Nordiske logistikkløsninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Din kundeportal hos CargoNet
Advertisements

EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Norsk Resirk AS Bent Ringvold Logistikksjef.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Mer informasjon om YS medlemsfordeler finner dere
SB konsernet: Det naturlige førstevalg i Nord-Norge på buss, gods og miljø.
Velkommen til en presentasjon av Avvikssystemet Input Process
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
”Culinahuset” Sentrallager og kjedekontor (Enor)
Betaling i alle kanaler: kundecase Elkjøp Nordic
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
MyPack Hent der du handler
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Diplomat Norge AS.
SCM 04: Designing Distribution Networks
Logistikknettverk Buskerud Sjø/Bil/Bane
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
24-timers bytte-service for Norge. Innhold: •Introduksjon •Dekning i Norge •Informasjon vedlagt hver projektor før de blir utsendt fra InFocus •SilverPlus.
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Tollpost Futurum Velkommen til Fafnir AS og Albert E Olsen AS.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Step-by-step demonstrasjon av Refleks systemet!. - Kunder - Medlemmer - Ansatte - Abonnenter - Brukere - etc.. Refleks Løsning 1.Utvikle2.Respons 3.Gjennomføring4.Rapportering.
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Europcar presentasjon
Digitaliserer papirflyt
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Collection Request 1. Collection Request webbooking i utlandet Collection Request er en webbookingtjeneste for henting av pakker i utlandet Bestillinger.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Tollpost Globe avdeling Bergen
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Schenker AS I Erling Sæther Polyteknisk forening Punktlighetskrav til gods på jernbane.
Camping Card Scandinavia
ASVL Høstkonferansen - Knus mytene! - Bygg tillit! - Slik jobber vi for å være synlige og tilstede i samfunnet! ASVL høstkonferanse oktober 2011.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Pakker I Microflex. Pakke Hva mener vi med en pakke? Abonnement (fungere som en serie) Kobling av enkeltforestillinger.
Medlemsnett enklere og smartere hverdag for lag og foreninger
Næringsutvikling innen blåskjellnæringen: Biomasseregistrering, kvalitet og logistikk John Bonardelli, Frakast, interesseselskap eid av skjelldyrkere Arne.
EU Roaming regulering Nye priser gjeldende fra 1. juli 2013.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Bakgrunn –Åpen, ærlig og tydelig Status –Hvor er vi ? –Hvor skal vi ? Proaktiv adferd –Hvordan være i forkant ? Logistikkpartner –Hvordan tjenester på.
Nordens ledende leverandør……
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Bedriftenes teleleverandør BUSINESS CLASS TELECOM.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Akershus Energi Per Arne Karlsen Dir. forretningsutvikling – Akershus Energi AS Styreleder Nobio.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
Foto: Carl-Erik Eriksson «Min side…» KPR Scandic Nidelven,
Emballasjeoptimering. Peterson Packaging Vi har seks fabrikker i Skandinavia og er tilstede med selgere og konstruktører i alle større regioner. Dette.
Miljøstrategiprosjekt Telemark 2017 «Telemarkindustriens posisjon i det grønne skiftet» Status Steinar Kvisle og Grant Gundersen Periti AS.
Mindre utslipp og smarte logistikkløsninger.
Nytt i HiOAs prosjektmodell: Mal for gevinstplan v2_0 - september 2017 Gevinstplanlegging og -styring handler om å få noe igjen for strevet.
Kurs i entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Nordiske logistikkløsninger Robin Olsen, Adm. dir. Tollpost Globe

Tollpost Globe skal være næringslivets fremste …hva vil vi ? Tollpost Globe skal være næringslivets fremste og mest lønnsomme logistikkpartner med fremtidsorienterte løsninger som skaper konkurransefordeler for våre kunder.

