Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen, 22.9.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Forretningsplan IndPro AS Plan for videreføring av nyskapings- og utviklingsprogrammet Orientering til Innherred samkommunestyre 26. oktober.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Emballasjedesign og Marinepack MARINEPACK seminar høst 2002 MarinePack - FOU-program for sjømatemballasje Strategisk analyse forts. Nettverksanalyse Forbrukerinformasjon.
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
OFFENTLIG BREDBÅND I MIDTRE VESTFOLD ET SAMARBEIDSPROSJEKT Tema: ORGANISERING.
Hvorfor mister vi gjester?
SCM 04: Designing Distribution Networks
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Fiskelykke i Rendalen og Engerdal FLIRE
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Krabbekonferansen 2012.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
MARKEDSANALYSE – CASE CSR AS
En utbyggers perspektiv
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Forretningskonsept og forretningsplaner
3 Jeg og mitt.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
”Brukerstyrte forskningskvoter”
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority mai 2009Biogasskonferanse, Ørland1 Nasjonalt utviklingsprogram for klimatiltak i.
Traineeprogram for RDA-bedrifter i Nordland. Utviklet i et samarbeid mellom; Innovasjonsprogram SaltenInnovasjonsprogram Salten Abelia-bedriftene i Nordland.
Verdikjedeanalyser av sjømat og kjøttprodukter
Vi får Norge til å gro! Næringsfiske - Fisketurisme Hanen General Hotel, Helgelandsmoen, 22. sept 2012 Finn Erlend Ødegård – seniorrådgiver,
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.

Forretningsplan.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
MarinePack - FOU- program for sjømatemballering Verdikjede- og strategianalyse av emballering av frosne hvitfiskfileter Jan Gjerde Ole Jørgen Hanssen Kjersti.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Fiskeindustrien i Lofoten
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Seminar om matkjedeutvalgets rapport NOU 2011:4 Bergen 13. mars 2012.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Hva slags landbruk? Hva slags politikk? Tromsø
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Trebasert Innovasjonsprogram Rådgiver Espen Stokke, avd. for skog- og ressurspolitikk.
Bergensregionens innstilling til Hav 21, hotell Neptun 20/2.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Presentasjon av forretningsplan
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,

Utviklingsprogrammet • Basert på en Handlingsplan for innlandsfiske (2006) • Finansiert over jordbruksavtalen • Startet i 2008, og evaluert i 2011/2012 av ØF • Administreres av Landbruks- og matdepartementet • Tre verdikjeder; turistfiske, næringsfiske, oppdrett samt fellesprosjekter • Noen store flerårige prosjekt og mange mindre og kortere

Kartlegging av verdikjedene basert på: • Dokumenter fra LMD om alle prosjekter • Oversikter over alle prosjekter, bl.a. mht økonomi • Intervjuer med et utvalg av de som har fått tildelt midler fra LMD

Utviklingsprogrammet - geografisk fordeling på verdikjede Kilde: Bråtå m.fl. 2012

Interesse for næringsfiske – søkte og tildelte midler til utviklingsprogrammet Kilde: Bråtå m.fl. 2012

Vanlig verdikjede næringsfiske Kilde: Bråtå m.fl. 2012

Eksempel på næringsfiske, bedrift 1 • Selger foredla sik og ørret – herunder rakørret, sau og gris • Selger fisken i eget fylke og i Osloområdet • Eget gårdsutsalg • Kombinerer pakker med ulike produkter • I 2011 – omsatte 1,5 tonn filet fra fisk • Mål om 2 mill i omsetning innen 2014, herav 1,2 mill fra fisk • Fisker selv, samt andre som driver sesongfiske • Er i ferd med å sikre to årsverk + 2 (3)månedsverk for andre • Grei lønnsomhet og detaljert analyse av alle ledd/produkter • Omfattende samarbeid og nettverk

Eksempel på næringsfiske, bedrift 2 • Ønsket å bruke sik som ressurs for salg • Måtte ha utfisking – fått bedre kvalitet på sik og ørret • Mat til hunder og pelsdyrnæring • En person har 4-5 månedsverk på fiske • Blitt populært fiske for rettighetshavere • Ønsket å utvikle produkter – men problematisk jf mattilsyn • Inntil videre leverer til en annen – som selger fiske og fileter • På sikt utvikle sine egne produkter

Grunnleggende utfordringer… • Må lykkes med alle leddene i verdikjeden, fra fiske - kunde • Satse på fisk som er attraktiv • Produkter basert på ørret og røye synes å oppnå høyere lønnsomhet og enklere avkastning enn sikbaserte produkt • Få større fisk og fisk av bedre kvalitet • Dette tar tid og krever at en holder trykket oppe lange nok • Må ha et langsiktig samarbeid mht oppfisking

Utfordringer forts… • Omfattende regelverk • Sesongbasert – hektisk sesong • Ofte høgt til fjells og som kombinasjon med jordbruk • Kostander til lønn og investeringer gjør det vanskelig å oppnå lønnsomhet • Mangel på arbeidskraft – annet arbeid er mer attraktivt

Næringsfiske og sportsfiske • Mange søknader legger vekt på at oppfisking skal gi bedre turistfiske • Er større sjøer interessante for turistfiske? • Kanskje mht gjedde • Påstått synergieffekt mellom yrkesfiske og turistfiske – sjelden å se i praksis

Trender • Fisk er sunt • Små husholdninger • Færre bearbeider trolig egen fisk • Nye smaker – (susji) • Gamle smaker – knytte mat til historien • Nye befolkningsgrupper • Hvem og hvor er markedet, og hva vil de ha ?

Matfisk – vurderinger – bearbeida fisk • Salg av bearbeida fisk; fileter, kaviar • Satse på høykvalitetsprodukter som kan selges for høy pris • Være i de markedene som er betalingsvillige, store byer • Selge der kunden er – ikke der dere synes det passer

Matfisk – vurderinger – ubearbeida fisk • Nye befolkningsgrupper gir nye muligheter – Utfra land – Utfra religion • Hvitfisk er trolig mer populær enn rødfisk • Salg av hel ubearbeida fisk

Organisering, salg og distribusjon • Samarbeid mellom flere - få ned kostnader og opp volum - avstand mellom utøvere kan være utfordring • Til sammen gjøre det en er god på – noen fisker – andre selger over disk - andre selger via restaurant • Design på pakninger – viktig - kanskje med historie og tips om tilberedning • Distribusjon – delta i regionale matsammenslutninger

Videre.. • Utvikle samarbeid • Spre kunnskap – Hvilke erfaringer har andre lokalmatprodusenter? – Hva har andre næringsfiskere erfart? • Hva tjener dere på og hva taper dere på? – Fiske fordi det er morsomt eller for å tjene penger?

Dette er • Så langt som jeg kan si på bakgrunn av – Evalueringen av utviklingsprogrammet for innlandsfiske – Litteratur om næringsfiske – Litteratur og studier innen småskala matproduksjon

Hva mener dere? Kilde: Bråtå m.fl. 2012