Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
WADAHL Kurs og konferanse – 933 meter over havet 933 meter over havet På Gålå i Gudbrandsdalen, midtveis mellom Oslo, Trondheim og Mørebyene.
”Tour de Sens” En helt unik reise gjennom sansene…
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
12. Oppsummering.
Forretningsdriften – strategi og muligheter
Kapittel 17 I grønnsaksbutikken Hva ser du på bildet? sjampinjong (m)
GRUPPEOPPGAVER - samling 3 ALLE ER IKKE MENT Å GJØRE ALLE DELOPPGAVENE, DE FORDELES.
Markeder med asymmetrisk informasjon
Dialogtorg i Kristiansand
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
. LOKALMATBUTIKK Si litt om meg selv; og hvorfor start av butikk.
Strategikonferanse 12 K – samarbeidet Verdiskaping og Velferd Divisjonsdirektør Siri Bjerke Innovasjon Norge 12. mars 2008.
Arendal - Aust-Agder Mars Tema  Ledelse  Etikk  Internasjonalt samarbeid.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Maritime Tours AS Skreddersydde maritime arrangement.
Quality Hotel & Resort Sarpsborg
Borregaard AS, Sarpsborg
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Noen tanker om Hamarregionens muligheter og utfordringer
Innspill DFDS Seaways Dagens og fremtidens aktiviteter !
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Dette er Barneøya 20 og 21 august 2005
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
TIL MAIHAUGEN Et vandrespill om
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Globale mattrender 1.
Fløtepotet – til enhver anledning
Sør-Afrika KFUM Tensing
BookNorway – adm. dir. Roy Jacobsen, BookNorway
FJELLTURISMEKONFERANSEN 2010 RJUKAN 24. – 26. OKTOBER Innovativ Fjellturisme – et prosjekt i Arena-programet,
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Kapittel 5 oppgave b Sett inn riktig form av substantivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kundens opplevelse av reisen - Kjelsås and Grorudalen
Trendbyrået Global Retail Trends Consulting. Foredrag. Nettverk (mailer, møter, studieturer). Leverer trendstoff til 30 land.
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
"God bagasje på livets reise."
John og Odilla. Burundi/Gjøvik
SENTER FOR MÅLTIDSOPPLEVELSER Basert på sjømat Kompetansesenter som kan levere tjenester til andre på oppdragsbasis. Senteret kan binde sammen tradisjon.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Tilbud seiling Mat og drikke om bord. Middag Restaurant Onda.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
V/Barbara Anna Zielonka (lærer ved Nannestad VGS og tidligere deltaker på Pestalozzi-kurs, Comenius etterutdanning og Fulbright Summer Institues)
Lindrer nød ved ingeniørmessig bistand. 2 Hvorfor IUG?
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Fjell-Norge og Innlandets muligheter! LOs representantskap, Hafjell, 9. juni 2015 Atle Hovi, administrerende direktør Beitostølen Resort.
Fakta om Edvard Grieg Oppvekst Kjente verk Nasjonalromantikken Kildeliste Musikk Slutt.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Livssynshumanismen.
Opplevelsesfokus og mer kunnskap er nøkler!
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Livssynshumanismen.
Livssynshumanismen.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan skal Lillehammer regionen få flere internasjonale gjester sommerstid? Peer Gynt, Hunderfossen, Maihaugen og Lillehammer sentrum samarbeider med Mimir om utvikling av et helhetlig konsept som skal gjøre regionen vår en rundreise verdt.

Hvorfor sette av tid til

Relativ konkurransekraft Gitte natur- og kulturkvaliteter Kommersiell opplevelsesproduksjon Verdi for gjesten Lofoten Lillehammer

Lilyhammer? Et møte med det autentiske Norge Karikeringen skaper rom for den ekte historien… Et møte med det autentiske Norge

Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst Konseptbildet ”Into Norway” Norske hjem Norsk mytologi Norske mat-tradisjoner Norske idéer og helter Norsk litteratur og kunst NB: Into Norway er en arbeidstittel

Unike produkter En tendens til økt etterspørsel etter: - Naturaktiviteter: Vandring, fiske, sykkel, båtturer, rib. - Mat/drikke: Lokalmat, gårdsbesøk, drikkesmakinger, matkurs, supermarked for å se hva nordmenn handler - Fagbesøk (technical visits) - Special interest tours (tog, tradisjoner, kunst, musikk/dans) - Home visits (se hvordan nordmenn lever) - Luksusprodukter for mindre grupper/FITs (unike hotell, private ekskursjoner, «behind the scenes-produkter») Takk til Lill Johansen Parker i Tumlare Corp, for disse punktene. Hilde Charlotte Solheim

Konseptualisering? Kongsberg Maritime AS; 50 års erfaring og tett kontakt mellom bedrift og kunde i utviklingen av en operatørstasjon for styring av skip og operasjoner. «K-Master ble plassert i midten av lokalet slik at alle kunne se den hver dag. Når mange tidligere frittstående produkter skal integreres inn i én arbeidsplass, måtte fagkompetanse på tvers også integreres. Samlet var dette sterkt medvirkende til at medarbeiderne følte samhold og medansvar for sluttproduktet.»