Nordiske logistikkløsninger Organisasjon og infrastruktur Norge: Omsetning 2,7 mrd. NOK og 900 ansatte 29 terminaler og 600 utleveringssteder 65 000 pakker og 20 000 paller hver dag Sverige: Omsetning 9,2 mrd. NOK og 5000 ansatte 8 terminaler, 134 senter og 1600 utleveringssteder 210 000 pakker og 8 000 paller hver dag Danmark: Omsetning 2,4 mrd. NOK og 800 ansatte 300 distribusjonssentre og 615 postshops 190 000 pakker og 30 000 paller hver dag Finland: Omsetning 0,5 mrd. NOK og 70 ansatte 2 HUB, 30 terminaler og 1200 utleveringssteder 10 000 pakker og 1000 paller hver dag

Nordiske logistikkløsninger Produkter og tjenester

Nordiske logistikkløsninger Nordisk ruteplan En felles nordisk ruteplan med alle produkter og tjenester; 1 dags leveringer 2 dagers leveringer 3-5 dagers leveringer Felles track & trace-løsninger for alle produkter og varestrømmer

Nordiske logistikkløsninger Effektive varestrømmer på tvers av landegrenser Kunde Avsender terminal Parti / direkte fremføring Direkte distribusjon Mottaker KP.1 Hentet Kp.2 Inn på terminal Kp.3 Inn på container Kp.4 Inn på terminal Kp.5 Opplastet på bil Kp.6 Levert m/POD Samlast Direkte spredning Utleveringsnett Kp.7 Utlevert privat mottaker Kp.6 Levert m/POD KP.1 Hentet Tollpost Globe har definert fire hovedvarestrømmer; samlast, dør-dør, direkte spredning og direkte distribusjon. Samlast: Innhenting av sendinger hos kunde til nærmeste avsenderterminal, som spres videre i et containerbasert samlastsystem. Direkte spredning: Innhenting av sendinger hos kunde med direkte fremføring til mottakerterminal, og spredning via distribusjonssystemet. Dør-Dør: Innhenting av sendinger hos kunde som leveres direkte til mottakerkunder. Direkte distribusjon: En spesialvariant av dør-dør for levering i nærområde med mindre distribusjonsbiler. Tollpost Globe skal tilby én løsning i én organisasjon som går i ett system, uavhengig av godsets beskaffenhet (størrelse og form). Vi skal styre transportene i den mest hensiktsmessige varestrømmen for våre kunder, som koordineres via det lokale trafikkontoret. Dette gjøres gjennom et felles internt og eksternt web-basert bookingsystem som anbefaler rett varestrøm basert på lavest pris/kostnad. Tollpost Globe har en felles ruteplan (transporttid fra alle postnumre til alle postnumre), og alle kolli skannes inn og ut av bil, og inn og ut av terminal. I tillegg kvitterer mottaker ved levering ved hjelp av en radiobasert håndterminal/pda som sikrer at kvittering er tilgjengelig i sanntid. Alle registreringer/skanninger er online, slik at track & trace er oppdatert på Tollpost Globes nettsted sekundet etter. Dette gjør at kunder kan sjekke status på alle forsendelser, og få statistikker og e-Tjenester uavhengig av hvilken varestrøm varene går i. Kp.6 Levert m/POD

Nordiske logistikkløsninger Hvordan skape konkurransefordeler for din bedrift? Som din logistikkpartner kan vi påvirke din bedrifts logistikk gjennom: Bedre leveringsservice gjennom forbedret leveringsservice styrke ditt totalprodukt og redusere dine kostnader knyttet til bl.a. kundeservice og administrasjon Lavere leveringskostnader gjennom reduserte transportkostnader basert på en optimalisering av din logistikkløsning Bedre leveringsservice Lavere leveringskostnader Økt konkurransekraft gjennom…

Nordiske logistikkløsninger Et forpliktende og kontinuerlig samarbeid Lagermedarbeider Kundeservice Ledelse Forbedringsprosesser Sjåfør Kundeservice Logistikk konsulent Forbedringsprosesser Denne samarbeidsformen innebærer en kontinuerlig forbedring av løsninger gjennom avtaleperioden På kunden For kunden ...i hele organisasjonen Det å være en reell logistikkpartner skal gjennomsyre hele organisasjonen, og derav begrepet ”På kunden, For kunden – i hele organisasjonen”. Dette begrepet forteller at vi skal være aktive ovenfor kunden – og ikke sitte og vente på henvendelser. Vi skal være aktive i forhold til å komme med forslag for forbedringer, enten det er leveringsservice eller leveringskostnader. Det som skiller en leverandør fra en partner er hvordan dialogen og forbedringsprosessene er i etterkant av at avtalen er signert.

