Nina Syversen, Asplan Viak

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om konsekvensutredning - KUF
Advertisements

Konsekvensutredninger i ny plan- og bygningslov
UU og Fylkesmannens rolle
Krav til dokumentasjon i kap
Miljøoppfølgingsprogram
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Oppstart planprosess Høring av planprogram Vindmølle – Lars Hoem, Rye Informasjonsmøte Rye Bedehus Eirik Lind.
Standardisering av reguleringsbestemmelser – Innherred samkommune.
Nyere tids kulturminner i kommuneplanens arealdel
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
Samspill mellom de nye plantypene
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Miljø- og avfallshåndtering i et veiprosjekt
Byggherreforskriften
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Verktøy i pbl. Kulturminner, kulturmiljø og landskap.
§ 11-8 Hensynssoner Vise hensyn og restriksjoner for bruk av arealer
Planbestemmelser.
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Maridalen – gang-sykkelveg
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Plan- og bygningsloven
Riksveg 23 i bru eller tunnel? Ikke-prissatte konsekvenser
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
Kveldskurs for nybegynnere 15.mars 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Lovverket bestemmer Offentlige rammebetingelser som må tilfredsstilles.
Grunnlag for gode detaljreguleringsplaner Hva forventes av kunnskapsgrunnlaget.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Fv. 409 Marisberg, rundkjøring og atkomstvei til nytt boligfelt.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Gjennomføringsplan.
Områderegulering for Øvre Sem
Vannforskriften og massehåndtering Fagdag 26. april 2017
Norges vassdrags- og energidirektorat
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Forskrift om Internkontroll
Fylkesmannen i Buskerud
UU og Fylkesmannens rolle
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Reguleringsplan for nytt næringsområde med tilhørende adkomstveg på Ausenfjellet Informasjonsmøte
Presentasjon av Høringsdokumentene
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Utskrift av presentasjonen:

Nina Syversen, Asplan Viak Hvilken form og hvilke faglige innhold bør miljøoppfølgingsprogrammene ha for å sikre hensynet til miljø i utbyggingssaker? Nina Syversen, Asplan Viak Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Innhold Rammeverk / bakgrunn /definisjoner Form Faglig innhold Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Hva er et miljøoppfølgingsprogram? Sikre at hensynet til miljø blir ivaretatt under utbygging Begrepsbruk: Miljøprogram og miljøoppfølgingsplan NS 3466:2009: Miljøprogram og miljøoppfølgingsplan for ytre miljø for bygg-, anleggs- og eiendomsnæringen Miljøprogram: Fastlegge miljømålene for et prosjekt (overordnet) Miljøoppfølgingsplan: Vise hvordan den konkrete miljøoppfølgingen av prosjektet skal foregå Miljøoppfølgingsprogram=miljøoppfølgingsplan Statens vegvesen: Ytre miljøplan: Et dokument og en prosess som skal sikre av vegeieren tar de miljøhensyn vi er pålagt og forventet å ivareta (Jørn Arntsen, Vegdir.) Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Pålagte miljøhensyn Nasjonale føringer Alle samfunnssektorer har et selvstendig ansvar for å legge miljøhensyn til grunn for sin virksomhet Skal ha oversikt over miljøvirkningene av virksomheten i sektoren Har selv ansvaret for å gjennomføre tiltak innenfor eget ansvarsområde Har ansvar for rapportering om miljøutviklingen i sektoren, samt effekter og kostnader av gjennomførte tiltak Relevante lovverk og forskrifter, samt tilhørende håndbøker (eks svv) Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Forventede miljøhensyn Naboer og interesseorganisasjoner Brukere SKAL RESULTERE I ETTERPRØVBARE MILJØTILTAK SOM INNFRIR LOVPÅLAGTE/FORVENTEDE MILJØHENSYN Hvordan få til dette? Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Miljøoppfølgingsplan/ytre miljøplan Vanlige tema Støy Vibrasjoner og rystelser Luftforurensning Forurensning til jord og vann – alternativt vannmiljø under naturmiljø Landskapsbilde Nærmiljø og friluftsliv Naturmiljø Kulturmiljø Energiforbruk Materialvalg og avfallshåndtering Stort sett samme tema som ikke-prissatte konsekvenser i KU Avgrenset til vanntema KU: håndteres stort sett som en del av naturmiljø Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Form Miljøoppfølgingsplan må gjøres bindende – dvs- forankres i planen Hvor i planen skal dette forankres? I plan - og bygningsloven – og hele vegen; dvs. så tidlig som mulig Kommunedelplan eller reguleringsplan med konsekvensutredning (SVV håndbok 140) Planprogram som angir hvilke tema som skal utredes – vannmiljø må med i beskrivelsen! Gjennomføring av konsekvensutredning Vannmiljø som en del av naturmiljø Beskrive avbøtende tiltak både for driftsfasen og anleggsfasen! Reguleringsbestemmelser – beskrive type avbøtende tiltak/utslippskrav/utslippssøknad Utarbeidelse av MOP/YM-plan (etterprøvbare mål) Byggeplan – byggesøknad (henvise til MOP/YM-plan - miljøpåvirkning) Prosjektering Konk.grunnlag Kontrakt med ET (sanksjoner hvis ikke når målene) Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Arealplanlegging i og langs vassdrag For alle vassdrag med viktige verdier, skal det i kommuneplanen være fastsatt hensynssoner på inntil 100 m Tiltak etter PBL: Varige konstruksjoner (veg…) Offentlige myndigheter er ansvarlige for at nye tiltak og planer, i og nær vassdrag, blir vurdert ift. Vannforskriften § 12 og etter de miljørettslige prinsippene i naturmangfoldloven § § 8-12. I reguleringsbestemmelsene kan det settes krav til grenseverdier for tillatt forurensning, krav til rekkefølge og omfang av tiltak, tidspunkt for når tiltaket skal gjennomføres, miljøkvalitet og oppfølgingsprogram. For å sikre at hensynet til vassdraget ivaretas i utførelsesfasen, bør krav i reg.planen knyttes opp mot videre byggesaksbehandling. Etablering av avbøtende tiltak bør settes som vilkår i igangsettingstillatelsen dersom det er avgjørende for å hindre forurensning Godkjenning av tekniske planer, miljøkvalitet og oppfølgingsprogram bør settes som vilkår for ramme- og igangsettingstillatelse Krav til rapportering og dokumentasjon av utførte tiltak kan settes som vilkår for utsteding av ferdigattest. Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Effekt på vannmiljø – anleggsfasen – eksempel fra vegprosjekt: Grave og anleggsarbeider Stille krav tiI grenseverdier for tillatt forurensning i anleggsfasen i reguleringsbestemmelsene pkt. ”Bekker og vassdrag” . Grenseverdiene vurderes i forhold til brukerinteresser. Rekkefølgekrav til gjennomføring av tiltak i anleggsfasen (tiltakene må gjennomføres FØR anleggsperioden påbegynnes), samt oppfølgingsprogram. Krav i reguleringsplanen knyttes opp mot byggplanfasen og saksbehandlingen rundt dette. Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Follobanen Rigg- og anleggsområde på Åsland: Reguleringsbestemmelser: Eget punkt om miljøprogram for prosjektering og miljøoppfølgingsplan for gjennomføring Miljøprogram for prosjektering skal legges til grunn for detaljprosjektering og gjennomføring MOP utformes i samråd med relevante myndigheter, skal foreligge ved søknad om tiltak og inngå i entreprenørkontraktene Eget kap om bestemmelser for midlertidige rigg- og anleggsområder Krav om tilbakeføringsplan (frist) Spesifikke avbøtende tiltak i anleggsperioden (eks sedimenteringsbasseng) Krav om utredning av forhold knyttet til utslipp (drens- og anleggsvann) og krav om miljørisikoanalyser. Avklare behov for søknad om tillatelse til utslipp. Rekkefølgebestemmelser: Eks. krav om etablering av erstatningsdam for amfibier. Foto: Leif Åge Strand

Form Skal være konkret – eksempel fra YM-plan E16 Sandvika-Wøyen: Problemstilling Tiltak Ansvar (BH=byggherre, E=entreprenør, K=konsulent Prosesskode beskrivelse/ tegning Forurensning av vann: Hindre at anleggsarbeidene medfører forurensning av Sandvikselva eller andre vannforekomster i nærheten av anleggsområdet. Krav til beredskap Egen YM-plan E Beredskapsrutiner og meldeplikt Lokalisering for drivstoffpåfylling – krav om absorbentmiddel BH/K …. Prosess… Tegning…. Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Faglig innhold Relevante problemstillinger: Hva bør tenkes på i planfasen for å hindre forurensning eller reduksjon av biologisk mangfold ved gjennomføring av tiltak? Bruk av hensynssoner Krav til rekkefølge og omfang av tiltak Krav til miljøkvalitet og oppfølgingsprogram Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Vannforeningsmøte 7.4.14 – foredrag N. Syversen, Asplan Viak

Utbyggers ansvar: