STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sprell levende 4.mai 08.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
*BEST Consulting Group
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Ta livet og øyeblikket tilbake
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Gratis webinar med emili nova montana kirkegaard
Å arbeide med spiseforstyrrelser og selvskading
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Mestring og forebygging av depresjon
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Aktivitet på Mestringssenteret
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Vold i parforhold 14. mars 2013 Didrik Hægeland.
Mindfulness Oppmerksomt nærvær
Religioner og livssyn i dag
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Kapittel 4 oppgave c. Sett inn substantivene som svarer til
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
”Jeg er ikke god nok for Gud!”
Stress, utbrenning, mobbing
Årsaker og funksjon Svein Øverland
Mestring og forebygging av depresjon
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Hva Er Alkohol(Etanol) og Hvilke Bivirkninger Har Det?
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Nettverk for gruppeleiarar Rauma januar 2014 Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed untill it’s faced. James Baldwin.
Kriseteori Ski, mai Livskrise, ulike faser 1.Sjokkfase 2.Reaksjonsfase 3.Bearbeidingsfase 4.Nyorienteringsfase.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Behov og emosjoner.
Utskrift av presentasjonen:

STRESSMESTRING- Å TA VARE PÅ DEG SELV psykolog & advokat Grethe Nordhelle www.nordhelle.no Først se på hva stress er, uten å forstå det kan vi heller ikke komme med riktige tiltak, deretter se på tiltakene.

HVA ER STRESS? YTRE PÅKJENNING INDRE SUBJEKTIV OPPLEVELSE SAMSPILL FYSIOLOGISK TANKER FØLELSER SAMSPILL

OPPLEVELSE AV MANGLENDE KONTROLL OG FORUTSIGBARHET SKAPER STRESS

Langsom svekkelse av organismen når belastningen er større EN DEFINISJON AV STRESS: Langsom svekkelse av organismen når belastningen er større enn toleransen for belastning

Kan utvikles til en stresset personlighetskarakter Stress er en tilstand Kan utvikles til en stresset personlighetskarakter Hvis man ikke forstår og kontrollerer stresset, utvikler det seg til en karakter

Ubalanse mellom tid og oppgaver Mangel på forståelse av hvordan oppgaver skal utføres 3. Ukontrollerte omgivelser 1:mange ting på kort tid, vanskelig og krevende oppgaver. 2: mangler forståelse for å handle oppgavene på riktig tid og riktig måte

SYMPTOMER PÅ STRESS Økt muskelspenning Redusert fordøyelsesbevegelser Fysiologisk: Økt muskelspenning Redusert fordøyelsesbevegelser Blodtrykk øker Pusten kortere og raskere IMMUNSYSTEM DEMPES Kognitiv (taNKEGANG): SVEKKER OPPMERKSOMHETENS SPENNVIDDE SVEKKER HUKOMMELSESKAPASITETEN FORSTYRRER KONSENTRASJONEN MISTER FLEKSIBEL TANKEGANG LOGISK TENKNING BLIR DÅRLIGERE SELVBEBREIDELSER ELLER LEGGER SKYLDEN PÅ ANDRE emosjonelt: Blir redd, forvirret, føler seg hjelpeløs Sliten, rastløs Sympatiske nervesystemet som del av det autonome nervesystemet. Forbereder kroppen til handling. (parasympatiske :opprettholderfordøyelse, jjevn hjerterytme, gjenoppretter normaltilstand.

Stress stimulerer til å overkomme frykten. Jo mer stress jo mer frykt Stress stimulerer til å overkomme frykten. Jo mer stress jo mer frykt. Jo mer frykt – klarer ikke, jo mer stress. Føler seg sliten og hjelpeløs, bekymring og angst. angsten igjen skaper mer stress. Mens frykt og stress stimulerer til handling, kan angst føre til passivitet, gir opp.