Nordiske logistikkløsninger Service Level Agreement ( SLA ) Leveringstid Definert ruteplan Leveringspålitelighet 97,0 % Leveringssikkerhet 99,7 % Fakturakvalitet Informasjonskvalitet 97,0 % EDI kvalitet 97,0 % Track & Trace/POD Servicehenvendelse Godsetterlysning Svartid: 20 sek. Løsningstid: 1 time Faktura Svartid: 20 sek Løsningstid: 5 dager Reklamasjon Leveringskostnader Produktivitet: 2 % Selve grunnstammen i et partnerskap med Tollpost Globe er avtalen som ligger til grunn, og da fortrinnsvis en SLA. Hovedhensikten med SLA er å igangsette og sikre kontinuerlige forbedringsprosesser. SLA-målinger og evalueringsprosesser gir føringer for forbedringsprosessene. SLA er inndelt i leveringskvalitet (leveringstid, leveringspålitelighet, leveringssikkerhet), informasjonskvalitet (fakturakvalitet, EDI kvalitet og Track&Trace/POD-kvalitet) og servicekvalitet (svarttid og løsningstid ).

Nordiske logistikkløsninger Ledelses- og informasjonssystem for din logistikk Totaloversikt er et ledelses- og informasjonssystem for dine forsendelser : Leveringskvalitet Informasjonskvalitet Fakturakvalitet Servicekvalitet Mengder Kostnader Enhetskostnader

Nordiske logistikkløsninger Et kontinuerlig forbedringsarbeid En fast møtestruktur med fokus på forbedring av leveransen i avtaleperioden Forbedringsagenda er en tiltaksplan for forbedringer tatt utgangspunkt i avtalen og SLA Forbedringsagenda registreres og følges opp sentralt og lokalt inntil alle tiltak er ”lukket”

Nordiske logistikkløsninger Kunderådgivning Kunderådgivning er en tjeneste som vi tilbyr våre kunder for å optimalisere kundens transport- og logistikkløsning Kunderådgivning tar utgangspunkt i en foranalyse som identifiserer forbedringspotensialet og tiltaksområder for å oppnå kvantifisert effekt Kunderådgivning for effektive nordiske løsninger på tvers av landegrenser Data Informasjon Kunnskap Kompetanse …for å være logistikkpartner for våre kunder

Nordiske logistikkløsninger E-tjenester over landegrenser E-tjenester som alle produkter og varestrømmer Track & trace / POD Sendingsoppslag E-booking Aktiv leveransestatus Aktiv lossestatus Web henvendelser Statistikker

Nordiske logistikkløsninger Kundeservice Felles kundesenter ( tlf. 09300 ) for forsendelser både i inn- og utland Alle henvendelser registreres, kategoriseres og tilgjengliggjøres for avsender Fortollingsfunksjon som håndtererer administrasjon med alle typer eksport-, import- og fortollingsbehandling inkl. tollager

Nordiske logistikkløsninger Miljøregnskap Tollpost Globe har fokus på miljø gjennom å redusere utslipp, energieffektivisering og avfallshåndtering Tollpost Globe sitt miljøregnskap viser utslipp av CO2, NOX, CO og SOX for dine forsendelser: Opphentingstid Sammenstilling av varer Transportform

Nordiske logistikkløsninger Pulsmåler Pulsmåler er en status på dine forsendelser akkurat nå. Tjenesten er rettet mot større kunder og deres kundeservice Antall sendinger og forsendelser pr. basested og ruter og deres kvalitet Status på rute, bil og levert med kobling til track & trace-systemet

Nordiske logistikkløsninger En løsning, en organisasjon, ett system Tollpost Globe skal være en fremtidsorientert logistikkpartner som skal optimaliserer sine kunders transport- og logistikkløsninger bedre enn andre Tollpost Globe tilbyr effektive nordiske transport- og logistikkløsninger innenfor alle produkter og tjenester Tollpost Globe skal tilby en løsning, i en organisasjon i ett system s a m a r b e i d