Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør
Hva var det vi ville? Lage langsom journalistikk. Og hva betyr det? Grundigere og bedre research – mer tid i felten. Bedre fortalte historier – mer tid til å skrive. Journalistikk i novelleform, blikk til Hollywood-filmer. Introdusere en relativt ukjent sjanger i Norge. Sjanger: Heller mot amerikansk nyjournalistikk. Konsept: Knabbet fra det svenske magasinet Filter.
Offsideregelen i Plot En perfekt sak har fire elementer. Det vi ser etter: Saker med en tydelig narrativ – hva er handlingen? Saker med en definert hovedperson – hvem? Saker som er godt timet – hvorfor akkurat nå? (Wow!-faktor)
Fase 1: Planlegging Bruke tid på å identifisere hva vi skal være med på. Eksempel: Birkedal-saken. Hva er relevant å se etter? Hva er vi obs på? Identifisere settinger der vi kan være flue på veggen
Fase 2: Feltarbeidet Se etter den relevante koloritten. Eksempel: Mister Inkognito. Prøve å gå i ett med tapeten. Vær et film-kamera. Eksempel: Romfolket på Lambertseter (s. 35) The art of hanging around.
Fase 3: Utskriving Vi tenker som i film: Du trenger hovedperson, handling, scener. Et sentralt drama. Cliffhangere. Point of no retur. En hovedperson som utvikler seg. Eller rettere: Målet er journalistikk i novelleform. Vi identifiserer den narrative strukturen, plottet. Solskjær. Uka fram mot kamp. Birkedal. Gjennom krisen. Vi prøver å finne en definert fortellerstemme. Rom-folket: Kaféseansen (s. 29).
Verktøy Koloritt med funksjon. Gjennomtenkt utvelgelse. Eksempel: Hva er antrekkets funkson i historien? Inn: Slankekur (s. 20), mister inkognito (s. 29). Ut: Fornyet A-ha-interesse, handletur på Idsøe. Cliffhangere. Noe kommer til å skje. Eksempel fra Birkedal-saken igjen. En god scene: Rom-folket på butikken. Fortellerstemmen er der. Interaksjonen er der. Talende detaljer, relevant koloritt.
Oppsummert: Fase 1: Finne sak som har en narrativ, en hovedperson, en timing og kanskje sier wow! Fase 2: Detaljplanlegge reportasjearbeidet. Fase 3: Relevant koloritt, scener. Og bruk tid. Fase 4: Fortellerstemme, plot og relevante scener. Kan noe av dette overføres til magasiner som kommer ut bittelitt oftere enn seks ganger i året?
Hva har vi oppnådd? Rasende frue. Sliten. Ødelagt privatøkonomi. Vi er foran skjema. I dag: 3200 abonnenter, løssalg på 1500 – Over tjue anonnsesider. Men vi må opp i nærheten av det dobbelte… Og: Ingen moms, ingen støtte. Trenger hjelp!
Hvordan skal vi overleve? 1: Sporenstreks ta avansert kurs i html-koding. 2: Begynne å dele ut sakene våre gratis på nett. 3: Sende langsakene våre ut som tekstmeldinger. 4. Sparke fotografene og ta i bruk Instagram (flicker er bare såååååååå 2011). 5: Sparke oss selv fordi vi fortsatt kommer til å mangle digital kompetanse. Neida. Kødda.
Takk for oppmerksomheten!