Klubblisens v2.0 Kapittel 5 Sport Per-Mathias Høgmo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Spillerutvikling i fokus”
Advertisements

FORELDREMØTE 2012 Barnefotball 6 – 12 år
Hovedtrener Utdanningsnivå: • Intern opplæring innen Readys ledelsesfilosofi, spilleforståelse, coaching, samtaleteknikk mm • NB utdannelse? Arbeidsoppgaver:
Klaus Pettersen & Bjørn Erik Korum Hansen
Felles plattform dommer og veileder
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Klubblisens v2.0 Kapittel 7 Personell og administrasjon Per-Mathias Høgmo.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Dommerens oppgaver ved barnefotball
Samarbeid toppavdeling og breddeavdeling (11-19 år) med utgangspunkt i spillerutvikling Prinsipper og retningslinjer på trenernivå Tor Johan Haugland Sportssjef.
Retningslinjer for sesongen H E N S I K T •TYDELIGGJØRE REGELVERKET PÅ NOEN OMRÅDER •GI SIGNALER OM HVILKEN VEI VI ØNSKER Å GÅ •LUKE BORT NEGATIVE.
Lørenskog Idrettsforening
Mål med talentutvikling (dommer) i Oslo Fotballkrets 2009
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Ny klubb Organisasjonskart Sportslig. Lag organisering A-lag B- lag Junior (Jr1)Junior (Jr 2) Gutter 16 (96) Gutter/ Jenter 16 (96) Gutter/ Jenter 15.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Norsk toppfotball Retningslinjer Grunnlaget for sanksjoner er forankret i spillereglene.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Klubblisens v2.0 Kapittel 2 Prosedyre Kapittel 3 Lisensgiver Kapittel 4 Lisenssøker Rune Nordhaug.
Klubblisens v2.0 Kapittel 8 lov og reglement Roger Ness.
Retningslinjer og regelnytt Fair play og respekt  Viktig område for NFF – og fotballens omdømme  Felles ansvar – bevissthet på ulike.
Klubblisens kvinner versjon 2.0
Vårmøte 2012 VELKOMMEN TIL VÅRMØTE PÅ HOTEL ARENA, LILLESTRØM TORSDAG 26. MARS, KL 1800.
Norsk toppfotball Retningslinjer Det påhviler alle å ha kjennskap til og samarbeide om holdninger og NFFs policy. Fair Play skaper positivitet.
S PILLERUTVIKLINGSMODELL FOR JENTER I ALDEREN ÅR.
Bjørn Erik Korum Hansen
FOTBALL – GUTTER ÅSVANG FORELDREMØTE Sportslig status : Treninger vinteren 2009 Spillersamtaler Holdninger Treningsplan etter påske.
Spillermøte Junior des. 2012
Jenter 1995/1996 Sesongen 2011.
VISJONER OG MÅL På Skoppum er det alltid gøy og trivelig å spille fotball! VISJON.
Bli medlem i ”Nordstrand Håndball”
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Informasjonsmøte om ungdomsfotball
Grovplanlegging Evaluering av inneværende sesong:
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Der alle har glede av å være Referat Trenerforum 3. november November 2012.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Medlemsmøte DF-02 Lørdag 10. november 2007 Clarion Royal Christiania Hotell Utviklingsprogram for klubbene i 2. divisjon menn.
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
BARNEFOTBALLKVELDEN BARNEFOTBALLKVELDEN Norges Fotballforbund | Barnefotballkvelden - NFFs nysatsing for 2010 Barnefotballkvelden.
DELEGATER.
K Målsettinger. Plan til seriestart.. Målsettingen for sesongen Målsettingen for sesongen er å komme høyere på tabellen enn i fjor. Vi skal spille.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Fana IL Fotball Holdnings kampanje 2013.
Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 2 treninger ute hele året, og 1-2 treninger inne i vinterhalvåret. Deltagelse.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
Elverum Fotball Kvalitetsklubbprosjektet
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Klubben for alle med fotball i sitt hjerte!
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Trener tips 10 bud, spillestil, hospitering, læremomenter og nominering sone/krets Sist oppdatert 11. November 2013 Utdrag fra Sportsplan.
Sportslig forum - Ranheim håndball1 Rev 30/ Ranheims blå tråd.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Vestre Aker Fotball VESTRE AKER FOTBALL G2010 Plan for 2017.
Hva skal til for å bli god i tennis
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Konkurranse grupper Januar 2017
Klubben for alle.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
Treningslære på NIAK Emne: Taktikktrening Av: Espen Tønnessen.
Sesonginformasjon til alle lagledere og trenere – aldersbestemt fotball
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Hospitering i Smørås IL.
Utskrift av presentasjonen:

Klubblisens v2.0 Kapittel 5 Sport Per-Mathias Høgmo

Bakgrunn •For toppfotballens fremtid og utvikling er det helt avgjørende å ha et bredt utvalg av fotballspillere som har de nødvendige ferdighetene, kunnskapene og holdningene for å bli gode profesjonelle spillere. •Utvikling: –Bredt anlagte fotballaktiviteter –Målrette arbeid gjennom mange år –God veiledning fra godt utdannede trenere –Gi gode utviklings- og kamptilbud –Motiverer for videre satsning og god læring –Gjensidig og forpliktende samarbeid mellom breddeklubber og toppklubber •For UEFA er det særlig mål om å styrke utviklingen av yngre spillere, noe som selvfølgelig også sammenfaller med NFFs mål

Målsetting •Skape et bedre fotballprodukt, hvor kvalitetsmål og kvalitetskrav er overordnet: –Utvikling av spillere og samarbeid med breddeklubber i sitt geografiske nærområde –Klubben må ha et kvalitetssikret spillerutviklingsprogram –Utdannede og kvalifiserte trener for ungdomslagene –Klubber må utvikle sine egne toppspillere –Skolegang/kompetanseheving for klubbens yngre spillere –Medisinsk program både når det gjelder forebygging og behandling, også for yngre spillere –Fokus på Fair-Play både på og utenfor banene

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram (A) •Hver klubb må ha et spillerutviklingsprogram godkjent av NFF og en spillerutviklingskomité hvor både klubbens styre og klubbens sportslige ledelse er representert –Programmet godkjennes i klubbens egen spillerutviklingskomitè før det sendes NFF for godkjennelse –Klubbene skal utvikle sitt eget spillerutviklingsprogram, som legger vekt på utdanningen av yngre fotballspillere. Dette programmet skal utvikles basert på klubbens egne behov og målsettinger for å utdanne yngre spillere. •Spillerutviklingsprogrammet som kan og skal godkjennes skal minimum: –Vise klubbens målsettinger og filosofi for utvikling av yngre spillere •Fokus utvikling av individuelle spillere •Utviklingen av spillere skal komme først, lagets resultater i etterkant (utvikling før resultat)

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram •Beskrive klubbens organisasjon på ungdomssiden og spillerutviklingen

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram •Beskrive klubbens organisasjon på ungdomssiden og spillerutviklingen

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram •Beskrive klubbens organisasjon på ungdomssiden og spillerutviklingen

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram –Beskrive det personell som jobber med spillerutvikling: •Beskrivelse av alt personellet inkludert, inkludert eventuelle forelesere/lærer •Beskrivelse av ønsket profil, kvalifikasjoner og ansvarsområder –Beskrive infrastrukturen tilgjenglig for deltagerne i programmet •Beskrivelse av treningsfasiliteter og hjemmekampsfasiliteter •Fasiliteter på f. eks treningsstudio, utdanningslokaler og annet skal også beskrives –Beskrive det faglige innholdet i programmet •Det faglig innholdet i programmet skal detaljeres og beskrive hvordan målene for de forskjellige aldersgruppene skal nås. •Eksempel:

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram Teknisk utdanning: •Individualisert ferdighetstrening for å adressere styrker og svakheter. •Konsistens i utøvende ferdigheter teknikker: pasning, dribling og kontroll. •Utøve ferdigheter i konkurranser •Utvikle teknikker gjennom taktiske linker •Oppmerksomhet rundt posisjonering i forhold til ball og motstander •Pasning/posession, høyere nivå for ballkontroll •1 mot 1 driblingsteknikker Taktisk utdanning: •Gå gjennom de tidlige stadier av taktiske forberedelser •Implementere elementære lagprinsipper, posisjonering og formasjonstrening •Støtte, vise seg for ballfører, bevegelse uten ball •Timing av løp •Implementere de elementære konseptene om angrep og forsvar •Forstå spillereglene •Spilleforståelse •Vise årvåkenhet ovenfor motstandere •Implementere konsepter rundt bredde og dybde Aldersgruppe: Motto: ”Trening for å trene” Mål: Konsolidere elementære fotballkunnskaper, introdusere elementære taktiske egenskaper og bygge en kondisjonsbase samt styrke

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram Fysisk utdanning: •Fokus på generell og balansert fysisk kondisjonering •Skuldre, albuer, bryst rygg og ankelstabilitet •Fleksibel trening •God kroppsbygging •Fotballspesifikk fysisk trening f. eks utholdenhet, hurtighet, styrke, spenst og smidighet •Vite hvordan trene forskjellige deler av kroppen Mental utdanning: •Målsetting, kortsiktig og langsiktig •Bruke fantasi (øve på teknikk og selvsikkerhet) •Avslapning (puste dypt) •Tålmodighet og kontroll •Konsentrasjon •Kontinuerlig positiv styrkning •Elementær kontroll over prestasjonsangst •Fokusering, snakke til seg sev og muntlige stikkord •Balansert vinnende mentalitet Aldersgruppe: Motto: ”Trening for å trene” Mål: Konsolidere elementære fotballkunnskaper, introdusere elementære taktiske egenskaper og bygge en kondisjonsbase samt styrke

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram Personlig Utdanning •Samarbeidsegenskaper og evne til å arbeide i team •Positiv kommunikasjon •Disiplin og personlig ansvar •Kreativ tenkning •Forplikting til å forbedre seg og å nå målsettinger •Personlig ansvar Livsstil: •Riktig ernæring og drikke i praksis •Tidsplanlegging •Hvile og rekonvalens •Balansering av sosiale aktiviteter og skole •Håndtering av personlige utfordringer, for eksempel alkohol, press i forgold til jevnaldrende, se etter jobb. Osv. Aldersgruppe: Motto: ”Trening for å trene” Mål: Konsolidere elementære fotballkunnskaper, introdusere elementære taktiske egenskaper og bygge en kondisjonsbase samt styrke

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram –Forpliktende budsjett for spillerutviklingsprogrammet •Spillerutviklingsprogrammet skal inkludere årlige budsjetter øremerket til utviklingsprogrammet. •Bidragsytere som sponsorerer, lokale myndigheter, som andre bidragsytere inkludert eventuell selvbetaling fra deltagere skal inkluderes. –Beskrive hvordan det medisinske støtteapparatet skal jobbe i forhold til de yngre spillerne: •Tilgjengeligheten for spillerne (inkluderer lege, fysioterapeut) •Hvilke legesjekker som skal foretas (hvem gjør hva og når) •Detaljere spesielle områder som antidoping utdanning, ernæring og forsikring av yngre spillere •Videre skal nødsituasjonshåndteringsprosedyrer detaljerers: –Adresse og telefon til lege –Adresse og telefon til nærmeste sykehus –Informasjonsplikt i forhold til foresatte –Andre nyttige telefonnummer –Etc.

