Landsmøtet tannlegeforeningen 16. okt 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
Advertisements

HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Forbrukerombudets arbeid med markedsføring rettet mot barn og unge
Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
To år inn i NAV-reformen
BankID i Vital Forsikring ASA
Adskillelsestillegg Risikotillegg Erfaringstillegg Barnetillegg
KomRev Trøndelag IKS Spillemiddelsøknader 2013 Nye Idrettens Hus, Terje Wist Ass. revisjonsdirektør 24. september
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
”Den Gode Henvisning” - et samhandlingsprosjekt
Kvalifikasjonsordning
Hvordan skape motivasjon og engasjement for språkarbeid?
Trygd: Enklere regelverk - enklere hverdag? Ole Skogedal, NAV HTF ØST
Forstandere i trossamfunn
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Oppstartsmøte e-resept 2013
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Helseøkonomiforvaltningen (HELFO) ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Marius Gunneng Seniorrådgiver ved HELFO hovedkontor HELFO
GODE PASIENTFORLØP - REINNLEGGELSER
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Informasjonsplikt og uttalerett
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Brukerforum voksenpsykiatri
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Prosjekt: Bedre individuell refusjon Fagdag i helseøkonomi 3. mars 2009.
Samme endringsoppgaver – for firma innbetaler AGA til kemner
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
RADON BE – dagene 23. – 24. april 2003 Inger Vold Zapffe
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Oppfølging av Stortingsmelding nr 35 – Hva med tannpleierne?
HELFO Statens helseøkonomiforvaltning Stønad til helsetjenester i utlandet Puja Anand og Martin Rutherfurd, januar.
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
Nye regler om innsyn i e-postkasse mv.
Arbeid er førstevalget
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Rutiner ved skade elever
Offentlig støtte til tannbehandling – hvem får det i dag?
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Uføretrygdreformen og dens konsekvenser for bostøtten
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2015
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Pasientreiser Presentasjon April 2010 Avd.leder Kirstin Vik.
Helfo (Helsetjenesteforvaltningen) Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS v/Mari-Ann Folkedal og Mona T. Kirkestuen Februar 2016.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Tannhelsetilbud til rusmisbrukere. Bakgrunn Prøveprosjekt ”FUTT” Gruppe E – vedtak Rfk Revidert statsbudsjett 2005 – Styrking av tilbud til rusmisbrukere.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Trygd: Enklere regelverk - enklere hverdag
Tannpleierforeningens fagkonferanse Tannbehandling og trygd
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

HELFO Helseøkonomiforvaltningen ”Målrettet helseøkonomi og fornøyde kunder” Landsmøtet tannlegeforeningen 16. okt 2009 Seniorrådgiver Kirsti Trømborg Rådgivende overtannlege Sissel Heggdalsvik HELFO 20/11/08 1

Innhold HELFO – kort introduksjon Direkte oppgjørsavtale Kontrollarbeidet – erfaringer

Noen tall om virksomheten 2008 Stønadsbudsjettets størrelse: 23,2 milliarder Søknadsmengde – stønadssaker: Ca 300 000 saker Fastlegebytter: Ca. 565 000 (ca 340 000 egeninitierte) Helsetrygdekort: Ca 650 000 Telefoner Servicesenteret: Ca 400 000 Pasientformidlinger: Ca 2000 Antall ansatte i HELFO: 544

Flere tall… I 2008 ble det utbetalt 23,2 mrd kroner på områdene som HELFO forvalter. De største: Refusjon legemidler 7,3 mrd kroner Refusjon egenbetaling 3,3 mrd kroner Refusjon allmennleger 2,8 mrd kroner HELFO har oppgjørsavtale med om lag 19 500 samhandlere per 31.12.08 Leger, fysioterapeuter og tannleger utgjør over 80 % av disse Grovt sett anslår vi at HELFO behandler mellom 90 og 110 mill regninger, ekspedisjoner, søknader og forskrivninger per år 4

HELFO Hovedkontor og 6 regionskontor Hovedkontor: Tønsberg Regionkontor: Mo i Rana = Nord Ørsta = Midt Sola = Vest Tønsberg = Sør Fredrikstad = Øst Oslo = Oslo Fjernarbeidsplasser

Direkte oppgjørsavtale

Direkte oppgjørsavtale De fleste tannleger har direkte oppgjør Avtalen er revidert Like avtaler for alle behandlergrupper Vedlegg som er behandlerspesifikk

Direkte oppgjørsavtale - hovedtrekk Innsending av oppgjør til HELFO blir elektronisk over linje, subsidiært via elektronisk lagret media 1. januar 2011 Overgangsregler Dersom tekniske løsninger over linje ikke er tilgjengelige vil hovedregelen være elektronisk fremsettelse via CD/diskett eller annet elektronisk lagringsmedium 1. januar 2011 Unntaksregler fra elektronisk innsending Under 20 enkeltregninger i snitt/og eller 20.000,- pr mnd Tannleger født før 01.01.1945 som ikke allerede er tilknyttet elektronisk linje Unntak fra CD/diskett Under 10 enkeltregninger i snitt /og eller 10. 000,- pr mnd

Direkte oppgjørsavtale Mer informasjon fremover Ta kontakt med regionkontoret ved spørsmål! www.helfo.no Gå på standen!

