Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Piken med perleøredobb
“Tenk over dette...” Klikk med mus eller piltaster for neste bilde...
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom Mitt liv, mine valg Lærings- og mestringskurs for mennesker med progressiv muskelsykdom.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Et sammendrag fra flere tidligere blogginnlegg
STORE ER DE OG UTE STÅR DE En undersøkelse om oppbevaring av store løse gjenstander ved SIKA-museene.
Godt verktøy er halve jobben
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
IKT Orkide Ledelse og Skole
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Sammensatte tekster.
Selvhjelp Selvhjelpsgrupper –”Verksted for endring” –Fellesskap – basert på gjensidighet, tillit og respekt –Har som målsetting å fremme: Innsikt Mestringsevne.
Hva er en artikkel?.
KOSTRA rapportering for 2004 Erfaringer fra årets rapportering Hvordan få neste års rapportering til å fungere best mulig? Vestfold,
Informasjonsarbeid og kompetanseutvikling. Informasjonsarbeid og kompetanseheving Hvordan bygge opp kompetanse innad i egen organisasjon i kommunen? Aktivt.
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Kapittel 2: Episk diktning
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Vår historie – og Guds I serien ”Smittende tro” Meland kyrkje 2011.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Hvordan skaffe penger og bevare sin sjel? Om pitching og søknadsskriving.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Næranalyse film – IMK
Strukturell analyse -a short introduction
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Learning by tablet Kan bruken av tablet endelig gi oss mulighet for en papirløs verden?
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Filmanalyse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
STRATEGISK KOMMUNIKASJON ODDGEIR TVEITEN UNIVERSITETET I AGDER FAKULTET FOR SAMFUNNSVITENSKAP
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Magasinet Plot Sommerkonferansen 2012 Knut Gjerseth Olsen, redaktør

Hva var det vi ville?  Lage langsom journalistikk. Og hva betyr det?  Grundigere og bedre research – mer tid i felten.  Bedre fortalte historier – mer tid til å skrive.  Journalistikk i novelleform, blikk til Hollywood-filmer.  Introdusere en relativt ukjent sjanger i Norge.  Sjanger: Heller mot amerikansk nyjournalistikk.  Konsept: Knabbet fra det svenske magasinet Filter.

Offsideregelen i Plot  En perfekt sak har fire elementer. Det vi ser etter:  Saker med en tydelig narrativ – hva er handlingen?  Saker med en definert hovedperson – hvem?  Saker som er godt timet – hvorfor akkurat nå?  (Wow!-faktor)

Fase 1: Planlegging  Bruke tid på å identifisere hva vi skal være med på.  Eksempel: Birkedal-saken.  Hva er relevant å se etter? Hva er vi obs på?  Identifisere settinger der vi kan være flue på veggen

Fase 2: Feltarbeidet  Se etter den relevante koloritten.  Eksempel: Mister Inkognito.  Prøve å gå i ett med tapeten. Vær et film-kamera.  Eksempel: Romfolket på Lambertseter (s. 35)  The art of hanging around.

Fase 3: Utskriving  Vi tenker som i film: Du trenger hovedperson, handling, scener. Et sentralt drama. Cliffhangere. Point of no retur. En hovedperson som utvikler seg.  Eller rettere: Målet er journalistikk i novelleform.  Vi identifiserer den narrative strukturen, plottet.  Solskjær. Uka fram mot kamp.  Birkedal. Gjennom krisen.  Vi prøver å finne en definert fortellerstemme.  Rom-folket: Kaféseansen (s. 29).

Verktøy  Koloritt med funksjon. Gjennomtenkt utvelgelse. Eksempel: Hva er antrekkets funkson i historien?  Inn: Slankekur (s. 20), mister inkognito (s. 29).  Ut: Fornyet A-ha-interesse, handletur på Idsøe.  Cliffhangere. Noe kommer til å skje.  Eksempel fra Birkedal-saken igjen.  En god scene: Rom-folket på butikken.  Fortellerstemmen er der. Interaksjonen er der. Talende detaljer, relevant koloritt.

Oppsummert:  Fase 1: Finne sak som har en narrativ, en hovedperson, en timing og kanskje sier wow!  Fase 2: Detaljplanlegge reportasjearbeidet.  Fase 3: Relevant koloritt, scener. Og bruk tid.  Fase 4: Fortellerstemme, plot og relevante scener.  Kan noe av dette overføres til magasiner som kommer ut bittelitt oftere enn seks ganger i året?

Hva har vi oppnådd?  Rasende frue. Sliten. Ødelagt privatøkonomi.  Vi er foran skjema.  I dag: 3200 abonnenter, løssalg på 1500 – Over tjue anonnsesider.  Men vi må opp i nærheten av det dobbelte…  Og: Ingen moms, ingen støtte.  Trenger hjelp!

Hvordan skal vi overleve?  1: Sporenstreks ta avansert kurs i html-koding.  2: Begynne å dele ut sakene våre gratis på nett.  3: Sende langsakene våre ut som tekstmeldinger.  4. Sparke fotografene og ta i bruk Instagram (flicker er bare såååååååå 2011).  5: Sparke oss selv fordi vi fortsatt kommer til å mangle digital kompetanse.  Neida. Kødda.

Takk for oppmerksomheten!