Hvordan bygge opp et franchisesystem?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Introduksjon til kjededrift
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
AVHENDINGSPROSJEKT BYGGEFASE 1 Mandat •Avhending av materiell (utstyr MTU, IKT, øvrig inventar ) etter at avd. har flyttet ut av huset •Alt utstyr, inventar.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Oppsummering av FOU - prosjekt
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Malverk intern produktopplæring
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Innledning NJFF lang erfaring med utdanning av instruktører og kursledere Kursheftet utarbeidet for å gi deg informasjon og kunnskap om det å utøve veilederrollen.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forhandleravtaler og franchising
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mer om studentbedrift forretningsplan
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Visjon, virksomhetside og verdier
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Presentasjon av forretningsplan
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Oppsummering av FOU - prosjekt
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan bygge opp et franchisesystem? Franchising Hvordan bygge opp et franchisesystem?

Innledning Franchisekonseptet Franchisegiveren Franchisepakken Franchiseavtalen Franchisetakeren

Franchisekonseptet Er den lokale enheten i franchisesystemet som møter kunden ute i markedet. Beskriver hvilke produkter og tjenester konseptet skal tilby, ved hvilke metoder det skal produseres og ved hvilke varemerke konseptet skal være kjent under.

Varemerket Kjennetegnet for hele franchisesystemet. Franchisegiver må ha full kontroll på varemerket. Registreres. Franchisetaker får ikke registrere kjedenavnet inn i sine firmanavn Franchisebedrifter har egne firmanavn og eget konseptnavn.

Metoder Man må beskrive metodene som franchisen skal drives etter. Det vil si kunnskap, systemer og rutiner for å etablere og drive franchisen. Forretningsplaner Franchisekonseptet Franchisegivers virksomhet Franchisetakers virksomhet

Utvikling av franchisekonseptet For å utvikle et franchisesystem må det alltid være minst én lokal franchiseenhet som er: Lønnsom Testet i praktisk drift Overførbar Dokumentert Denne/disse skal være drevet av franchisegiver en periode for å få lære mest mulig om konseptet og hvordan dette kan drives effektivt og lønnsomt.

Om franchisekonseptet Franchisekonseptet er den første beskrivelsen en potensiell franchisetaker får fra franchisegiver. Den skal inneholde i korte trekk: Hva er franchisen? Hvordan skal den etableres? Hvordan skal den drives? Brosjyre eller på nettsted Mer dyptgående informasjon jo lenger en kommer i prosessen mot å bli franchisetaker.

Franchisegiver Utvikling av et franchisesystem Ide Analyse Pilotdrift Beslutning Etablering av egen organisasjon Rekruttering av franchisetakere Opplæring, oppstart Drift Det skal også utvikles og videreutvikles franchisepakke og franchiseavtale

Pilotdrift Franchisekonseptet må kunne dokumentere resultater fra pilotdrift. Resultatene bør være fra minst en enhet over en periode for minst ett år. Man bør kunne dokumentere konseptet og evaluere alle sider ved etableringen og driften. Vurdere franchiseavgiften – hva tåler konseptet?

Økonomistrømmene i et franchisesystem Markedet Franchisetaker Franchisegiver Leverandør Markedsføringsmidler

Økonomistrømmene i et franchisesystem Engangsavgift Rettighetsavgift til franchisetaker Franchiseavgift Løpende avgift for tilgang til konsept, support, drift og videreutvikling Varemarginer Stordriftsfordeler bør gå uavkortet til franchisetaker Lokalleie Hvem disponerer lokalet Inventar og utstyr Bør eies av franchisetaker Betaling for andre tjenester Regnskap, data etc

Franchisepakken Franchisepakken er den kunnskap og de erfaringer som ligger til grunn for utviklede metoder, systemer og rutiner som skal benyttes i etablering og drift av den lokale franchisen. Bør være balanse mellom standardiserte krav og lokalt initiativ. Bør være dynamisk og utvikles i forhold til markedets krav. God dialog med franchisetakerne er nødvendig. Må være fullt ut dokumentert.

Innholdet i franchisepakken Franchisepakken skal inneholde: Franchisekonseptet Samarbeidsformen franchise Hvordan varemerke og profil brukes Sortimentet, dvs. hva franchisen selger og leverer Standarder for produkter og service og lignende

Effektiviseringsverktøy Områder er: Verktøy som gir begge parter effektiviseringsgevinster må dokumenteres. Felles regnskapsrutiner og kontoplan Mal for forretningsplan Rapporteringsrutiner Salg- og markedsføringssystemer Aktuelle driftsrutiner HMS rutiner Innkjøpsrutiner IKT løsning Personalbehandling Ledelse

Eksempel på franchisepakken: Driftshåndbok Kontrakt og driftshåndbok Kontrakt – overordnet og kortfattet Driftshåndboken – omfattende og detaljert Hva er en driftshåndbok? Planlegging av en enhet Plan for den kontinuerlige driften

Driftshåndboken Utforming Informasjon om kjeden – mål Konseptbeskrivelse – konseptstandarder Produktbeskrivelse, kalkyler og veiledende priser Funksjonsbeskrivelse av fysiske fasiliteter Driftsbeskrivelse – driftsstandarder Beskrivelse av produksjonsteknikker Oppfølging og kontroll av virksomheten Arbeidsinstrukser

Andre aktuelle håndbøker Det finnes en rekke mulige håndbøker og skriftlige hjelpemidler tilgjengelig: Profilhåndbok Markedsføringshåndbok Personalhåndbok Opplæringsmanual Vedlikeholdsmanual Leverandørmanual

Overføring av kunnskap Man må unngå at materiellet blir hyllefyll. Det må gjennomgås, og franchisetakeren og hans ansatte må å opplæring i bruk av systemet. Man må kontrollere at det brukes. Man må få franchisetakeren til å forstå hvorfor det må brukes.

