Etiske perspektiver på bruk av tvang

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Erfaring med etikkarbeid fra sykehjem i Stavanger
Fagdager i geriatri Når akutt sykdom oppstår hos skrøpelige eldre
Møteplass for etisk refleksjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Invitasjon til kurs INVITASJON TIL KURS KAP. 9
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Utfordringer ved anestesi til pasienter uten samtykkekompetanse Bjørn Emanuelsen, pappa og intensivsykepleier, SSHF, Arendal Hege Kveim, anestesisykepleier,
Etikkprosjektets verktøy. Skuespillet og filmen « Torbjørn» Torbjørn har begynt å glemme, han trenger hjelp og vi møter Torbjørn og menneskene rundt.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Velferdsteknologi.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Journalføring.
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Utskrift av presentasjonen:

Etiske perspektiver på bruk av tvang

Undersøkelse om bruk av tvang i norske sykehjem(2005): 45% av pasientene i skjermede enheter for demente og 37% av pasientene i ordinære somatiske avdelinger ble utsatt for minst ett tvangstiltak i løpet av en uke. Vanligst var bruk av tvang i forbindelse med ADL, mekaniske tvangstiltak og tvang i forbindelse med medisinsk undersøkelse eller behandling (særlig tilsetting av medisin i mat eller drikke). Mental svikt, stort behov for hjelp i ADL og episoder med aggressiv atferd var assosiert med bruk av tvang. I 65% av tilfellene forelå ingen skriftlig dokumentasjon av tvangsbruken. (Kirkevold, 2005)

Etiske utfordringer ved norske sykehjem: Etiske dilemma knyttet til livsforlengende behandling Etiske dilemma knyttet til krenkelse av pasientenes autonomi og integritet Etiske dilemma knyttet til mangel på ressurser som påvirket kvaliteten på tjenestene Etiske dilemma knyttet til uenighet med pårørende (Gjerberg, Førde, Pedersen og Bollig 2010)

Tasta og Bergåstjern sykehjem i Stavanger kommune ser mindre bruk av tvang etter å ha benyttet etisk refleksjon i arbeidet med å vurdere ev. tvangstiltak. “Å arbeide systematisk med refleksjon rundt en pasienthistorie, hjelper oss i et viktig rydde og sorteringsarbeid. Alle kryssende hensyn til personer, verdier, plikter og handlingsalternativer kan i tilspissede situasjoner fortone seg som et ugjennomtrengelig kaos. I verste fall kan man risikere å handle i desperasjon. Når alle disse momentene blir systematisert, skrevet opp og hengt på veggen, blir det så mye enklere å sortere, finne ut hva som må veie tyngst og gjøre et klokt valg. Slike øvelser er også en hjelp til å beholde roen neste gang vi står oppe i en lignende situasjon. Det reduserer faren for maktmisbruk, tvang og krenkelser.” Lars Helge Myrset, leder, Tasta sykehjems diakonisenter, Stavanger. Les mer i Myrsets artikkel her: http://www.ks.no/PageFiles/14988/Myrset%20DA%20nr%204%202010.pdf

Refleksjonskort fra Glemmen sykehjem, Fredrikstad kommune: 5 temaer: 1. Tvang 2. Samtykkekompetanse 3. Tillitskapende arbeid 4. Sentrale begreper -etisk språk 5. Case/situasjoner Les mer om kortene her: http://www.ks.no/Portaler/Samarbeid-for-etisk-kompetanseheving/Gode-eksempler/Etisk-refleksjon-og-pasientrettighetsloven-4A---Fredrikstad-kommune/ Til sammen ca. 100 refleksjonskort Selges hos Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

Refleksjonskort knyttet til Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kapittel 9 Les mer om kortene og last dem ned her: http://www.ks.no/Portaler/Samarbeid-for-etisk-kompetanseheving/Verktoy-metoder-og-fagmatriell/Refleksjonskort-knyttet-til-Lov-om-kommunale-helse-og-omsorgstjenester-kapitel-9-Rettssikkerhet-ved-bruk-av-tvang-og-makt-overfor-enkelte-personer-med-psykisk/ Oppegård kommune har på oppdrag fra prosjekt «Samarbeid om etisk kompetanseheving» utarbeidet refleksjonskort knyttet til bruk av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemning.

