Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne Design og innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
«Strykebrettcover og stativ»
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Forslag til tre forbedringstiltak for
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
12. Oppsummering.
Kapittel 28 Norgeskartet
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Eksamensoppgave i Design og innovasjon
Konsept: Pierre Robert ØKO
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Dokumentasjon av en prosess
DAK Design og innovasjon
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Kapittel 21 Transportsystemet i Oslo
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Månedsbrev Smørblomst
Månedsbrev fra Blåklokka
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1 oppgave b Sett inn adjektivene i riktig form
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Tordivelen flyr i skumringen
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Arbeidskrav 3 konsept, forpakning, identitet, patent Kunde: RINGNES BRYGGERIER. Produkt: Nytt feminint øl. Alkoholfritt For Flaske. For emballasje Gry.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utskrift av presentasjonen:

Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne Design og innovasjon V-2012. HiOA. Arbeidskrav 3 Oddny Røsset

Konsept, forpakning, identitet,patent. Målgruppe: voksne, aktive, sporty damer Mål : utvide utvalget av fastsåper i Dove serien Design: design og farge må stikke seg ut i forhold til de andre produktene i samme varegruppe i butikkhyllene Farger: feminint, kraftige pastellfarger, litt kraftige dufter Min problemstilling blir derfor: Hvordan skap en såpeserie som appellerer til aktive, sporty, voksne kvinner?

Undersøkelse Hva finnes av fastsåper i Undersøkelse Hva finnes av fastsåper i dagligvarebutikkene i mitt nærområde? Meny Meny Eurospar Eurospar Coop Obs! Rema 1000 Coop Obs! Meny Meny Coop Obs! Eurospar Eurospar Coop Obs! Coop Obs!

Undersøkelse Jeg har undersøkt utvalget av fastsåper i dagligvarekjedene i mitt nærområde. Etter denne markedsundersøkelsen slår det meg at alle såpemerkene har bare en duftvariant, bortsett fra Palmolive som har to. Andre vare i samme sjanger, f eks flytende hånd- og dusjsåper har 3, 4 eller flere duftvarianter. Emballasjen på de flytende dusjsåpene henvender seg til ulike kunder/personligheter ved hjelp av ulike farger og former på emballasjen, og ulike dufter på produktene. Dermed treffer disse produktene et bredere kundegrunnlag enn de produktene som finnes i bare en variant.

Hvor begynner jeg? For å finne ut hvordan jeg skulle begynne prosessen med å lage et nytt design på nye produkter i et allerede eksisterende varemerke startet jeg med å søke på nettet. Jeg kom til Norsk Form, og deres veiledning: ”gardsutvikling.no – en innføring i merkevarebygging av bygdeturisme og grønt reiseliv”. Her fant jeg mye som ikke var aktuelt for min oppgave, men enda mer som jeg kunne bruke! Merkevarebygging handler om å gi brukeren en helhetlig opplevelse av produktet gjennom logo, emballasje, farger, markedsføringsmateriell osv, og dette skal skape forventninger som må oppfylles hvis han/hun skal kjøpe produktet flere ganger, og bli lojale konsumenter!

Jeg valgte Dove som mitt varemerke der jeg vil lage nye duftvarianter av fastsåper. I Norge er det Lilleborg fabrikker som produserer /markedsfører alle produkter i den varegruppen (fastsåper) jeg konsentrerer meg om i denne oppgaven. Jeg har også undersøkt Dove produkter andre steder i verden. Der er dette et stort varemerke med mange ulike produkter. Fastsåper finnes også i mange duftvarianter i ulike land. I over 30 land har Dove egen webside, og Sverige er blant disse. Norge har ikke egen internettside. Neste lysbilde viser ulike produkter fra andre land.

Dove i Norge. Dette er de såpeproduktene som blir solgt i Norge. http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare merkevarer/Dove

Jeg tolker dette som et nøytralt og ”rent” design, men litt kjedelig Jeg tolker dette som et nøytralt og ”rent” design, men litt kjedelig. Innpakningen er fin for stabling i hyller og pakking i større enheter, men det er bare teksten som forteller hva esken inneholder. Andre såper i samme produktgruppe har innpakning som antyder formen på selve produktet, og/eller der en ser produktet gjennom emballasjen. Min utfordring blir å lage såper med innpakning som kan stables på en god måte samtidig som en ser hva som er inni pakningene. Markedsføring Konseptet mitt er å lage emballasje til tre nye duftvarianter som skal markedsføres under det allerede eksisterende varemerket Dove. De har opparbeidet en salgs- og distribusjonsstrategi slik at mine nye produktene skal følge med i dette sortimentet til eksisterende forhandlere og utsalgssteder.  

Logoer. Dette er et lite utvalg av ulike logoer. Slektskapet er stort, Logoer Dette er et lite utvalg av ulike logoer. Slektskapet er stort, men ved nærmere ettersyn er de ulike. Likevel er det ikke tvil om at det dreier seg om samme merkevare.

Jeg har laget min egen logo i Monotype Corsive : Dove Jeg har laget min egen logo i Monotype Corsive : Dove. Dette er en annen font enn på noen av de orginale logoene, men som likevel er svært lik. Dermed oppfattes denne også som figurmerke og som varemerke. ”Figurmerke Figurmerke er det grafiske uttrykket med selskapsnavnet integrert i. Både ord- og figurmerker kan registreres i varemerkeregisteret. Merkevare En merkevare er et varemerke med posisjon eller historie som setter i sving emosjonelle verdier i forbrukerens hode”. Dette er sitater fra http://www.sculler.no/

Dove 38 land, men Norge er ikke blant disse. www.dove.com Lilleborg produserer/markedsfører noen få Dove produkter. http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare-merkevarer/Dove I Sverige har Dove egen hjemmeside. http://se.dove.com/

Moodboard Denne collagen skal fortelle litt om målgruppa for min nye produktserie.

