Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Med forskning på timeplanen
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Vurdering for læring.
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Informasjonsmøte U. Pihl videregående skole
Sammensatte tekster (multimodale eller diskontinuerlige tekster)
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
VANN LOKALT OG GLOBALT.
Klassekontaktsmøte Vår Helhetlig lese- og skriveopplæringsplan Målet med planen er å kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen på Korsvoll skole.
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Forside/oversikt Fag / tema
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Hva er en artikkel?.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Cafédialog – elevmedvirkning
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
OPERAPROSJEKTET. Den pedagogiske lederrollen Hvordan operaprosjektet kan påvirke den Må ta ansvar og kunne deligere ansvar Gruppeprosesser og samarbeid.
Borre ungdomsskole
Overgangsprosjektet – NY GIV
Resonnerende tekst.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Cafédialog – elevmedvirkning
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Foreldremøte 8.september trinn
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
©Byrådsavdeling for oppvekst
skriftlig eksamen i norsk
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Kunst og håndverk 10. trinn
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter
Vurdering for læring i Fysikk 1
Prosjektoppgaven.
Rammer for presentasjon av FoU -arbeid
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Kap 9 Fordjupingsoppgåva
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Dag Wiese Schartum, AFIN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utskrift av presentasjonen:

Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn

Bakgrunn I L97 legges det stor vekt på prosjektarbeid som arbeidsmetode (L97 s.77). Her heter det bl.a. at: ”Siste året i grunnskulen skal elevane gjennomføre ei prosjektoppgåve, som skal vurderast skriftleg”

Formål Den avsluttende prosjektoppgaven skal gi elevene anledning til å vise den kompetansen de har utviklet ved å arbeide med prosjekt i løpet av grunnskolen.

Tidsramme Oppgaven er en del av skolens årsplan. Det anbefales at det settes av 20 – 30 timer til gjennomføring av oppgaven.

Faglig innhold Innholdsmessig skal oppgaven ligge innenfor rammene av læreplanverket. Til vanlig er oppgaven tverrfaglig, men den kan også gjennomføres innenfor ett fag.

Tema Lærere og elever bør i fellesskap finne fram til overordna tema for prosjektoppgaven. Elevene velger selv deltema og formulerer problemstilling.

Grupper Det anbefales at den avsluttende prosjektoppgaven gjennomføres i samarbeid mellom elever eller i grupper som skolen setter sammen, etter kriterier den har erfaring med.

Veiledning Trinnets lærere veileder elevene i arbeidet med oppgaven.

Produkt Oppgaven skal resultere i et ferdig produkt, et konkret resultat eller en praktisk løsning, som gjerne kan inneholde praktiske eller kreative element. Elevene velger produkt, formidling og presentasjon innenfor de rammene skolen kan tilby. Elevene kan levere skriftlig rapport eller mappe. Prosjektoppgaven formidles og presenteres, til vanlig for klassen.

Vurdering Prosjektarbeidet skal ikke vurderes med karakter. På elevens vitnemål skal det stå at eleven har gjennomført en avsluttende prosjektoppgave og hva temaet har vært. Eleven skal også ha en skriftlig vurdering uten karakter.

Slik gjør vi det på Hoeggen skole Siden ett av skolens satsingsområder er kultur, er det hos oss naturlig å knytte den avsluttende prosjektoppgaven til kulturbegrepet. Vi ønsker at oppgaven skal ha en estetisk dimensjon. Slik prøver vi å videreføre noe av det positive fra fjorårets kulturfag.

Produkt Dere oppfordres til å ta i bruk drama/musikk/film/bilde/dans der dette er naturlig. Det er et krav at oppgaven skal se ryddig og pen ut, med gode illustrasjoner. Oppgaven skal ha følgende form: Forside Forord Innholdsfortegnelse med sidehenvisning Hoveddel Kildehenvisning

Utvidelse av andre oppgaver Dere skal i løpet av året gjennomføre flere fordypningsoppgaver i ulike fag: Kunst og håndverk Musikk KRL Norsk Etter nærmere avtale kan disse besvarelsene utvides til å bli deres avsluttende prosjektoppgave. Dette har de siste årene særlig vært aktuelt i faget kunst- og håndverk.

Tid Det settes av tid til å jobbe med oppgaven på skolen. Dere kan velge å bruke SEV-uka til dette arbeidet forutsatt at det plassmessig ligger til rette for dette på skolen. Dere må imidlertid regne med å bruke en god del tid hjemme til å jobbe med oppgaven.

Grupper Dere kan i arbeidsprosessen jobbe i grupper, men dere skal levere en individuell besvarelse, og får individuell vurdering av oppgaven dere leverer.

Forslag til emner: Kald krig Cubakrisen Vietnamkrigen Valg/valghistorie Energi Oldtidens religioner/mytologi

Emner, forts: Dans/sang/teater Tradisjoner og mystikk Samfunnsutvikling og konflikter Motor/motorsykkel/bil Raser/rasekonflikter (Ku Klux Klan)

Dere har altså følgende valg: Dere kan velge å UTVIDE en av fordypningsoppgavene dere skal skrive i følge årsplanen. Dere kan skrive en oppgave I TILLEGG til fordypningsoppgavene dere skal skrive i følge årsplanen. I begge tilfeller skal dere jobbe etter prosjektarbeidsmetoden.