Oppdatering Franchisegiveren må oppdatere og vedlikehold av franchisepakken. De må være åpne for tilbakemelding, kritikk, ideer etc. Redaktør Redaksjonskomiteen I samråd med franchisetakerne

Feil ved utviklingen av håndbøker Franchisetaker bruker ikke dokumentasjonen selv. Dokumentasjonen blir bare overlevert uten gjennomgang eller opplæring. Dokumentasjonen blir ikke brukt og blir stående i hyllen Franchisegiver sender ut informasjon om nye rutiner gjennom ukebrev, nyhetsbrev etc, ikke gjennom oppdatering av håndboken. Franchisegiver tar ikke vare på tilbakemeldinger slik at dokumentasjonen kan oppdateres.

Franchiseavtalen Franchiseavtalen beskriver rammene for partnerskapet. Rammene må være klare og konsekvensene tydelige slik at partene kan konsentrere seg om oppgavene heller enn å fokusere på avtalen og grensene i denne. Juridisk bindende. Åpenhet, rimelighet og klarhet. Gjensidighet.

Strukturen i en franchiseavtale Partene, rettighetene, innholdet og økonomien. Beskyttelse av franchisen. Mislighold og konsekvenser. Vedlegg som dokumenterer innhold.

Innhold i kontrakten 1. Innledning 1.1 Beskrivelse av partene 1.2 Formål 2. Oppstart 2.1 Startavgift 2.2 Støtte til å finne lokale/beliggenhet 2.3 Støtte til bygging/innredning 2.4 Opplæring 2.5 Markedsføring 2.6 Konsept og kvalitetsstandard

Innhold i kontrakten 3. Løpende avgift 4. Gjensidige rettigheter og plikter 4.1. Franchisetaker: 4.1.1 Franchisetakers rettigheter 4.1.2 Franchisetakers område 4.1.3 Beskyttelse mot konkurranse 4.1.4 Beskyttelse mot rettslig forfølgelse

Innhold i kontrakten 4. Gjensidige rettigheter og plikter 4.2 Franchisegivers forpliktelser 4.2.1 Opplæring 4.2.2 Markedsføring 4.2.3 Produktutvikling 4.2.4 Tilgjengelig i informasjon om konsept, drift og markedsføring 4.2.5 Leverandører 4.2.6 Regnskapsførsel og administrative systemer

Innhold i kontrakten 4. Gjensidige rettigheter og plikter 4.3. Drive forretning etter kjedens konsept 4.3.1 Produkter 4.3.2 Interiør 4.3.3 Profil 4.3.4 Markedsføring 4.3.5 Kundeportefølje

Innhold i kontrakten 5. Opphørsvilkår 5.1 Tidsbegrenset eller evigvarende 5.2 Overføring av rettigheter 5.3 Oppsigelse 5.3.1 Vesentlig mislighold 5.3.2 Oppsigelse fra franchisegiver 5.3.3 Overdragelse 6. Vedlegg 6.1 Dokumentasjon registrering av varemerket 6.2 Franchisepakken 6.3 Andre dokumenter

Franchiseavtalen og franchisepakken Avtalen er statisk i avtaleperioden Kan ikke endres Henviser til dokumentasjonen i franchisepakken Franchisepakken kan endres i tilfelle krav og endringer i markedet og ellers i omgivelsene Balanse mellom forutsigbarhet og krav til endring

Franchisetakeren Franchisetakeren står for verdiskapningen i systemet. Svært sentralt å få den riktige franchisetakeren Overordnet må franchisetakeren: - ønske å drive sin egen virksomhet - ha tro på franchisekonseptet - ha tillit til franchisegiveren - ha nødvendige ferdigheter og egenskaper - må kunne finansiere franchisen

Kjennetegn med suksessrik franchisetakere En god franchisetaker har: Positive holdninger til ansatte Sterkt ønske om å lykkes Selvstendighet Salgsorientering Fokus på kundene Sosial orientering Drivkraft

Profilbeskrivelse I arbeidet med franchisekonseptet må det utvikles en profilbeskrivelse for hvem som egner seg som franchisetaker i dette konseptet: Krav til utdanning og erfaring Krav til personlige egenskaper Krav til økonomi Franchisegiver må ha en grundig prosess for å identifisere de riktige franchisetakere

Organisering av franchisegivers virksomhet En franchisegiver må bygge en organisasjon som tilbyr følgende tjenester: Sette franchisetaker i stand til å etablere seg gjennom opplæring og trening Følge opp franchisetakers løpende drift gjennom rådgivning og kvalitetssikring Videreutvikle franchisekonseptet Drive markedsføring Driftsrådgivere

Fallgruver i utvikling av franchisesystemet Dårlig grunnlag for franchisekonseptet Salg av varer som alibi Man glemmer at franchising er mer enn en avtale For liten tid Manglende forståelse for konsept og metode Behov for egne ressurser Behov for dokumentasjon og opplæring Liten kunnskap om hvem som er egnet til å være franchisetaker På akkord med egne premisser Manglende konsekvenser