Husøkonom.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ikke noe sykehjem for meg, nei !
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Vask, stell og bevaring av tekstiler
13 Lese fra dataskjerm.
Råd til barn og foreldre
Clos-O-Mat Palma Vita og Lima Vita
Verdens største motionscykelløb kun for kvinder
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Evaluering av oktober på blå
Unni Henriksen Hygienesykepleier Helgelandssykehuset HF
Leverandørutviklings-programmet 20.mars utbyggers behov •Baseareal •Fellesareal •Kulturskolen •Arbeidsrom •Personalrom •Kantine •Administrasjonen.
Treningsleir Nørresundby 2013
"Grei skuring" , Arild Odd, HMS-rådgiver, mob
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Smittevern på legekontoret
Bedriftshelsetjeneste
Rammeavtale BTV , Bilag 6 - Kursoversikt
Instruktør I-kurs i Basisopplæring Renhold 2009
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Presentasjon av Trafikkprosjekt for ungdom TS Fokus Lillehammer 2005.
Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”
Rammeavtale inkontinensprodukter ”Behov og utfordringer på brukernivå”
Bodø 27. september 2007, Ragnhild Nicolaisen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
eksempler på HMS-faktorer:
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Arbeidsantrekk Krav til arbeidstøyet Hår Smykker
Prosjekt institusjonshygiene
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper
Hva er Fronter.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Jeg er verneombud i HFK.
Hva må vi ha prosedyrer på Hygienesykepleier Hege Lundmark
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Språk og språklig fordypning
UL stølen og dansebutikken swing it I samarbeid med first hotel marin.
Forflytning mellom to enheter
Clos-O-Mat Palma Vita og Lima Vita
Figgjo hotellporselen mellom marked og laboratorium Kjetil Fallan Institutt for byggekunst, form og farge ntnu.
Samarbeid mellom skole og hjem
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Hygiene og renhold.
Xcomfort gir deg komfortable løsninger:
Akerselvaprosjektet Maktesløse maktutøvere - Private vekteres erfaringer med å arbeide i det offentlige rom.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Velkommen til Newtonrommet!. Tema Energi og miljø Fornybar energi Økologi Robotstyring.
Utendørsanlegg | Sonedifferensiering & Logistikk
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Hospitaldrift som arbeidsplass
Maria Tindberg.
Atomer, molekyler m m.
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
PERSONLIG HYGIENE.
Første videosekvens viser FOTSTELL
INFEKSJONSKONTROLL i HELSEBYGG Anita Wang Børseth Regional smittevernrådgiver/ Master i folkehelsevitenskap Regionalt kompetansesenter for smittevern i.
HOSPITALDRIFT SOM ARBEIDSPLASS v/rådgiver Jarle Pedersen.
Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave.
Clos-O-Mat Palma Vita og Lima Vita
Klosterhagen Hotell - en avdeling i ALF as
Peter Møllers vei 4D 0585 Oslo Tlf
Trudvangveien 6B 0364 Oslo
Funksjonsvurdering i renholdsavdelingen Hanne Jorun Aamodt
Bjerregaards gate Oslo
Utskrift av presentasjonen:

Husøkonom

Husøkonom Husøkonomer arbeider med servicetjenester som innkjøp og valg av innredningsmaterialer og utstyr, tekstiløkonomi, kvalitetsstyring, renholdsplanlegging, personalledelse og økonomistyring. Husøkonomen arbeider med lederoppgaver innenfor miljø, renhold og service i store bygg og i store bedrifter, f.eks. innenfor hotell- og serveringsbedrifter, næringsmiddelindustrien, helseinstitusjoner, private og offentlige administrasjonsbygg, renholdsbedrifter, vaskerier, cruiseskip, hotellplattformer mv. Husøkonomen arbeider også med informasjon og opplæring i renholds- og vedlikeholdsfag.

