Tanker om brukermedvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Innvandrerbefolkningen, utvikling
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Brukermedvirkning og pasientmakt
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Det gode Det rette Det rettferdige
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Tilpassede helsetjenester
Brukermedvirkning i LHL
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Brukerkunnskap – hvorfor trenger vi det ? Hvilke dilemmaer kommer til syne når brukermedvirkning skal realiseres ? Tove Johnsen, UIA
Likemanns- arbeid.
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Samarbeid mellom Lærings og mestringssentra og Vårres brukerstyrt senter LMS BUP Klinikk St. Olavs hospital  Dagskurs pårørende forskjellige diagnosegrupper.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
barn og unge med funksjonshemming
Avdeling for sosionomutdanning
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
BIKUBEN – Regionalt brukerstyrt senter
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
Grunnleggende brukermedvirkning Lysark til studieplan Sosialpolitisk påvirkningsarbeid – Mental Helse Studieplannummer
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Erfaringer fra pårørende arbeid ved SVDPS
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Og.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Pasientforløp alkohol
PÅRØRENDE KOMPETANSE - er et senter for utvikling, spredning og implementering av pårørendetiltak innen psykisk helse. Pårørende Kompetanse – erfaringsformidling.
Ungdomsrådet Av ungdom, for ungdom CP konferanse 30 jan 2015.
Huset i Larvik 9 september 1995 Bente Eng.
Hvorfor SEPREP/FACT I BYDEL GAMLE OSLO Sundvolden
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Makt Behandler mektig personlig : hus/hjem/penger/relasjoner/penger/status/… representant for og i ”systemet” Pasient mektig sette eget liv og helse på.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Forberedende samtaler
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
”I pasientens fotspor”
Forum for rus og psykisk helse i Buskerud Sundvollen 24. oktober 2016
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Brukermedvirkning i helseforskning
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Asker Kommune Helse og omsorg
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Tanker om brukermedvirkning Anders Wahlstedt

KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS! Kunnskapsbasert praksis betyr at vi må bruke ulike kunnskapskilder. Forskning Profesjonell erfaring Pasientbasert kunnskap Alle tre er nødvendig!

Arbeidet i KPH Vi startet opp med å legge grunnlaget for klinikken i en liten gruppe hvor brukeraktivist (Odd Volden) sammen med tillitsvalgte var viktige deltakere. Dessuten deltok klinikksjef, ass. Klinikksjef og de to rusdirektørene i Agder.

Hva var viktig? Likhet i de tjenester vi tilbyr. Fylkesgrenser skal ikke bety noe. Kunnskapsbasert praksis. Felles kvalitetssystem. Felles verdier – Trygghet når du trenger det mest!

Viktige konsekvenser De avdelinger som det passet for ble fylkesovergripende. Brukere med i ledelsen av klinikken. Alle avdelingsledere med i ledergruppen. Og i begynnelsen var tillitsvalgte med i lederguppen.

Vi sa: Reell brukerinnflytelse forutsetter bevissthet om egen og brukernes maktposisjon. Brukerne er en svært viktig ressurs både i behandlingen og i opplæringen av helsepersonell. Vi vil bygge opp under muligheten til å kunne leve et mest mulig meningsfullt og selvstendig liv basert på egne ønsker og premisser, uavhengig av helse og funksjonsevne. Vi vil arbeide videre med å utvikle likemannsarbeidet i strategiperioden

Men hva gjorde vi? Vi bestemte at det skulle være to brukerrepresentanter med i alle prosjekter. Vi fikk to brukerrepresentanter med i ledergruppen. Vi holdt to dialogmøter årlig med brukerorganisasjonene. Vi lagde prosedyrer og avtaler (Men fulgte de ikke alltid).

Vi likte effekten! Vi opplevde en annen kvalitet i drøftingene. Det ble nye vinklinger. Deltakelsen økte tilliten. Vi turde gå videre!

Rus kom inn i 2004 I Vest-Agder klinikken hadde de da allerede tilsatt erfaringsterapeuter og jobbet med selvhjelpsgrupper. Dette var noe vi ble nysgjerrig på.

Første erfaringskonsulent Ellen Walnum dukket opp og sa: ”Dere trenger noen som kan ta et spesielt ansvar for barn som pårørende. Du bør opprette en slik stilling og du bør ansette meg.” Som sagt, så gjort.

ROM – råd og muligheter Etter initiativ fra brukerorganisasjoner ble ROM opprettet – et brukerstyrt senter. Hva er erfaringene derfra? Gode og mindre gode. Men KPH har hele tide bidradd vesentlig til budsjettet.

Barns Beste

Flere erfaringskonsulenter Vi begynte med en stilling som vi lyste ut eksternt. Uklar arbeidsbeskrivelse – ”du får prøve deg frem”. Det var nok slitsomt. Men Gunnhild var et arbeidsjern med evne til å få kontakt, og hun evnet å begynne å systematisere innhold og fokusområder. Så vi ansatte flere med mål om minst en i hver avdeling.

Brukerråd og brukerpanel I samarbeid med brukerorganisasjonene foreslo Gunnhild og Karl Olav et eget brukerråd for KPH. ARA har opprettet brukerpanel.

Mandat for brukerråd Brukerrådet i KPH skal: være et rådgivende organ for klinikksjefen bidra til god medvirkning fra pasienter, deres pårørende og deres organisasjoner på alle nivå i helsetjenesten. arbeide for gode og likeverdige helsetjenester uavhengig av alder, kjønn, bosted, etnisk opprinnelse, sosial status, sykdom/diagnose og funksjonshemming. arbeide for god samhandling på tvers av tjenester og forvaltningsnivå. til en viss grad sikre gjennomgående representasjon ved at representanter til KPHs ledergruppe og kvalitetsråd, samt brukerutvalget i SSHF velges blant brukerrådets medlemmer fungere som paraply for brukerorganisasjonene når det skal oppnevnes formelle brukerrepresentanter til ulike sammenhenger i KPH.

Erfaringer Vi forstår mer om ulike deler av brukermedvirkning. Politisk nivå er godt ivaretatt. Systemnivået også. Brukerrepresentasjon / erfaringskonsulent. Hva med den individuelle deltakelsen? Lønn, for hva?

Ærlighet og åpenhet. Vi må tørre å snakke om det vi syns er vanskelig. Hva er viktig nå? Ærlighet og åpenhet. Vi må tørre å snakke om det vi syns er vanskelig. Avklaring av roller. Få flere erfaringskonsulenter. Jobbe med forankring og med å få det individuelle brukerperspektivet styrket.