Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Krav til samtykke og informasjon.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Nett-basert-individuell plan SamPro
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Prosessuell Materiell Personell
Professor dr juris Lasse Simonsen
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Kapittel IV-situasjonene Kapittel IV-virkningene
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Personopplysningslovens formål og grunnleggende begreper
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Ny plan- og bygningslov
Det gode innkjøp. Brudd på anskaffelsesregelverket ”Dette er et område som vi har vært kritiske til over lang tid, og der vi dessverre ser få spor til.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Offentlighet.
Byggherreforskriften
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Slik drar du bra damer…. Norsk Redaktørforenings høstmøte Molde oktober 2006.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Personopplysningsloven
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Barn som pårørende –lovendring
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Advokatselskapet Seljevoll, Hamnes, Olsen & Wikstrøm DA Ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets ansvar for nettjenester Et innlegg om Universitetets.
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Ansvar for nettbasert formidling - redaktøransvar? Halvor Manshaus Advokatfirmaet Schjødt AS 13. oktober 2005.
EØS-utvidelsen og arbeidsinnvandring Tekna-konferansen 28. April 2004 Innlegg v/statssekretær Cathrin Bretzeg, KRD.
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Dekningsprinsippet, faktisk villfarelse og rettsvillfarelse
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO Nettoperatørenes ansvar.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Korrupsjon – Styrets og ledelsens ansvar
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO INFORMASJONSRETT -OFFENTLIGGJØRING/UTGIVELSE.
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO

Strl § 266. Hensynsløs atferd
Dag Wiese Schartum, AFIN
Reaksjoner ovenfor helsepersonell
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Opphavsmannens beføyelser (opphavsrettens innold)
Utskrift av presentasjonen:

Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening

To spørsmål  Hvem har ansvaret for hva?  Forhåndsredigering av nettdebatter

Rettslig uavklart  Per i dag er det ikkje avklart i kva grad det gjeld eit redaktøransvar for publikasjonar på Internett.  (Ot prp nr 19 – )

Hva sier ehandelsloven? § 18. Ansvarsfrihet for visse lagringstjenester En tjenesteyter som lagrer informasjon på oppfordring fra en tjenestemottaker, kan bare a) straffes for lagring av ulovlig informasjon eller medvirkning til ulovlig virksomhet ved lagring av informasjon, dersom han har utvist forsett, eller b) holdes erstatningsansvarlig for lagring av ulovlig informasjon eller medvirkning til ulovlig virksomhet ved lagring av informasjon, dersom han har utvist forsett eller grov uaktsomhet. Tjenesteyteren er i alle tilfelle straffri eller fri fra erstatningsansvar dersom han uten ugrunnet opphold treffer nødvendige tiltak for å fjerne eller sperre tilgangen til informasjonen etter at forsettet eller den grove uaktsomheten etter første ledd forelå. En tjenesteyter er ikke ansvarsfri etter denne paragraf dersom tjenestemottakeren handler på tjenesteyterens vegne eller under hans kontroll. § 19. Overvåking mv. Bestemmelsene i §§ 16 til 18 medfører ikke at tjenesteyteren har en generell plikt til å kontrollere eller overvåke den informasjonen som lagres eller overføres på oppfordring fra en tjenestemottaker, eller en generell plikt til å undersøke forhold som antyder ulovlig virksomhet.

Bakgrunnen – EU-direktivets artikkel 14  Medlemsstatene skal påse at en tjenesteyter som leverer en informasjonssamfunnstjeneste som består i å lagre informasjon levert av en tjenestemottaker, ikke holdes ansvarlig for informasjon som lagres etter anmodning fra en tjenestemottaker, forutsatt at:  tjenesteyteren ikke har faktisk kjennskap til ulovlig virksomhet eller ulovlig informasjon, og at vedkommende med hensyn til krav om skadeserstatning ikke har kjennskap til fakta eller forhold som klart viser at virksomheten eller informasjonen er ulovlig,  tjenesteyteren, fra det øyeblikk vedkommende får slik kjennskap, handler raskt for å fjerne informasjonen og sperre tilgangen til den.

Forenklet sagt… Staffeloven Medvirkeransvar (objektivt red.ansvar) Ehandelsloven reduserer ansvaret Ytrerens ansvar (subjektivt ansvar) Ytrerens ansvar forblir det samme Avtale om adgang til inngrep?

Påstandene  NR ”slåss hardt for de uredigerte leserbrev”  ”Det er all grunn til å tro at (NR) ikke har ryggdekning blant sine egne”  NR hevder at det strafferettslige ansvaret er uavklart  ”Redaktørene ser ut til å endre mening om behovet for redigering”

NRs undersøkelse februar 2008 Svar fra 137 ansvarlige redaktører

Hva vi har sagt  NR er verken ”for” eller ”mot” de uredigerte nettdebattene  Den enkelte ansvarlige redaktør må ta den beslutningen  Vi har vært mot et pålegg i VVP  Vi gir råd og vink om hvordan man kan og bør moderere og kontrollere

Nettdebatter – punkt 4.17 ”Dersom redaksjonen velger ikke å forhåndsredigere digitale meningsutvekslinger, må dette bekjentgjøres på en tydelig måte for de som har adgang til disse. Redaksjonen har et selvstendig ansvar for så snart som mulig å fjerne innlegg som bryter med god presseskikk.”

Det etiske redaktøransvaret Styringsformer, og redigeringsformer i ettertid: • Ulike registreringskrav til ulike ”rom” på debattområdet • Filterprogram, som varsler om eller stopper ord, navn, uttrykk • Varsel- eller stoppknapp som leserne kan bruke • Moderatorer som kontrollerer med jevne/ujevne mellomrom • Moderatorer i Asia som kontrollerer nattnett-debattene • Stengning av nettdebatter om natten og/eller i helgene • Stengning av debatt på enkelte temaer • Utstengning av personer for kortere eller lengre tid • Utlevering av IP-adresse/ID ved grove straffelovbrudd • Forhåndskontroll med visse temaer, artikler • Journalist/moderator deltar i debatten • Lar deltakerne rangere de beste innleggene • En del redaksjoner stenger debattene for søkemotorer