og turnover. De økonomiske forutsetninger er ulike Grunnlagsrente Økonomiske forutsetninger Det er ulike prinsipper for å måle Framtidig lønn Framtidig G-regulering Det er ulike prinsipper for å periodisere Regnskapsmessig opptjening Likvidmessige innbetalinger Forskjellige regler gir forskjellige resultater; kostnad er ikke lik premie
Pensjonsløftet må verdivurderes forts. Slik er tradisjonell premieberegning: Diskonterer med grunnlagsrenten (3 % og 2,5 %) Estimerer utbetalingsbeløpene av aktuell lønn Estimerer utbetalingsbeløpene ut fra tjenestetid hittil Hvert års lønnsøkning og G-regulering utløser engangspremier Estimerer når og hvor lenge utbetalingene skjer ved tariffer GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn)
Pensjonsløftet må verdivurderes forts. Slik er det for GKRS, NRS og IFRS. I tradisjonell premieberegning er det ikke lov til å ta hensyn til flere av disse forholdene. Fastsetter en egen diskonteringsrente som revurderes hvert år Estimerer utbetalingene ved å estimere sluttlønn og G-regulering Estimerer utbetalingene fra tjenestetid hittil eller total tjenestetid Estimerer når og hvor lenge utbetalingene skjer ved tariffer Alle pensjonsløfter skal estimeres på forhånd – som AFP Det skal tas hensyn til om noen slutter før oppnådd pensjonsalder GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn)
Forutsetninger (aktuarielle) Hvor mye må settes av i dag for å ha 100 kr om 30 år? - uten rente: 100 kr - med flytende rente: uvisst - med rente på 3,0 %: 41,20 kr - med rente på 2,5 %: 47,67 kr Grunnlagsrente Fram til 01.01.2012: 3,0% - Ny opptjening etter 01.01.2012: 2,5% Dødelighet og sivilstandselementer - Bransjegrunnlaget K2005 med Finanstilsynets påslag - Benyttes av de aller fleste aktører - Sannsynlig endring fra 1.1.14 etter fellesundersøkelser i bransjen Uførhet - Eget grunnlag basert på KLPs data Aktuarielle (henvis til Erik, ta med AFP og turnover)[sjelden endring] og økonomiske foutsetninger (list opp disse)[revurderes hvert år]. Møte I mai/juni med innspill fra leverandører. RKD kommer med rundskriv i august ( I år 10. september) som angir forholdstallet. Tar ikke stilling til de forskjellige økonomiske forutsetningene. F=D/L, AVK = D + 1, G=P=L. Selskapene bestemmer D, e-postrunde, utgangspunkt I veiledningen. KRD har fra 2005 fastsatt forholdstallet. Innstramming hvert år fra 2008.
Aktuarielle og økonomiske forutsetninger Aktuarielle forutsetninger endres sjelden. De økonomiske forutsetningene vurderes hvert år. Aktuarielle forutsetninger: Økonomiske forutsetninger: 2 GRAFER (Beige bakgrunn) Antagelser om bestanden som AFP-uttak, frivillig avgang, giftesannsynlighet, uførhet og dødelighet. Antagelser om økonomien som diskonteringsrente, forventet avkastning, lønnsvekst, G-regulering og pensjonsregulering.
Økonomiske forutsetninger NRS og IFRS: Ved hvert balansetidspunkt (31.12) skal de økonomiske forutsetningene revurderes. Dette detaljreguleres i en egen veiledning som oppdateres to ganger i året. Skal være realistiske langsiktige vurderinger per balansedato. Ved hvert balansetidspunkt beregnes forpliktelsen per denne dato og neste års kostnad. TEKST & BILDE (Bildet kan endres)
Diskonteringsrenten Utgangspunktet for fastsettelsen: 10 års stat per balansetidspunkt ”30 års perspektivet” Sikre bedriftsobligasjoner Per 31.12.2011: Per 31.8.2012: 10 års stat 2,41% IFRS 2,6% (ekstrapolert) NRS 3,8% (0,8% i risikopåslag) TEKST & BILDE (Bildet kan endres) 10 års stat 1,88% IFRS 2,2% (ekstrapolert) NRS 4,2% (2,0% i risikopåslag)
Økonomiske forutsetninger 2006 - 2012 Diskonteringsrenten skal ta utgangspunkt i den risikofrie renten (i praksis 10 års stat) – ekstrapolere seg til ”30 års perspektivet” og etter NRS6 kan man gjøre ett påslag for risiko (til sikre bedriftsobligasjoner) Viktig at utgangspunktet er DAGSNOTERINGEN av 10 års stat Årstall 2008 2009 2010 2011 2012 2013B Forventet avkastning 5,50 5,80 5,70 5,40 4,10 3,60 Diskonteringsrente 5,30 4,60 3,80 4,20 Forventet lønnsvekst 4,50 4,00 3,50 3,25 Forventet G-regulering 4,25 3,75 3,00 Forventet pensjonsregulering 2,97 2,48 2,23 GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn)
Betydningen av økonomiske forutsetninger ”Nettorenten” er forholdet mellom diskonteringsrenten og reguleringsrentene. Denne bestemmer størrelsen på forpliktelsen. Jo lavere nettorente - desto høyere forpliktelse 2008: 0,80% 2009: 1,80% 2010: 0,90% 2011: 0,60% 2012: 0,30% 2012B: 0,95% GRAF (Full bredde, Beige bakgrunn) Endres nettorenten med 0,5% Forpliktelsen øker 10–15%. Vil variere fra foretak til foretak etter medlemsmasse.