Eksempel: Sjekkliste for etisk refleksjon etter modell fra Etikkhåndboka (Eide og Aadland, 2012:53-59), Trinn 1 – 8. Revidert for spesifikk bruk i etisk refleksjon knyttet til nødvendig helsehjelp og vurdering av bruk av tvang, etter pasient- og brukerrettighetslovens kap. 4A, Stange kommune 2013. I tillegg til sjekklista trengs: Lovverk /rundskriv Pasient- og brukerrettighetsloven Stange kommunes prosedyre ”Nødvendig helsehjelp til personer uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen”

Stange kommune, 2013 Trinn 1 Tema / situasjon Trinn 2 Berørte parter Aktuelle verdier/prinsipper Trinn 4 Hva er det etiske dilemma? En ansatt (eks pas.ansv sykepleier /primærkontakt) beskriver situasjonen/problemet 2. En nyansert beskrivelse fås fram ved å stille utdypende /oppklarende spørsmål (stilles av leder av refleksjon og resten av gruppen) 3. Innsnevring og endelig formulering av problemet /utfordringen (for eksempel kan hver kollega formulere sin forståelse av problemet. Så enighet om hva dette handler om)   Hvem er de berørte parter? (Dvs. hvem er involvert i saken?) Eks.: Pasient, pårørende, medarbeidere, andre fagpersoner, andre? - og på hvilken måte er de berørt? (Dvs. hvordan tror vi de ulike parter opplever situasjonen, hvilke hensyn ser ut til å være viktige for dem?) Motsetninger, ulike interesser og makt, hvilken rolle spiller dette? Hvordan blir du selv berørt? Hva blir vanskelig i denne situasjonen? Hva sier verdier og prinsipper vi er forpliktet av?: Lover og forskrifter: Pasient og brukerrettighetsloven Er pasientens samtykkekompetanse knyttet til denne helsehjelpen vurdert og dokumentert? Er det helt nødvendig helsehjelp? Hva blir konsekvensene ved at den ikke blir gitt? Identifisering av motstand Vurdering av tillitskapende tiltak. Er dette prøvd og grad av effekt dokumentert? Kommunens prosedyrer Etiske retningslinjer Kommunens kjerneverdier Hvilke etiske verdier/prinsipper er aktuelle i situasjonen? For eksempel: Ikke-skade-prinsippet, Velgjørenhet/barmhjertighet, Selvbestemmelse/ medbestemmelse Foreligger det en verdikonflikt? Hva består det etiske dilemmaet i? Hvilke verdier kommer i konflikt og hvordan? Hvilke tradisjoner, vaner og antagelser (skjulte verdier) kan tenkes å påvirke våre valg og holdninger? Stange kommune, 2013

Stange kommune, 2013 Trinn 5 Handlingsalternativer Trinn 6   Trinn 6 Konsekvenser Trinn 7 Hva bør gjøres og hvorfor? Trinn 8 Hvordan bør saken følges opp? Hvilke handlingsalternativer kan tenkes? (Er det noe som kan fås til ved bedre kommunikasjon?) Hvilke konsekvenser kan forventes for hvert alternativ? Hvilke primære hensyn må tas? Hva slags organisasjon blir vi, og hva slags person blir jeg hvis vi velger dette? Alt tatt i betraktning: Hva bør gjøres? Begrunn valget. Hvordan bør saken gjennomføres og følges opp? Bør noe gjøres for å redusere evt. skadevirkninger?    Stange kommune, 2013

Til ettertanke: Hvordan kan vi jobbe (kontinuerlig) med tvangsproblematikk på vår avdeling? Hvordan kan vi sikre at pasientenes autonomi, verdighet og integritet blir mest mulig ivaretatt i hverdagen?

Kontaktinformasjon mm: Prosjektets nettside: www.ks.no/etikk-kommune Prosjektets Facebook-side: www.facebook.com/etiskkompetanseheving

Litteraturhenvisninger: Eide, T. og Aadland, E. (2012) Etikkhåndboka for kommunenes helse- og omsorgstjenester. Oslo: Kommuneforlaget Kirkevold, Øyvind (2005) Bruk av tvang i sykehjem. Tidsskrift for Den norske legeforening. Tilgjengelig fra: http://tidsskriftet.no/article/1192223 Gjerberg, Førde, Pedersen og Bollig (2010) Etiske utfordringer ved norske sykehjem. Social Science & Medicine Volume 71, Issue 4, August 2010