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram •Beskrive hvordan unge spillere som deltar i spillerutviklingsprogrammet kan delta i ordinær skolegang, og/eller ta høyere utdanning/ferdighetsfremmende arbeid samtidig. –Alle spillere skal ha muligheten til å delta i pliktig skolegang –Og ingen spillere skal bli forhindret i å fortsette sin utdanning eller annet kompetansefremmende arbeide. •Prosess for tilbakemelding og evaluering av programmet: –Fokus på to områder: •Individuelle målinger på hver spiller –Fysisk og teknisk progresjon –Hvem blir målt på hva –Når og hvordan (for eksempel teknisk test)’ –Resultat samles i skriftlig rapport som diskuteres med spiller, og i dette diskuteres i forlengelse av spillerens videre mål –Sette nye mål for spilleren

S.01: Godkjent spillerutviklingsprogram •Måling av programmet som helhet: –Innholdet i programmet skal evalueres i henhold til evalueringsprosedyren klubben legger opp til –Kan gjøres via feedback fra spørreskjema som utfylles av involverte –Basert på feedbacken skal ansvarlige bestemme om det bør foretas justeringer. –Store endringer trenger godkjennelse fra forbundet etter at spillerutviklingsprogrammet er godkjent •Lengden på programmet –Minst 3 år maks 7 år. –Langsiktige mål implementeres –Ha fleksibilitet til å justere i forhold til feeback –Programmet skal ha oppstart sesongen 2008

S.02: Antall seniorlag og ungdomslag (A) •Klubben må ha minimum 2 seniorlag •I tillegg må klubben minimum ha •- 2 lag i klassen 15 – 21 år •- 1 lag i klassen 10 – 14 år •- 1 lag i klassen 10 og yngre –Dette kriteriet anses som oppfylt dersom ovennevnte lag lag tilhører en annen klubb som mottar økonomiske støtte og ulik overføring av ekspertise og kompetanse fra lisenssøkeren gjennom et tett, fastlagt samarbeid.

S.03: Medisinsk Støtteapparat (A) •Klubben skal ha et medisinsk støtteapparat som jobber med forebygging av skader samt rask medisinsk behandling for alle spillere som er aktuelle for å spille for førstelaget. –Dette er spillere som • Har en kontrakt med klubben som profesjonell spiller og/eller • er satt opp i klubbens offisielle førstelagstropp og •er overført til klubbens førstelagstropp •Hver eneste førstelagsspiller skal gjennomgå en årlig medisinsk undersøkelse •Undersøkelsen inneholder bla: –Elektrokardiogram –Ekkokardiogram –Diverse –Utbroderes med de medisinsk ansvarlige i klubbene i seminar

S.04: Lokalt Utviklede Spillere (A) •Klubber skal i en 25 mannstropp ha 4 klubb og 4 forbundsutviklede spillere: –Klubb/forbunds utviklet spiller: •3 år eller 3 sesonger i egen klubb/eget forbund fra de er 15 til de er 21 år –Kvoten klubbutviklede kan økes på bekostning av forbundsutviklede, men ikke motsatt –Om klubben ikke oppfyller 8 LUS, vil makstroppen reduseres med manglende antall –I tilfelle tropper over 25 (ink. 8 LUS) må alle overskytende spillere være LUS –LUS kan gå inn og ut av troppen gjennom hele sesongen så lenge spilleren har kontrakt og er spilleberettiget for klubben. –Overgangsvinduene gjelder som vanlig for innmeldelse av spillertroppene

S.05: Dommerens oppgaver - program for gjensidig forståelse (B) •Organisering av uformelle møter mellom dommere, trenere, ledere, andre engasjerte og spillere hver sesong : –dommerne forklarer og diskuterer endringer i kampregler /spilleregler og nye instrukser. –utveksles synspunkter mellom partene. –Gi spillerne opplæring i kampreglene/spillereglene og hvordan de skal tolkes. –Fair-play for alle som er med, både på og utenfor banen. –Gå igjennom kriterier og regler for Fair-Play i kamp.

S.06: Antirasismeklausul (B) •Alle klubber må etablere forholdsregler for å hindre rasisme i fotballen