En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø 7.- 8. mai 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Del 2: Personlig økonomi.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Prosjekt: ”Bistand på ny arena ?” 2011 Hege Nilsen og Anne Liv Engbråten. Habiliteringsteamet for voksne.
Leir-genial trosopplæring
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Lofoten, medlemsmøte John-Steve Linløkken Markedsstrategisk Leder 11. Oktober 2012.
Motivasjonsjonskampanjen alle skal sortere.no
Kampanjens mål  Å øke den gjennomsnittlige avgangsalderen i arbeidslivet I IA-avtalen for initieres et treårig tiltak for å synliggjøre seniorene.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Merkevareundersøkelse Stavanger-regionen
B for bibliotek Bibliotekledermøtet 26. januar 2012.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
TITLE OPPLÆRING – ROTARY D 2310 Marit Fredheim Opplæringsansvarlig
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Innsamling av farlig avfall fra husholdningene - Erfaringer fra Oslo Øivind Brevik, avdelingsdirektør REN.
Sortere.no og byggavfall
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan har vi arbeidet med elevundersøkelsen?
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
HØSTSAMLING FOR HELE ALLSPORTGRUPPEN
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
TYSVÆR KOMMUNE Foreldrenes medvirkning i barnehagen Konferanse
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Online distribusjon – erfaringer fra Norge
Terningen Arena NAV Elverum v/ Odd Are Elvebakken
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Mona Høvset landskonferansen 2015
Donald + NetCom Av Mira. Bakgrunn Barn er stadig yngre når de introduseres for teknologi – viktig med gode vaner Eget blad rettet mot barn i barnehage.
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Hva ønsker dere ?? Hvordan jobber vi og hva jobber vi med?
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Avfallsforum Nord 14. april 2016 Sirkulær økonomi: paradigmeskifte eller «same shit new wrapping» ? Adm.dir. Nancy A. Strand.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeidsmøte REN/ Lillevannsåsen sameiet
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Gode venner som hjelper andre
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Midtveisevaluering Malin Littauer Yndesdal, SKS/AF/LOS
Europeisk mobilitetsuke 2015
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Foreldremøte SFO høsten 2019
Utskrift av presentasjonen:

En titt i bakspeilet: Kampanjen 2012 På trappen: Ny kampanje i 2014 Avfallsforum Nord årskonferanse i Bodø mai

ressurskampanje

Har dere deltatt i kampanjen? Kryss av uansett omfang på aktiviteten. Kampanjeevaluering – spørreundersøkelse blant medlemmene

Alt-i-alt etterlatt inntrykk av kampanjen? Vurder prosess, innhold og formidling. Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

Hva mener du om kampanjeinnholdet, del for del? Ref. kampanjens mål om å vise at avfall er en ressurs, og sortering gir miljøgevinst. Vurder sykkel som symbol og idé? Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

Hva mener du om Alex som frontfigur for kampanjen? Svar på en skala fra 1 til 6, der 1 er 'fungerte svært dårlig' og 6 er 'fungerte svært godt.'

Hvilke aktiviteter har dere hatt?

Mest brukte kanaler og virkemidler kundeblad hjemmesider aktiviteter på gjenvinnings- stasjonene annonser i lokal presse redaksjonell omtale kinoreklame konkurranser, quiz, … …. utstilling, radioreklame

10 Base: Alle (n=1034) Flest personer under 35 år kan huske å ha lagt merke til informasjon og/eller en kampanje Har du lagt merke til informasjon om kildesortering og gjenvinning i det siste?

11 Base: De som mener de husker kampanjen (n=578) Flest personer i Oslo/Akershus nevner noe med sortering av avfall som plast, mat, glass og metall etc. Hva husker du fra denne informasjonen og/eller kampanjene?

12 Base: Alle (n=1034) Avfall Norge Kan du huske å ha sett eller lagt merke til dette eller lignende?

13 Base: De som kan huske kampanjen (n=575) Hvor har du sett eller lagt merke til denne informasjonskampanjen?

14 Kjenner du til nettstedet sortere.no?sortere.no Base: Alle (n=1034) Avfall Norge Flest personer under 35 år kjenner til nettstedet sortere.no

Vellykket – medlemsforankring og medvirkning – workshops fungerte, men må brukes målretta – verktøykassen, ’veldig nyttig’ – facebook tok av, faglig og sosialt – Alex en suksess, katalysator for engasjement Stort lokalt engasjement

Lærdom – finansiering må være på plass tidlig – (deler av) produksjonen må være klar tidligere – kampanjen ’ville’ for mye – mindre planlegging, kortere prosess(?) – Alex skulle vært tatt ut bredere

kommunikasjon innsml./gjenvinningfarlig avfall

Kampanje 2014, 1. halvår 2013 – Workshop, medlemmer – ‘opptakt’ – 1.3. Søknad til Miljøverndepartementet – Styresak Avfall Norge Forberedelse til generalforsamlingssak – Mars: Organisering, tverrfaglig – April-mai: Medlems- + publikumsundersøkelse – 5.6.: Medlemsmøte/generalforsamling, sak

batterier white spirit lysstoffrør lyspærer mobiltelefoner maling TV spraybokser

mot farlig avfall miljøgiftig avfall miljøfarlig avfall

workshop – oppsummert: -Nasjonal kampanje -Fleksibilitet for å tilpasses lokale behov -Å løfte fram dagens mottakssystem, for mer sortering/bruk -Husholdningene som hovedmålgruppe, unge voksne (25-35) som prioritert gruppe -Fokus på farlig avfall i hjemmene, oppussing eller andre hjemlige sysler som gir gjenkjennelse. -Flanke mot egne ansatte + små og mellomstore bedrifter

Fire verdier identifisert Trygghet. Gi kunnskap om hva som skjer med farlig avfall, videre håndtering. Avlive myter om feilbehandling. Kunnskap. Øke bevissthet om farlig avfall hos befolkningen og de ansatte. Engasjement. Skape bevegelse og vekke følelser hos målgruppene. Enkelhet. Kampanjen må være enkel å forstå. Enkelt å levere farlig avfall lokalt.

1.Hovedstyret ber medlemmene i Avfall Norge kr 0,50 per innbygger som en særskilt kommunikasjons-kontingent. 2. Hovedstyret ber generalforsamlingen holdningskampanjer annethvert år, vekselvis med tema ressurser i avfallet og farlig avfall/avfall med miljøgifter. 3.Hovedstyret gir sin tilslutning til ---- forskuttere inntil kroner til kampanjeutvikling. 4.Hovedstyret ber administrasjonen --- vurdere og å legge fram forslag til permanent og varig finansiering av slike kampanjer. Hovedstyrets vedtak 12.3.

animasjon? person? Alex? spill? ? ? ? ? ? film? kino? tv? spill? radio?

Surprise catwalk The human sushi – nigiri Takk for meg :) k kommunikasjonsrådgiver i Avfall Norge