IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Strategisk ledelse og IKT
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Rådmann Evy-Anni Evensen Lyngdal kommune Værnes Fremtidens helse- og omsorgstjeneste i kommunene. Oppfølging av Hagen-utvalget – hva nå?
Lyngdal Vi vil – vi våger
Standardisering og kvalitetssikring av prosesser i SSB
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Prosjektavslutning og sluttrapport
Interkommunalt samarbeid - Skjervøy Bakgrunn kompetanse- og kvalitetsutfordringer vanskelig økonomi Kommunenes størrelse, vanskelige økonomi.
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Prosjekter i offentlig sektor – noen fallgruver Frede Wiberg Hermansen Politidirektoratet.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Internkontroll Pilotnettverk
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Hva er elektronisk samhandling?
Mal for prosjektinfo og statusoppdatering til nasjonale fora
Utskrift av presentasjonen:

IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011 Gevinstrealisering ”Lyngdalsmodellen” IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011

Lyngdal kommune 7905 innbyggere vi vokser stadig!!! ca. 450 årsverk/660 ansatte Budsjett ca 400 mill Ny organisasjonsstruktur 2008 16 tjenesteenheter 6 støtteenheter Strategisk satsning på skole og IKT 2 2

Virksomhetsstyring Flat struktur gir behov for tilpasset virksomhetsstyring Strukturert informasjon - balansert målstyring Bygge på eksisterende rapporteringssystemer IKT støtte gjennom enkel rapportgrunnlag fra økonomisystem Andre nøkkelindikatorer fra spørreundersøkelser Kvalitet på tjenester og medarbeiderundersøkelser – bedrekommune.no Metodisk endringsledelse Basert på strukturert informasjon fra enhetene Bruk av eGevinst metodikk for analyser ved investeringer 4

Gevinstrealisering Utprøving av metodikk fra KSeF – eGevinst i videreutviklingssammenheng og i prosjektsammenheng. Høykom prosjekt: Kommunale tjenester på nett Oppgradering av Agresso (lønn/personal og økonomisystem) Dette arbeidet lagt grunnlaget for ”Lyngdalsmodellen” – metodisk arbeid med eGevinst i både store og små prosjekter.

Gevinst og strategi Vår måte å se på gevinster og strategi En gevinst er et positivt resultat av en endring Et positivt resultat bidrar til måloppnåelse i forhold til virksomhetsstrategien 6

Endring og gevinst Organisasjonsutvikling gjennom endringer i Styringsform Arbeidsprosesser Kompetanse En strukturert organisasjonsutvikling kan resultere i Økt Kvalitet Styrket effektivisering 7

8

Endringsledelse Ledelsens håndtering av potensialet som ligger i økt kvalitet og styrket effektivisering fører til at gevinstene blir realisert i forhold til virksomhetsstrategiens måloppnåelse Endring → potensiell gevinst → håndtering → strategisk måloppnåelse 9

Gevinstrealisering Gevinstrealisering i Lyngdal kommune 1 Skape et potensial for gevinster gjennom strukturerte endringer 2 Håndtere potensialet fra gevinster ved å fordele resursene som gevinstene representerer i henhold til virksomhetsstrategiens målsetninger 10

LYNGDALSMODELLEN eGevinst 11

Eksempel Innføring av dialogbaserte skjema på web Barnehageopptak og SFO Samspill i helse og omsorgstjenestene EPJ, PDA og Norsk Helsenett Agresso 5.5 - forprosjekt Utgående faktura, inngående faktura, budsjett , egenmelding, lønn, web og rapportering Prosessanalyse i helse og omsorgstjenestene 12

Prosessmodell før SFO 13

Prosessmodell fremtid SFO 14

Feide – SAS system Nye buisnesscase som spinnes videres fra tidligere analyse 15

Interessentanalyse barnehage Interesse i dette prosjektet Innflytelse (H,M,L) Holdning til prosjektet (++,+,-,--) Viktighet Tiltak Før Under Etter Administrativ ledelse Korrekt og best mulig tjenestetilbud innenfor budsjett H ++ A C B Forankring gjennom politisk prosess og prosjektinformasjon Barnehagekonsulent Styrke kapasitet for samordnet opptak Involvere gjennom planlegging og fordeling av ansvar i og analyse av prosesser Enhetsledere barnehage Lettere oppfølging av opptak og vedtak. Raskere opptak M + Involvere i analyse av prosesser og valg som direkte påvirker hovedoppgaver Ledere private barnehager Oversiktlig og raskt opptak L Informasjon om påvirkning av tjenesten IKT ansvarlig Innføre aktuelle tekn. hj. midler innen budsjett Gi handlekraft innen budsjett, og informasjon/kontroll over prosjekt prosess 16

Målanalyse 17

Styrket Effektivisering Økt Kvalitet Mer objektiv rapportering Oppdatert fagsystem Endring Arbeidsprosess Rutine for mottak av søknader Endring Arbeidsprosess Rutine for mottak av søknader Endring Arbeidsprosess Rutine for mottak av søknader Endring Arbeidsprosess Rutine for mottak av søknader Endring Arbeidsprosess Skriftlig rapportering Endring Styringsform Plan og rapport IPLOS/Kostra Effektiv utnyttelse av ressurser Effektiv utnyttelse av ressurser Styrket Effektivisering Raskere rapportering/ informasjon Norsk Helsenett Endring Arbeidsprosess Kollegaveiledning Gode tjenester til innbyggerne Gode tjenester til innbyggerne Gode tjenester til innbyggerne Endring Kompetanse Generell IT Journalsystem PDA bruk Informasjonssikkerhet Økt Kvalitet Mer tid til tjenestemottakerne EPJ Endring Arbeidsprosess Gjennomsiktighet og ansvarlighet Lovmessighet Lovmessighet Lovmessighet Endring Styringsform Samhandling Dokumentasjon Sårrutiner og lignende PDA Økt Kvalitet Større kompetansefokus Endring Arbeidsprosess Pålagt dokumentasjon Overordnede gevinster IT Strategiske mål Støttetiltak Virksomhetstiltak

Rutine oppfølging Rutine for Oppfølging av gevinstmuligheter skal resultere i godkjent organisasjonsutviklingsplan (oppfølgingsplan) for endringer i arbeidsprosessen 19

God kommunal styring Forprosjekt Hovedprosjekt Good Governance 20

Tjenestebasert vurdering «Utvikling» Nasjonal vurdering «Kontroll» Tjenestebasert vurdering «Utvikling» Eksterne målinger Intern kvalitetssikring Kommunalt styringssystem

Visjon og strategiske målsetninger Perspektiver Strategi sett gjennom fire perspektiver Utviklings-perspektivet Tjenestemottaker-perspektivet Interne perspektivet Økonomiperspektivet Kritiske suksessfaktorer Hvordan når vi målsetningene? 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Måleindikatorer Hvordan vet vi om vi har lykkes? 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Porteføljestyring Hvordan henger tiltakene fra de forskjellige perspektivene sammen? Hva må prioriteres først? Porteføljestyring som gir prioriterte prosjekter /tiltak

Styrekort

Lyngdal kommune Våre verdier: Løsningsorientert og handlekraftig Utviklingsorientert og nyskapende Forutsigbare og kvalitetsbevisste Åpne og samspillsorienterte 24 24