Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger 30.11.2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsprosjekt mellom statlige etater og næringslivet i Vestfold Klipp fra sluttrapport fra fylkesmannen i Vestfold (2004)
Advertisements

STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Agderrådet - Felles mål for Sørlandet
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Maritim politikk og regionene Sverre Mauritzen Internasjonal koordinator Vestlandsrådet Sola
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Regional transportplan Agder
Aktørenes roller i planprosessene
Kompetansesituasjonen i Rogaland innen bioenergi per 2020
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Regionale forskningsfond
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Regionalavdelingen Foto: Bragdøya kystlag EUs Blå vekst og Norsk Maritim strategi Presentasjon på dagskonferanse om Blå vekst 5.juni Jon.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Østlandssamarbeidet Orientering v/Ann Irene Sæternes.
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Kommersialisering av forskningsresultater
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Utfordringer for næringslivet
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger

5 prioriterte områder 1.Infrastruktur 2.Offentlig kundefront 3.Interkommunale selskaper 4.Felles arealpolitikk 5.Internasjonal organisasjon

Infrastruktur  Strategi:  Sikre en forsert og målrettet løsning av flaskehalser i storbyregionens samferdsel gjennom alternative finansieringsløsninger.  Gruppens anbefaling:  Med utgangspunkt i den kontantstrøm som kommer fra bompengeinnkrevinger anbefaler gruppen at investeringsmidler lånes og utbygging av veinett og kollektivfelt forseres.  OPS bør vurderes brukt hvor dette er naturlig.

Offentlig kundefront  Strategier:  Utvide ”Smartkom” i innhold og til å omfatte alle kommunene i storbyregionen.  Utvikle enkle, målbare og like kriterier som måler den enkelte kommunes servicegrad overfor næringslivet og befolkningen.  Videreutvikle statlige etater lokalisert i storbyregionen til å yte raske, nære og åpne tjenester og bli et konkurransefortrinn for næringslivet i regionen.

Offentlig kundefront (forts.)  Gruppens anbefalinger:  Kommunene innen regionen utvikler en felles IT plattform for å utnytte felles ressurser.  ”Smartkom” danner grunnlaget for et utviklingsprosjekt hvor kommunene over tid får like saksbehandlingsrutiner og lik elektronisk kommunikasjon med næringslivet og befolkningen.  Kommune innfører felles målbare kriterier som måler kommunenes individuelle servicegrad overfor næringslivet og befolkningen.  Gruppen anbefaler at NHO Rogaland/Fylkesmannen tar initiativ til at det igangsettes et prosjekt mellom næringslivet og de statlige etater for å se på rutiner, kompetanseutvikling og holdninger tilsvarende det prosjekt som er gjennomført i Vestfold Fylke.

Interkommunale selskaper  Strategi:  Effektivisere kommunal tjenesteproduksjon og ta ut stordriftsfordeler gjennom forsert utvikling av konkurransedyktige interkommunale selskaper.  Gruppens anbefalinger:  Gruppen anbefaler fortsatt utvidelse av det interkommunale samarbeidet gjennom interkommunale selskaper. Gruppen vil spesielt vise til eksempler som VAR, FAR og Kultur som områder som det må arbeides videre med og finnes løsninger for.  Gruppen mener at styrene i interkommunale selskaper må settes sammen ut fra relevant kompetanse og erfaring, og ikke ensidig politisk bakgrunn.

Felles arealpolitikk  Strategi:  Sikre at offentlige arealplaner har innebygd nok fleksibilitet til å ta høyde for de endringer som fremtidige behov vil fremtvinge.  Gruppens anbefalinger:  Det er avgjørende for regionens konkurransekraft at offentlige arealplaner ikke låser fremtiden slik at næringslivets behov for fleksibilitet blir tilsidesatt.  Gruppen vil anbefale at fremtidig selskapsskatt som skal tilfalle den enkelte kommune gjøres nøytral innen regionen og omfordeles til kommunene etter omforente nye kriterier som stimulerer til vekst og utvikling.  Det bør vurderes om deler av selskapsskatten kan avsettes til et næringsfond som kan brukes til blant annet markedsføring av regionen.

Internasjonal organisasjon  Strategi  Gjennom visjonen ”Europas ledende region for petroleum, energi og miljø” ta initiativ til å få etablert et fyrtårn som trekker nye internasjonale selskaper/organisasjoner til regionen.  Gruppens anbefaling:  Gruppen anbefaler at det tas et regionalt initiativ som har som formål å tiltrekke seg etableringer av virksomheter/organisasjoner som arbeider innenfor et utvidet begrep av visjonen som omfatter; fornybar energi internasjonalt, miljøproblemstillinger internasjonalt og fred.

Oppsummering av strategier for en næringsvennlig offentlig sektor 1. Sikre en forsert og målrettet løsning av flaskehalser i storbyregionens samferdsel gjennom alternative finansieringsløsninger. 2. Utvide ”Smartkom” i innhold og til å omfatte alle kommunene i storbyregionen. 3. Utvikle enkle, målbare og like kriterier som måler den enkelte kommunes servicegrad overfor næringslivet og befolkningen. 4. Videreutvikle statlige etater lokalisert i storbyregionen til å yte raske, nære og åpne tjenester og bli et konkurransefortrinn for næringslivet i regionen. 5. Effektivisere kommunal tjenesteproduksjon og ta ut stordriftsfordeler gjennom forsert utvikling av konkurransedyktige interkommunale selskaper. 6. Sikre at offentlige arealplaner har innebygd nok fleksibilitet til å ta høyde for de endringer som fremtidige behov vil fremtvinge. 7. Gjennom visjonen ”Europas ledende region for petroleum, energi og miljø” ta initiativ til å få etablert et fyrtårn som trekker nye internasjonale selskaper/organisasjoner til regionen.