Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Kostnadene bak resultatene
Om autorisasjonsordningen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
Seminar om rundskriv F-20-07
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Annen styringsinformasjon
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Grunnkurs i økonomiforvaltning ved UiB
Hvorfor et godt regnskap?
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Finansieringssystemet
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Direktør Senter for statlig økonomistyring
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Virksomhetsstyring med periodisert regnskap i statsforvaltningen
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Senter for helseadministrasjon
Departementets styring og styrenes rolle
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Statsbudsjettet 2015 Seniorrådgiver Magnus K. Worren
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Regnskap.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
22. November 2001 Budsjettseminar. 2 Kort innføring i regnskapsføring Kort innføring i budsjettering Gjennomgang av budsjettapplikasjonen Agenda.
Direktør Marianne Andreassen
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
Hva er prinsippene i modellen
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Økonomistyring Årsregnskapet – en grunnleggende innføring
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utskrift av presentasjonen:

Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet

Bakgrunn Den nye Universitets- og høyskoleloven ga institusjonene mer selvstendig ansvar for økonomiforvaltningen Delegering av myndighet og ansvar på økonomiområdet gjennom særskilte fullmakter og nettobudsjettering Innføring av mål- og resultatstyring med integrert risikostyring setter større krav til å dokumentere gjennomføringen av budsjettet Økte krav om effektiv ressursutnyttelse skaper mindre marginer som krever løpende oversikt over den økonomiske situasjonen

Historikk Periodisert regnskap ble innført i forbindelse med nettobudsjettering fra 2001, og implementert i alle institusjoner unntatt NOKUT i perioden frem til 2004 Omfatter 9 universiteter, 24 høyskoler, 5 vitenskaplige høyskoler og SIU med en samlet omsetning på om lag 25 mrd. kroner UiB og UiS med i FINs periodiseringsprosjekt Aktivering av anleggsmidler i 2006,2007 og 2008

Forventninger ifm innføring av periodisert regnskap Få et regnskap som ga korrekte kostnadsmåling og sammenfall av aktivitet og de økonomiske konsekvensene av disse Bedre kvaliteten i tertialrapporteringen gjennom bedre ajourført regnskaps-informasjon, og øke muligheten til å avdekke avvik som krever korrigerende tiltak Utvikle institusjonenes økonomistyring gjennom å fokusere på gjennomføringen av budsjettet

Forventninger til FINs og SSØs periodiseringsprosjektet Etablere et regnskap med fullstendig balanse gjennom at anleggsmidler blir balanseført, og dokumentere kapitalslitet Etablere anleggsregister for å for bedre oversikt over eiendelene og sikre ajourholdet av listeføringen Få et sett av regnskapsstandarder som gir institusjonene en god og enhetlig mal for regnskapsføringen Skape bedre grunnlag for sammenligning mellom statlige og private institusjoner innenfor høyere utdanning

Departementets tiltak Årlig brev fra departementet(desemberbrev) som siden innføringen i 2001 har ført til en standardisering av sektorens regnskapsføring når det gjelder de statlige institusjonene Etablering av felles noteverk for hele den statlige delen av sektoren Etablering av felles kontoplan og opplegg for etablering av åpningsbalanse i hele den statlige delen av sektoren

Tiltak forts. Etablerte opplegg for oppfølging av delårsrapporteringen, og et virkemiddelapparat i forhold til korrigerende og risikoreduserende tiltak Analyser som kobler regnskapsdata opp mot produksjonsdata for å vurdere kostnadseffektivitet (nøkkeltall) Institusjonene utarbeider ledelseskommentarer til delårs-regnskapene og årsregnskapet som krever at dataene er relevante og tidsriktige

Effekter av periodisert regnskap Gir mer relevant, presis og tidsriktig regnskapsinformasjon spesielt mht delårsrapporteringen Gir bedre grunnlag for å knytte kostnader til aktiviteter, resultater og derigjennom måle kostnadseffektivitet og produktivitet Aktivering av anleggsmidler gir kombinert med riktig periodisering bedre grunnlag for å forvalte eiendeler og følge opp kapitalslitet Et standardisert periodisert regnskap gir bedre grunnlag for å sammenligne resultatskapingen mellom de statlige og private institusjonene

Effekter forts. Gir bedre styringsinformasjon til styret, og har ført til at ledelsens fokus på økonomiske problemstillinger er blitt større

Utfordringer, erfaringer Tar tid å innføre (kontantprinsippet sitter i ryggmargen hos mange regnskapsmedarbeidere) Krever tilføring og utvikling av kompetanse både hos ledelsen og i økonomistab Krever at fagdepartementet tar initiativ og er pådriver og har viser oppmerksomhet i prosessen Det er en logisk sammenheng mellom periodisering, nettobudsjettering og mål- og resultatstyring En god kobling av disse virkemidlene er viktig for å utvikle en effektiv ressursforvaltning

Erfaringer Viktig at klassifiseringsreglene og sammenstillings-prinsippene er klart definert og forstått Utfordrende å utvikle god periodisering av budsjettene. Dette forutsetter god planlegging og styring av institusjonens aktiviteter Ting tar tid