KUNDEREISEN KUNDEBEHOV BERØRINGSPUNKTER LEVERANSE FUNKSJON

KUNDEREISEN KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER» FÅR BUDSKAP KJØPER INTO NORWAY VISIT NORWAY FÅR BUDSKAP ANKOMST TIL REGIONEN KJØPER KOMMER MED FORVENTNINGER OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE OPPLEVER BEARBEIDER KUNDEREISEN Minner som deles

Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst PILOTENES ROLLER Norske hjem Maihaugen Peer Gynt Hunderfossen Samarbeid mellom de fire pilotene Lillehammer Sentrum Norske mat-tradisjoner Norsk litteratur og kunst Norske idéer, og helter Norsk mytologi

Mulige kommersielle tilbud Norske hjem Norske mat-tradisjoner Opplevelsesløype Maihaugen Private middager 3. Ibsen for utlendinger Fortellinger kombinert med aktivitet i naturen Norske kunst-, filosofi- og litteraturopplevelser 6. Norsk arkitektur /veg Måltidsopplevelser (trolltema) Folkeeventyr Middagskonsepter basert på mytologi Overnattingskonsepter Historiefortelling Mat”kurs” Økokonsepter Egen meny Olympiske helter Thor Heyerdahl Nansen Økofilosofi Norsk samfunnsmodell Vinterkompetanse ”Shopping på norsk” Norsk litteratur og kunst Norske idéer og helter Jeg vil slippe meg løs og ha mye moro! Jeg vil ha forutsigbarhet og kontroll Jeg vil sette mine egne behov til side, jeg vil glede de som står meg nær! Jeg vil teste meg selv og nå nye mål, jeg nyter stolthetsfølelsen når jeg har overvunnet naturen! Jeg vil dele opplevelser og føle fellesskapet og kameratskapet med de jeg reiser sammen med! Norsk mytologi

Maihaugen Norske hjem gjennom 100 år Et mysteriebasert og humoristisk vandreteater gjennom 1900-tallet med fokus på norsk levesett og norske hjem. (I og utenfor åpningstiden) 2. Bondebryllup 1814 Deltakelse i et tradisjonelt bondebryllup med festforberedelser i gården, staselig prosesjon og vielse i stavkirken. (I og utenfor åpningstiden)

Hunderfossen Internasjonalisering av parken En ny måte å skilte og informere på. Visualisering av den globale trollslekta. Etablering av ”maskoter” i parken som driver opplevelsesbasert opplæring i norsk eventyrtradisjon ved køene med mer. (I åpningstiden) 2. Troll Dinner Adventure (dining with trolls…) Bli med Trolljegeren på en eventyrlig måltidsopplevelse hos Dovregubben i Trollsalen utenom parkens åpningstid. En nydelig 3-retters middag, 7 bergtatte prinsesser, og en ellevill kveld i selskap med norske troll. (Utenfor åpningstiden eller innenfor Trollnatt-arrangementene)

Sentrum Fellesrommet (gater, plasser og torg) Enkeltbedrifter tilknyttet gågata eller sentrum (butikker, kafèer og hotell) Helter er valgt som første tema. Egne arbeidsgrupper er i gang. Piloten samarbeider bl. a med Lillehammer kommune og OL-museet. Målet er å gi både deltakende bedrifter og viktige fellesrom i sentrum en høyere opplevelsesverdi for utenlandske gjester.

Noen eksempler, sentrum Gågata får flere ulike berøringspunkter med konseptet, ute i fellesrommet og inne i butikkene. Idéer som turisttaxi og tematiske «løyper» utvikles og testes. Into Norway Sentrale punkter i sentrum er identifisert ut fra tjenestedesign- metodikk og vil videreutvikles.

Peer Gynt (kunst, litteratur, musikk) og matpiloten starter etter planen opp i mars

KUNDEREISEN KONSEPTETS «BERØRINGSPUNKTER» FÅR BUDSKAP KJØPER ANKOMMER INTO NORWAY VISIT NORWAY FÅR BUDSKAP ANKOMST TIL REGIONEN KJØPER ANKOMMER OPPLEVELSER AV DET AUTENTISKE NORGE OPPLEVER BEARBEIDER KUNDEREISEN Minner som deles

Prosjektet må nå utvikle: MER BRUKERINNSIKT EN HELHETLIG FORRETNINGSMODELL MARKEDSTESTING PÅ KONSEPTNIVÅ Visjonen: Om 3 år setter alle utenlandske turister av 2-3 dager til Lillehammer-regionen i sin Norgesferie. Fordi det er her, gjennom «INTO NORWAY», at de får et meningsfylt og opplevelsesrikt møte med det autentiske Norge.

Norway in a nutshell