GKRS -økonomiske forutsetninger KRD fastsetter forholdstallet for det kommende året i et rundskriv. Forholdstallet er forholdet mellom diskonteringsrenten og forventet lønnsvekst. Forventet G-regulering og forventet pensjonsregulering skal settes lik forventet lønnsvekst. Forventet avkastning skal være et prosentpoeng høyere enn diskonteringsrenten.* * Statens Pensjonskasse + 0,35 TEKST & BILDE (Bilde kan endres)
Økonomiske forutsetninger 2002 - 2012
Kostnaden må periodiseres Kirkelige fellesråd – Periodisering er lik med betalte beløp hvert år GKRS/NRS/IFRS - Periodiseres med en lineær andel av total forpliktelse (TBO) SC Rente Forv. avkast Omk. Pensjons-kostnad Opptjeningsperioden er n år: Årets opptjening (SC) + Rentekostnad - Forventet avkastning + Omkostninger +/- Amortisering av avvik = Pensjonskostnad SC 1/n TBO AGENDA
Vi foretar beregninger Forpliktelser og kostnad Løftet Bestand Forutsetn. Dette sammen med regnskapsregel er utgangspunktet for beregningene vi foretar
Vi måler pensjonsmidlene inngående i året Pensjonsmidlene måles 1.1. og brukes til å estimere pensjonsmidlene 31.12. AGENDA
GKRS kostnad er etter regnskapsprinsippet GKRS, NRS og IFRS er basert på mye av det samme inkludert regnskapsprinsippet. Hvordan er dette mulig når kommuneregnskap følger anordningsprinsippet? GKRS introduserer begrepet premieavvik: Innbetalt Adm GKRS-kostnad Årets premie-avvik Gjennom året utgiftføres innbetalinger. Ved årets slutt inntektføres (positivt) eller utgiftføres (negativt) årets premieavvik. Dette gir GKRS-kostnad i driftsregnskapet. Påfølgende 15 (eller 1) år utgifts- eller inntekstføres 1/15 (eller hele) av premieavviket fra årene før. Igjen er det innbetalingene som er utgiftsført. AGENDA
To typer avvik Premieavvik Årets premieavvik beregnes Positivt premieavvik inntekt-føres og balanseføres mot kortsiktig fordring Negativt premieavvik utgiftføres og balanseføres kortsiktig gjeld Nettoeffekten blir utgiftsført netto pensjonskostnad Estimatavvik Forskjellen mellom estimert UB og faktisk UB pensjonsmidler og pensjonsforpliktelse Føres mot balansen TEKST & BILDE (Bildet kan endres)
Et eksempel – 1 års amortisering
Et eksempel – 15 års amortisering
Regnskapsloven og NRS 6 Regnskapsloven krever at man følger regnskapsstandardene. NRS 6 er en regnskapsstandard om pensjonskostnader. NRS (V) Pensjonsforutsetninger Behandling av estimatavvik Arbeidsgiveravgift TEKST & BILDE (Bildet kan endres)
Pensjonskostnad - NRS PENSJONSKOSTNADER INKL. AGA 2011 2012 BUDSJETT 2013 Nåverdi av årets opptjening 2 024 154 2 067 341 1 908 733 Rentekostnad 2 345 661 2 121 593 2 305 774 Brutto pensjonskostnad 4 369 815 4 188 934 4 214 507 Forventet avkastning -2 121 118 -1 789 909 -1 702 214 Administrasjonskostnad/Rentegaranti 119 878 107 114 128 408 Netto pensjonskostnad inkl. adm.kost 2 368 575 2 506 139 2 640 701 Aga netto pensjonskostnad inkl. adm.kost 333 969 353 366 372 339 Resultatført aktuarielt tap (gevinst) 553 613 595 686 316 085 Resultatført planendring Resultatført andel aktuarielt tap (gevinst) v/avk. Resultatført andel av nettoforpliktelse v/avk. Ekstraordinære kostnader Resultatført pensjonskostnad 3 256 157 3 455 191 3 329 125 Herav resultatført aga av aktuarielt tap (gevinst) 68 413 73 612 39 060
Balanse -NRS PENSJONSFORPLIKTELSE 31.12.2011 31.12.2012 31.12.2013 BESTE ESTIMAT ESTIMAT Brutto påløpt pensjonsforpliktelse 54 730 042 54 033 925 56 161 872 Pensjonsmidler 42 781 348 46 582 814 49 686 862 Netto forpliktelse før arb.avgift 11 948 694 7 451 111 6 475 010 Arbeidsgiveravgift 1 684 766 1 050 607 912 976 Netto forpliktelse inkl. aga 13 633 460 8 501 718 7 387 986 Ikke resultatført aktuarielt gevinst (tap) ekskl.aga -12 627 779 -8 891 036 -8 614 011 Ikke resultatført aktuarielt gevinst (tap) aga -1 780 517 -1 253 637 -1 214 577 Ikke resultatført planendringer Balanseført nto forpl./(midler) etter aga -774 836 -1 642 955 -2 440 602 Herav balanseført aga -95 751 -203 030 -301 601
Leveransene våre Foreløpig beregning Endelig beregning Budsjett Leveranseløftet, se leveranseplan på klp.no. Selv I år holdt vi fristen. Legges ut i KLP Nettpensjon. Tilganger ok? Leveranse av hovedtall, beregning, følgeskriv og enten premieoversikt (hva skal med i innbetalt premie/tilskudd, dette skal ikke med) eller premieprognose. Rente, honorar, servicepensjoner, tilskudd sikringsordning og pensjonskontor. Budsjett er stor usikkerhet om bestanden. Oppdatert budsjett bruker faktisk bestand. Usikkerhet om midler. Foreløpig beregning har faktiske mdiler. Usikkerhet om kontantstrømmene. Endelig avstemmer disse.