Ubalanse mellom tid og oppgaver ØKE TID ELLER REDUSERE OPPGAVER 2. Mangel på forståelse av hvordan oppgaver skal utføres TILEGNE SEG MER KUNNSKAP Ukontrollerbare omgivelser SYSTEMATISERE OG KONTROLLERE OMGIVELSENE 1:jo mer belastning jo svakere blir kvaliteten. 2: ikke ta brann inni seg, terapeutisk læring. Manglende kunnskap gir stress eks. jeg forelese her…

Stressmestring - arbeid på tre nivåer: 1. Personlige plan diagnostisk forståelse lage prioriteringsliste arbeid med å kontrollere sitt sinn 2. Sosiale plan relasjonelle strukturelle/samfunssnivå 3. Åndelige plan overgivelse til Gud 1: oppgavehierarki, hva er viktigst? 2.: skape alternative metoder. Eks. i india ved dåp, bryllup, begravelse, laget tape, leser hellig bok på den. Trykke på knappen i stedenfor å reise dit.

Den guddommelige kraften Presten Menneskene Presten kanalen mellom mennesker og gud. Må ikke glemme allmektige Gud. Er man mer knyttet med egoet og administrasjonen enn Gud, blir man svakere og sliten. Tar man Gud med i prosessen lader Gud en opp med energi og kunnskap. Bønn til Gud om å bli ladet, La meg virkelig være ditt barn. Velsign meg og gi meg energi til å handle din vilje. Så lenge du er med meg har jeg ikke frykt. Du løser alle oppgaver på jorden. Sitte stille med Lange pust- pusteøvelser- Guds energi, skaperens, kommer gjennom pusten. Også klarhet- ikke påta seg Guds ansvar., selvpålagt sosialt ansvar, hva mennekser ikke kan, Gud kan. Skjult mening i må ikke glemme at vi er guds ambassadør. Blir vi som en maskin, mister vi kreativiteten som skaper harmoni. Ta være på seg selv er første fundamentet, før vi kan hjelpe andre. OVERGIVELSE TIL GUD, gjøre så godt vi kan, så gjør gud resten. Overlater ansvaret til ham, virke gjennom oss

OVERGIVELSE TIL GUD Når vi har totalt overgitt oss, (“surrender”) dvs. Vi har en absolutt tro, får vi total beskyttelse. Da har vi ikke lenger ansvaret , men overlatt ansvaret til Gud, fordi det er Guds kraft som får virke gjennom oss. Lese historien om Krishna og bambusfløyten. Egoet må vike, vi blir som en kanal der Gud kan få virke gjennom oss. Det skjer ikke før vi er ren og tom. Blir et redskap i guds hender. Når det ikke er vårt ansvar lenger, gjør vi så godt vi kan, og overlater resten til Gud. Stress og bekymring blir fraværende.

TO ACCEPT WITH SERENITY THE THINGS THAT CANNOT BE CHANGED, BØNN   “GOD, GIVE US GRACE TO ACCEPT WITH SERENITY THE THINGS THAT CANNOT BE CHANGED, COURAGE TO CHANGE THE THINGS WHICH SHOULD BE CHANGED, AND THE WISDOM TO DISTINGUISH THE ONE FROM THE OTHER.” REINHOLD NIEBUHR Hvordan klare å akseptere? Akseptere at vi er på en læringsreise, og at det som skjer er ikke tilfeldig, ligger en skjult mening i erfaringene for at vi skal bli forbundet med oss selv.

TILPASSE SEG OMGIVELSENE SKAPE OMGIVELSENE Skape omgivelsene

I Nord India lever fuglen Tateeri….. Fuglen har lange tynne bein og har sitt navn etter lyden på dens sang. Fuglen er bekymret for eggene sine som den skjuler under vingene. Om natten legger den seg på ryggen over eggene med beina opp mot himlen, den er bekymret for at himlen skal falle ned og knuse eggene.særlig om nettene når det er mørkt er den bekymret for at det skal skje. IKKE TA PÅ DEG HELE VERDENS BEKYMRING. VI KAN IKKE FRELSE HELE VERDEN. HELLER SOM IBSEN SIER I VILLANDEN: Det du gjør gjør fullt og helt. Ikke stykkevis og delt

Når belastningen er for stor: Reduser dine plikter mest mulig - uansett hvordan.