Konstruktivisme og begrepsinnlæring i naturfagene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Hobro februar 2010 Kurs om elektrokjemisk tæring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Trådløs telefon 7921G Nye Menyer
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Hverdagsforestillinger
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen.
(Barne-og ungdomspsykologi)
NESO FORMANNSKOLE Oddbjørn Toften
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Velkommen! 4/4/2017.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Effektiv undervisning
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Utskrift av presentasjonen:

Konstruktivisme og begrepsinnlæring i naturfagene Slåtthaugen 17. april 2002 Stein Dankert Kolstø

Konstruktivisme som teoriramme for undervisning Står den for fall?

Naturvitenskap er unaturlig I god pedagogikk Beskriver det ukjente med det kjente I naturvitenskap Beskriver det kjente med det ukjente Arv med DNA Magnetisme med elektroner i bevegelse Materie med atomer

Hva er luft? “Tenk deg at du har på magiske briller ...

Hva er luft? “Tenk deg at du har på magiske briller ...

Hva er luft? “Tenk deg at du har på magiske briller ...

Hva er luft? “Tenk deg at du har på magiske briller ...

Hva er luft? “Tenk deg at du har på magiske briller ...

Hva er luft?

Elevers hverdagsforestillinger Noen eksempler innen biologi: Evolusjonslæren omfatter dyr og planter, men ikke mennesket. Erhvervede egenskaper kan gå i arv. Begrepet dyr omfatter ikke insekter. Hvalen er en fisk.

Elevers hverdagsforestillinger Noen eksempler innen fysikk: Den naturlige bevegelsestilstanden for et legeme er å være i ro. Luft er forutsetningen for at tyngden skal virke. Varme er en “ting”, et stoff. Det går stråler fra øynene til det vi ser på.

Elevers hverdagsforestillinger Noen eksempler innen kjemi: Alt stoff er kontinuerlig og sammenhengende. Atomer og molekyler er noe som flyr omkring i luften. Stoff forsvinner når det brennes opp. Luft oppfattes ikke som noe stofflig.

Hverdagsforestillinger: Avviker fra den naturvitenskapelige forståelsen Uhyre resistante mot endringsforsøk

Konstruktivisme i naturfagdidaktikk Piaget (1929): The Child's Conception of the World Driver (1978): Barns forestillinger om naturfenomen Duit (1998): Bibliografi med ca. 5000 artikler om hverdagsforestillinger Solomon 1993: The rise and fall of constructivism

Konstruktivisme Vitenskapssyn Epistemologi! Ontologi? Læringssyn

Grunnproblem Våre forhåndsidéer om verden styrer tolkningen av hva vi ser. Hvordan kan det vi ser styre våre idéer om verden?

Hvordan kan jeg vite at planter finnes? Hvordan er det mulig å utvikle kunnskap? Hvordan kan jeg få nye kunnskaper om blomster? Hvordan kan jeg vite om min forståelse av hva blomster er sammenfaller med andre menneskers forståelse? Hvordan kan jeg forklare en elev hva blomster lever av når de vil tolke alt jeg sier ut i fra en annen forestilling enn den jeg har?

Kelly (1959) Ingen er fult ut i stand til å konstruere et annet menneskets konstruksjoner, og bare i den grad vi er i stand til det, er det mulig å delta i et sosialt fellesskap som involverer den andre.

Hvordan kan jeg vite at blomster finnes? Det finnes jo ikke noen som kan se både mine idéer og virkeligheten og sammenlikne? Er dette et godt spørsmål?

Hvordan samspiller eksisterende idéer med nye inntrykk? 

Konstruktivisme som vitenskapssyn? Hvordan er det mulig å utvikle kunnskap? Konstruktivisme som vitenskapssyn? Rasjonalisme (Decartes): Vi kan ikke stole på sansene Positivisme / empirisme (Wienerkretsen): Nøytrale observasjoner, induktiv metode Kritisk rasjonalisme (Popper): Teoriimpregnerte observasjoner

Konstruktivisme som læringssyn Hvordan kan jeg få nye kunnskaper om blomster? Konstruktivisme som læringssyn 'Piaget-konstruktivisme' Skjema: 'Teoristyrt' tolkning (assimilering) av inntrykk Akkomodasjon: 'Observasjonsstyrt' justering av skjema

Konstruktivistisk undervisning? Undervisning som tar utgangspunkt i elevens hverdagsforestillinger? Ausebel (1978): If I had to reduce all of educational psycology to just one principle, I would say this: The most important single factor influencing learning is what the learner already knows. Ascertain this and teach him accordingly.

Konstruktivistisk undervisning ”Conceptual change” prosjekter Kritiske eksperiment

I hvilken kolbe slukker lyset først? Kritisk eksperiment I hvilken kolbe slukker lyset først?

Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets? Kritisk eksperiment Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets?

Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets?

Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets?

Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets?

Hvordan går strømmen i en enkel elektrisk krets?

Personlig konstruktivisme "Piaget-konstruktivisme" Kunnskap er ikke passivt mottatt men bygges aktivt opp av det tenkende subjekt Fokuserer på individuell konstruksjon av kunnskap? Hva betyr "aktivt"? (Kelly 1955: Uttesting av konstruksjoner?)

Den språklige vending Språk som kodesystem med logisk konstruerte privat språk versus Språkspill: språk som sosialt konstruert og levende (Wittgenstein)

Personlige og stive, eller felles og fleksible? Hverdagsforestillinger: Personlige og stive, eller felles og fleksible? Elever fra samme språkgruppe har de samme hverdagsforestillingene Elevene anvender ikke hverdagsforestillingene på en konsistent måte

Sosial konstruktivisme Som vitenskapssyn Som Læringssyn

Sosial konstruktivisme All kommunikasjon er toveis Interaksjonen muliggjøres ved at vi forandrer våre meninger noe for at de skal passe med de som responderer Ønsket om kommunikasjon medfører streben etter konsensus og aksept for språkbruk Mening er sosialt konstruert

Sosial konstruktivisme Det å observere fenomen og å kommunisere hva vi har observert blir ikke lengre et filosofisk uføre, men en velkjent sosial situasjon (Solomon 1993)

Undervisningsmessige konsekvenser av et konstruktivistisk læringssyn Undervisning som fremmer mental aktivitet Undervisning som fremmer metakognisjon Skape motivasjon for læring Påpeke sammenhenger Diagnostiserende undervisning Hensyn til og utfordring av hverdagsforestillinger Større vektlegging av interaksjon og diskusjon Evaluering: teste om elevene har lært med forståelse Intet nytt under solen?

Konklusjoner Naturvitenskapens begrep "virker ikke”! Er det mulig å legge til rette for sosial forsterkning av nye begrep? Vi må satse på å sosialisere elevene inn i "the game of science” Faglig veiledning er ikke nok, elevene trenger sosiale situasjoner hvor begrepene ‘virker’