Husøkonom Det har de siste 20-30 årene skjedd en stor forandring i husøkonomens hovedarbeidsområde. En vridning fra 1980-årene med hovedvekt på økonomiske resultater til 1990-årene med ”kampen for å overleve” med rasjonalisering (tidsstudier) og forskjellige ledelsefilosofier. Fram til dagens ledelse som setter fokus på å møte de krav, behov og forventninger turister og forretningsmennesker ønsker. Denne ”husøknomom-modellen” er uavhengig av om bedriften er stor eller liten, men justeres opp eller ned etter kategori av bedrift (motell/luksushotell). Ved mange hoteller er denne avdelingen størst og med flest ansatte. Det er derfor ofte flere assistenter som avhjelper husøkonomen.

«Sannhetens øyeblikk» Avdelingen er en stor del av bedriftens ansikt utad. Det er derfor ekstra viktig at alle i avdelingen er klar over sitt ansvar. Utsagn som: «Jeg bare vasker, det er ikke så farlig hvordan jeg ser ut», må ikke få innpass.

Hovedarbeidsområder: Renhold og inneklima Hovedoppgaven er renhold av værelser og opprettholde standard av værelsene. Det er mange forskjellige typer av rom: enkeltrom, dobbeltrom, kombirom, minisuite, suite osv. Eksempelvis: rengjøre 3 rom i timen eller 15 avreiserom i løpet av dagen. «2 vanlig rom teller normalt som en suite». Forskjell på dagrom/avreiserom I tillegg alle korridorer og fellesarealer, som lobby og toaletter Rengjøringsmetoder Rengjøringsmidler Gjesteservice: vask/rens av tøy (ekstra betaling) Blomster – stell og miljø

Tekstiløkonomi - Tekstilforvaltning Tilstrekkelig sengetøy, håndklær osv., men ikke for mye. For eksempel brukes det ved et godt belagt forretningshotell med 600 senger mer enn 5000 deler skittentøy. Ved enkelte bedrifter har også gjestene lett for å ta med et håndkle hjem, eller på stranda.

Interiør og materialer Krav til møblene: Er de slitesterke? Er de lette å rengjøre? Er de lette å flytte? Er de plassert slik at det er lett å bevege seg i rommet? Hvem skal bruke møblene? Er møblene utsatt for ekstra stor slitasje? Hvordan er vevingen og lysektheten til stoffet? Kan sofa- og stolputer brukes på begge sider?

Møbelstoffet som velges: Slitesterkt Kunne renses Fargene må være lysekte (skala fra 1 til 8) Bør være gniekte Bør impregneres for å få større motstand mot flekker Stoff av ullblandinger skal være møllimpregnert Tenk over muligheten for rengjøring av møblene Tenk over skinn brukt som møbelstoff

Gardinstoffer Vaskeekte Krympefrie Tåler lys og varme (flammesikre) Lysekte farger (skala fra 1-8, hvor 8 er best lysekthet) Lyse tresorter vs mørke tresorter

Hygiene Personlig hygiene Generell hygiene, inkl. oppvasken

Helse, miljø og sikkerhet (HMS) Arbeidsmiljø Ergonomi Høytidstradisjoner

Bedriftsøkonomi Økonomisk styring – generell og for eksempel: Kontrollere kostnader ved toalettutstyr (såpe, papir, dusjhette, shampoo osv.) Vaskeritjenster (eget/leievask)

Kommunikasjon og ledelse Ansettelser av personalet i avdelingen Opplæring og utvikling av personalet (IiP = Investor in People) Organisasjonsutvikling

Kvalitetsstyring Sørge for at rommene er klargjort for ny ankomst. Her må en være spesielt oppmerksom dersom en arbeider ved et «flyplass»-hotell som har ankomst og avreisegjester 24 timer i døgnet Gjøre i stand dagrom

Husøkonom/- assistenten har for eksempel følgende hovedoppgaver: Når personalet skal begynne arbeidet: avreiselister for gjester Analysere ankomst og avreiselister: antall avreise-/fastrom Anslå antall gjester med sen/tidlig ankomst, for eksempel flypersonale Oppmerksom på arbeidsmengden Oppmerksom på eventuelle «topper», ekstra mange gjester som ankommer Overoppsyn med eventuelt vaktmester o.a. Vaktlister, ferielister og fraværslister tilpasses Samordne personalet slik at noen kan arbeide til forskjellige tider (vakter). F.eks. en person som på kvelden både kan servere og gjøre i stand et værelse