Målgruppe Designprosessen Målgruppen min skal være voksne kvinner som er glad i farger, og glad i litt kraftige dufter. Dette er damer som gjerne dusjer mer enn en gang pr dag for eksempel på grunn av blant annet trening. Dove har fuktighetskrem i sine såper slik at huden ikke tørker ut selv om en dusjer ofte. Designprosessen Stikkord: såpebobler, skum, letthet, luftighet, vår, sommer, fritid, vann, 3 fargevarianter: 3 dufter: rosa: rose, grønn: grønn te og sitron, blå: mint og lavendel. Jeg prøver å få til former som passer sammen med logoen. Det skal vær en del informasjon utenpå forpakningen, men den har ikke jeg tatt med i denne sammenhengen selv om det vil påvirke designets sluttresultat. Jeg ville prøve å få til et helhetlig design som vil appellere til min målgruppe, være identitetsskapende.

Skisser

Sluttresultatet Dette er det designet jeg har valgt til mine produkter.

Emballasje Jeg hentet litt inspirasjon på nettet; se neste lysbilde. Dette er et produkt som skal selge i dagligvarebutikker, en hyllevare som skal stå sammen med andre varer av samme type. I min lille markedsundersøkelse viste det seg at disse produktene var plassert på nederste eller nest nederste hylle. Det er lite utvalg, men mange av hvert slag. Alle er pakket i emballasje som kan stables. Jeg hentet litt inspirasjon på nettet; se neste lysbilde.

Inspirasjon til innpakning.

Jeg har laget tre varianter som alle kan stables, men på ulik måte. Blå nr 1: Denne innpakningen står ikke av seg selv, så den må settes i en form for stativ eller brett. Jeg tenker meg gjennomsiktige plastbrett med rom til hver enkelt såpestykke. Brettene må så kunne stables oppå hverandre. Gjennomsiktig emballasje slik at kunden ser produktet. Grønn nr 2: Denne står av seg selv, men har en form som gjør at den ikke kan stables. Denne må også ha en ytre emballasje, og krever derfor stor plass i hyllene. Rosa nr 3: Her har jeg brukt originalemballasje, men laget åpning slik at kunden ser innholdet/produktet. Denne er fin å stable i hyllene og tar liten plass sammenlignet med de to andre. Dette er den varianten jeg har valgt til mitt konsept.

Emballasje design: Blå: nr 1 Grønn: nr 2 Rosa: nr 3

Reklame / markedsføring

Litteratursøk Jeg begynte med å lete etter litteratur om konsept, forpakning, identitet ,salg, branding/merkevarebygging osv. Jeg lest blant annet om hylleplassering i butikk, og dennes mulige påvirkning på varesalget. Det har i en årrekke vært gjort undersøkelser på dette, og også blitt skrevet om i forskjellig faglitteratur. Jeg har lest en bacheloroppgave skrevet av Silje Merethe Klæthe: ”Hylleplassering og salg”. (Høgskolen i Gjøvik, 2010.) Hun har gjort en undersøkelse ved å flytte på vare i en Shell/7-eleven bensinstasjon/butikk, og sett på hvordan dette har påvirket salget av disse varene. Resultatene drøfter hun opp imot forskjellig faglitteratur på området. Dette var veldig interessant lesning for en som er helt ny i dette faget, og som bare skal få et lite innblikk i problemområdet. Problemstillingen hennes var ”Hvilke konsekvenser har hylleplasseringen for salget?” Hun konkluderer med at det er ingenting som tyder på at hylleplassering verken har positiv eller negativ virkning på salget, og begrunner dette både ut ifra egne studier, og fra faglitteraturen på området.

Patentsøknad Dette designet skal registreres hos Patentstyret. Dette gjøres ved å sende søknad på skjema under link nr 2. Veiledning om utfylling ligger under link nr 3. 1:http://www.patentstyret.no/ 2:http://www.patentstyret.no/Global/Filarkiv/skjemaer/bokmal/design_soknadB_v1_3.pdf 3:http://www.patentstyret.no/Global/Filarkiv/skjemaer/veiledninger/bokmal/veiledning_design_soknadB.pdf

Ettertanke … Det er mange nisjebutikker som tilbyr fastsåper både på internett og i egne såpebutikker. For meg ser det ut som det er så mange at hvis alle skal få solgt produktene sine må det være et stort behov for slike såper der ute! Det som undrer meg er at utvalget av ”vanlige” såper i ”vanlige” butikker er så lite. Kanskje utvalget er for kjedelig og gammeldags? Det har ikke skjedd noe vesentlig med verken utvalg eller design på mange år. Kanskje det er på tide å gjøre noe med dette?!

Litteratur: Per Farstad: ”Industridesign” Universitetsforlaget, 2003. Merethe Klæthe: ”Hylleplassering og salg”, Bacheloroppgave, Høgskolen i Gjøvik. 2010. http://www.norskform.no/Temaer/Byutvikling/Merkevarebygging1/Design-pa-landet/ http://www.gardsutvikleren.no/?aid=9073707 http://www.gardsutvikleren.no/arch/_img/9075548.pdf http://www.sculler.no/