Kontrollarbeidet - erfaringer Den overordnede målsettingen for strategien er å sikre korrekte refusjoner gjennom god informasjon og risikobasert og målrettet kontrollarbeid. Kontrollarbeidet i HELFO skal være, i prioritert rekkefølge: Informativt og veiledende, gjennom god service, dialog og opplæring av refusjonsmottakere Preventivt, gjennom å synliggjøre for refusjonsmottakerne at de blir kontrollert Korrigerende, gjennom konkrete tilbakemeldinger og sanksjoner -

Løpende kontroller før utbetaling Alle stønadskrav, enten direkte fra tannlege (manuelt eller elektronisk) eller fra pasient, er underlagt minimumskontroll Målrettede kontroller Mer omfattende kontroller på utvalgte risikoområder (etter risikovurdering) I etterkant av utbetalinger eller før utbetaling

Nasjonale kontroller tannhelse 2009 Innslagspunkt 6b. Periodontitt rehabilitering 8. Bittanomali (kjeveortopedi) 9. Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon Krav ved direkte oppgjør og ved individuell refusjon

6b. Periodontitt rehabilitering I 34% av kravene forelå det en eller flere former for brudd: Kunne ikke dokumentere marginal periodontitt (18%) Feil takstbruk (24%) Marginal perio ikke ført som diagnose i blanketten/kravet (8%) Krevd ref for tenner bak premolar uten å kunne begrunne Lite begrunnelse for valgt behandling/ behandlingsalternativ Ca 2 millioner NOK– ca 200.000 NOK feil HUSK: Takstene 510-517 er prosedyretakster + takst 1–4 Ikke 300-takstene ved perio rehab! Må dokumentere!

8. Bittanomalier Mye rett… Alle brukte kjeveortopediske takster og rett beløp I noen krav kunne ikke kjeveortopeden dokumentere gruppeplasseringen (3%) Generelt noe mangelfull dokumentasjon Det forelå ikke henvisning i 7% En del feil utfylte blanketter

9. Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon Husk Dokumenter diagnosen Begrunn behandling Vurder behandlingsalternativ Vurder tilstanden over tid Må kunne dokumentere grav attrisjon på alle de tenner som blir behandlet Kan takstene benyttes?

Virkemidler i kontrollarbeidet Anmeldelse Forbeholdt forsettlige/grovt uaktsomme overtredelser Forbeholdt forsettlige/grovt uaktsomme overtredelser Se retningslinjer for håndtering Tap av retten til å praktisere for trygdens regning, ftrl § 25-6 Brukes med varsomhet. Mer aktuelt virkemiddel: tap av retten til å praktisere for trygdens regning Oppsigelse av oppgjørsavtale Tilbakekreving Varsel/vedtak om tilbakekreving av feilaktig utbetalt refusjon Avkortning Vedtak om reduksjon av innsendt oppgjør pga feilaktig takstbruk mv Pålegg om endring av praksis/takstforståelse Brev med pålegg om endring av praksis, evt. varsel om sanksjoner Spesifikk informasjon til enkeltbehandler/ virksomhet Brev mv hvor det presiseres hvordan regelverk mv er å forstå Generell informasjon Informasjon pr brev, e-post mv Møter Andre treffpunkter

Bedre og bedre dag for dag Rådgivende overtannlege Sissel Heggdalsvik

Hva kan vi tannleger bli bedre på? Kunnskap om regelverket og takstbruk Dokumentasjon Informasjon til pasienter

Hver eneste gang vi får en pasient i stolen !! TENK TRYGD Kan pasienten ha rettigheter etter noen av de 14 punktene ?

NAV 13-00.08 skal til NAV lokalt Dokumentasjon NAV 13-00.08 skal til NAV lokalt Honoreres etter legetakst L25. Det honoreres ikke for skjema innsendt av DOT på fritt klientell. For tannleger med direkteoppgjør sendes krav om L25 til HELFO. For tannleger uten direkte oppgjør utbetales L25 av pasientens lokale NAV kontor.

OBS: skriv tydelig, bruk oppdatert stempel!!! Informasjon til pasienter 0106.09 1 300 180 120 ---”---- 12 720 420 300 802 ---”---- 501 710 355 355 x 1730 955 775 OBS: skriv tydelig, bruk oppdatert stempel!!!

Egenandelsregningene samles av pasienten, og leveres på lokalt NAV kontor når frikortgrense er oppnådd.

Utstedes til pasienten av lokalt NAV kontor. Gjelder i det kalenderåret det blir utstedt.

Frikort egenandelstak 2 5. Sykdommer og anomalier i munn og kjeve (kirurgi) 6a. Periobehandling 6b. Us /etterktr. ved periorehabilitering (takstene 1-4) 8. Forundersøkelse og årlige mellomktr. kjeveort. Frikortgrense 2009, kr. 2.560,-

Dette skal ikke til HELFO Melding om yrkesskade, NAV 13-00.08 Regning på L25 for de uten direkte oppgjør Frikort egenandelstak 2 Reiseutgifter

Våre viktigste bidrag Informasjon Avtale om direkteoppgjør Den vi skaffer oss selv om regelverk og takster Den vi gir våre pasienter Dokumentasjon Avtale om direkteoppgjør